X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
דווקא במהלך ימי הקורונה, כשההגיון הפשוט היה לחזק ולהרחיב את התוכנית, בא מנהל התכנון וקצב את הזכויות בתמ"א 38 ליזמים
▪  ▪  ▪
הכניסו יד לכיס [צילום: איתמר לוין]

ממשלת ישראל היא זו שהכריזה בריש גלי, ברוב עם ובחגיגיות מרובה במאי 2005 על תמ"א 38 כתוכנית ארצית לחיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה ועל כן האחריות מוטלת עליה. דומה שבמהלך השנתיים האחרונות היא עושה כל מאמץ אפשרי להפיל מעליה את האחריות הזו.
זה התחיל כשאשתקד הכריזה ראשת מנהל התכנון במשרד הפנים כי במהלך 2020 תבוא תמ"א 38 לקיצה ותוחלף בתוכנית אחרת. לאחר התנגדות נמרצת ביותר של מטה הדיור הממשלתי והרשות להתחדשות עירונית שרצו להמשיך את התוכנית, הושגה פשרה, שהתוכנית תמשך עד אוקטובר 2022.
דווקא במהלך ימי הקורונה, כשההגיון הפשוט היה לחזק ולהרחיב את התוכנית, בא מנהל התכנון וקצב את הזכויות בתמ"א 38 ליזמים, כולל החלטה שיקצו קומה או שתיים בכל פרויקט תמ"א 38/2, הריסה ובנייה מחדש, לטובת הרשויות המקומיות לקידום נדל"ן מסחרי, מה שהפך בפועל את התוכנית ללא כדאית לחלוטין.
בחודש שעבר נמשך הזיג זג ביתר שאת, כשמנהל התכנון, בשם הממשלה, הניח את התמ"א לפתחן של הרשויות המקומיות, כלומר כל רשות ורשות מתוך 77 עיריות ו-255 רשויות מקומיות בכלל, תנהג כרצונה ולפי החלטותיה היא לגבי התמ"א 38, ובמילים אחרות, התכחשות מוחלטת של אחריות הממשלה לגבי התוכנית שהיא, היא, הכריזה עליה לפני 16 שנה בקירוב.
והפארסה הזו, כך מתברר, איננה נגמרת. בימים אלה שמענו על כך שהרשות להתחדשות עירונית הוציאה, מה שנקרא "קול קורא" ל-5 עיריות נהריה, כפר סבא, פתח תקוה, ראשון לציון ואשדוד, שכל אחת מהן תגיש לרשות תוכנית משלה להתחדשות עירונית, כאלטרנטיבה לתמ"א 38.
ואני שואל, האם לצחוק או לבכות? איך זה ומדוע לקח לממשלת ישראל, שהרשות להתחדשות עירונית הינה שליחתה המובהקת, להימלך בדעתה האם התמ"א 38 "טובה ליהודים" או "רעה ליהודים"? הלא אם התוכנית הינה טובה וראויה, מדוע אי-אפשר היה להמשיך אותה ביתר שאת ולשפר ואת הטעון שיפור, לדוגמה פתרון בעיית מימון התשתיות המשלימות שהיה לבדו מכפיל ומשלש בנקל את מספר הפרויקטים?
ואם התוכנית הייתה לא טובה דיה והיה צורך לחליף אותה, איך זה שלקח כל כך הרבה שנים עם כל כך הרבה ניסיון עם מאות רבות של פרויקטים בעשרות ערים, עד שהגיעו חכמי חלם, נמלכו בדעתם, שקלו ותרו ולבסוף החליטו להטיל את תפוח האדמה הלוהט הזה על כתפיהן הצרות של שרויות מקומיות קטנות דוגמת נהריה וכפר סבא, בבחינת הן, הו אלה שיביאו את הישועה ששרי השיכון והפנים לא הצליחו להביא?
ואני מפציר, מבקש ואף מתחנן: אנא, הפסיקו את הפארסה הזו והחליטו את ההחלטה הנכונה והמתבקשת, להמשיך את התמ"א 38, להרחיב את זכויות היזמים על-ידי אפשרות לאחד מגרשים ובכך להפוך אותה ל"מיני פינוי בינוי", תקדמו מול הרשויות המקומיות לקיצור הליכים ביורוקרטים ומסלול ירוק הן ליזמים והן לדיירים, וכמובן, הכניסו את היד עמוק לכיס וסייעו לממן את מוסדות הציבור והתשתיות המשלימות הנדרשות. אחרת, לדאבוני, הקול הקורא שלכם יוותר לו בדד, כקול קורא במדבר!

הכותב הוא יו"ר קבוצת פרקש יזמות ונדל"ן, המתמחה בהתחדשות עירונית.
תאריך:  11/01/2021   |   עודכן:  11/01/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
אינני מומחה לווירוסים, אך כמו כל אדם אני חושב שאני מבין ביחסי כוחות בין תוקף לבין מותקף
אלי אלון
כתב הטלוויזיה והבמאי איתן אורן נחשב לאחד מהכתבים המוכשרים שפעלו בטלוויזיה הישראלית ותיעד בכתבותיו באופן ייחודי, נוגע ובעיין חדה סיפורים חברתיים ואנושיים מרגשים    לפני כשנתיים בינואר 2019 הלך לעולמו והוא בן 74 במותו
יוני בן-מנחם
בחמאס נמשך תהליך הבחירות הפנימייות והוא אמור להגיע לשיאו בחודש מרס שבו יבחר יו"ר הלשכה המדינית של התנועה. על התפקיד מתמודדים אסמעיל הניה הנאמן לאירן וח'אלד משעל הנאמן לקטר וטורקיה, התוצאות יקבעו אם מרכז קבלת ההחלטות של התנועה ישאר ברצועת עזה או יעבור לחו"ל
בצלאל סמוטריץ'
אני באמת לא מבין למה אתם מסרבים להמשיך את השותפות הטובה בינינו בדיוק כפי שהוא היום
ארז כהן
מרוב דיבורים במהלך החודשים האחרונים על-אודות תוכנית המטרו הגרנדיוזית, דומה שכולנו שכחנו את חשיבות שלושת קווי הרכבת הקלה, בשילוב שיפורים תחבורתיים נוספים שמתבצעים בימים אלה, לפתרון בעיות התחבורה במטרופולין אביב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il