X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
חמנאי. המשכיות היסטורית מ-1979 [צילום: AP]
ארה"ב נותרה "השטן הגדול" [צילום: וחיד סאלמי, AP]
מיליציות פרו-אירניות תוקפות בבגדד, 22.12.20 / פוקס ניוז
הוא לא יסתפק בפחות מאשר כניעה אמריקנית

חמנאי מפחד מהישנות תקדים גורבצ'וב

המנהיג העליון של אירן אינו מוכן לוותר על עקרונות יסוד של המהפכה, וחושש שרפורמות מתונות יובילו לקריסת המשטר מקבלי ההחלטות בארה"ב צריכים להבין שאין סיכוי להגיע להסכם עימו, אלא באמצעות מנופי הלחץ הקיימים ונכונות ברורה להפעיל כוח
▪  ▪  ▪

מנהיג אירן, עלי חמנאי, מקפיד להדגיש בנאומיו את עקרונות המהפכה האיסלאמית, ולהזהיר מפני התככים (והחתרנות הרעיונית) של ארצות הברית וכמובן מפני ישראל. הוא דורש מהדרגים הבכירים בממשלתו ליישם את "כלכלת ההתנגדות", שאמורה לדעתו לאפשר לאירן לעמוד על רגליה גם בתנאי מצור וסנקציות. חמנאי מגלם קו אידיאולוגי ברור ובעל המשכיות היסטורית מאז המהפכה ב-1979. מה שמייחד את המשטר האירני הוא התפיסה של "שלטון חכם ההלכה", קרי: שלטונו של חמנאי בתור פוסק אחרון ומוביל המהפכה. ההיבט המהפכני הוא החשוב ביותר, ומוביל את התנהגותו של המשטר האירני במדיניות הפנים והחוץ.
האידיאולוגיה השלטת נשענת על כמה תפיסות יסוד הבאות לידי ביטוי במדיניות הפנים והחוץ (במובנה הרחב הכולל תעמולה, חתרנות, תמיכה בשלוחים והפעלת כוח). בראייתו של המשטר, ללא דבקות בעקרונות אלה תאבד אירן את שליחותה ואת צביונה המהפכני. עקרונות אלו הם:
תפיסת העימות. האידיאולוגיה המהפכנית האירנית שאלה אוצר מילים ומושגים מתנועות השחרור המרקסיסטיות בעולם השלישי. עולם מושגים זה כולל התנגדות ל"התנשאות העולמית" המגולמת בארה"ב, ועוינות בלתי מתפשרת לישראל – מאחר שהיהודים, לפי תפיסה זו, הם עדה דתית בלבד. שלילת הציונות איננה פוליטית גרידא אלא מהולה באנטישמיות ובהכחשת השואה. המאבק המתנהל הוא בין הנדכאים עלי אדמות – מונח שהושפע מכתביו של המרכסיסט הצרפתי-קאריבי פרנץ פאנון – ל"עושקים מתנשאים". אידיאולוגיה זו מייצרת דמוניזציה מוחלטת (השטן הגדול והשטן הקטן) ומונעת ראיית ניואנסים ודקויות בהתנהגות היריב.
עצמאות אירנית. חמנאי מדגיש את חשיבות העצמאות של אירן שתושג באמצעות "הסתפקות עצמית" או ייצור עצמי של כל דבר הנצרך לאירן. "כלכלת ההתנגדות" היא מילה דומה למושג אוטרקיה, אלא שכלכלת אירן מתקשה ליישם את התפיסה הזאת.
חתרנות איזורית בלתי פוסקת
ייצוא המהפכה וסיוע להתנגדות. אינדוקטרינציה וסיוע ל"התנגדות" (כלומר: ארגוני טרור למיניהם) מהווים מרכיב חשוב של התפיסה המהפכנית עוד לפני 1979. פעילות זו מאפשרת לאירן לרכוש השפעה פוליטית ואף דומיננטיות אסטרטגית במדינות בהן פועלים שליחיה. אף שמדיניות זו פועלת במסגרת אילוצים מקומיים קשים (מול מחאה גוברת בעירק ובלבנון; מלחמה עקובה מדם בתימן; לחץ ישראלי ומתח עם הרוסים בסוריה) שהמשטר מודע אליהם היטב, הוא מחויב לה ורואה בה תכלית העומדת בפני עצמה, שספק רב אם יהיה מוכן להעמידה למיקוח במסגרת מהלכי הסדרה רחבים.
