X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
תשתיות חדשות בסין, דצמבר 2020 / Richard Aguilar
מדוע נכשלה הרכבת התחתית בסינסינטי

כך משקיעים נכון בתשתיות

השקעות בתשתיות צפויה להיות חלק מההתאוששות מהקורונה, אך כשלונות ענק מלמדים שני לקחים: צריך ניהול מרכזי ולסמוך על המגזר הפרטי - כותב אקונומיסט
▪  ▪  ▪
כביש רונלד רייגן, קליפורניה [צילום: מארק טריל, AP]

בשנת 1916 החליטה העיר סינסינטי לבנות רכבת תחתית נהדרת. לאחר עשרות שנים של עליות ומורדות היא ננטשה ב-1948 וכיום קיימות מתחת לעיר מנהרות באורך של שלושה ק"מ שאינן בשימוש. הסיפור הזה עודנו רלוונטי, טוען אקונומיסט, כאשר פוליטיקאים מכל עבר קוראים להשקיע בתשתיות – למרות שהרקורד שלהן גרוע במיוחד הן בצד התקציב והן בצד לוחות הזמנים.
רוב המדינות הפעילו תוכניות סיוע קצרות טווח להתמודדות עם הקורונה, אך יש גם רצון להשקיע בתשתיות. ג'ו ביידן קורא להוציא 2 טריליון דולר על כבישים, תחנות כוח ומסילות, ומקווה לזכות בתמיכה דו-מפלגתית. האיחוד האירופי אישר תקציב בסך 1.8 טריליון אירו, שחלקו מיועד להשקעות בדיגיטל ובאנרגיה.
הרצון להשקיע בתשתיות הוא מובן. ההשקעה הציבורית והפרטית בה היא רק 4%-3% מהתוצר העולמי – סכום נמוך מכדי לתחזק את התשתיות המזדקנות במדינות המפותחות ומכדי לספק חשמל ומים במדינות המתפתחות. שיעורי ריבית נמוכים משמעותם שהמימון זול, ומדינות רבות סבורות שהתשואה מהשקעה בתשתיות תהיה גבוהה. שינויי האקלים והדיגיטציה של הכלכלה יוצרים דרישה נרחבת לאנרגיה מתחדשת ולאמצעי קשר, כולל הדור הסלולרי החמישי.
אולם, התמונה בפועל הרבה פחות מבטיחה. החריגות בתקציבי התשתיות מגיעות לעיתים ליותר מ-25%. שני שלישים מתשלומי השוחד בחו"ל קשורים לפרויקטים כאלה. סין משקיעה יותר ממדינות אחרות, אך מחצית מהשקעותיה הניבו הפסדים. הודו השקיעה הון עתק בתחילת המילניום ושקעה בחוב עצום. רוב הפרויקטים נמשכים פרק זמן שמעבר לאופק של הפוליטיקאים והבוחרים. הערך הכלכלי שלהם לרוב אינו מגיע לידי מי שמשלם תמורתם.
הניסיון המר מלמד שני לקחים, טוען אקונומיסט. האחד: ממשלות צריכות ליצור רשימת פרויקטים אחת ויחידה, ולבחור מתוכה את הפרויקטים בעלי הסיכוי הגבוה ביותר להניב תשואה חיובית. בחירה זו צריכה להביא בחשבון את פליטת גזי החממה את האיחורים הצפויים, והיא צריכה להיעשות בידי גופים נפרדים מאלו המבצעים ומנהלים אותם. לעיתים הפרויקטים שצריכים להיבחר אינם אלו שפוליטיקאים אוהבים, אלא תיקונים ותחזוקה צנועים. השני: יש לסמוך על המגזר הפרטי. הוא לא רק מקור מימון – לקרנות בינלאומיות להשקעות בתשתיות יש 200 מיליארד דולר פנויים – אלא גם מנהל טוב יותר. זה אומר, שיש ליצור אחידות בחוזים ולהפעיל רגולטורים עצמאים המגנים על כספו של משלם המיסים ומבטיחים למשקיעים תשואה סבירה.
שני הלקחים נראים מובנים מאליהם. אבל סקר של קרן המטבע הבינלאומית מצא, כי ליותר ממחצית מהמדינות אין מאגר לאומי של הפרויקטים שבדרך, וברובן הרקורד בתחום התשתיות הוא מבולגן. ארה"ב מתקדמת בדור החמישי, אך שדות התעופה שלה מתפוררים ואין לה מספיק אנרגיה מתחדשת. לאירופה יש נמלי תעופה נוצצים וחוות לאנרגיית רוח, אך מבחינת הדור החמישי היא נמצאת בתקופת האבן. ניהול נכון של פרויקטים בתשתית גורם לכך שההשקעה תהיה יעילה ב-33% יותר. הפרס הוא עצום; רק אל תצפו לרכבת תחתית בסינסינטי.

תאריך:  05/01/21   |   עודכן:  05/01/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כך משקיעים נכון בתשתיות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לנתניהו יש מאגר של כ 250 מיליא
אורי... .  |  6/01/21 06:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
פרול קול וצ'יואו שאו מסבירים בניו-יורק טיימס מדוע הקימו את הארגון בחברת-האם של גוגל ומבטיחים לשנות את המצב בו קומץ מנהלים מחליטים לבדם
איתמר לוין
הרפובליקנים מחזיקים בשני המושבים מטעם המדינה ודי להם לשמור על אחד מהם כדי להבטיח את המשך שליטתם בסנאט    רוב רפובליקני בסנאט צפוי להקשות מאוד על ביידן במינוי בכירים בממשלו, במינוי שופטים, בחקיקה ובתקציב    הסקרים האחרונים: יתרון קטן למועמדים הדמוקרטים
איתמר לוין
העשרה - כולל שניים ששירתו תחת טראמפ - כיהנו בממשלים של שתי המפלגות מאז שנות ה-70 וחתמו על מאמר משותף וחד-משמעי בניו-יורק טיימס
איתמר לוין
בתשעת החודשים הראשונים עלה המספר ב-20%, הן בערים הגדולות והן בעיירות    הנתונים המלאים יהיו רק בספטמבר, וזו אחת הבעיות - מסביר וושינגטון פוסט
איתמר לוין
וושינגטון פוסט חשף שיחה בין טראמפ לבין מזכיר המדינה של ג'ורג'יה, בה ניסה הנשיא במשך שעה להפציר ולאיים במטרה להפוך את התוצאות    דן בלץ, פרשן בכיר בעיתון, מנתח את ההשלכות החמורות של האירוע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il