X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
עמוס גלעד: "צריך לזכור עוד משהו: מדובר בעסקות לטווחים ארוכים מאד, לוקח כמה שנים לבנות צוללת, יכול להיות שהיה פה חשש מהיום שאחרי מרקל..."
▪  ▪  ▪
גלעד. מתח ביקורת [צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש 90]

בשנים 2019 ו-2020 רואיין עמוס גלעד על-ידי שמעון שיפר בספרו "המתריע", ועל-ידי רן בנימיני ברדיו על פרשת הצוללות. בשני הראיונות הוא קבע שרכישת הצוללות היקרות היא בגדר סיכון אסטרטגי, אך למרות זאת בראיון עם שיפר הוא הצדיק את רכישתן.
ביום שישי 27 בנובמבר 2020 ראיין רן בנימיני בתוכנית "יומן הבקר" את האלוף בדימוס וראש המטה המדיני-ביטחוני לשעבר במשרד הביטחון, עמוס גלעד, בפרשת הצוללות. בראיון מתח מר גלעד ביקורת עקרונית על רכש הצוללות מגרמניה. לדבריו, הצוללות אינן מערכות נשק שביכולתן להכריע מלחמה. מאחר שמשאביה של ישראל מוגבלים, הרי שעלותן היקרה מנעה מישראל לרכוש מערכות נשק אחרות שהן קריטיות להבטחת הניצחון במערכה.
אולם, אשתקד תמך מר גלעד ברכישת הצוללות. בסדרת ראיונות לעיתונאי שמעון שיפר, שפורסמו בספר ושמו "המתריע" (בהוצאת ידיעות אחרונות-ספרי חמד, 2019), אמר עמוס גלעד את הדברים האלה: "לכן ההחלטה הישראלית להצטייד בצוללות חדשות היא מאוד נכונה" (עמ' 129 שם. ההדגשה אינה במקור). "הוויכוח הוא לא על עצם הצורך בצוללות... השאלה היא אם צריך כמות של x,y או z. אני אומר לך שמעבר לזה: טוב שהצוללות הן מגרמניה" (ע' 130 שם. ההדגשה אינה במקור).
בהמשך דבריו שיבח גלעד את רה"מ גרמניה, אנג'לה מרקל, על נחישותה למנוע שואה שנייה מן העם היהודי וקבע כי תרומתה לביטחון ישראל היא אסטרטגית. "היא נתנה לנו צוללות, חלקן חינם, חלקן בהנחה מאוד משמעותית. הבעיה היא עם צוללת שזה כלי מאוד יקר לאחזקה. אם אתה רוצה צוללת אחת מבצעית... אתה חייב שיהיו לך שלוש. אחת תמיד באימונים. אחת באחזקה ואחת עובדת. אתה לא יכול להסתדר עם פחות".
עכשיו, מהתבוננות שלי בראש הממשלה אני משוכנע שהשיקולים בעניין הזה הם נכונים, ונטו לטובת המדינה" (שם עמ' 130. ההדגשה אינה במקור).
"אז הוויכוח הוא האם צריך איקס צוללות, או איקס מינוס אחד. בסוף הנוסחה שנמצאה היא שגם אם יגיעו לתשע צוללות, זה יהיה על חשבון צוללות שיצאו מן השירות... בסופו של דבר יגיעו לשש צוללות, כך שיהיו בכל נקודת זמן מספיק צוללות כשירות מבחינה מבצעית" (שם, עמ' 131). יצויין כי לפני זמן מה קבע ראש המל"ל לשעבר, יעקב נגל, במאמר בישראל היום, כי מלכתחילה הייתה כוונה לרכוש רק 6 צוללות.
בהמשך הראיון עם שמעון שיפר אמר עמוס גלעד: "צריך לזכור עוד משהו: מדובר בעסקות לטווחים ארוכים מאד. לוקח כמה שנים לבנות צוללת. יכול להיות שהיה פה חשש מהיום שאחרי מרקל... ואיש לא יודע מי יבוא אחריה והאם הוא יהיה מחויב כמוה להמשך קיומם של העם היהודי ושל מדינת ישראל" (שם עמ' 131).
לסיכום, עמוס גלעד קובע בספרו של שיפר "המתריע" כי:
1. ההחלטה להצטייד בצוללות חדשות מתוצרת גרמניה היא "מאוד נכונה".
2. שיקוליו של ראש הממשלה בעניין היו נכונים וענייניים.
3. כמות הצוללות שנרכשה הייתה נכונה מבחינה מבצעית (לכתחילה על-פי נגל ובדיעבד על-פי גלעד).
לפיכך השאלה המתבקשת היא: מהו הנזק האסטרטגי שנגרם לישראל מרכישת 6 הצוללות כשלעצמן, כפי שהובעה בראיון למר בנימיני ב"יומן הבוקר".

תאריך:  01/12/2020   |   עודכן:  01/12/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת כלי השיט
איתמר לוין
הנחה את גנץ שלא להתחיל את עבודת ועדת הבדיקה, עד שיעביר את ההנחיות המיועדות למנוע התנגשות בינה לבין ההליך הפלילי בתיק 3000
איתמר לוין
שאלה ראשונה: האם בג"ץ יתבקש להכריע בנוגע לטיפול בפרשת הצוללות רק על סמך תצהירים כתובים, בלי שהמצהירים ייחקרו לגביהם? שאלה שנייה: האם איסוף התצהירים והטיפול בהם בידי התנועה לאיכות השלטון ואנשיה נעשו כדין בהתחשב ברגישות העצומה של המידע הכלול בהם?
איציק וולף
ועדת הבדיקה בראשות השופט בדימוס סטרשנוב תתכנס שלוש פעמים בשבוע    הדיונים הראשונים יהיו סגורים לציבור מטעמים של ביטחון מידע    חברת הוועדה יעל גריל התפטרה למניעת לזות שפתיים כדי להסיר כל חשש לניגוד עניינים ובמקומה תתמנה ישראלה פרידמן
איציק וולף
מיקי גנור, שהיה נציג מספנות טיסנקרופ בישראל, פנה לשר הביטחון וליועמ"ש בטענה שיש להוציא את בדיקת הליכי הרכש של כלי השיט ממשרד הביטחון ולהעבירה לגורם חיצוני, בהעלאת חשש מפני פגיעה בהוגנות ההליך הפלילי בנושא ובטענה שחבר הוועדה, אברהם בן שושן, היה מועמד לייעץ לו בתקופה המדוברת
מנחם רהט
הלשונות הרעות טוענות שייתכן שוועדת גנץ, אינה אלא תרגיל גמביט המלכה מיסודם של נתניהו וגנץ: מקימים ועדת בדיקה חסרת שיניים, כדי לסכל ועדת חקירה ממשלתית נשכנית בחסות הבג"ץ    גנץ בשירות נתניהו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il