X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
טראמפ בסרטון בו הודה בהפסד [צילום: טוויטר]
פנס בישיבת הקונגרס לאישור נצחון ביידן [צילום: AP]
יממה לאחר הסתערות תומכיו על הקפיטול

טראמפ הכיר בהפסדו וגינה המתפרעים

"הקונגרס אישר את התוצאות. ממשל חדש יושבע ב-20 בינואר. תשומת ליבי מופנית כעת להבטיח העברה חלקה, מסודרת וחסרת מכשולים של הממשל. הזמן קורא לריפוי ופיוס" פנס מתנגד להפעלת התיקון ה-25 לחוקה המאפשר לו ולרוב הקבינט להדיח את טראמפ שרת החינוך התפטרה וגינתה את טראמפ
▪  ▪  ▪

יממה לאחר שאלפים מתומכיו הסתערו על הקונגרס בניסיון למנוע את אישור נצחונו של ג'ו ביידן, מודה לראשונה הנשיא דונלד טראמפ בכך שנשיאותו הגיעה לקיצה. הוא לא אמר במפורש שהפסיד וגם לא בירך את ביידן כמקובל, אך גם נמנע מלחזור על טענות הכזב בדבר הונאות וגניבת קולות. זוהי ההכרה הגלויה ביותר של טראמפ בהפסדו לאחר חודשיים בהם טען מאות פעמים שהוא ניצח.
טראמפ צייץ (יום ו', 8.1.21) "הקונגרס אישר את התוצאות. ממשל חדש יושבע ב-20 בינואר. תשומת ליבי מופנית כעת להבטיח העברה חלקה, מסודרת וחסרת מכשולים של הממשל. הזמן קורא לריפוי ופיוס. 2020 הייתה שנה מאתגרת". הוא גם פרסם סרטון, בו קרא מן הכתב הודעה מוכנה מראש, ואמר: "ההזדמנות לשרת כנשיאכם הייתה הכבוד הגדול ביותר בימי חיי". הוא גם גינה בצורה ברורה את ההתפרעויות בקונגרס, דבר אותו נמנע מלעשות בזמן אמת ובמשך יממה תמימה לאחר האירועים.
טראמפ טען, כי הוא הפעיל מיד את המשמר הלאומי כדי "לגרש את הפולשים", למרות שבפועל הוא התנגד להפעלתו והיה זה סגנו, מייק פנס, שנתן את ההוראה. "המפגינים שפלשו לקפיטול טימאו את מושבה של הדמוקרטיה האמריקנית. אינכם מייצגים את ארצנו, ומי שהפר את החוק - ישלם", הוסיף. "כעת יש להרגיע את הרוחות ולהחזיר את השקט. אנחנו חייבים להמשיך בניהול ענייניה של ארה"ב". יממה קודם לכן, בעיצומן של המהומות, קרא טראמפ לתומכיו להתפזר בשקט, אמר שהוא מבין לליבם והוסיף: "אני אוהב אתכם".
שרת החינוך, בטסי דה-ווס, התפטרה גם היא בעקבות האירועים והצטרפה לשרת התחבורה, איילין צ'ו (רעייתו של הסנאטור מיץ' מקונל) שהתפטרה אמש. השתיים שירתו בקבינט של טראמפ מאז ראשיתו. "היינו אמורים לחגוג את ההישגים הרבים של ממשלך. במקום זה, נותר לנו לנקות את הבלגן שנגרם בידי מפגינים אלימים שהתנפלו על הקפיטול בניסיון לחתור תחת ניהול ענייני הציבור. אין ספק בדבר ההשפעה של הרטוריקה שלל על המצב, וזוהי נקודת השבר מבחינתי", כתבה דה-ווס לטראמפ. "ילדים הנתונים להשפעה צופים בכל זה והם לומדים מאיתנו. הם חייבים לדעת מאיתנו שארה"ב גדולה ממה שנגלה לעיניהם אתמול". קודם לכן צייצה דה-ווס: "ההעברה המסודרת של השלטון היא המבדילה בין הדמוקרטיה הייצוגית האמריקנית לבין רפובליקות בננות".
סגן הנשיא, מייק פנס, מתנגד לקריאות להפעיל את התיקון ה-25, אמר לניו-יורק טיימס אדם המקורב אליו. כמה מן השרים בקבינט תומכים בעמדתו, בנימוק שהדבר רק יוסיף לתוהו ובוהו השורר בוושינגטון במקום להשיב את הסדר. התיקון מאפשר לסגן הנשיא, בתמיכת רוב חברי הקבינט, להודיע לקונגרס שהנשיא אינו יכול למלא את תפקידו - והוא הופך מיידית לנשיא בפועל. אם הנשיא מוסר לקונגרס הודעה נגדית, על סגן הנשיא ורוב השרים לאשרר את הודעתם והקונגרס מכריע ברוב רגיל של חבריו בתוך 48 שעות.
קומץ מחוקקים רפובליקנים קראו להפעיל את התיקון, לצד קבוצה גדולה יותר של מחוקקים דמוקרטים. יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, והמנהיג המיועד של הרוב בסנאט, צ'אק שומר, עומדים בראש הדורשים להדיח בפועל את טראמפ. הם גם איימו לפתוח בהליכים להדחתו אם הדרישה לא תיענה - איום חסר משמעות לנוכח הזמן הקצר שנותר לסיום כהונתו. הרוב המכריע של המחוקקים משתי המפלגות שמרו על שתיקה בנושא. ג'ון קלי, שהיה השר לביטחון פנים ולאחר מכן ראש הסגל בבית הלבן בממשל טראמפ, אמר הלילה, כי אם היה חבר בקבינט - היה תומך בהפעלת התיקון ה-25. הוא העריך, כי צעד זה לא ימומש בפועל, אם כי קרא לקבינט להתכנס ולדון באירועים ובהשלכותיהם.
משרד המשפטים הבהיר הלילה, כי הוא אינו מוציא מכלל אפשרות שטראמפ ייחקר בחשד להסתה שהובילה להסתערות. "אנחנו בוחנים את כל המעורבים, לא רק את האנשים שנכנסו לבניין", אמר איש הפרקליטות, מייקל שרווין. הוא נשאל האם כוונתו גם לטראמפ, אשר בנאומו בפני אלפי תומכיו קרא להם לצעוד לקפיטול, לפעול בתקיפות ו"לחלץ את ארצנו מחולשתה". הוא השיב בהפניה לדבריו הקודמים: "אנחנו בוחנים את כל המעורבים. אם הראיות מתאימות לרכיבי עבירה, יוגשו נגדם כתבי אישום". התביעה הפדרלית הודיעה הלילה על הגשת שני כתבי אישום ראשונים נגד מתפרעים. משטרת העיר וושינגטון הודיעה שהיא עצרה 70 בני אדם בחשד לאחזקת נשק, הסגת גבול ותקיפה, ואילו משטרת הקפיטול עצרה 14 בני אדם.
קודם לכן דיווח ניו-יורק טיימס, כי מאז הבחירות העלה טראמפ בכמה הזדמנויות את האפשרות שיעניק חנינה לעצמו. שאלת סמכותו של הנשיא לעשות זאת שנויה במחלוקת בין משפטנים והיא מעולם לא עלתה בצורה מעשית. שאלה נוספת היא האם חנינה נשיאותית יכולה לחול גם על חקירות שטרם נפתחו. בכל מקרה, הנשיא יכול לחון רק לגבי עבירות פדרליות ולא לגבי עבירות על חוקי המדינות והערים. התובע המחוזי בניו-יורק, סיירוס ואנס, מנהל חקירה פלילית נגד טראמפ בחשד לעבירות על חוקי מימון הבחירות; התובעת המדינתית, לטישה ג'יימס, מנהלת חקירה אזרחית בחשד לעבירות מס.
שלושת אנשי הביטחון הבכירים של הקפיטול התפרעו בעקבות הביקורת הקשה על המחדלים בטיפול במתפרעים - עצם העובדה שהצליחו לחדור ללב-ליבו של הבניין (אולמות הישיבות ולשכתה של פלוסי) והשעות הרבות שנדרשו להוציאם ממנו. קציני הביטחון של הסנאט ושל בית הנבחרים, מייקל סטנג'ר ופול אירווינג, הגישו את התפטרותם לסנאטור מיץ' מקונל ולפלוסי, ומפקד משטרת הקפיטול, סטיבן סאנד, הודיע שיסיים את תפקידו ערב השבעתו של ביידן. בריאן סיקניק, שוטר במשטרת הקפיטול, מת מפצעיו לאחר שנפצע בהתפרעויות.

