X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בבוא יום הדין, והוא בוא יבוא על-פי כל הסטטיסטיקות האפשריות, מיהו זה שיישא באחריות לנזק שעל-פי כל התרחישים ייאמד בעשרות רבות של מיליארדים, שלא לדבר על נפגעים בנפש, ושלעומתו נזקי מגיפת הקורונה עשויים להראות כמו משחק ילדים?
▪  ▪  ▪
תרגול רעידת אדמה, פיקוד העורף [צילום: יניב נדב, פלאש 90]

מכירים את משל שלושת הקופים, אחד שאינו שומע, השני שאינו רואה והשלישי שאינו מדבר? ובכן, התנהלות שוק הדיור במדינת ישראל מזכירה לי מאוד את המשל הקלאסי הזה. צריך רק לפתוח את העיתונות המודפסת, מהדורות החדשות ברדיו ובטלוויזיה ואתרי האינטרנט, ולהבין עד כמה חזקה ההדחקה לגבי אפשרות הריאלית שתרחיש אפוקליפטי של רעידת אדמה כוללת יתקיים במדינת ישראל.
בסופהשבוע האחרון, ובפעם שנייה ברציפות תוך חודשיים בלבד, התרחשה רעידת אדמה חזקה בטורקיה שהורגשה היטב בכל רחבי צפון הארץ. ניסיון העבר מלמד שרעידות רצופות שכאלה מבשרות בדרך כלל על רעידת אדמה חזקה נוספת. כך, למשל, קרה במרוצת 2,000 השנה האחרונות, כשמידי כל 100 שנה התרחשה אצלנו רעידת אדמה שהחריבה ערים ויישובים וגרמה לאלפים רבים של נפגעים.
כך, למשל, היה במאה ה-19 כשהעיר צפת נחרבה כליל, וכך היה גם ב-1927, כשרעידת אדמה החריבה ערים דוגמת טבריה, לוד ורמלה וגרמה למאות הרוגים ואלפים פצועים ונפגעים, שלא לדבר על הרס אדיר ברכוש. באותה עת התגוררו בכל רחבי ארץ ישראל מאות אלפי תושבים ספורים. נקל לשער מה היה קורה, חלילה, אם היו מתגוררים אז יותר מתשעה מיליון נפשות דוגמת היום ואיזה נזק היה נגרם, לדוגמה, למטרופולין תל אביב וגוש-דן.
העובדה ש-15 שנה לאחר שמדינת ישראל הכריזה על תמ"א 38 כתוכנית ארצית כוללת למיגון מאות אלפי בניינים, הן במרכז הארץ ובמיוחד בפריפריה, כנגד רעידות אדמה, רק מעט שבמעט מהבניינים עברו את תהליך המיגון, אומרת דרשני אחד גדול. קל וחומר העובדה שרוב רובם של הפרויקטים של התמ"א קודמו דווקא במרכז הארץ, היכן שערכי הנדל"ן גבוהים הרבה יותר, זאת שעה שדווקא הפריפריה, היכן שהסכנה לרעידת אדמה גדולה פי כמה וכמה, נותרה מיותמת.
עצימת העיניים הזו באה לידי ביטוי בין היתר במדיניות הזיג זג לגבי תמ"א 38, ובמיוחד במהלך השנים האחרונות, כשהממשלה, באמצעות מנהל התכנון של משרד הפנים, מחליטה לחלופין החלטות הפוכות לגבי התמ"א, פעם מפסיקה אותה כליל, אחר כך קוצבת את ימיה עד 2022, אחר כך מחזירה אותה שוב, אולם במגבלות חמורות ביותר של אחוזי בנייה והתניה בהקצאת אחוזי בנייה לנדל"ן מסחרי ולבסוף, כל השומע יצחק, זורקת את האחריות לרשויות המקומיות בתקווה שמהן תבוא הישועה.
אם כל זה לא היה כה עצוב, היינו צוחקים. אבל זה עצוב. עצוב מאוד. שהרי בבוא יום הדין, והוא בוא יבוא על-פי כל הסטטיסטיקות האפשריות, מיהו זה שיישא באחריות לנזק שעל-פי כל התרחישים ייאמד בעשרות רבות של מיליארדים, שלא לדבר על נפגעים בנפש, ושלעומתו נזקי מגיפת הקורונה עשויים להראות כמו משחק ילדים? האם תהיה זו ממשלת ישראל? מנהל התכנון? הרשות להתחדשות עירונית? העיריות והרשויות המקומיות?
אין ספק, שם המשחק יהיה אז "חפשו את האשם" והכשלון, כמו כל כשלון, יהיה יתום, אולם, וזה אולם גדול, את המחיר הכבד נאלץ כולנו לשלם. על כן, ומשום כך, אני קורא, מפציר ואף מתחנן בפני כל מקבלי ההחלטות, אנא, אל תדחיקו ואל תתכחשו לתרחיש הזה ודווקא רעידות האדמה שפוקדות את טורקיה, שכנתנו מצפון, אולי יעירו סוף-סוף את כל מקבלי ההחלטות! חומר למחשבה.

הכותב הוא מנכ"ל קבוצת "פרקש-אברמוב נדל"ן ויזמות" המתמחה בהתחדשות עירונית.
תאריך:  10/12/2020   |   עודכן:  10/12/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקשר הגורדי שבין אנטליה לבין רעידת אדמה בישראל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לפני שעה רעידת אדמה קלה באילת ל"ת
יגאל פן  |  15/12/20 07:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טל בן-יעקב
בגלל נתניהו המערכת הפוליטית מפולגת ומפוצלת    דווקא הגיוני להניח שבזמן מלחמה היא הייתה אמורה להיות מאוחדת; האופוזיציה הייתה אמורה להתגייס, והקואליציה הייתה אמורה לעבוד ביחד    אך נתניהו עשה ועושה ככל שביכולתו על-מנת שזה לא יקרה
יוני בן-מנחם
סעודיה מזהירה כי תפעל להתחמש בנשק גרעיני, אם אירן תשיג נשק כזה, כדי להגן על אזרחיה ואדמתה. סכנת מרוץ חימוש גרעיני מאיימת על המזה"ת וג'ו ביידן יצטרך לבלום אותה, בינתיים ממשל טראמפ מחפש דרכים חדשות להגביר את הלחץ על אירן
שמחה סיאני
כבר מבעוד בוקר קמתי, התרחצתי ויצאתי מחדר האמבטיה רק כששמעתי שהוא קם ומתחיל להתלבש    הוא לא דיבר על ארוחת הבוקר, כדרכו כל בוקר, ופניו האדומים בדרך כלל היו חיוורים ועצובים
יהודה קונפורטס
הבחירות הממשמשות ומתרגשות עלינו יכולות להיות אור לגויים ולהיעשות בצורה ממוחשבת לחלוטין - גם אם כפיילוט    יש לכך יתרונות רבים, אלא שנראה שמקבלי ההחלטות יעדיפו לדבוק בשיטה הישנה
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - פשטני ורדוד, טיוח עובדות, ברוך שפטרנו, תגובות, מתפרקים מאחריותם ויוזמה    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    חג אורים שמח, שבת שלום והרבה בריאות ואושר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il