X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לא בכדי הזדעקו עשרות רבות של קבלנים ויזמים הבונים ברחבי העיר בימים האחרונים, למשמע ההחלטה האחרונה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, להקטין עוד יותר את המכפיל שיקבלו הקבלנים במסגרת תמ"א 38/2, הריסה ובנייה מחדש
▪  ▪  ▪
החלטה חדשה [צילום: איתמר לוין]

האם העיר רמת גן, מי שהייתה עד לפני כשנתיים בירת התמ"א 38 הבלתי מעורערת, תהפוך בסופו של דבר לנביאת הזעם המבשרת את קץ עידן התמ"א?
לא בכדי הזדעקו עשרות רבות של קבלנים ויזמים הבונים ברחבי העיר בימים האחרונים, למשמע ההחלטה האחרונה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, להקטין עוד יותר את המכפיל שיקבלו הקבלנים במסגרת תמ"א 38/2, הריסה ובנייה מחדש.
אם עד לאחרונה קיבלו הקבלנים הבונים בלב העיר מכפיל של 3 דירות על כל בניין שנהרס, מתכוונת הוועדה המקומית להקטין את המכפיל ל-2.8 בלבד. לדוגמה, אם בעבר בניין שהיו בו 18 דירות, יכל לקבל 54 דירות חדשות, הרי שההחלטה החדשה שתצמצם את מספר הדירות ל-50 בלבד, הפסד של 10 מיליון שקלים בקירוב לאותו קבלן, מה שהופך בפועל את הפרויקט ללא כדאי לחלוטין.
יתרה מכך, בשכונות מחוץ למרכז העיר, הנחשבות ליוקרתיות, דוגמת שיכון ותיקים, הוקטן המכפיל לכדי 2.2 דירות חדשות בלבד בתמורה לכל דירה שתיהרס, מה שהופך חד-משמעית את הפרויקט ללא כדאי כלכלית.
הרציונל של הוועדה המקומית רמת גן, המכוונת על-ידי מדיניות ברורה של ראש העיר כרמל שאמה-הכהן, המהווה היפוך מוחלט למדיניות קודמו, הינו שהעיר לא תוכל לשאת כל כך הרבה פרויקטים של התחדשות עירונית, ללא תשתיות משלימות.
תפוח אדמה לוהט
גם אם נלך עם בית מדרשו של שאמה-הכהן, נשאלת השאלה מדוע בחר בדרך של מאבק חזיתי מול הקבלנים שיוביל לעצירה כמעט מוחלטת של הפרויקטים בעירו, זאת במקום להיאבק מול מקבלי ההחלטות בממשלת ישראל ולדרוש, בצדק, מבחינתו, תקציבים לתשתיות משלימות ומוסדות ציבור נדרשים?
דומה שמהאבק המתרחש בעצם ימים אלה בעיר גנים, הינו סימפטום למה שעלול להתרחש במהלך השנתיים הקרובות בעוד עשרות רבות של עיריות ומועצות מקומיות, ויביא בסופו של דבר לתום עידן התמ"א 38, עוד הבה לפני המועד הנקוב על-ידי מנהל התכנון של משרד הפנים, אוקטובר 2022.
זהו מצב של "בין השמשות", בעייתי מאוד, שעלול מאוד להקטין את מספר יחידות הדיור הנבנות במדינת ישראל מדי שנה במסגרת התחדשות העירונית מכ-800 כיום לכ-5,000 ואף פחות מכך תוך שנה, זאת אם מקבלי ההחלטות לא יזדעקו ולא יניחו את פתרון הבעיה לפתחן של העיריות והרשויות המקומיות.
העובדה שלא מכבר החליט משרד הפנים להעניק לכל עיר ועיר את המנדט לנהוג כרצונה בנושא התמ"א, מלמד, לצערי, על כך שמדינת ישראל ניער את חוצנה לחלוטין(!) מהתחדשות עירונית בכלל ותמ"א 38 בפרט. זוהי החמצה אדירה, הן נדל"נית בכך שהתמ"א הייתה מגדילה את מספר התחלות הבנייה, הן אורבנית, בכך שהייתה משדרגת את נראות הערים, הן חברתית, בכך שהייתה מייצרת תמהיל מעולה בין ותיקים לחדשים והן כמובן במיגון כמה שיותר תושבים בפני רעידת אדמה גדולה אפשרית.
אינני מסכים כלל ועיקר עם שאמה הכהן ואני סבור שהוא מזיק, במקום להועיל לעירו, אולם, וזה אולם גדול, המדיניות שלו הינה לא גחמה אישית גרידא, אלא כאמור סימפטום לבעיה קשה לאין שיעור, שמדינת ישראל, שבמו ידיה הכריזה ב-2005 על תמ"א 38 כיעד לאומי לחיזוק מבנים, זורקת כעת את הבעיה הזו כמו תפוח אדמה לוהט לעבר ראשי הרשויות המקומיות, מה שבסופו של דבר יחזור כבומרנג לשוק הדיור בכלל, ועל כך טוב הייתה עושה המדינה אם הייתה מכניסה את ידה עמוק, עמוק לכיס ופותרת את הסכסוכים המיותרים הללו בין עיריות לבין קבלנים.

הכותב הוא יו"ר קבוצת פרקש יזמות ונדל"ן, המתמחה בהתחדשות עירונית.
תאריך:  29/12/2020   |   עודכן:  29/12/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
מה מוביל זקנים ונערים, טף ועלמות, אימהות וסבתות מוכי סנוורים להגיע לארץ זרה? מה גורם לזרם הבלתי פוסק של המצטלמים על-רקע בנייני הפאר?
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - התחסנתי, חיפוי, כבלים, הסולטן, בינוני ומטה וגואל    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות ואושר
איתן קלינסקי
מצער, שיעקוב שיקר לאבא עיוור וכל חייו ילדיו שיקרו לו    כל שקר הוא מכה קשה מנשוא ליעקב    השקרים של בניו נראים בעיני כעונש על שהוא, יעקב, שיקר לאביו העיוור יצחק
יוני בן-מנחם
אירן שיגרה מסר מפייס לממשל טראמפ כי היא מתנגדת להתקפות על שגרירות ארה"ב בבגדד ואיננה מעוניינת בהגברת המתיחות בעירק. אירן מורתעת אך המתיחות בעירק גבוהה ויתכן שמליציות שיעיות "סוררות" ינסו בכל זאת לפגוע ביעדים אמריקניים במדינה
ד"ר רבקה שפק ליסק
ראש ממשלת ישראל סירב להגיש תקציב שיהיה מותאם לטיפול בבעיות שהקורונה יצרה בשל שיקולים אישיים    במקום תקציב שיתכנן את חלוקת המשאבים בין משרדי הממשלה וייתן מענה לבעיות האזרחים באמצעות רפורמות ועל-ידי משרדי הממשלה, העדיף ראש הממשלה לפזר אישית מיליוני שקלים למענקים שלא פתרו את הבעיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il