תאריך:  08/01/21   |   עודכן:  08/01/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טראמפ הכיר בהפסדו וגינה המתפרעים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אלף פעם ועוד פעם הנשיא ה46 של
שאול השואל  |  8/01/21 16:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
שרת התחבורה, איילין צ'ו - רעייתו של הסנאטור מיץ' מקונל - היא המתפטרת הראשונה מהקבינט    התפטרו גם סגן היועץ לביטחון לאומי, השליח המיוחד לצפון אירלנד, יו"ר מועצת היועצים הכלכליים ועוד
איתמר לוין
החסימה ברשת החברתית ובאינסטגרם שבבעלותה אינה מוגבלת בזמן ותימשך לפחות בשבועיים שנותרו עד להשבעתו של ביידן    צוקרברג: הסיכונים הכרוכים במתן אפשרות לנשיא להמשיך להשתמש בשירותינו בתקופה הנוכחית הם פשוט גדולים מדי    הסנאטור הבכיר שומר קורא להדיח את טראמפ באמצעות התיקון ה-25
איתמר לוין
הליך אישור איטי במיוחד, המתנה לחיסונים הזולים ובעיות לוגיסטיות - כל אלו גורמים לכך שהחיסונים ניתנים באיטיות רבה במיוחד, מנתח אקונומיסט
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מסביר: קאמלה האריס תכריע בתיקו בהצבעות; הדמוקרטים יוכלו להעביר מינויים בכירים ואת התקציב; הרפובליקנים יוכלו לתקוע את יתר החקיקה
איתמר לוין
אמנם רוב דחוק מאוד שאינו מאפשר להעביר כל דבר; אבל ביידן יוכל להעביר מינויים, לאשר את התקציב, להגדיל את הסיוע לקורונה ולקדם את מדיניותו הכלכלית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il