X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פנס מודיע שביידן הגיע לרף הדרוש [צילום: C-SPAN]
סיום הדיון בקונגרס והתוצאה הסופית [צילום: C-SPAN]
הקונגרס אישר לאחר ליל ההתפרעויות של תומכי טראמפ

עכשיו זה סופי ורשמי: ביידן ניצח

ברגע האחרון: סנאטור רפובליקני אחד התנגד לתוצאות בפנסילבניה - ואשרור נצחונו של ביידן התעכב בשעות אחדות לפני כן הסירו הסנאטורים הרפובליקנים את תמיכתם ביתר הערעורים אובמה, קלינטון ובוש מטילים על טראמפ את האחריות למהומות ראש עיריית וושינגטון הכריזה על מצב חירום שיימשך עד אחרי השבעתו של ביידן
▪  ▪  ▪

ג'ו ביידן נבחר סופית ורשמית לנשיא ה-46 של ארה"ב. ספירת קולות חבר האלקטורים במושב משותף של בתי הקונגרס (יום ה', 7.1.21) העניקה לו למעלה מ-270 האלקטורים הדרושים כאשר קיבל את שלושת האלקטורים של מדינת ורמונט. הספירה הסתיימה וביידן קיבל כצפוי 306 אלקטורים, לעומת 252 לנשיא היוצא דונלד טראמפ.
האישור הסופי התעכב במספר שעות לאחר שהסנאטור הרפובליקני ג'וש האולי ערער, יחד עם כמה עשרות מחברי הסיעה בבית הנבחרים, על התוצאות בפנסילבניה ושני בתי הקונגרס נאלצו לדון בערעור. הסנאט דחה במהירות את הערעור ברוב של 92 מול שבעה, בעוד הדיון בבית הנבחרים נמשך שעתיים והערעור נדחה ברוב של 282 מול 132.
בעקבות ההתפרעויות הקשות של תומכי דונלד טראמפ, הסירו הסנאטורים הרפובליקנים את ערעוריהם על תוצאות הצבעת חבר האלקטורים במדינות האחרות והאישור מתקדם במהירות רבה. האולי, סנאטור חדש שנכנס לתפקידו רק בשבוע שעבר, היה הראשון שהודיע על כוונתו לערער על התוצאות, התעקש לעמוד על הערעור למרות לחצם של חבריו לאפשר את האישור במהירות כמקובל. בתחילת הדיון גינה יו"ר הרוב, מיץ' מקונל, במילים קשות את עמיתיו המערערים והזהיר מפני פגיעה קשה בדמוקרטיה האמריקנית.
ההתפרעויות החלו כאשר שני הבתים היו בעיצומו של הדיון בערעור על התוצאות באריזונה. הדיון התחדש לאחר למעלה מארבע שעות, בעקבות פיזור המתפרעים ופינוי הקפיטול. הערעור נדחה כצפוי בידי שני הבתים, ברוב של 303 מול 121 בבית הנבחרים וברוב של 93 מול שישה בסנאט (כאשר מספר התומכים היה נמוך ממספר הסנאטורים שעמדו מאחורי הערעור).
סגן הנשיא, מייק פנס, בתפקידו כנשיא הסנאט, חזר לנהל את הדיון המתנהל עמוק לתוך הלילה. פנס הבהיר בתחילת הדיון, כי אין לו כל כוונה להתערב באישור האלקטורים כפי שדרש טראמפ. בהמשך הדיון התנגדו כמה עשרות מחברי בית הנבחרים מהסיעה הרפובליקנית לאישור התוצאות בכמה ממדינות המפתח (ג'ורג'יה, מישיגן ונבאדה), אך מאחר שלא נתמכו בידי אף אחד מן הסנאטורים - הערעורים נדחו על הסף וקולות האלקטורים אושרו. במהלך הדיון הכיר לראשונה גם הסנאטור לינדזי גראהם, היו"ר היוצא של ועדת המשפטים ותומך מובהק של טראמפ, בנצחונו של ביידן.
כאשר חזרו חברי הקונגרס לבניין, התבררו במלואם הנזקים שגרמו המתפרעים, אשר ניפצו חלונות וזרעו הרס במשרדיהם של חלק מן הנציגים. המנהיג המיועד של הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, הגדיר את 6 בינואר 2021 כ"יום שייזכר לדראון עולם" – הכינוי שנתן הנשיא פרנקלין רוזוולט להתקפה היפנית על פרל הרבור ב-7 בדצמבר 1941. שומר דיבר שעות אחדות לאחר שטראמפ קרא לתומכיו, בנימה חיובית, לזכור לתמיד את אותו יום.
ראש עיריית וושינגטון, מיוריאל באוזר, הכריזה הלילה על מצב חירום בעיר למשך 15 יום – עד ליום השבעתו של ביידן – תוך שהיא מזהירה, כי תומכיו המתפרעים של טראמפ עלולים להמשיך להשתולל בחוצות הבירה. ההוראה מאפשרת לעירייה לקצר את שעות פתיחת העסקים, לפנות בני אדם מן הרחובות בשעות עוצר ומקציבה את הסכומים הדרושים לשמירה על ביטחון הציבור. קודם לכן הטיל באוזר עוצר בן 12 שעות בעיר – מהשעה 18:00 עד 06:00 – אם כי הוא לא נאכף בקפידה, ולאורך הלילה נותרו חלק מתומכי טראמפ ליד הקפיטול.
בהודעתה על ההוראה, פירטה באוזר את ההשתוללות של תומכי טראמפ: "הם יידו אמצעים כימיים, אבנים ובקבוקים וירו בנשק חם. הם פגעו בביטחון הקפיטול, והתנהגותם ההרסנית והפרועה עלולה להתפשט אל מעבר לקפיטול". באוזר, חברת המפלגה הדמוקרטית, האשימה את טראמפ בכך שהוא מעודד את האלימות בטענותיו לפיהן אין ערך לתוצאות הבחירות. "ניתן לצפות שחלק מהם ימשיכו מחאתם האלימה עד להשבעה".
בהמשך הלילה התבררו עוד פרטים על התנהלותו של טראמפ בשעות המהומות. ניו-יורק טיימס מסר, כי טראמפ סירב להפעיל את המשמר הלאומי – הכפוף לממשל הפדרלי – כדי לסייע בהשבת הסדר בקפיטול ולמנוע את התפשטות המהומות ברחבי וושינגטון. בסופו של דבר, היה זה פנס שנתן את האישור, בגיבויו של היועץ המשפטי בבית הלבן, פאט סיפולון. קודם לכן הודיעו שר ההגנה בפועל, כריסטופר מילר, ויו"ר המטות המשולבים, מארק מיילי, כי הם היו בקשר עם פנס ויו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי – ולא עם טראמפ.
טוויטר חסמה הלילה את חשבונו של טראמפ, לאחר שחזר שוב על טענותיו הכוזבות בדבר זיופים בבחירות. טראמפ פרסם סרטון בן דקה, בו אומנם קרא לתומכיו לפנות את הקפיטול – אך שב וטען שהבחירות נגזלו ממנו, הביע אהדה לרגשותיהם ואמר שהוא אוהב אותם. טוויטר הסירה את הסרטון ושני ציוצים נוספים והודיעה, כי טראמפ הפר את תנאי השימוש, האוסרים מניפולציות או עידוד להפרעת לבחירות. פייסבוק הודיעה, כי היא מונעת מטראמפ להעלות פוסטים במשך יממה.
סגן היועץ לביטחון לאומי, מאט פוטינגר, התפטר הלילה במחאה על אוזלת היד של טראמפ מול המתפרעים. רשת CNN מדווחת, כי גם היועץ לביטחון לאומי, רוברט או'בריאן (הרביעי הממלא תפקיד זה בממשל טראמפ), וגם סגן ראש הסגל בבית הלבן, כריס לידל, שוקלים להתפטר מאותה סיבה.
ארבעת הנשיאים לשעבר שעודם בחיים גינו בחריפות את ההשתוללות בקפיטול, ושניים מהם האשימו במפורש את טראמפ באחריות לאירועים. ברק אובמה אמר כי טראמפ עודד את האלימות בכך שהוא ממשיך להפיץ האשמות חסרות יסוד לגבי תוצאות הבחירות, והאשים גם את הרפובליקנים ואמצעי תקשורת התומכים בהם בכך ששיתפו פעולה עם שקריו של טראמפ. ביל קלינטון אמר כי ההתפרעות נבעה מן הגפרור שהציתו טראמפ ותומכיו הקרובים, כולל רבים בקונגרס, בניסיון להפוך את תוצאות הבחירות בהן הפסיד. ג'ורג' בוש הבן, שכמעט ואינו מתבטא בנושאים פוליטיים, כינה את ההתפרעויות "התקוממות" והטיל את האחריות על טראמפ מבלי להזכיר את שמו. ג'ימי קרטר כינה את האירועים "טרגדיה לאומית" ואמר שהוא משוכנע שהציבור האמריקני יכול לשוב ולהתאחד ולהבטיח את הציות לחוק.

