X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
בלינקן. חרטה על סוריה [צילום: קרולין קסטר, AP]
היינס. ההבדל הברור ביותר מטראמפ [צילום: קרולין קסטר, AP]
מיורקס. מדינה מסבירת פנים [צילום: קרולין קסטר, AP]
סליבאן. שינוי בגישה מול סין [צילום: קרולין קסטר, AP]
מינוי בכירי הביטחון הלאומי בקבינט ביידן / CNN
הנשיא הנבחר הציג בכירי צוות הביטחון הלאומי

ביידן במדיניות החוץ: בין המשכיות לשינוי

אמנם כל המינויים עליהם הודיע ביידן השבוע הם יוצאי ממשל אובמה, אך הוא רוצה גם חשיבה חדשה שתדע להתמודד עם העולם שהשתנה בארבע השנים האחרונות ניו-יורק טיימס: ביידן יצטרך לאזן בין מדיניות זהירה נוסח אובמה לבין נתיבים אפשריים של עימות
▪  ▪  ▪

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן הציג השבוע (24.11.20) את המיועדים למלא את התפקידים הבכירים בתחום הביטחון הלאומי בממשלו, כאשר היעד המרכזי הוא לפעול הפוך מהבידוד הלאומני שאפיין את ממשלו של דונלד טראמפ. אווריל היינס, האמורה להיות האישה הראשונה בתפקיד מנהל המודיעין הלאומי, הציגה את ההבדל בצורה הברורה ביותר כאשר פנתה במישרין לאנשי המודיעין: "לעבודה שלכם, שלעיתים קרובות נעשית בתנאים הקשים ביותר שניתן להעלות על הדעת, פשוט אין תחליף". טראמפ תפס את המודיעין כחלק מה-deep state שקישרה אותו לרוסיה שלא בצדק; המסר של היינס היה ברור.
ביידן יצר צוות שחבריו אמורים לעבוד היטב זה עם זה, מנתח ניו-יורק טיימס. רבים מהם עבדו יחדיו במשך שנים, וכבעלי תפקידים זוטרים יותר בממשל אובמה, צברו שנים של ניסיון בבית הלבן, במשרד החוץ וב-CIA. חלקם חברים טובים, ואת כולם ניתן להגדיר כ"מתערבים ליברלים" המתנגדים בתוקף לזניחת תפקידה העולמי המסורתי של ארה"ב בידי טראמפ. כל אלו נתנו להודעתו של ביידן תחושה של שיקום או לפחות של פגישת מחזור.
עם זאת, ביידן ציין שהוא יודע שהסכנות בפניהן ניצב צוותו, שונות בצורה חדה מאלו של ממשל אובמה. "לצוות הזה יש ניסיון והישגים שאין דומה להם, אבל הם גם משקפים את התפיסה שלא ניתן להתמודד עם האתגרים הנוכחיים באמצעות חשיבה ישנה והרגלים ללא שינוי", אמר. ביידן דיבר על הצורך ב"חשיבה חדשה", אך השגת האיזון הזה תהיה האתגר הגדול ביותר שלו. המשמעות היא להכריע בוויכוח בתוך המפלגה הדמוקרטית: האם מדיניות החוץ צריכה להיות "כהונה שלישית של אובמה" – דהיינו זהירות, שיקום בריתות ולהימנע מדיבור על מלחמות קרות חדשות – או לכלול נתיבים אפשריים של עימות בשל התגברות התחרות הגלובלית, במיוחד עם סין.
בראיון שהעניק השבוע לרשת NBC, ניסה ביידן לדחות את המחשבה לפי הוא מחייב את המדיניות של ברק אובמה. "זו איננה כהונה שלישית של אובמה, משום שאנחנו ניצבים בפני עולם שונה לחלוטין. הנשיא טראמפ שינה לחלוטין את הנוף. זה הפך להיות אמריקה ראשונה, זה היה אמריקה לבדה".
ג'ייק סליבאן, המיועד לתפקיד היועץ לביטחון לאומי, אפיין את החשיבה החדשה אליה התייחס ביידן, אותו הציג כ"אינטלקט של פעם בדור עם הניסיון והמזג המתאימים לאחד התפקידים הקשים ביותר בעולם". הוא ציין, כי בשנות ה-30 לחייו ניהל סליבאן ב-2012 את המו"מ להפסקת אש ברצועת עזה ואת המו"מ החשאי שהוביל בסופו של דבר להסכם הגרעין עם אירן. סליבאן היה מי שטען בצורה הקולנית ביותר שיש לשנות את הגישה כלפי סין, תוך הכרה בכך שהאתגר מצידה השתנה.
כמה מן הבכירים שניצבו על הבמה השבוע עם ביידן וקאמלה האריס, אמרו במפורש שיש להם חרטות על ימי אובמה. חרטות אלו כוללות את חוסר המעש מול השימוש בנשק כימי בסוריה, אי-הבנת היקף ההתערבות הרוסית בבחירות 2016 ותגובה איטית מדי לאתגר הסיני. בחודש מאי אמר שר החוץ המיועד, אנתוני בלינקן: "לכולנו, ואני מתחיל עם עצמי, יש אחריות להכיר בכך שנכשלנו מול סוריה בממשל הקודם. לא הצלחנו למנוע אובדן נורא של חיי אדם. אשא את זה אתי עד סוף ימי". הוא גם מתח ביקורת על החלטתו של טראמפ להוציא את הכוחות האמריקניים מסוריה, בטענה שבכך החמיר בהרבה את הבעיה.
הטיימס מציין, כי בלטה העובדה שביידן טרם מינה את שר ההגנה. המועמדת המובילה היא מישל פלורנוי, שהייתה תת-השר בממשל אובמה, ולאחר מכן הקימה יחד עם בלינקן חברה לייעוץ במדיניות חוץ. בדומה לבלינקן, היא נוטה לגישה מתערבת יותר בשימוש בכוחה של ארה"ב – ולפעמים מצאה את עצמה בעמדה מנוגדת לזו של ביידן, מה שעשוי בסופו של דבר לסכל את מינויה. בעוד ביידן תמך ותומך בנוכחות מוגבלת של אנשי לוחמה בטרור באפגניסטן, פלורנוי תומכת בפריסה נרחבת יותר.
הבכירים שהציג ביידן נמנעו מלהתייחס למדיניותם והעדיפו להתמקד בסיפוריהם האישיים, כהכנה לקרבות קשים בסנאט על אישור מינוייהם. בלינקן דיבר על סבו שנמלט מפוגרומים ברוסיה, והזכיר שאביו החורג, סמואל פיסר, היה ניצול השואה היחיד מבין 900 חבריו בעיירה בפולין. הוא ברח מצעדת מוות בבוואריה וניצל בידי חייל אמריקני שפתח את צריח הטנק שלו. פיסר הגיב בשלוש המילים היחידות שידע באנגלית: God bless America. אלחנדרו מיורקס, המיועד לשר לביטחון פנים, דיבר על הוריו – מהגרים יהודים שברחו בשנת 1960 ממשטר פידל קסטרו בקובה. הוא תיאר את המשרד במונחים שנועדו להבהיר שהסתיים עידן טראמפ של בניית חומה והגבלות הגירה: מטרתו של המשרד היא "לשמור על בטחוננו ולקדם את המסורת הגאה שלנו כמדינה מסבירת פנים".
הסיפור העוצמתי ביותר בא מפיה של לינדה תומס-גרינפלד, המיועדת לשגרירה באו"ם. תומס-גרינפלד, ששירתה עשרות שנים ברחבי העולם, פרשה מן המשרד בממשל טראמפ כאשר הסגל הדיפלומטי התקרב להתקוממות. "אביה לא ידע קרוא וכתוב, אך הוא היה האדם החכם ביותר שהכירה", אמר ביידן. היא עצמה הייתה הראשונה במשפחתה שלמדה בתיכון, וכמובן גם הראשונה בעלת השכלה אקדמית. זהו סיפור מהסוג שביידן אוהב והמתקשר לשורשים שלו במעמד הפועלים. תומס-גרינפלד סיימה את הסיפור בהסבר כיצד הבישול של דרום ארה"ב הוא מקור לכוח רך אמריקני: במשרות הדיפלומטיות שלו "הייתי מזמינה למטבח שלי אנשים בעלי רקעים ואמונות שונים". היא הגישה להם מטעמים ממדינת לואיזיאנה, בה נולדה. "קראתי לזה דיפלומטיה של מרק גמבו".

