X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
קביעת יום ראש השנה לאילנות מסמלת את גאולת עם ישראל הנביא ישעיהו אומר: " כי כימי העץ ימי עמי" (ס"ה, כ"ב)
▪  ▪  ▪
חג האילנות [צילום: גרשון אלינסון/פלאש 90]

מה בין ט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות לבין ט"ו באב, יום מיוחד שבו היו בנות ישראל יוצאות ומחוללות בכרמים למצוא את בני זוגן.
שני הימים הטובים הללו נחגגים כאשר הלבנה במילואה באמצע החודש. שניהם מחלקים את השנה לשני חלקים שווים. ט"ו בשבט מסמל את התחדשות הטבע ופירותיו וט"ו באב מסמל את התחדשות יצירת משפחות חדשות, פוריות האדמה ופוריות האדם. ט"ו בשבט חג האילנות מתחבר לט"ו באב "יום שבירת המגל" בעקבות "קורבן העצים".
בימי בית המקדש היו מביאות משפחות שהתנדבו להביא עצים להסקת המזבח לקורבנות. חמישה עשר באב היה היום האחרון בו כרתו עצים למערכה, מכיוון שביום זה השמש פסקה מלזרוח במלוא עוזה והעצים לא היו יבשים דיים. יום זה צוין כיום שמחה על כך שזכו לקיים את המצווה, והוא נקרא "יום שבירת המגל" על שם שלא נעשה עוד שימוש בקרדומים לכריתת עצים.
יש לראות קו משותף בין שני ימים אלו. בט"ו בשבט, החקלאי זקוק ומתפלל לגשם לצורך פרנסתו, שהאדמה תצמיח את יבולה. כך גם המפתח של חיה - יולדת אינם מסורים בידי אדם אלא בידי שמים. שתי מפתחות אלו של הפרנסה ושל היולדת באים לידי ביטוי בגמרא במדרשו של ר' יוחנן במסכת תענית: "ג' מפתחות בידו של הקב"ה שלא נמסרו ביד שליח, ואלו הן: מפתח של גשמים ומפתח של חיה (יולדת) ומפתח של תחיית המתים" (דף ב', ע"א).
מפתחות אלו מחברים אותנו למילה - יצירה - צמחיה, ילדים ונפש האדם. כוחות אלו נתן הקב"ה בטבע ובאדם.
ראש השנה לאילנות כלומר לעצים - השם עץ רווח בלשון המקרא. השם אילן רווח בלשון חז"ל. השם אילן שורשו א.י.ל. כמו גם השמות של בעלי חיים. בכולם גלום כוח ואכן האילן הגדל ומתחזק מסמל את כוח האדמה ואת כוח הצמיחה בטבע. אין לך כימים אלו של חודש שבט המבטאים ימים של זריעה, נטיעה והשקיה.
במאה ה-16 קבעו חכמי צפת את ראש השנה לאילן כיום שיש להרבות בו באכילת פירות. בקהילות של עדות המזרח היו הפירות מצויים בשפע, ואילו בקהילות של עדת אשכנז הסתפקו בחורף בפירות מצויים כמו חרוב. מקובלי צפת הוסיפו ואמרו שעל האדם לטעום לפחות שלושים סוגי פירות בשלוש דרגות.
דרגה ראשונה: עשרה מיני פירות הנאכלים כמות שהם מבלי להסיר את הקליפה ולהשליך את הגלעין, כמו: ענבים, תאנים, אגסים וכו'.
דרגה שניה: פירות שיש בהם גלעין או חרצן, כמו: תמרים, זיתים, דובדבנים, שזיפים וכו'.
דרגה שלישית: פירות שקליפתם אינה נאכלת, כמו: אגוזים, שקדים, בוטנים, בננות וכו'.
חשיבות מיוחדת יש לעץ השקד, העץ קרוי כך בגלל העובדה שהוא שוקד לפרוח ראשון לאחר רדת הגשמים. גם לתאנה יש את הייחודיות שלה. על הפסוק: "נוצר תאנה יאכל פריה" (משלי כ"ז, י"ח). מובא במדרש רבה: "למה נמשלה התורה לתאנה? שרוב האילנות הזית, הגפן והתמרה נלקטים כאחד. והתאנה נלקטת מעט". כמה סבלנות צריך הנוטע עד שיראה פירותיה. העצלן ימנע מנטיעת עצי תאנים הוא רוצה כאן ועכשיו.
למרות שהתייחסנו לעצי השקד והתאנה, הרבה שואלים מדוע נקרא החג דווקא "חג האילנות"? לכך נתנו שתי תשובות:
א. במשנה הראשונה במסכת ראש השנה נכתב: "באחד בשבט ראש השנה לאילן כדברי בית שמאי, בית הלל אומרים בחמישה עשר בו". כמו-כן מצאנו במספר מקומות בגמרא שהלשון הננקטת לעץ היא אילן.
ב. הסבר אחר, בתורה משמש העץ גם כעץ חי וגם כחומר גלם לבנייה והסקה. לעומת זאת השימוש במילה אילן הינה לתיאור העץ החי בתהליך גדילתו.
קביעת יום ראש השנה לאילנות מסמלת את גאולת עם ישראל. הנביא ישעיהו אומר: " כי כימי העץ ימי עמי" (ס"ה, כ"ב). ישראל נמשלו לאילן העומד ערום וקפוא בחורף הקר, סופות ורוחות עזות מטלטלות אותו מצד אל צד ומאיימות לעקרו מן השורש. אולם דווקא בימים אלו יונק האילן חיות חדשה ממעמקי האדמה. כך גם עם ישראל הנתון לשפלות בין העמים, וממסתורי האפילה והסתר הפנים נרקמת הגאולה. יש לראות בנטיעת אילנות בארץ ישראל מצווה מובחרת המבטאת את האחזותינו בארץ ברצף הדורות. ארץ ישראל שייכת לכול הדורות שעברו ולכול הדורות שיהיו, היטיב הרב קוק להביע זאת בשפתו המיוחדת בספרו "מגד ירחים": "חשק נטיעת אילנות נובע מחפץ הטבת הדורות הבאים".

