X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
בית הנבחרים יכול לאשר את המהלך בתוך ימים אחדים - אך הסנאט ינהל בפועל את המשפט רק לאחר סיום כהונתו של טראמפ המשמעות: טראמפ יסיים את תפקידו, ואם יורשע לאחר מכן - לא יוכל להתמודד ב-2024
▪  ▪  ▪
משפטו של טראמפ בינואר אשתקד [צילום: AP]

יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, עשויה להציע מחר (יום ב', 11.1.21) להעמיד לדין את הנשיא דונלד טראמפ בטענה שהסית להסתערות של תומכיו על הקפיטול בשבוע שעבר. בית הנבחרים, בו יש לדמוקרטים רוב קטן (222 מול 211) יכול לאשר את סעיפי כתב האישום בתוך ימים אחדים, וייתכן שהפעם יצטרפו חלק מן הרפובליקנים לדמוקרטים.
הצירים הרפובליקנים טד ליו ודייוויד סיסילן החלו לנסח את סעיפי האישום נגד טראמפ, והם צפויים להגישם מחר לקונגרס בחתימותיהם של לפחות 190 מחברי הסיעה. פלוסי טרם אמרה במפורש האם אכן תקדם את הליכי ההעמדה לדין, אם כי בשבוע שעבר הזכירה אפשרות זאת ואמרה שטראמפ חייב לתת את הדין על השקרים וההסתה שהובילו להסתערות. אם הדבר יקרה, יהיה טראמפ הנשיא הראשון בהיסטוריה העומד לדין פעמיים - ובתוך שנה.
מזכר של היו"ר היוצא של הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, מבהיר שהליכים כאלו יוכלו להתנהל בסנאט רק לאחר סיום כהונתו של טראמפ. מזכרו של מקונל אינו פוסל את האפשרות החוקית לנהל את משפטו של טראמפ בסנאט גם לאחר שיסיים את תפקידו ב-20 בינואר. במקרה כזה, אם יורשע טראמפ תהיה לכך רק משמעות עתידית: הוא לא יוכל לכהן אי-פעם בתפקיד כלשהו בממשל הפדרלי, כולל כמובן תפקיד הנשיא.
מקונל הסביר, כי תקנון הסנאט אינו מאפשר לו לקיים דיונים מהותיים עד 19 בינואר, אלא רק שני דיונים טכניים שנקבעו לשבוע הקרוב. יש צורך בתמיכה של כל 100 הסנאטורים כדי לסטות מהנחיה זו, ואין כל סיכוי שיימצא רוב שכזה. 12 סנאטורים רפובליקנים ערערו על תוצאות הבחירות ואחד מהם, ג'וש האולי, עמד על ערעורו גם לאחר ההתפרעויות. אותו ערעור נדחה בסנאט ברוב של 92 מול שבעה.
מקונל אומר במזכרו, כי אם יחליט בית הנבחרים להעמיד לדין את טראמפ, לוח הזמנים המהיר ביותר יהיה זה: ב-19 בינואר יגיש בית הנבחרים לסנאט את כתב האישום; בו ביום או למחרת (יום ההשבעה) יציגו התובעים מטעם בית הנבחרים את טיעוניהם; ב-20 או ב-21 בינואר יחל המשפט. סביר להניח שההליכים לא יתנהלו ביום ההשבעה, כך שהמשפט יחל למחרתו.
אם טראמפ יועמד לדין, לא ברור מי יהיו סניגוריו. ג'יי סקולוב, שעמד בראש צוות ההגנה במשפטו של טראמפ בפרשת אוקראינה (שהסתיים בזיכויו), גינה את האפשרות של משפט נוסף - אך לא היה חלק מצוותו המשפטי של טראמפ כאשר ניסה להפוך את תוצאות הבחירות במדינות המפתח. היועץ המשפטי היוצא של הבית הלבן, פאט סיפולון, שהיה גם הוא מבכירי הצוות אשתקד, לא יגן על טראמפ; הוא שקל להתפטר בשל ההתפרעויות. אלן דרשוביץ, מבכירי הפרקליטים בארה"ב, אמר שהוא מוכן להגן על טראמפ בנימוק של חופש הביטוי. כמו-כן, לא ברור מי ינהל את המשפט. החוקה קובעת שמשפטו של נשיא מכהן ינוהל בידי נשיא בית המשפט העליון (ג'ון רוברטס), אך אינה אומרת דבר על משפט המתקיים בפועל לאחר סיום כהונתו של הנשיא.
כדי להרשיע את טראמפ בסנאט, יש צורך ב-67 סנאטורים לפחות. בסנאט החדש יש לכל אחד משתי הסיעות 50 סנאטורים, כך שלפחות 17 רפובליקנים יצטרכו להצטרף לדמוקרטים - ואולי יותר, כי ייתכן שלא כל הדמוקרטים יתמכו בהרשעה. על פניו הדבר נראה בלתי סביר ואולי בלתי אפשרי, אם כי ניו-יורק טיימס מדווח (יום א', 10.1.21) כי בשיחות פרטיות - ראשי הסיעה אינם פוסלים אפשרות זו. לפחות שלושה סנאטורים רפובליקנים צפויים להצביע נגד טראמפ: מיט רומני, ליסה מורקובסקי ופטריק טומי.
