X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
קהיר, ספטמבר 2019 [צילום: נריאם אל-מופתי, AP]
אלג'יר, אוקטובר 2020 [צילום: תאופיק דודו, AP]
עשר שנים לאביב הערבי / ABC News
אקונומיסט מנתח במלאת עשור לאביב הערבי

מדוע אין דמוקרטיה בעולם הערבי

משום שאין תרבות של ויכוח; משום שגופים האמורים להיות עצמאיים סרים למרות הממשלות; משום שהמערב לא מעניק את התמיכה שביכולתו לתת
▪  ▪  ▪

"איזה דיכוי לדעתך יכול להוביל אדם צעיר לעשות זאת?", שאלה לפני עשר שנים ליילה בועזיזי לאחר שאחיה, מוחמד בועזיזי, הצית את עצמו. השלטונות המקומיים בטוניסיה החרימו את עגלת הפירות שלו, לכאורה משום שלא היה לו רישיון אך למעשה בניסיון לסחוט אותו. "איך אתם מצפים שאחיה?!", זעק לפני ששפך על עצמו בנזין מול משרד המושל. זו הייתה תחילתו של האביב הערבי, אשר הפיל רודנים בארבע מדינות – מצרים, לוב, טוניסיה ותימן. לרגע נדמה היה שהדמוקרטיה הגיעה לבסוף לעולם המערבי.
עשור מאוחר יותר, אין סיבה למסיבה – מציין אקונומיסט. רק מדינה אחת אכן הפכה לדמוקרטית: טוניסיה. במצרים הסתיים האביב הערבי בהפיכה צבאית. לוב, תימן ובמיוחד סוריה שקעו במלחמות אזרחים עקובות מדם שגררו לתוכן מעצמות זרות. האביב הערבי הפך במהירות כה רבה לחורף קודר, שרבים התייאשו מן האיזור.
הרודנים הערבים הרבה פחות בטוחים, כי צניחת מחירי הנפט אינה מאפשרת להם לקנות את נתיניהם בסובסידיות שמנות ומשרות ממשלתיות מפנקות. מנהיגים רבים הפכו לעוד יותר פרנואידים ומדכאים. מוחמד בן סלמן הסעודי אסר את בני משפחתו. עבד אל-פתאח סיסי המצרי ריסק את העיתונות. לקח אחד שלמדו המנהיגים הסמכותנים הוא שעליהם למחוץ במהירות כל התנגדות, בטרם תתרחב.
האזור פחות חופשי מכפי שהיה ב-2010 – ואולי כועס יותר. הוא זועזע ממלחמות, ג'יהאד וקורונה. מתנגדי המשטרים טוענים שהערבים שוב אינם מוכנים להשלים עם דלותם ושכיום יש יותר סיכוי לחולל שינוי. לדבריהם, להבת האביב הערבי מעולם לא כבתה, והראיה – ההפגנות שהתחוללו בעיקר, אלג'יריה, לבנון וסודן בשנה שעברה. אך בפועל, לא היה שינוי מהותי בשום מדינה, ואקונומיסט שואל האם הערבים פשוט אינם מסוגלים לחיות בדמוקרטיה. יש הטוענים, כי הגנרלים מעורבים מדי בפוליטיקה מכדי לאפשר פתיחות אמיתית. אחרים אומרים, כי האיסלאם אינו עולה בקנה אחד עם פלורליזם. האם טוניסיה, בה האיסלאם הוא פרגמטי והגנרלים מצייתים לפוליטיקאים, היא יוצא מן הכלל המוכיח את הכלל?
מוקדם מכדי לענות. זרעי הדמוקרטיה המודרנית טרם נזרעו כהלכה בעולם הערבי. רצונם של האזרחים הערבים לבחור את מנהיגיהם חזק כמו בכל מקום אחר. מה שהם זקוקים לו, הוא שמוסדות עצמאיים – אוניברסיטאות, התקשורת, קבוצות אזרחיות, ומעל לכל בתי המשפט והמסגדים – יתייצבו מול הממשלות. רק אז יוכל להיות מקום לאזרחות מעורבת ומיודעת. רק אז יסכים הציבור לפתרון בדרכי שלום של מחלוקות פוליטיות.
יעזור גם אם לערבים יהיה יותר חופש להתווכח. בתי ספר באזור נוטים להדגיש שינון על פני חשיבה ביקורתית; התקשורת והמסגדים נוטים לחזור כמו תוכים על הקו הממשלתי; שליטים סמכותנים מנסים להשתלט על הרשתות החברתיות. כל אלו גורמים לחוסר אמון במידע עצמו ולפריחת תיאוריות קונספירציה. ערבים נוטים לא לסמוך איש על רעהו, חלקית בשל מערכת של שוחד וקשרים אותם יש להפעיל כדי לקבל את הצרכים הבסיסיים. רודנים מעודדים את הציבור לחשוב במונחי משחק סכום אפס, ואת מתנגדיהם הם מציגים כקיצוניים המבקשים להרוג את בני ארצם.
ברקע כל אלו, אין פלא שהדמוקרטיה לא היכתה שורש בעולם הערבי. אך לדעת אקונומיסט יש דרכים לקדם אותה בטווח הארוך. קידום החינוך הוא חיוני; המדינות הדמוקרטיות צריכות להזמין יותר סטודנטים ערבים. עליהן לתמוך בעיתונאים, פעילי זכויות אדם וארגונים לא-ממשלתיים. לוקח זמן להצמיח תרבות פלורליסטית. אבל הסטטוס-קוו אינו יציב ואינו בר-קיימא, כפי שהוכיח בצורה טראגית אותו רוכל פירות.

