X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
טראמפ בנאומו לתומכיו ב-6 בינואר [צילום: ז'קלין מרטין, AP]
פנס בישיבת הקונגרס לאשרור התוצאות [צילום: AP]
סיכום ההתפרעויות בקפיטול / CNBC
וושינגטון פוסט משחזר: שש שעות בבית הלבן

תומכיו התפרעו - וטראמפ צפה בטלוויזיה

בכירים בקונגרס לא הצליחו להתקשר לטראמפ הוא לא התעניין בשלומו של פנס גם כאשר תומכיו קראו לתלות את סגנו מקורביו עמלו שעות לשכנעו לפרסם הודעות - שלא היה די בהן כדי להפסיק את ההתפרעות טראמפ קיטר בדיעבד על הסרטון בו הודה למעשה בהפסדו: "גורם לי להיראות חלש"
▪  ▪  ▪

בעודו מסתתר מפני הפורעים במיקום סודי מחוץ לקפיטול, פנה מנהיג המיעוט הרפובליקני בבית הנבחרים, קווין מק'ארתי, אל ג'ארד קושניר. הסנאטור לינדזי גראהם התקשר אל איוונקה טראמפ. קייליאן קונוויי התקשרה אל עוזר שידעה שהוא נמצא לצידו של הנשיא. איש לא הצליח להגיע אל דונלד טראמפ, שהיה עסוק בצפייה בטלוויזיה מכדי לקבל את הקריאות לעזרה. הוא גם אטם את אוזניו מלשמוע את דברי הסובבים אותו – להרגיע את האספסוף שהוא עצמו התניע, לפני שיהיו קורבנות בנפש.
לבסוף קרא טראמפ לתומכיו "ללכת הביתה בצורה שקטה". אבל שש השעות של המשבר חשפו נשיא משותק, יותר צופה סביל מאשר מנהיג החלטי, ומי ששוב ושוב לא ביצע את תפקידיו הבסיסיים ביותר – מתאר וושינגטון פוסט בכתבה נרחבת. מי שהבטיח להיות הנשיא של החוק והסדר, כשל בהפעלת החוק ובהשבת הסדר. מי שראה את עצמו כמגן השוטרים, ישב בחיבוק ידיים כאשר שוטרי הקפיטול הותקפו ואחד מהם נהרג.
היום החל (6.1.21) ב"מצעד להציל את אמריקה", בין הבית הלבן לאנדרטת וושינגטון, שבמרכזו טענותיו חסרות היסוד של טראמפ כאילו בחירות 2020 נגנבו ממנו. כמה מבני משפחתו נאמו בפני הקהל ובפיהם מסר אחד: להילחם. גם הנשיא סיים את נאומו בקריאה לקהל לתת לרפובליקנים "את הגאווה והאומץ שהם צריכים כדי לקחת בחזרה את ארצנו" וסיכם: "הבה נצעד בשדרות פנסילבניה".
טראמפ לא הצטרף אליהם, אלא חזר לבית הלבן. שם, בשעה 14:24, הוא שחרר ציוץ נזעם נגד סגנו מייק פנס, אשר מוקדם יותר הבהיר שהוא מתכוון למלא את חובתו החוקית ולאשרר בקונגרס את נצחונו של ג'ו ביידן. "למייק פנס לא היה האומץ לעשות את מה שהיה צריך לעשות כדי להגן על ארצנו וחוקתנו, לתת למדינות הזדמנות לאשר את העובדות המתוקנות, לא את המזויפות או השגויות שהתבקשו קודם לכן לאשר. ארה"ב דורשת את האמת!", צייץ.
בנקודת זמן זו, אנשי האגף המערבי – אשר צפו בצילומים מן הקפיטול – כבר היו מודאגים מהסלמת המצב וחשו שהציוץ של טראמפ לא היה מועיל. בסביבות השעה 14:00 החלו אנשי הדוברות לדון בהודעה של טראמפ, אך הם לא הורשו לדבר בשמו ויכלו רק לפנות לראש הסגל, מארק מדואוז.
בערך באותה שעה המתין דונלד טראמפ הבן לטיסה לניו-יורק וראה את פריצת המפגינים הראשונים למתחם הקפיטול. יועץ התקשר אליו והציע שיפרסם מיד הודעה שתקרא למתפרעים לעצור. ב-14:17 הוא צייץ: "זה לא בסדר וזה לא מייצג אותנו. תפעלו בצורה שקטה ונצלו את זכויותיכם לפי התיקון הראשון [חופש הביטוי], אבל אל תתחילו לפעול כמו הצד השני. יש לנו מדינה לשמור עליה וזה לא עוזר לאיש".
אבל הנשיא היה עסוק בהתבוננות בהנאה במתרחש, טוען הפוסט. הוא צפה בעניין ונהנה לראות שתומכיו נלחמים עבורו. הוא לא הבין את עומק המשבר. קונוויי מיהרה להתקשר לעוזר הניצב ליד טראמפ, וביקשה ממנו לומר לנשיא שהוא צריך לומר לתומכיו לחדול ולעזוב את הקפיטול. היא גם מסרה, שקיבלה קריאות מלשכת ראש העיר, בבקשה לשכנע את טראמפ להפעיל את המשמר הלאומי.
איוונקה טראמפ נכנסה לחדר הסגלגל מיד כאשר התברר היקף ההתפרעויות. גראהם השיג אותה בטלפון וביקש את עזרתה. "כולם ניסו לגרום לו לדבר, להגיד לכולם לעזוב", אומר גראהם בהתייחסו לקבוצה קטנה של יועצים שהיו סביב הנשיא. כמה מחוקקים רפובליקנים התקשרו לעוזרים בבית הלבן והפצירו בהם לתפוס את תשומת ליבו של טראמפ ולשכנע אותו לקרוא להפסקת האלימות. הם הדגישו את נאמנותם לטראמפ ונכונותם להצביע נגד אישור תוצאות הבחירות, אבל אמרו שהם חוששים לחייהם.