בסוריה אירן ממשיכה להעביר אמל"ח מדויק ולפרוס מיליציות הסרות למרותה ושעלולות להפעיל אמל"ח נגד ישראל בשעת פקודה מטהרן. בלבנון, אף שהסיוע לחיזבאללה פחת בשל המצוקה התקציבית החריפה בטהרן, אירן באמצעות שליחיה מסרבת להרפות מן האחיזה במוקדי הכוח או לתת דין וחשבון על התנהלות חיזבאללה (מופעלים לחצים להשתקת מי שהאשימו את הארגון באחריות להתפוצצות בנמל ביירות).
בתימן, אירן ממשיכה להעביר טילים וכטב"מים למורדים החות'ים המשתמשים בהם לפגיעה במתקנים סעודיים אסטרטגיים. ב-24.11.20 החות'ים ירו טיל שיוט אירני מדגם "קודס 2" על מתקן השייך לחברת הנפט הלאומית הסעודית אראמקו. עיתון אירני שיבח את הפגיעה והודה שהטיל היה אירני. התעלמות אמריקנית מהמעורבות האירנית תגזור על תימן את המשך המלחמה.
בעירק, מיליציות פרו-אירניות משמרות השפעה ויכולת פעולה למרות מאמציה של ממשלת כאטמי לרסן אותן. הן שבות וממחישות יכולת לירות רקטות על בסיסים אמריקניים, ולרצוח באין מפריע את אלו המוחים נגד פעילותן; השפעתן הפוליטית היא גורם שכל פוליטיקאי עירקי חייב להתחשב בו.
בזירה רחוקה יותר, בדרום אמריקה אירן מקיימת קשרים ענפים עם ונצואלה משום שהמשטר של ניקולאס מדורו הוא משטר "מהפכני" (שמאלני) ואנטי-אמריקני. אירן מממנת את ערוץ HispanTV המפיץ תעמולה אנטי-ישראלית ואנטי-אמריקנית ארסית. באמצעות הנוכחות בוונצואלה אירן מקיימת תמיכה לוגיסטית ברשתות הטרור של חיזבאללה בדדום אמריקה, המעורבות גם בפשע מאורגן ובסחר בסמים.
המכנה המשותף של הפעילות האירנית במדינות שונות הוא שהיא מתבצעת כמעט ללא נוכחות אירנית בשטח (להוציא את כוחות משמרות המהפכה בסוריה) ותוך עלות נמוכה לאירן במונחים יחסיים. פעילות במתאר זה מאפשרת לאירן מרחב הכחשה והיא מרחיקה סכנה של התנגשות צבאית ישירה שלמשטר אין בה עניין. לבסוף, הפעילות האירנית נשענת על היכולת האסימטרית, קרי: שילוב בין טרור וחתרנות לבין רקטות וטילים טקטיים ובליסטיים.
גם אידיאולוגי וגם רציונלי
האם אירן פועלת באופן רציונלי? עלי חמנאי אוחז בהגה השלטון באירן מאז 1989. מאז הוא לא עשה דבר שמאפשר לחשוד בו כהרפתקן או אי-רציונלי, בנוגע ליישום של העקרונות שהוא רואה בהם את שליחותו. הוא אידיאולוג נוקשה, אבל בו בזמן גם מאוד זהיר. המשטר מודע היטב לכך שהעם האירני לא מעוניין במלחמה – הצלקות של המלחמה נגד עירק טרם הגלידו – ולכן ההתנהלות האזורית של אירן מתוכננת באופן כזה שלא לגרום להסלמה בלתי מבוקרת.
העקרונות האידיאולוגיים אינם שוללים אפוא את ההיבט הפרגמטי של מדיניות אירן. בסוגיית נגרונו-קרבאך ובסבך היחסים עם ארמניה ועם אזרבייג'אן, הגישה האירנית היא פרגמטית לחלוטין. אולם, יש להדגיש שלכל שחקן בינלאומי היגיון והגדרות משלו של אינטרס לאומי ופרגמטיות. מה שנראה כפרגמטיות אירנית בעיניים מערביות, חל אך ורק על אותם תחומים ומצבים שאינם נכללים בקטגוריה של דרישות אידיאולוגיות של המהפכה.
