X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
היום לפני - אורי בן ארי (1 בפברואר 1925 - 15 בינואר 2009) רבים טוענים כי בשל פרשת שק הסוכר איבדו מדינת ישראל וצה"ל, רמטכ"ל מעולה אשר היה, ללא כל ספק, מטובי מפקדי השריון ולא רק בישראל
▪  ▪  ▪
מלחמת יום הכיפורים. בצילום, דיון צבאי מטכ"לי בחדר המלחמה של פיקוד דרום באום חשיבה בסיני, בהשתתפות שר הביטחון משה דיין (עם טלפון), האלוף רחבעם זאבי (שני מימין), מפקד פיקוד דרום האלוף שמואל גונן (גורודיש) ואלוף משנה אורי בן ארי (בנר) [צילום: שלמה ארד/לע"מ]

סיפורו של אורי בן ארי הוא גם סיפורה של מבשרת ציון וסיפורו של "פרוזדור ירושלים". אזור חיוני זה שוחרר למעשה ב-8 לאוגוסט 1948, על-ידי חטיבת הראל, בפיקודו של אורי בן ארי. החטיבה שילמה מחיר יקר מאין כמוהו בחייהם של לוחמים צעירים רבים.
את מה שלא הצליחה חטיבת הראל בפיקודו של רבין לעשות ב-1948, השלימה חטיבתו של אורי בן ארי לבצע, תוך יומיים, ב-1967.
במועד ההוא היה בן ארי אלוף ומפקד חטיבת הראל. הוא הצליח, עם לוחמיו, לכבוש את הרכס מזרחית צפונית למבשרת, בואכה הר הזיתים, בסערה. הישגיו היו המבוא המוצלח לפריצתו של מוטה גור וחייליו הצנחנים דרך שער האריות אל הכותל המערבי. בשיחה עמו שהתקיימה בביתו כשנה לפני מותו (2008), סיפר בן ארי את סיפור הנכבה הערבית, מזווית שממעיטים לדבר עליה במחוזותינו, אף יש נסיונות ברורים לטאטאה אל מתחת לשטיח:
"לאחר שהושלמה ההשתלטות על הקסטל, באו הלוחמים אל תושבי היישוב הערבי קולוניה שלידו (היום מבשרת ציון), ואמרו להם: "לפני 19 שנה (מאורעות תרפ"ט), רצחו אנשיכם את אנשי משפחת מקלף, שכניכם, כאן לידכם, במוצא. אנחנו גם יודעים מי מכפרכם ביצע את מעשה הנבלה הזה... אנו לא נפגע בכם או במשפחותיכם. אבל אתם תעופו לנו עכשיו מהעיניים, ומהר"...
בן ארי ביקש שאקפיד על הציטוט הזה: "כך בדיוק אמרנו להם", הדגיש. "אל תשנה מילה"! "אני שלם לחלוטין עם אמירה זו. זה קרה לא רק כאן על-ידי הקסטל. זה קרה גם ברוב המכריע של הכפרים שכבשנו. הם פשוט ברחו. מצאנו תבשילים על האש במטבח. לגבי קולוניה (מבשרת ציון), אכן גרשנו את הרוצחים הללו מכאן. יש להצטער על כך שגם במקומות אחרים, שבהם היה קשר ברור וחד-משמעי בין הרוצחים לבין התושבים בכפר, לא עשו אותו הדבר בשל ההומניות המוגזמת שלנו". "לעומת זאת", אמר, "ראה את מהלך חייהם של השכנים שלכם, תושבי אבו - גוש, היושבים לבטח על אדמתם... אנו לא נשכח את הסיוע שהעניקו לנו במלחמת השחרור ושנים רבות לפניה"!
קצין מוכשר שפוטר מצה"ל. מי הפסיד?
אבל בכך לא מתמצה סיפורו של קצין, מהמוכשרים ששרתו בצה"ל. בן ארי היה אחד מאבות תורת השריון של הצבא. מקרוב נולד.
בסיום תרגיל שנערך בראשית שנות החמישים בו הראה בן ארי את עוצמתו של השריון, אמר דוד בן-גוריון לנוכחים: "... עד לרגע זה חשבתי שחיל הרגלים הוא מלך שדה הקרב. היום למדתי שהשריון כבש את הבכורה ואנחנו חייבים לבנות חיל שריון חזק...".