כאשר נכנס האספסוף לקפיטול ועמד לפרוץ לאולם הסנאט, הוברח פנס למקום מבטחים, שם נותר לכל אורך האירוע למרות שאנשי השירות החשאי הציעו שיעזוב את הקפיטול. פנס קיבל שיחות טלפון נזעמות ממנהיגי הקונגרס, על כך שהמשמר הלאומי טרם הופעל. פנס שוחח עם ראשי הקונגרס ובכירי הצבא, כדי להפעיל את החיילים ולהעניק תופסת אבטחה. אפילו כאשר תומכיו קראו לתלות את פנס, טראמפ לא טרח להתקשר לסגנו. לבסוף – כאשר איש מן הבית הלבן לא יצר קשר – התקשר ראש הסגל של פנס, מארק שורט, כדי למסור ששלום לפנס ואנשיו.
בה בעת, קבוצה קטנה של יועצים – איוונקה טראמפ, מדואוז והדוברת קייליי מק'אנני – ניסו לשכנע את טראמפ לדבר נגד האלימות. אנשיו של מדואוז דחקו בו ללכת לחדר הסגלגל ואחד מהם אמרו לו: "הם יהרגו מישהו". קצת אחרי 14:30 הם הצליחו לשכנע את טראמפ לשלוח ציוץ: "תתמכו בבקשה במשטרת הקפיטול ובזרועות האכיפה. הם באמת בצד שלנו. שמרו על הסדר!". היה צורך בשכנוע נוסף כדי שטראמפ יכלול את שלוש המילים האחרונות. הציוץ הזה לא עזר, ולאחר פחות משעה שכנעו היועצים את טראמפ לשלוח ציוץ נוסף ומעט חזק יותר: "אני מבקש מכל מי שנמצא בקפיטול לשמור על הסדר. בלי אלימות! זכרו, אנחנו המפלגה של החוק והסדר – כבדו את החוק ואת האנשים והנשים הנהדרים שלנו בכחול. תודה!".
מק'ארתי הצליח לבסוף להגיע לטראמפ, אך מאוחר יותר תיאר את הנשיא כמי שראשו היה במקום אחר. מק'ארתי הופיע שוב ושוב בטלוויזיה, במטרה להעביר את המסר עד כמה המצב חמור. הוא גם התקשר לקושניר והפציר בו לשכנע את חותנו לקרוא לתומכיו לעזוב את הקפיטול, ואמר שלא הצליח לשוחח בעצמו עם הנשיא. קושניר יצא לבית הלבן, למרות שהשירות החשאי הזהיר שהדבר עלול להיות בלתי בטוח. בשלב מסוים חשש טראמפ שהאספסוף ירתיע את הרפובליקנים מפני מילוי משאלתו להתנגד לאשרור התוצאות.
היועץ לביטחון לאומי, רוברט או'בריאן, החל להתקשר לחברי קונגרס ולשאול כיצד יוכל לעזור. בסביבות 16:00 הוא התקשר לסנאטור מייק לי. במקרה, לי שוחח קודם לכן עם טראמפ – שהתקשר בטעות אליו במקום לסנאטור טומי טוברוויל עימו רצה לשוחח על הפיכת תוצאות הבחירות. אחרים התקשו להגיע לבית הלבן. קצת לפני 16:00 אמר מושל ניו-ג'רזי לשעבר וממקורביו של טראמפ, כריס כריסטי, שהוא ניסה במשך 25 דקות להשיג את טראמפ כדי לבקש ממנו שיעביר מסר אחד ופשוט. "הנשיא גרם לזה לקרות; הוא היחיד שיכול להפסיק את זה", אמר כריסטי לרשת ABC. "הנשיא צריך לצאת ולומר לתומכיו לעזוב את הקפיטול ולאפשר לקונגרס לבצע בצורה מסודרת את תפקידו. כל דבר פחות מזה יהיה הימנעות ממילוי חובתו".
בערך באותה שעה התכונן הבית הלבן לפרסם סרטון של טראמפ. היועצים החלו לדון בכך קודם לכן, אך התקשו להתארגן. בינתיים דיבר ביידן. הסרטון של טראמפ צולם שלוש פעמים ויועציו בחרו את הטובה שבין הגרסאות. "אלו היו בחירות תרמיתיות, אבל איננו יכולים לשחק לידיהם של האנשים הללו", אמר טראמפ בווידאו שפורסם מעט אחרי 16:00. "צריך לפעול בצורה מסודרת. אז לכו הביתה. אנחנו אוהבים אתכם. אתם מאוד מיוחדים. אתם רואים מה היחס לאחרים שהם כל כך רעים. אני מבין כיצד אתם מרגישים. אבל לכו הביתה, ולכן הביתה בצורה מסודרת".
ראש העיר, מיוריאל באוזר, הטילה עוצר מהשעה 18:00 והשירות החשאי הורה לעובדי האגף המערבי, למעט כמה חיוניים, ללכת הביתה. ב-18:01 שחרר טראמפ ציוץ נוסף, שרבים בסביבתו זעמו עליו וחששו שיצית שוב את הלהבות; טוויטר מיהרה למחוק אותו. נאמר בו: "זה מה שקורה כאשר ניצחון סוחף מקודש נגזל בצורה כל כך גסה ובוטה מידי הפטריוטים הדגולים שסבלו יחס רע ובלתי הוגן זמן רב כל כך. לכו הביתה באהבה ובצורה מסודרת. זכרו לעולם את היום הזה!". בשעה 18:14 הושב הסדר על-כנו בקפיטול ובשעה 20:00 הוא הוכרז כשטח בטוח.
יממה לאחר מכן פרסם טראמפ סרטון נוסף, בו הגיע הכי קרוב להודאה בהפסד: "ממשל חדש יושבע ב-20 בינואר. אני מפנה כעת את תשומת ליבי להעברה חלקה ומסודרת של הכוח. רגע זה קורא לריפוי ופיוס". אבל כאשר ראה טראמפ את הסיקור התקשורתי של הסרטון, והביע חרטה על כך שצילם אותו, מחשש שהוא יגרום לו להיראות חלש.

