X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
אריק גרסטי ונינה הצ'יגן כותבים ב-Foreign Affairs על התפקיד המתרחב של הערים ביחסים הבינלאומיים וקוראים לממשל ביידן להשתמש בעוצמה זו
▪  ▪  ▪
לוס אנג'לס. החלפת לקחים בקורונה [צילום: רינגו צ'יו, AP]

לראשונה בהיסטוריה, רוב בני האדם – כולל 80% מן האמריקנים – חיים בערים. ברוב העולם איזורים עירוניים אלו מחוברים, והעומדים בראשיהם משתפים פעולה בפתרון בעיות. אבל רוב הערים האמריקניות מפגרות אחרי ערי העולם כאשר מדובר בשיתוף פעולה גלובלי – כלי חיוני בהתמודדות עם האתגרים שבפניהן. ראש עיריית לוס אנג'לס, אריק גרסטי, וסגניתו לעניינים בינלאומיים, נינה הצ'יגן, דנים בנושא זה ב-Foreign Affairs.
עם זאת, ערי ארה"ב הולכות וסוגרות את הפער. במענה למדיניות החוץ ההרסנית והפלגנית של ממשל טראמפ, ומתוך מודעות גוברת לכוחות הגלובליים המעצבים את הבריאות, הביטחון והרווחה של תושביהן, ראשיהן מפתחים מדיניות חוץ משל עצמם. היא מתמקדת בביטחון וברווחה של התושבים ובתרומה לפתרון בעיות עולמיות כמו שינויי האקלים. לעידן החדש של דיפלומטיה תת-לאומית יש השלכות ניכרות לא רק על הערים, אלא גם על ארה"ב כולה. הערים עובדות על בסיס יום-יומי עם שותפים זרים, כדי לסייע לתושביהן ולקדם את ערכיה של ארה"ב. לנשיא ג'ו ביידן תהיה הזדמנות להפוך את הערים לחלק ממדיניות החוץ.
מדיניות חוץ תת-לאומית שואפת להשפיע על מקבלי ההחלטות העולמיים ולבנות קשרים מעשיים בין רשויות מקומיות בתוך המדינות ומחוצה להן. עיריית לוס אנג'לס קיימה בשלוש השנים האחרונות מפגשים עם ראשי הממשלות והנשיאים של ארמניה, קנדה, גרמניה, אירלנד, ישראל, קוריאה הדרומית, וייטנאם וספרד. קשרים אלו מקדמים את הכלכלה המקומית וראשי הערים פועלים לגיוס משקיעים זרים ותיירים. לוס אנג'לס מסתייעת בקשרים אלו לקראת האולימפיאדה שתארח ב-2028, נעזרת בממשלת בריטניה בפתרון בעיות התחבורה שלה ושני הצדדים קידמו יזמות הדדית בתחומי המשלוחים. עם יפן יש לעיר שיתוף פעולה בתחום הטכנולוגיה הירוקה, הצפויה להפוך את האנרגיה בלוס אנג'לס לנטולת פחמן בתוך מספר שנים.
במקרים רבים ממלאות שותפויות כאלו תפקיד משמעותי בענייני הפנים של הערים. אל מול יחסו השלילי של ממשל טראמפ למקסיקו, עיריית לוס אנג'לס הקימה ועדה משותפת עם משרד החוץ המקסיקני במטרה להדק את קשרי המדע, האנרגיה הנקייה, התרבות, הספורט ועוד. לאחר מספר חודשים אירחה מקסיקו מפגש של ראשי ערים משתי המדינות, כדי לגייס תמיכה בהסכם הסחר המתוקן ארה"ב-קנדה-מקסיקו. כאשר פרצה המלחמה בין ארמניה לאזרבייג'אן, לוס אנג'לס וערים אחרות קראו לנשיא דונלד טראמפ להתערב כדי להפסיק את שפיכות הדמים – בעידודם של יוצאי ארמניה הרבים המתגוררים בעיר.
לכמה מן הקשרים בין הערים יש היקף בינלאומי, ממשיכים גרסטי והצ'יגן. לוס אנג'לס הייתה בין מייסדות אורבן-20, קבוצת ערים הדוחפות את מנהיגי מדינות G20 לאמץ סדרי עדיפות פרוגרסיביים כגון שינויים האקלים והתאוששות צודקת מן הקורונה – משקל יתר רב-ערך ללאומנות הגוברת בממשל הפדרלי. בנובמבר 2020 השיקו לוס אנג'לס, ברצלונה, לונדון, מקסיקו סיטי וטוקיו את הרשת העירונית הבינלאומית הראשונה לשוויון מגדרי. הרעיון הוא שלראשי הערים יש יכולת רבה לשפר את חייהן של נשים וילדות – החל מביטחון אישי, דרך חינוך וכלה בתעסוקה.
העלייה של הדיפלומטיה התת-לאומית מדגישה את הקשר ההדוק שבין מדיניות חוץ למדיניות פנים, ואשר הקורונה היא דוגמה מובהק שלו. במקביל לפעולות המקומית בהן נקטה לוס אנג'לס עם התפרצות המגיפה, היא החליפה לקחים עם ערים ברחבי העולם. ראשיה קיימו שיחות קבועות עם עמיתיהם, החל ממקסיקו סיטי ועד מילאנו; חלק מאותן ערים העבירו את הלקחים לממשלותיהן.
