X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כ-40 אחוזים מנוטלי המשכנתאות, לקחו משכנתה שהגיעה למימון יותר מ-60 אחוזים ממחיר הדירה מה אם, חלילה, לחפות אחד מבני הזוג יאבד את מקום עבודתו, כפי שאכן קרה למאות אלפי ישראלים, כולל נוטלי משכנתאות רבים, בעת האחרונה?
▪  ▪  ▪
מעל ליכולת [צילום: יח"צ]

נתוני בנק ישראל מהימים האחרונים מצביעים על מגמה מובהקת לא רק של עלייה בנטילת משכנתאות, אלא גם, ובעיקר, מגמה בעייתית של עלייה בגובה המשכנתאות שנלקחו במהלך השנה האחרונה. לפי נתונים אלה מסתבר כי גובה משכנתה ממוצעת מגיע לכ-800 אלף שקלים, זאת לעומת כ-700 אלף בממוצע במהלך העשור הקודם, כלומר עלייה של 20 אחוזים בקירוב.
נתון עוד יותר בעייתי מלמד כי כ-40 אחוזים מנוטלי המשכנתאות, לקחו משכנתה שהגיעה למימון יותר מ-60 אחוזים ממחיר הדירה. ובמילים אחרות, אם מחיר דירה ממוצעת במדינת ישראל עומד כיום על כ-.1.550 מיליון שקלים, אזי לפחות 40 אחוזים מהרוכשים נטלו משכנתה בגובה של 800-900 אלף שקלים וכמחצית מהם משכנתה שעלתה על מיליון שקלים.
אין ספק שמדובר ב"אליה וקוץ בה". רוב נוטלי המשכנתאות הגבוהות הינם זוגות צעירים ושכירים שעלות לקיחת המשכנתה מכרסמת לפחות מכשני שלישים(!) ממשכורת אחד מהם, זאת בהנחה ששניהם עובדים ושניהם נהנים מעבודה יציבה ומהכנסה בטוחה. ובמילים אחרות, גם אם נניח ששני בני הזוג אינם מובטלים בעת הזאת וימשיכו לעבוד, הם יצטרכו, במקרה הטוב, להצטמצם באופן ניכר ברמת החיים שלהם, לעיתים קרובות אף על חשבון צרכים חיוניים דוגמת פנאי וחוגים לילדים.
אולם, וזה אולם גדול, מדובר בתרחיש היותר טוב שיכול להיות. ומה אם, חלילה, לחפות אחד מבני הזוג יאבד את מקום עבודתו, כפי שאכן קרה למאות אלפי ישראלים, כולל נוטלי משכנתאות רבים, בעת האחרונה. כיצד אז יוכלו לעמוד בהחזר של לפחות חמשת אלפים-ששת אלפים שקלים, אולי אף יותר, מדי חודש בחודשו? והנתונים אינם משקרים: כ-20 אחוזים בקירוב מנוטלי המשכנתאות, רבבות ישראלים, בחרו בקיץ האחרון לממש את האלטרנטיבה שהציע להם בנק ישראל, לדחות את מועד פירעון המשכנתא.
כעת לא רק אותם רבבות נוטלי משכנתאות, כל המערכת הבנקאית כלכלית עומדת בפני דילמה קשה ביותר, האם ללחוץ על ההדק ולדרוש את החזר המשכנתה כבימים ימימה, האם לדחות אותה בעוד רבעון או שניים, שמא המצב במשק ישתפר עד אז, או שיתאפשר, אם בכלל, לאמץ מודל לגמרי אחר, דוגמת פריסה אישית וידידותית יותר של המשכנתא, על-פי הצרכים של כל אחד ואחת מהלקוחות?
לטעמי התשובה מצויה במקום אחר לגמרי, בתכנון העתידי של שוק הדיור ובמיוחד בהגדלת ההיצע ובריסון עליות המחירים. כל עוד מקבלי ההחלטות בממשלה, ובכלל, לא יבינו שמדובר כאן בחבית חומר נפץ, ושהא בהא תליא, העלייה בלקיחת המשכנתאות ובמיוחד בגובה המשכנתאות חופתת לחלוטין(!) את עליות המחירים בשוק, אזי תיבת הפנדורה הזו תמשיך להתגלגל במדרון וגובה המשכנתאות ימשיך לטפס מעלה, מעלה, מה שיגרום בסופו של דבר למשבר משכנתאות חריף ביותר שאת תוצאותיו מי ישרונו.
לכן הפעולה הדחופה הראשונה שעל ממשלת ישראל לבצע, וכמה שיותר מהר, הינה הגדלת ההיצע באופן משמעותי, הן באמצעות הגדלת זכויות בנייה לקבלנים, ובמיוחד באזור הביקוש במרכז הארץ, הן שיתוף הרבה יותר קבלנים במכרזים והן מינוף ההתחדשות העירונית, בין אם באמצעות תמ"א 38/2 או פינוי בינוי. היעד הברור הינו הגדלת התחלות הבנייה מכ-40 אלף בלבד כיום לכ-60-70 אלף תוך שנה-שנתיים, מה שיעצור את תדלוק רמות המחירים בשוק ובד בבד ירסן את העלייה בגובה המשכנתאות פתרון אחר, לדאבוני, אינו בנמצא. חומר למחשבה למקבלי ההחלטות.

הכותב הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי "קבוצת מזרחי ובניו".
תאריך:  06/01/2021   |   עודכן:  06/01/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יותר התחלות בנייה - פחות משכנתאות!
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפאל אופק
ממשלו העתידי של ביידן מעוניין לחזור להסכם הגרעין עם אירן "תוך תיקונים כלשהם" אם כי אין לו עדיין משנה סדורה בנושא, בניגוד לאירופים שמוכנים כנראה לשוב להסכם כפי שהוא. לעומת זאת מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), דורש שייחתם הסכם גרעין חדש, או לפחות יתוקן ההסכם הקודם באופן משמעותי על-מנת למנוע מאירן לפרוץ בעתיד לנשק גרעיני
דן מרגלית
מי תומך בסגר? זו קואליציה של אנשי זדון עם קבוצה גדולה של אזרחיות ואזרחים תמימים והגונים, שנפלו קורבן לתעמולת הזוועה של הממשלה, שהשתלטה על התקשורת, ונוטלת מחלה בעייתית ומעצימה אותה לממדים מפלצתיים שלא היו ולא נבראו
אורנה מרקוס בן-צבי
אור היום החדש שטף את החדר    הנערה במיטה שלצדי התרוממה לתנוחת ישיבה, ואז הבחנתי שפניה מכוסות חבורות וסימנים כחולים    דמעות גדולות התגלגלו במורד לחייה והיא החלה להתייפח בעודה מליטה את ידיה על פניה
אברהם שרון
לגרטה השבדית מלאו 18 והיא עדיין זועמת וזואפת, ועדיין מהדהדת שאלתה המתריסה והמאסימה - איך אתם מעזים? - למנהיגי העולם שלא עושים מספיק כדי להציל אותו המזהמים אותו ואת עצמם
אפרים הלפרין
הם מקשיבים ל"רבנים", הם מקשיבים לעובדי אלילים, ומילא מסכנים את חייהם וחיי הוריהם וילדיהם, הם מסכנים גם את חיי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il