תאריך:  27/11/20   |   עודכן:  27/11/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביידן במדיניות החוץ: בין המשכיות לשינוי
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
ביידן זה אובאמה ה"לבן"
מפוכח  |  27/11/20 17:26
2
זה כתבה או פרסומת לביידן ל"ת
Q  |  27/11/20 18:40
3
הנשיא הנבחר ?
מר קו  |  28/11/20 22:40
4
איתמר כבר תרגם את הכתבה ל"ת
Q  |  29/11/20 18:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשל ביידן
איתמר לוין
חוסר המעש בתחום המינויים מלמד על מעילתם של נתניהו וגנץ באמון הציבור    יש לדרוש מוועדות האיתור שלושה מועמדים ראויים    פרקליט המדינה הבא חייב לבוא מבחוץ    מדוע יש להימנע משימועים פומביים למועמדים לשיפוט    ג'ו ביידן טועה כאשר הוא מבטיח "קבינט שייראה כמו ארה"ב"    הבעייתיות שבמינוי אפי איתם ליו"ר הנהלת יד ושם
איתמר לוין
ממשל ביידן חייב למנות אדם שירכז את הטיפול בדיסאינפורמציה, להעביר את החקיקה המתאימה, ללמוד מתוכניות חינוך אירופיות ולחזק את השידור הציבורי
איתמר לוין
סין טענה שהיחסים עם טראמפ היו כמו אגרוף נטול חוקים; ביידן ימשיך את המאבק, אך בצורה מסודרת יותר וגם ינסה לשתף פעולה עם סין בכמה נושאים
יורם אטינגר
לינקן מאמין שהקמת מדינה פלשתינית ביו"ש, עזה ומזרח ירושלים היא כורח המציאות ופתרון הוגן    הוא רואה בנושא הפלשתיני סוגיה של זכויות אדם
איתמר לוין
מוסיף להימנע מלהודות בנצחונו של ביידן ומבטיח להמשיך את המאבק המשפטי    מנהלת הרשות לשירותים כלליים הודיעה שביידן הוא הנשיא הנבחר ובכך סללה את הדרך לביצוע המעבר    כעת יוכלו ביידן ואנשיו לקבל תדרוכים מודיעיניים ומידע על המאבק בקורונה, ולהתחיל את החפיפה בגופים הפדרליים העיקריים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il