תאריך:  15/01/21   |   עודכן:  15/01/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תומכיו התפרעו - וטראמפ צפה בטלוויזיה
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
איתמר תעמולאי שקרן
Q  |  15/01/21 16:18
 
- ולאתרי קונספירציה אין אינטרס?
איששש  |  16/01/21 03:15
 
- אתה לא אינדיקציה לכלום
Q  |  16/01/21 16:42
 
- }}}אידלסון מימן קמפיין טראמפ
ומימן"ישראל היום"  |  16/01/21 09:27
 
- טראמפ לא הסית
Q  |  16/01/21 16:51
2
היו שם שמפניות
באום  |  15/01/21 23:01
3
איתמר, מה יהיה בסוף איתך?
טירה  |  16/01/21 16:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין
על-פי הדיווח, ראש עיריית ניו-יורק לשעבר דרש 20,000 דולר ליום תמורת עבודתו בניסיון הכושל לשנות את תוצאות הבחירות - אך טראמפ נפגע מהדרישה והורה לעוזריו שלא לשלם
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מדווח: מושלים משתי המפלגות חוששים שהמתח הפוליטי יימשך חודשים ויוביל להתקפות אלימות על מרכזי שלטון מדינתיים ועירוניים
איתמר לוין
ראשי ה-FBI ורשות האזרחות וההגירה הנחו את מפקדי המשטרה בערים הגדולות להגביר את הערנות ולחלוק ביניהם כל מידע מודיעיני שברשותם    לפחות 20,000 חיילים של המשמר הלאומי יוצבו בוושינגטון ביום ההשבעה וחלקם יהיו חמושים    פלוסי: קנסות של אלפי דולרים למחוקקים שיעקפו את גלאי המתכות בכניסה לקונגרס
איתמר לוין
222 דמוקרטים ועשרה רפובליקנים תמכו באישום; 197 רפובליקנים התנגדו    רוב הרפובליקנים יצאו נגד ההליך החפוז וטענו שיגביר את הפילוג - ולא הגנו על התנהגותו של טראמפ    מקונל הבהיר שלא יכנס את הסנאט לפני 19 בינואר, גם אם הדמוקרטים יגישו מיד את כתב האישום
איתמר לוין
30-10 רפובליקנים צפויים להצטרף לכל 222 הדמוקרטים    ליז צ'ייני, מספר שלוש בסיעה ובתו של דיק צ'ייני: מעולם לא הייתה בגידה גדולה יותר מצד נשיא בתפקידו ובשבועתו לחוקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il