תאריך:  23/12/20   |   עודכן:  23/12/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
מתחם שגרירות ארה"ב בבגדד הותקף ברקטות והמתיחות בעירק גוברת לקראת יום השנה הראשון לחיסולו של קאסם סולימאני. גורמים בממשל העירקי טוענים כי את הירי ביצעו מליציות "סוררות", ייתכן שאירן משחקת משחק כפול אבל בשבועיים האחרונים היא אכן החלה לטפל במליציות שאינן סרות למרותה בעירק
יוני בן-מנחם
הנורמליזציה בין ישראל למרוקו מעוררת הערכות במזה"ת כי גם סעודיה תצטרף לתהליך במתכונת הדרגתית ומצומצמת. הנושא הפלשתיני ממשיך להיות אבן הנגף העיקרית בדרך להכרזה על כינון יחסים דיפלומטים בין ישראל לסעודיה, אך בחשאי נמשך התיאום הביטחוני והאזורי ביניהן
ד"ר איתן לסרי
מדינות המפרץ מצפות להרחבת מעגל ההיכרויות העסקיות עימנו והגדלת מחזור העסקים בינינו עם דגש על קידום שיתופי פעולה בתחומי החדשנות בטכנולוגיה, בחקלאות, ברפואה, בתחבורה, באנרגיה ובסייבר לצד השקעות בתעשיה ונדל"ן    אך הזדמנות זו מחייבת גם הכנה נכונה שלנו לצד הפגנת סבלנות רבה, לימוד והיכרות עם התרבות העסקית בצד השני בטרם נקפוץ למים וחלילה נפספס הזדמנות מצוינת שנפתחה בפנינו בעקבות "הסכמי אברהם"
ארווין קליין
יש במציאות הזאת, של לבנון, משהו אכזרי ונורא, משהו שבא הישר מהגיהינום    אז אני נאלץ להגיד שלום ללבנון, בדיוק כמו שצה"ל אמר ויצא מלבנון
יוני בן-מנחם
סגן שר החוץ הכוויתי אמר לערוץ החדשות "א-שרק" כי הסכסוך במפרץ הסתיים וכי הושג הסכם סופי בחסות כוותית-אמריקנית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il