לוח הזמנים בסנאט יחייב את שומר ועמיתיו הדמוקרטים לשקול האם הם מעוניינים להפנות תשומת לב, משאבי זמן והון פוליטי למשפטו של טראמפ - שכאמור צפוי להסתיים בהעדר רוב מספיק להרשעתו - על חשבון קידום סדר היום של ביידן. הנשיא הנכנס רוצה לפעול במהירות במספר נושאים, שהראשון בהם הוא המאבק בקורונה - כולל האצת החיסונים והגדלת הסיוע הכלכלי. אם הסנאט יהיה טרוד במשפטו של טראמפ, באופן טבעי יידחה הטיפול בעניינים דחופים אלו, וביידן והדמוקרטים ייתפסו כמי שמעדיפים אינטרסים פוליטיים מפלגתיים על פני האינטרס הלאומי.
התומכים בהעמדתו לדין של טראמפ טוענים, כי הדבר חיוני כדי להראות שאיש איננו מעל החוק וכדי שהסנאט יוציא נגדו פסק דין מרשיע שייכנס לספרי ההיסטוריה (גם אם הוא לא יורשע מעשית בשל העדר רוב מספיק). מתנגדי המהלך מזהירים, שהוא יאפשר לטראמפ להציג את עצמו כקורבן של רדיפה פוליטית ויסייע לו לגייס שוב את תומכיו.
פלוסי והמנהיג הנכנס של הרוב בסנאט, צ'אק שומר, יקדמו את הליכי ההדחה משום שכל הסימנים מלמדים שסגן הנשיא, מייק פנס, אינו מתכוון לקדם את הדחתו של טראמפ על-פי התיקון ה-25 לחוקה. התיקון מחייב יוזמה של סגן הנשיא ותמיכה של לפחות מחצית מחברי הקבינט; שתי שרות התפטרו בסוף השבוע ותפקידים אחרים מאוישים בידי ממלאי-מקום שאינם יכולים להימנות. כמו-כן, טראמפ יוכל להודיע לקונגרס שהוא כשיר - ואזי יהיה צורך ברוב של שני שלישים בשני הבתים כדי למנות את פנס במקומו.
פנס, שהיה נאמן ביותר לטראמפ ב-4.5 השנים האחרונות, דחה בנחרצות את דרישתו של טראמפ לנצל את מעמדו כיו"ר הישיבה בה אשרר הקונגרס את נצחונו של ביידן ולפסול קולות של אלקטורים שניתנו לנשיא הנבחר. בוושינגטון אומרים, כי הדבר יצר קרע עמוק בין השניים, הם לא שוחחו בימים האחרונים וטראמפ גם לא התקשר לשאול לשלומו של פנס כאשר פונה למחסה בקונגרס בעת ההתפרעויות. זמן קצר לאחר שטראמפ הודיע שלא ישתתף בהשבעתו של ביידן, פנס הודיע שישתתף בה. ביידן אמר לפני כן, כי הוא שמח על העדרותו של טראמפ והבהיר שיקדם בברכה את פנס.

תאריך:  10/01/21   |   עודכן:  10/01/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פלוסי עשויה להציע מחר להעמיד לדין את טראמפ
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ארה"ב הפכה לונצואלה
Q  |  10/01/21 18:08
2
מירי רגב ופילוסי זה אותו דבר.
הגוי..  |  11/01/21 06:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין
קריאות למצעד חמוש לקפיטול בוושינגטון בסוף השבוע הקרוב    פלוסי מביעה חשש משליטתו של טראמפ בנשק הגרעיני; שוחחה עם ראש המטות המשולבים, אשר הבטיח שישנם "אמצעי ביטחון"    טראמפ הודיע שלא ישתתף בהשבעה; ביידן: טוב מאוד
איתמר לוין
שיטת האלקטורים היא מקור הפארסה הרעילה הנוכחית    דרישותיה של משפחת נתניהו מאתר וואלה היו מגעילות    היד החופשית למפגינים בבלפור היא אנרכיה    פנייתו של בנימין נתניהו למגזר הערבי היא צבועה    היחס החרדי לקורונה הוא שפיכות דמים וחילול השם    הראיון עם משה אביעד הוא סמל לחדירת הריאליטי למערכות החדשות
איתמר לוין
ריצ'רד ניקסון לא תקף את השופטים ולא איים על התקשורת, ותומכיו לא הסתערו על הקפיטול    אחרי שהתפטר, הוא התרחק מעין הציבור ולא המשיך לפלג ולהתסיס    טראמפ עושה בדיוק ההפך ואת הנזק שהוא גורם לחברה האמריקנית יהיה קשה מאוד לתקן
איתמר לוין
שרת התחבורה, איילין צ'ו - רעייתו של הסנאטור מיץ' מקונל - היא המתפטרת הראשונה מהקבינט    התפטרו גם סגן היועץ לביטחון לאומי, השליח המיוחד לצפון אירלנד, יו"ר מועצת היועצים הכלכליים ועוד
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מסביר: קאמלה האריס תכריע בתיקו בהצבעות; הדמוקרטים יוכלו להעביר מינויים בכירים ואת התקציב; הרפובליקנים יוכלו לתקוע את יתר החקיקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il