לימים מונה בן ארי להיות מפקד חטיבת שריון 7. במבצע קדש הייתה חטיבה זו הראשונה לפרוץ לסיני והגיעה לתעלת סואץ תוך 100 שעות. לאחר סיום המערכה, והוא בן 32 בלבד, מונה לפקד על גייסות השריון. בכך סומן כמועמד לדרגת אלוף וכרמטכ"ל לעתיד לבוא.
אלא שאז הונח לפתחו מכשול בלתי צפוי: קצין שהיה פקודו של אורי הואשם בגניבת שק סוכר והברחתו מעזה לישראל. בן ארי החליט להתעלם מהפרשה. באותו ביקור אמר לנו: "הוא היה קצין מצוין. משפחתו הייתה במצוקה כלכלית קשה. על האירוע נודע לי במאוחר". הוא סרב בשיחה האמורה לבקר את המחליטים על גורלו וכמובן את ב.ג. לדוד בן-גוריון, אז ראש הממשלה ושר הביטחון, נודע על האירוע, סמוך להתרחשותו. הוא העמיד בפני בן ארי שתי ברירות - לעמוד לדין או להשתחרר מצה"ל. בן ארי נטל אחריות והשתחרר מהצבא. רבים הביעו ביקורת קשה על התנהלותו של בן-גוריון מה גם שלא היה זה בן ארי שביצע את אותו מלקוח. בן ארי עצמו הודיע שאינו מתאבל ואינו יושב שבעה.
עשור מאוחר יותר, ערב מלחמת ששת הימים, החזיר אותו לוי אשכול לשירות. בן ארי מונה למפקד חטיבת 'הראל'. הפעם פני המלחמה היו שונים לגמרי וכאמור חטיבתו של בן ארי פרצה לירושלים מצפון מזרח. במלחמת יום הכיפורים נקרא לשמש כסגנו של אלוף פיקוד הדרום.
רבים טוענים כי בשל פרשת שק הסוכר איבדו מדינת ישראל וצה"ל, רמטכ"ל מעולה אשר היה, ללא כל ספק, מטובי מפקדי השריון ולא רק בישראל. הוא היה גם מגדולי המומחים בעולם בתחום זה. בשהותי הקצרה במחיצתו, נשא הרצאה קצרה על "הבליץ" הגרמני ועל הצלחותיו המדהימות של השריון שלהם במלחמת העולם השנייה...
אלא שהצייקנות המוגזמת אז, גברה. בן ארי פרש ולנו נותר לתהות על פשר הפרישה הזו ועל הקלות הבלתי נסבלת שבה אנו מוותרים על הטובים שבאנשינו.

תאריך:  18/01/2021   |   עודכן:  18/01/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אורי בן ארי או: הגיגים על מחירו של שק סוכר...
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות היום לפני
מחלקה ראשונה
האויב הערבי הכריע את 35 לוחמי מחלקת הל"ה והתעלל בגופותיהם
מחלקה ראשונה
ספינת המעפילים ממרוקו טבעה ועימה 44 עולים, מחציתם ילדים, ואיש מוסד
עידן יוסף
נסיון השתלטות על הכנסת ברקע הסכם השילומים מגרמניה במהלך מחאה שהוביל בגין
עידן יוסף
גריגורי רספוטין, מיסטיקן רוסי שנחשב לבעל כוחות ריפוי על-טבעיים ולבעל אישיות מהפנטת, והיה מקורב לחצר המלוכה הרוסית, נרצח בידי חורשי רעתו
מחלקה ראשונה
התצלום הסביבתי המשפיע ביותר שצולם
רשימות נוספות
מחנה נופש [1947]  /  מחלקה ראשונה
ברווז נכחד [1878]  /  מחלקה ראשונה
אסיר תודה [2004]  /  מחלקה ראשונה
אומץ, אמונה - וספקנות  /  איתמר לוין
ועידת ואנזה - תחילת הסוף   /  מרדכי ליפמן
היום לפני 40 שנה: המודיעין הישראלי וביקור סאדאת בי-ם  /  שגית סטיווי-קרביס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il