שינויי האקלים הוא נושא נוסף בביטחון הלאומי איתו מתמודדות הרשויות המקומיות. יותר מכל גורם אחר, עליהן מוטלת המשימה להגן על התושבים מפני מזג אוויר קיצוני ולנקוט צעדים אל מול ההתחממות העולמית. ערים אחראיות ל-75% מצריכת האנרגיה העולמית ול-70% מפליטת הגזים הקשורה לאנרגיה. הן גם אחראיות לכמה מן הצעדים המרכזיים להתמודדות עם הבעיה: תקני בנייה, מערכות תחבורה, תשתיות, נמלים, מערכות אשפה. לוס אנג'לס להגיע לכל המאוחר ב-2050 לאפס פליטת גזי חממה, והשקיעה בטכנולוגיה ירוקה היוצרות אלפי משרות, כולל בקהילות המיעוטים ובשכבות החלשות. והיא אינה עושה זאת לבד, אלא עם קרוב ל-100 ערים נוספות.
הרלוונטיות של דיפלומטיה תת-לאומית אינה מוגבלת לערים. הסכמים בין ערים יכולים להיות אבני בניין חשובות בפעולות בינלאומיות. פורום של ערים אמריקניות וסיניות שהתכנס בלוס אנג'לס ב-2015 היה צעד חשוב בדרך להסכם פריז על האקלים. הניסיון המעשי של ראשי הערים – באקלים, הגירה, מגדר, שוויון גזעי או קורונה – יכולה לסייע ליצור מדיניות לאומית יעילה והוגנת יותר. ממשל ביידן צריך להביא זאת בחשבון. ראשי ערים יודעים, למשל, שהפעלת כוח אינה יכולה להיות הכלי היחיד או הראשון בפתרון סכסוכים. הם גם יודעים שפתרון בעיות מחייב לשתף את כל הנוגעים בדבר. הם יודעים לאמץ רעיונות טובים הבאים מבחוץ; אומרים ש"ראש עיר טוב לוקח בהשאלה רעיונות, וראש עיר מעולה גונב אותם".
תחת ממשל טראמפ תהו אמריקנים רבים במה ארצם תומכת ולאן מועדות פניה, טוענים גרסטי והצ'יגן. אבל כאשר מתבוננים על ערי ארה"ב, הערכים הללו ברורים. הערים התייצבו לטיפול בשינויי האקלים, שוויון מגדרי, צדק גזעי ונושאים מרכזיים רבים אחרים – והגיעה העת שהממשל הפדרלי יכיר בעוצמה זו ויתבסס עליה. כדי לבנות מחדש הסכמה רחבה על מדיניות החוץ של ארה"ב, יש להפוך את הדיפלומטיה והמעורבות הבינלאומית לרלוונטית לאתגרים היומיומיים בפניהם ניצבים האמריקנים. הערים הן המקום הנכון להתחיל בו.

תאריך:  08/01/21   |   עודכן:  08/01/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הדיפלומטיה של הערים הגדולות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אז מה טענה?
לוגי  |  8/01/21 09:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
"הקונגרס אישר את התוצאות. ממשל חדש יושבע ב-20 בינואר. תשומת ליבי מופנית כעת להבטיח העברה חלקה, מסודרת וחסרת מכשולים של הממשל. הזמן קורא לריפוי ופיוס"    פנס מתנגד להפעלת התיקון ה-25 לחוקה המאפשר לו ולרוב הקבינט להדיח את טראמפ    שרת החינוך התפטרה וגינתה את טראמפ
איתמר לוין
שרת התחבורה, איילין צ'ו - רעייתו של הסנאטור מיץ' מקונל - היא המתפטרת הראשונה מהקבינט    התפטרו גם סגן היועץ לביטחון לאומי, השליח המיוחד לצפון אירלנד, יו"ר מועצת היועצים הכלכליים ועוד
איתמר לוין
החסימה ברשת החברתית ובאינסטגרם שבבעלותה אינה מוגבלת בזמן ותימשך לפחות בשבועיים שנותרו עד להשבעתו של ביידן    צוקרברג: הסיכונים הכרוכים במתן אפשרות לנשיא להמשיך להשתמש בשירותינו בתקופה הנוכחית הם פשוט גדולים מדי    הסנאטור הבכיר שומר קורא להדיח את טראמפ באמצעות התיקון ה-25
איתמר לוין
הליך אישור איטי במיוחד, המתנה לחיסונים הזולים ובעיות לוגיסטיות - כל אלו גורמים לכך שהחיסונים ניתנים באיטיות רבה במיוחד, מנתח אקונומיסט
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מסביר: קאמלה האריס תכריע בתיקו בהצבעות; הדמוקרטים יוכלו להעביר מינויים בכירים ואת התקציב; הרפובליקנים יוכלו לתקוע את יתר החקיקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il