X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פשעי מלחמה של משטר אסד, דצמבר 2020 / DW News
שר החינוך לתלמידים: תזרעו חיטה

סורים רעבים ללחם. ממש כך

ייבוא החיטה מרוסיה צנח במחצית, מחיר הפיתות הוכפל, הכמות והאיכות ירדו, התורים התארכו וושינגטון פוסט על המשבר המקשה להשיג את המזון הבסיסי ביותר
▪  ▪  ▪
תורים של שמונה שעות [צילום: יוטיוב / TRT]

בכל בוקר קמים אבו מוחמד ושני בניו הגדולים לתפילת השחר בדמשק ומשם שמים את פעמיהם אל המאפייה. הם ממתינים לפחות שלוש שעות ובקושי מגיעים בזמן לעבודה ולבית ספר. לעיתים הבנים מחמיצים את השיעורים הראשונים; לעיתים – את כל היום. פעם חיכה אבו מוחמד שבע שעות; למחרת – שמונה שעות; ביום אחר – שש שעות.
אבו מוחמד, המסרב למסור את שמו המלא מחשש להתנכלות מצד כוחות הביטחון, הוא אחד ממספר הולך וגדל של סורים העומדים יותר ויותר שעות בתורים ההולכים ומתארכים, מדווח וושינגטון פוסט. משבר הלחם הוא הגלוי ביותר והכואב ביותר בקריסה הכלכלית של המדינה. כמות הלחם המסובסד שניתן לקנות צנחה במחצית ואף ביותר; המחירים הוכפלו מאז אוקטובר, למרות שמשטרו של בשאר אסד הבטיח שלא יחצה את הקו האדום של המחיר.
אבו מוחמד, אב לחמישה ילדים, אומר שהוא צריך שלוש-ארבע חבילות פיתות ביום. הוא קונה שתי חבילות באיכות נמוכה במאפייה הממשלתית, ולאחר מכן עומד שעות רבות בתור במאפיות הפרטיות לקנות פיתוח טובות יותר. כאשר הוא נואש – וכאשר הוא יכול להרשות זאת לעצמו – אבו מוחמד משלם תמורתן פי עשרה מאשר בעד הממשלתיות. המצב גרוע עוד יותר מחוץ לערים הגדולות: "לעני הכפרי אין גז; הוא משתמש בעצים. אין לו לחם; הוא אופה אותו בעצמו", אומר תושב בעיר החוף טרטוס.
הסורים אוכלים פיתה כמעט בכל ארוחה, אך לאחרונה גילו שיש פחות מהן בחבילות הנמכרות במאפיות הממשלתיות. שר החקלאות, חסן קטאנה, ניסה להמעיט בממדי המשבר כאשר קרא לציבור לחזור למסורת אבותיו ולאפות בעצמו את הפיתות. אך כאשר המחירים הוכפלו, האיכות והכמות ירדו והתורים התארכו – הציבור מתחיל להפגין את כעסו.
בשלוש השנים האחרונות ייבאה סוריה 1.1 מיליון טון חיטה בשנה בממוצע – כמעט כולם מרוסיה. אולם, הקורונה הובילה את רוסיה להגביל את ייצוא החיטה, במטרה להגן על הביקוש הפנימי; הייצוא לסוריה צנח במחצית. המשבר הכלכלי המחמיר – בשל מלחמת האזרחים, ניהול כושל, העיצומים האמריקניים והקריסה בלבנון – דרדר את ערך הלירה הסורית וייקר עד מאוד את ייבוא החיטה, ופגע בייצור ובשיווק של החיטה המקומית.
חיטה היא הגידול החקלאי המוביל של סוריה, אך המלחמה הרסה את יכולתה להסתמך על עצמה. שלושת המחוזות העשירים ביותר בחיטה – חלב, רקה וחסקה – נפגעו קשות במלחמת האזרחים. מכשור חקלאי נהרס, הכבישים הפכו למסוכנים ועלויות הייצור האמירו. גשמי ברכה והשיפור בביטחון הביאו אשתקד להכפלת יבול החיטה ל-2.2 מיליון טון – אך כמות זו היא מחצית מאשר לפני המלחמה.
הפוסט מציין, כי כדי לצבור תמיכה מאשים הממשל את ארה"ב במחסור, בשל העיצומים המקשים עליה לרכוש חלקי חילוף לציוד חקלאי ולבצע העברות כספיות, הגבילו את ייבוא הדלק (וגרמו לתורים של עד עשר שעות בתחנות הדלק) ואשר היה להם חלק בצניחת ערך הלירה. סוכנות הידיעות הממלכתית אפילו האשימה את הנשיא דונלד טראמפ באחריות לדליקות הענק אשר כילו שדות חיטה.
שר החינוך, דארם טאבע, הופיע בסרטון ובידיו גרעיני חיטה וקרא לתלמידים לזרוע חיטה. הסרטון גרר ביקורת נזעמת ברשת, שכן טאבע ניסה ליצור את הרושם שהחיטה אינה אלא צמח ביתי פשוט שכל אחד יכול לגדל. במקביל טענו כמה אמצעי תקשורת ממשלתיים ופוסטים פרו-ממשלתיים בפייסבוק, שבכלל אין משבר לחם. המציאות טופחת על פניהם. התור באחת ממאפיות דמשק היה כה ארוך, עד שבעליה נאלצו להקים גדר בגובה של כמעט שני מטרים כדי לנתב את ההמון. התמונה של אנשים נדחקים למה שנראה כמו כלוב הפכה לוויראלית ועוררה זעם מצד סורים בבית ובחו"ל. המאפייה הורידה את הגדר.

תאריך:  28/12/20   |   עודכן:  28/12/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
אליהו קאופמן
השלום החדש נעשה אומנם עם מדינות מוסלמיות חדשות שלא ידענו את קירבתן בעבר, אבל לצד הברית הגשמית עימן טמונה סכנה רוחנית אדירה, שכבר השבוע חשף העיתון ידיעות אחרונות טפח קטן ומסוכן ממנה    ההבדל בין איחוד האמירויות ובחריין, למרוקו למשל
שאול מנשה
סיבות רבות הביאו לפרוץ האביב הערבי    השחיתות, העריצות, דיכוי החרויות ומלחמות פנימיות    אבל מעל לכל העוני, המצוקה של האקדמאי הטוניסאי שעסק במכירת ירקות הביאה אותו לשרוף את עצמו, דבר שהדליק את תבערת האביב הערבי בכמה ממדינות ערב
זה לא היה אביב, אלא טלטלה אכזרית שחיסלה למעשה את העולם הערבי ככוח פוליטי-דיפלומטי וכלכלי והכניסה לזירת המזרח התיכון וסביבתו שני כוחות אזוריים לא ערבים: אירן וטורקיה    וגם את ישראל!
יוני בן-מנחם
גורמי הביטחון של מצרים הצליחו לפצח את מנגנון המימון של פעילות הטרור של "האחים המוסלמים" וארגון חמאס במצרים. מדובר בהישג מצרי חשוב אך מדינות איסלאמיות אחרות כמו טורקיה, פקיסטן, מאלזיה ואינדונזיה מאפשרות לתנועת "האחים המוסלמים" וחמאס להשקיע בהן כספים למימון פעילות הטרור שלהן
איתמר לוין
משום שאין תרבות של ויכוח; משום שגופים האמורים להיות עצמאיים סרים למרות הממשלות; משום שהמערב לא מעניק את התמיכה שביכולתו לתת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il