X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
737-מקס. לשקם את אמון הלקוחות [צילום: ל"מ אוטרו, AP]
787 דרימליינר. רק ארבעה ברבעון [צילום: טד וורן, AP]
אחרי הפסד של 11.9 מיליארד דולר ב-2020

האם בואינג תשרוד בלא סיוע

ה-737-מקס חזר לטוס, קץ הקורונה באופק וההזמנות התחדשו - אבל לבואינג יש בעיות קשות במיוחד אקונומיסט: המנכ"ל חייב לשפר את התזרים - או שייאלץ להיעזר בממשל
▪  ▪  ▪

דייב קלהון יודע מה זה משבר; הוא ניהל את חטיבת מנועי המטוסים והאוויוניקה של ג'נרל מוטורס אחרי 9/11. בשנה האחרונה, כמנכ"ל בואינג, הוא ניצב בפני אתגר גדול עוד יותר. החברה החלה רק כעת להתאושש בקלות מ-21 חודשי הקרקוע של ה-737-מקס, וקלהון צריך לשנות את התרבות הארגונית שגרמה לשתי ההתרסקויות הקטלניות של המטוס – מדווח אקונומיסט.
קלהון גם צריך להתמודד עם הקורונה ששיתקה את ענף התעופה ואת רכישות המטוסים. בשבוע שעבר (27.1.21) הודיעה החברה על הפסד רבעוני חמישי ברציפות. רווח שיא של 10.5 מיליארד דולר ב-2018 הפך להפסד שיא של 11.9 מיליארד דולר ב-2020. החברה מסרה בשנה שעברה 157 מטוסי נוסעים ומטען – צניחה של 20% לעומת 2019 ושליש מהמספר שמסרה איירבס. לדעת קלהון, ההתאוששות כבר נראית במכ"ם: החיסון מבשר טובות במאבק בקורונה, המקס חזר לטוס והחברה יצאה בזול מהפרשה, ההזמנות מתחדשות. אבל החברה, שאיבדה 140 מיליארד דולר משווי השוק שלה בשנתיים האחרונות, עדיין לא נחלצה – וייתכן שלעולם לא תיחלץ בלא סיוע ממשלתי, קובע אקונומיסט.
בואינג החלה לאבד את דרכה הרבה לפני אסונות המקס. לאחר מיזוג עם מקדונל-דגאלס ב-1997, המצוינות ההנדסית פינתה את מקומה לעמידה בציפיות של וול סטריט. יחסים חריגים עם רשות התעופה האזרחית אפשרו לבואינג לפקח על עצמה. המנכ"ל הקודם, דניס מוילנבורג, סבר שניתן יהיה להתחמק בדיבורים מהתרסקויות המקס. הוא פוטר בסוף 2019, כאשר הלקוחות הצביעו ברגליים; קלהון, שהיה חבר הדירקטוריון עשר שנים, מונה במקומו.
שילוב של חוסר מזל וניהול גרוע היו ממוטטים חברות רבות, אבל בואינג איננה עוד חברה. לפני המגיפה, אחד מכל 130 אמריקנים הועסק בידי בואינג ו-12,000 הספקים המקומיים שלה. למרות הפיטורים בשל הקורונה, היא עדיין מספקת משרות בשכר גבוה – ועסקי הנשק שלה הופכים אותה ליקירת הפוליטיקאים. רצונו של הממשל להותיר אותה בחיים ניכר מן ההסדר בסך 2.5 מיליארד דולר אליו הגיעה עם משרד המשפטים בפרשת המקס: רק 244 מיליון דולר הם קנס, ורוב היתרה הם פיצויים ללקוחות שהובטחו ממילא, והאישומים הפליליים נגדה נמחקו. במקביל, לוותה בואינג 25 מיליארד דולר בשוק ההון תוך הישענות על סכומי העתק שהזרים הפדרל ריזרב.
למרות זאת, בואינג עודנה שבירה מבחינה פיננסית. החוב הנקי שלה יותר מהוכפל בשנה שעברה והוא עומד על 63 מיליארד דולר. היא שורפת מזומנים בקצב מהיר מזה שמטוסי הג'מבו הראשונים שרפו דלק וסכום המזומן החופשי העומד לרשותה הוא רק 20 מיליארד דולר. הבעיות התפעוליות חורגות מעבר למקס: ברבעון האחרון היא סיפקה רק ארבעה מטוסי דרימליינר, לאחר שהתגלו סדקים בגוף המטוס. תביעות של לקוחות על איחורים באספקה עלולות לעלות לה 3 מיליארד דולר. היא נאלצה להפריש 6.5 מיליארד דולר כנגד ה-777X, שהשלמתו נדחתה בשלוש שנים בשל אי-ודאות בהזמנות.
התעופה האזרחית מקרטעת, ועסקי ההגנה והחלל הפכו למנוע העיקרי של בואינג. בשנה שעברה הסתכמו הכנסותיה בתחום זה ב-26 מיליארד דולר, לעומת 16 מיליארד דולר בלבד בתחום האזרחי. תקציבי הביטחון גדלים; בארה"ב לבדה נוספו 90 מיליארד דולר מאז 2016. אבל אפילו כאן יש לבואינג בעיות: השיגור הראשון של קפסולת החלל שלה, סטארליינר, נדחה בשל תקלות תוכנה. החודש נאלצה נאסא להשבית מנוע טילים של בואינג לאחר דקה אחת בלבד של ניסוי, בשל בעיות טכניות.
את כל הבעיות הללו יש לפתור אל מול לחץ חסר תקדים על המאזן והן מאלצות את קלהון לדחות השקעות בעתיד: תקציב המו"פ ירד בכמעט רבע בשנה היוצאת, והיא סוגרת את מרכז הפיתוח בסיאטל בו נולד הגוף הקל של ה-787. השקעות ההון שלה ירדו אשתקד מ-1.7 ל-1.3 מיליארד דולר, לעומת 2 מיליארד דולר של איירבס – אשר קיבלה 1,200 הזמנות יותר מבואינג בשנים 2019-2015.
המשימה מספר אחת של קלהון היא לשפר את מצב תזרים המזומנים, קובע אקונומיסט. לשם כך יהיה צורך לרכוש מחדש את אמון הלקוחות, רבים מהם חברות תעופה זרות שיפנו למתחרים בכל איתות של חוסר אמינות מצד בואינג. עליו לשכנע אותם לאהוב שוב את המקס – משימה קשה לנוכח טענות לאחרונה לפיהן הבעיות במטוס אינן מסתכמות בתוכנית בקרת הטיסה שגרמה להתרסקויות. אם כל זה ייכשל, בואינג תמיד תוכל לסמוך על הממשל שיספק לה מצנח; שאלה אחרת היא האם גם קלהון יקבל כזה.