תאריך:  24/01/2021   |   עודכן:  24/01/2021
+הנמכרים בישראל: עגבנייה, מלפפון, בננה ותפוח
11:52 24/01/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

הנמכרים ביותר הם העגבנייה והמלפפון, אחריהם הבצל ותפוח האדמה  ▪  בפירות מככבים הבננה ותפוח העץ  ▪  ומהו כוחו של ההרגל בבחירה של פירות וירקות? סקר שערכה "חקלאי גרנות" מצא מהם הקריטריונים המובילים בבחירה של פירות וירקות

[צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
+פירות טריים מקומיים ולא יבשים מיובאים
09:41 24/01/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

מרבית יצרני הפירות המיובשים נאלצים 'לטפל' בפירות הטריים באופן מלאכותי באמצעות שימוש בטמפרטורות גבוהות ובחומרים משמרים כגון גופרית דו-חמצנית  ▪  לפי נתוני משרד החקלאות - בננה היא הפרי הפופולרי בישראל, ואחריה תפוח ותפוז

הכנות לסדר ט"ו בשבט בחסידות קרעטשניף [צילום ארכיון: יוסי זליגר/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
מירב ארד
הנמכרים ביותר הם העגבנייה והמלפפון, אחריהם הבצל ותפוח האדמה    בפירות מככבים הבננה ותפוח העץ    ומהו כוחו של ההרגל בבחירה של פירות וירקות? סקר שערכה "חקלאי גרנות" מצא מהם הקריטריונים המובילים בבחירה של פירות וירקות
עידן יוסף
מרבית יצרני הפירות המיובשים נאלצים 'לטפל' בפירות הטריים באופן מלאכותי באמצעות שימוש בטמפרטורות גבוהות ובחומרים משמרים כגון גופרית דו-חמצנית    לפי נתוני משרד החקלאות - בננה היא הפרי הפופולרי בישראל, ואחריה תפוח ותפוז
איתמר לוין
נותר בעינו פסק הדין האוסר על בתי החולים למנוע הכנסת חמץ ולבדוק בכליהם של המבקרים בחג הפסח    חיות: עדיין עדיף שיימצא פתרון מוסכם לפני פסח הקרוב
נסים ישעיהו
התוצאה מהדמיונות אודות העבר היא טיפוח דמיונות חלופיים על-אודות עתיד זוהר שיגיע אם רק נחליף את ראש הממשלה, נעשה שלום עם הפלשתינים, ניצור שוויון לכולם, נתחסן נגד הקורונה וכו'
עמוס גלבוע
מדוע? שמעתי על כך הרצאה מפי הרב גורן בימים שלפני מלחמת יום הכיפורים    עיקרה: על-מנת לסמל את כוח ההתמדה והנחישות של חמשת הבנים שכולם נהרגו ולרגע לא ויתרו ולא שאלו "מה יהיה"
רשימות נוספות
חג האורים: המדריך לחג בטוח עם הילדים   /  מחלקה ראשונה
מה קורה כשמכניסים שני שריונרים למטבח  /  עידן יוסף
שב"ס מונע מאסירים לישון בסוכה  /  עידן יוסף
שמונת ימי חנוכה  /  אביתר בן-צדף
מה עושים כשהנכד מבקש   /  יאיר דקל
אנטישמיות יש מאין  /  אליהו קאופמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il