כאשר הדברים אמורים במרכיבי ליבה אידיאולוגיים, חמנאי מתנהג באופן עקבי ביותר ועד עתה אי-אפשר להצביע על שינוי כלשהו בקו האידיאולוגי האירני. מאז 2017 המנהיג מטעים שהוא לא מתנגד באופן עקרוני למהלכים דיפלומטיים, אבל בתנאי שהם נעשים מתוך "גמישות אמיצה". "גבורה רכה" או גמישה יכולה לשמש הצדקה לפשרה חד-פעמית, אך לעולם לא להפוך למדיניות.
לחמנאי יש שלל סיבות רציונליות לדחות על הסף כל פשרה עם ארה"ב. אי-אפשר להפריד בין מדיניות חוץ למדיניות פנים: הוא מתייחס שוב ושוב לחשש שוויתור בתחום אחד במדיניות החוץ יזמן לחצים נוספים בתחומים אחרים. הפסקת מימון חיזבאללה כמוה ככניעה או כהודאה בכישלון של המהפכה. בהעדר רטוריקה מהפכנית, האוכלוסייה האירנית תציג שאלות נוקבות להנהגה בקשר להתנהלות של "קרנות הצדקה", המנהלות כלכלת צללים בשליטת משמרות המהפכה והנותנות דין וחשבון לחמנאי בלבד.
בוודאי שאירן לא תוותר מרצונה על מרכיבי העוצמה שלה כגון תוכנית הטילים. ממילא, לא היה שיפור במצב הכלכלי של רוב האירנים לאחר הסכם הגרעין, מכאן שההתנגדות של השמרנים האירנים להסכם היא רציונלית ומבוססת: מדוע לאירן לוותר על מרכיבי עוצמה כמו תוכנית הגרעין והשפעה אזורית, כאשר התועלת הכלכלית אינה ברורה?
אין רפורמות למחצה
מאחורי כל החששות האלה יש גם סיבת עומק: הפחד של חמנאי מהישנות תרחיש הפרסטרויקה באירן. בנאום אחד בשנת 2000 הזכיר חמנאי את מיכאל גורבצו'ב כ-40 פעם. בעיניו, קריסת ברה"מ ממחישה מה קורה כאשר רפורמות יוצאות משליטה ומביאות לערעור הדרגתי של היסודות האידיאולוגיים של המשטר. גורבצו'ב לא התכוון כלל לפרק את המשטר הסובייטי אלא רצה לערוך רפורמות נקודתיות – אך לא הביא בחשבון שלא ניתן לבצע רפורמות טכניות ולהישאר במשטר קומוניסטי.
מכאן החשש של חמנאי שמא נשיא כמו חסן רוחאני עלול לבצע רפורמות שיפגעו במשטר, גם אם הנשיא עצמו נאמן לו לחלוטין. אי-אפשר לבצע רפורמות למחצה; ואי אפשר להגן על משקיעים זרים מבלי לשפר את שלטון החוק באירן. זאת הסיבה שאירן סירבה לאשרר את האמנה האוסרת על מימון טרור ( FATF), שכן אם המשטר יאשרר אמנה זו - הוא יתקשה לממן את חיזבאללה ואת יתר ארגוני הטרור. ככלל, חמנאי גם לא יכול להסתפק במס שפתיים לסיסמאות המהפכה, מכיוון שהדבר יפגע באמינות המשטר.
למקבלי ההחלטות האמריקניים צריך להיות נהיר, אפוא, שאירן תיאות לשוב למו"מ רק אם ארה"ב תסיר את העיצומים שהטיל הנשיא דונלד טראמפ – דרישה שאם תיענה, תתפרש בטהרן ככניעה אמריקנית. זו לא תניב מחוות נגדיות, אלא הקשחה בקו. המשטר האירני הוא אידיאולוגי ונוקשה, ובראיית המנהיג, ויתור – להלכה או למעשה – ולו על מקצת העקרונות האידיאולוגיים, יביא לקריסה או להתפתחות של המשטר שכבר לא יהיה משטר המהפכה האיסלאמית. לכן כל פשרה שאין בה כניעה אמריקנית ורווח ברור לאירן, מנוגדת לעצם מהותו של המשטר.
