X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בשבוע שעבר, ולאחר אינסוף הליכים ביורוקרטים שנמשכו על פני שנים ארוכות, קבע בית המשפט בלוד כי לא ניתן לקדם חלק נכבד מהתוכנית, אם לא תיפתר בעיית העומסים התחבורתיים הקיימים כבר היום סביב מתחם מחנה סירקין
▪  ▪  ▪
מתחם מחנה סירקין

החפזון מן השטן, כך אמרו חז"ל, ואכן הסיפור העצוב של תוכנית פינוי מחנה סירקין, מהווה אבן בוחן למצבו של שוק הדיור במדינת ישראל ולסיבה מדוע בעצם ישנן כל כך מעט התחלות בנייה. מדובר באחת מעתודות הקרקע המשמעותיות ביותר במרכז הארץ, היכן שהיה בעבר מחנה של צה"ל.
בשטחי המועצה האזורית דרום השרון ובצמוד למושב כפר סירקין, שוכנת עמישב והעיר פתח תקוה, לא הרחק מכביש "חוצה ישראל, כביש 40 כביש הרוחב 5 ותחנת הרכבת סגולה בואכה תל אביב.
המתחם, המכיל כ-8,500 יחידות דיור, כמחצית ממספר תושבי ערים דוגמת גבעתיים או הוד השרון, מתוכן כ-2,500 דירות קטנות לזכאים וכ-270 מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה, כל זאת על פני שטח נרחב של כ-2500 דונם, היה אמור להוסיף כמות נכבדה להיצע המדולדל של שוק הדיור ובמיוחד באזור הביקוש במרכז הארץ.
בשבוע שעבר, ולאחר אינסוף הליכים ביורוקרטים שנמשכו על פני שנים ארוכות, קבע בית המשפט בלוד כי לא ניתן לקדם חלק נכבד מהתוכנית, אם לא תיפתר בעיית העומסים התחבורתיים הקיימים כבר היום סביב מתחם מחנה סירקין. בית המשפט, לפרוטוקול, לא הציע פתרון תחבורתי כלשהו להתנעת התוכנית, זאת מהטעם הפשוט שנכון להיום אין כלל פתרון כזה.
הפיאסקו האחרון של תוכנית מחנה סירקין, הינו רק דוגמה אחת מיני רבות לתוכניות ענק נדל"ניות שלא יצאו לדרך במהלך השנים האחרונות, בין אם בשל בעיית העדר מוסדות ציבור ובין אם השל בעיות עומס תחבורתי. תפיסה שגויה זו באה לידי ביטוי בראש וראשונה בהסכמי הגג שנחתמו במהלך השנים האחרונות מול 30 עיריות בכל רחבי הארץ והכילו כמות אסטרונומית של כ-450 אלף דירות שחלקן, לפחות, היו צריכות היו להיות כיום בשלבי בנייה מתקדמים ואפילו מוכנות. בפועל. לפרוטוקול, רוב רובם של הסכמי הגג לא יצאו כלל ולדרך ולאחרונה אף הודיעה עירית באר שבע כי היא נסוגה לחלוטין מההסכמים.
כאמור, המשותף בין כשלון הסכמי הגג לבין הקשיים בהם מצויה כיום תוכנית מחנה סירקין הינו העדר תשתיות פיזיות, מוסדות ציבור ובמיוחד בעיות תחבורה. הוכחה לכך אפשר למצוא באחד מהסכמי הגג שכן יצאו לדרך, בראש העין הסמוכה למחנה סירקין, שם הפקקים משתרעים למלוא האורך מידי בוקר מהיציאה מהעיר בואכה כביש 5, מה שהופך את החיים בשכונות החדשות לבלתי נסבלים, כולל תושבים לא מעטים שהתייאשו והעדיפו לחזור לדירה קטנה בעיר הגדולה.
אין ספק שבעיה זו רק תלך ותתעצם בשנים הקרובות, ככל שהאוכלוסייה במדינת ישראל תגדל ובד בבד גם רמת המינוע. בעיית התחבורה במתחם מחנה סירקין, כמו גם בראש העין, לא תיפתר בעתיד הנראה לעין, ובוודאי לא על-ידי השקעה של מיליארדים בסלילת כבישים נוספים מיותרים.
ועל כך אמרו חז"ל "סוף מעשה במחשבה תחילה", ואכן הפתרון התחבורתי הנדרש, הן במתחם מחנה סירקין, הן בראש העין והן בעשרות מתחמים נוספים של הסכמי הגג ובכלל, הינו מערכת היסעים המונית משוכללת שתכלול בתוכה הן את המטרו והרכבת הקלה, אבל גם אמצעי הנגשה משלימים דוגמת אוטובוסים קלים ומהירים (BRT) שאטלים, נת"צים, שבילי אופניים ואמצעים משלימים נוספים.
ולמי שחשוב עוד יותר קדימה, הפתרון האולטימטיבי יהיה מכונית אוטונומית, שתוריד מהכבישים את מאסת הפקקים האדירה, תקטין מאוד מפגעי רעשים וזיהום אוויר ותהפוך כל מיקום במדינת ישראל לנגיש, מה שכמובן יקל מאוד לאשר תוכנית דוגמת מחנה סירקין ויגדיל לאין שיעור את היצע התחלות הבנייה. חומר למחשבה.

הכותב הוא שמאי ומשפטן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין.
תאריך:  26/11/2020   |   עודכן:  26/11/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחנה סירקין - העדר מערכת היסעים המונית, כגורם להעדר היצע בשוק הדיור
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
בממשלה הזאת אין טעות ואין אנוש    במודע ובתת-מודע הורסים כל נדבך דמוקרטי    בג"ץ, בית משפט בכלל, הכנסת, התקשורת
פרופ' נסים בן-דוד
הבדלי הזהות והסביבה עליהם התחנכנו ומהם צמחנו לא ישנו את העובדה שכולנו חלק מאתוס וגורל משותפים, משרתים יחדיו בצבא, וחשים הזדהות מלאה עם מחיר הדירה האסטרונומי ששילם שכננו    יותר מכל אנחנו חכמים מליפול למניפולציות של סוכני כאוס שמבקשים לקרוע את מרקם החיים הייחודי שלנו
אורי שרגיל
בביטויו הנפיץ 'יתומי טראמפ' מראה ברנע לכולנו שאגרופו עדין קפוץ בתוך צנצנת אוסלו המדממת, הוא לא משחרר
עמוס גלבוע
הספר שלפנינו שונה - ליבתו היא סיפור צבאי על המהלכים הצבאיים לשחרורה של ירושלים וסביבתה על-ידי שתי חטיבות חי"ר וחטיבה ממוכנת    אבל, לאורך כל הסיפור הזה שזורים עשרות מפות צבעוניות, ציורים, מרשמים
מנחם רהט
הלשונות הרעות טוענות שייתכן שוועדת גנץ, אינה אלא תרגיל גמביט המלכה מיסודם של נתניהו וגנץ: מקימים ועדת בדיקה חסרת שיניים, כדי לסכל ועדת חקירה ממשלתית נשכנית בחסות הבג"ץ    גנץ בשירות נתניהו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il