תאריך:  07/01/21   |   עודכן:  07/01/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עכשיו זה סופי ורשמי: ביידן ניצח
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אם ביידן נשיא למה קמאלה האריס
שאול השואל  |  7/01/21 16:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
לאחר שלוש שעות של התפרעויות בקפיטול מצד תומכיו, טראמפ קרא להם בנאום קצרצר בטוויטר להתפזר - וחזר על הטענה כאילו הבחירות נגזלו ממנו בצורה תרמיתית    מפקדי הצבא שוחחו עם פנס ופלוסי - ולא עם טראמפ
איתמר לוין
"למילים של הנשיא יש משמעות"    "שימורה של הדמוקרטיה מחייב אנשים בעלי רצון טוב, מנהיגים שאינם פועלים למען האינטרסים האנוכיים שלהם בכל מחיר אלא לטובת הכלל"
איתמר לוין
גרלנד היה ב-2016 מועמדו של אובמה לבית המשפט העליון אך נבלם בידי הרוב הרפובליקני בסנאט    נחשב לליברל מתון - כמו רבים מהמינויים לקבינט ביידן
איתמר לוין
מאות מתומכי טראמפ פרצו מחסומים ליד הקפיטול לאחר שטראמפ קרא להם להגיע לקונגרס    מאבטחיו של פנס הוציאו אותו מאולם הסנאט ועל הבניין הוטל סגר    לפני כן דחה פנס בפומבי את לחציו של טראמפ והודיע שלא יתערב באישור נצחונו של ביידן    המתפרעים השתלטו על הבניין למשך שעות ארוכות
איתמר לוין
ניצולת השואה טובי לוי כותבת בניו-יורק טיימס על אובדן הזדמנויות לספר את סיפורה בגלל הקורונה - ומדגישה את ההבדל העצום בין המגיפה לבין השואה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il