תאריך:  31/01/21   |   עודכן:  31/01/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מנהיגי האיחוד האירופי, המתוסכלים מן ההתקדמות האיטית במבצע החיסונים, מנסים למנוע את הייצוא שלהם לבריטניה    מומחים לבריאות הציבור אומרים לניו-יורק טיימס: כל המערכת העולמית של רכישת החיסונים גורמת לתחרות בין מדינות ואינה מתאימה למאבק נגד נגיף חוצה גבולות
איתמר לוין
112 מסמכים בני אלפי עמודים כוללים עדויות על התנהלותה של מי שהייתה בת-זוגו של המיליארדר הפדופיל ובמיוחד על חלקה ב"גיוס" נערות לסיפוק צרכיו; מקסוול מצויה במעצר ומכחישה את ההאשמות
איתמר לוין
מקווים לתמיכה של יותר מאשר חמשת הרפובליקנים שהתנגדו לביטול המשפט    הסנאטור טים קיין: החלטה כזאת תמנע מטראמפ להתמודד לנשיאות    משפטן בכיר: זה הרבה יותר מסובך מכפי שנראה
איתמר לוין
יורש העצר הסעודי עצר את ילדיו של סעד אלג'ברי, בכיר לשעבר בשירותי המודיעין, בנסיון ללחוץ עליו לשוב מגלותו בטורונטו - מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
ההחלטות מלמדות על גישת המועצה ולפיה יש צורך בהפרות ברורות ומפורשות של מדיניות פייסבוק - שצריכה גם היא להיות ברורה ומפורשת - כדי להסיר תכנים    קוראת לחברה להגביר את השקיפות של הכללים בנוגע לתכנים האסורים ולפרסם דוגמאות    בודקת את ההחלטה לחסום את טראמפ אחרי אירועי 6 בינואר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il