הדרך היחידה לעת עתה להכיל את מגוון האיומים של אירן היא לשמר את מנופי הלחץ הקיימים – גם אם הם לא גרמו עדיין לשינוי ההתנהגות של טהרן או לקריסת הכלכלה האירנית – ולגבות אותם באיום צבאי אמין. אם יש סיכוי כלשהו לגרום לאירן לבחון מחדש את התנהגותה, הרי זה בגביית מחיר גבוה עבור מעלליה – ובה בעת, המחשה שהיא לא תורשה להגיע ליעדים (בתוכנית הגרעין ובחתרנות האזורית) שהיא שואפת אליהם.
הדיפלומטיה המערבית ביחס לאירן חייבת עדיין להיתפס כעימות ולא כעסקת חליפין בין שותפים. לשם כפיית הבנות על יריב גיאופוליטי ואידיאולוגי נוקשה, הדיפלומטיה יכולה להיות אפקטיבית רק כאשר היריב משתכנע שלצד הדוגל בדיפלומטיה יש חלופה בדמות יכולת ממשית ונחישות להפעלת כוח צבאי.

הכותב הוא חוקר אירן ויועץ מודיעין וגיאופוליטיקה לחברות עסקיות. המאמר פורסם בסדרת "ניירות עמדה" מטעם מכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון (JISS) המתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.
תאריך:  02/01/2021   |   עודכן:  02/01/2021
+אירן: נעשיר אורניום עד רמה של 20%
18:18 02/01/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

אירן הודיעה על כוונתה לשוב ולהעשיר אורניום עד לרמה הנחשבת לצעד האחרון לפני העשרה המאפשרת יצירת נשק גרעיני  ▪  ההעשרה צפויה להתבצע במתקן הגרעיני התת-קרקעי בפורדו  ▪  ההכרזה - יצירת נקודת מוצא למגעים עם המערב על הסכם גרעין חדש לקראת החלפת השלטון בבית הלבן

המתקן הגרעיני האירני בפורדו [צילום: מקסר טכנולוגיות/AP]
החתימה על הסכם הגרעין ב-2015 [צילום: AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חמנאי מפחד מהישנות תקדים גורבצ'וב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
מירב ארד
ההודעה מגיעה בהמשך להפרות ההסכם שמבצעת אירן מאז פרישתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין והטלת סנקציות נגדה    איסמאעיל קאאני: "הפגיעות האמריקניות לא ירתיעו את כוח קודס"
מרדכי קידר
רגע לפני שטראמפ יעזוב את הבית הלבן עלולה אירן לנסות ולנקום את חיסולם של סולימאני ופח'ריזדה. מדינות המפרץ נערכות ומצפות להגנתה של ארה"ב
יוני בן-מנחם
ארה"ב שיגרה כלי שיט מלחמתיים למפרץ וישראל שיגרה צוללת של חיל-הים עושה את דרכה אל ים סוף והמפרץ כמסר אזהרה לאירן שלא לנקוט בפעולות נקם לקראת יום השנה לחיסולו של קאסם סולימאני. הצוללת הישראלית אמורה לתת תשובה צבאית לאפשרות שהמורדים החות'ים בתימן יתקפו כלי שיט ישראלים בים סוף או ישגרו טילים לעבר העיר אילת
עידן יוסף
תמונות לווין שפרסמה סוכנות הידיעות מעידות על עבודות במתחם    אירן מעולם לא התבטאה פומבית על המתקן בפורדו שנחשף על-ידי המערב בשנת 2009    עדיין לא ברורה מטרתו של המבנה
יוני בן-מנחם
ראש ממשלת עירק לשעבר חיידר אלעבאדי מאשים את ממשלת עירק כי נתנה אישור למל"ט שחיסל את סולימאני להיכנס לשטחה.חשש בצבא ארה"ב מפעולת נקם של המליציות הפרו אירניות נגד מטרות אמריקניות בעירק גם ללא אישור מפורש מאירן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il