X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
האם חוקי היסוד חלים בין אדם לחברו? האם הם חלים רק בין אדם לרשות בלבד? הלוואי היה לומד שיעור מהשופט המחוזי עליו מתח הוא ביקורת
▪  ▪  ▪
ברק. הקומפוזיטור הראשי [צילום: מתוך יוטיוב]

בואו נחזור לקומפוזיטור הראשי של חוקי היסוד, השופט אהרן ברק ומאמרו "זכויות אדם מוגנות - ההיקף והמגבלות", שם הוא טוען, בין היתר, כי "ההגנה הניתנת היא על זכות האדם של כל פרט ופרט ביחסיו עם פרטים אחרים וביחסים ההדדיים שבינו לבין החברה".
כלומר, ערכי כבוד האדם המעוגנים בחוקי היסוד משתרעים על כל רבדי האינטראקציה האנושית והמשפטית. אין זאת אומרת שיש הסכמה גורפת בין הפוסקים בבית המשפט העליון שחוקי היסוד הם הכלי הנכון בטיעון משפטי כזה או אחר, אין זאת אומרת שניתן לגזר גזרה שווה בין חוק יסוד כבוד האדם וחירותו לבין שאר חוקי היסוד, אך ברור שהממציא, האב הרוחני של חוקי היסוד, רואה את הווייתנו הפרטית והציבורית כחלק מעולם מושלם ומאוזן לטעמו - חוקי היסוד, וברור שיש חולקים עליו.
ואז מגיע לבית המשפט העליון ערעור של המדינה על החלטת בית המשפט המחוזי, אשר חייבה את המדינה להציג לתובעים נתוני שב"כ (אלא אם המדינה תוציא תעודת חיסיון) על גורמי טרור על שרצחו את קרובי משפחתם. ההליך בו נדרשו הנתונים היה תביעת נזיקין נגד אותם מפגעים ונגד הרשות הפלשתינית.
עיקר פסק הדין נכתב על-ידי השופט יצחק עמית, בו הוא תוקף בראש ובראשונה את הסכמת בית המשפט המחוזי לכך שחוק יסוד: הלאום הוא הכלי הנכון לשימוש בתביעות נזיקין. בייחוד הסביר השופט עמית, כאשר יש כלים משפטיים אחרים אשר עשויים להביא לאותה תוצאה.
עד כאן ניחא. ואז אנו מגיעים לשורה התחתונה בעניין חוק: יסוד הלאום: 5. משבחר בית משפט קמא להשתמש בכלי של קודש על-מנת לטפל בנושא של חולין, אני סבור כי שגגה יצאה תחת ידיו גם לעיצומם של דברים". בואו נבדוק על איזה עניין של חולין מדבר השופט עמית - ובכן, על-מנת לתהות על שרשי המקרה חייבים לקרוא את פסק הדין ושם מוסבר שהתובעים (פלונים אלמונים) הם בני משפחה של אדון גברת הלוי הי"ד אשר נקטלו בידי מחבלים בחודש מרס 2006.
חיפוש קל באינטרנט, מספר לנו כי הזוג הי"ד ושני אנשים נוספים לקחו טרמפיסט אשר נראה כחרדי, והוא פוצץ את עצמו תוך שהוא רוצח בדם קר ארבע נפשות.
תהא דעתו של השופט עמית על הנושא המשפטי אשר תהיה, אבל בדיוק על-מנת למנוע כאלה התבטאויות של בית משפט בישראל נועד חוק הלאום. הזוג הלוי, כמו אלפים רבים של קורבנות טרור הי"ד נרצחו בדם קר בשל לאומיותם, בשל יהדותם, ואיש לא יקרא לקורבנם חולין, אפילו לא שופט בית משפט עליון של מדינת ישראל, אפילו אם חבריו לא מצאו לנכון למנוע ממנו את המילים ההזויות האלה.
הלוואי היה לומד שיעור מהשופט המחוזי עליו מתח הוא ביקורת, הלוואי היה מיישם הלכה למעשה את סעיף 6 א בחוק יסוד: הלאום "המדינה תשקוד על הבטחת שלומם של בני העם היהודי ושל אזרחיה הנתונים בצרה ובשביה בשל יהדותם או בשל אזרחותם". אשר ודאי מחייב את שופטיה להתייחס ביראת כבוד לנופלים על מזבח קימומה של המדינה, להתייחס ביראת כבוד למשפחותיהם ולטענות משפחותיהם כי רק הם הקודש, וכל השאר - חולין.
חכמים היזהרו בדבריכם, קל וחומר בן בנו של קל וחומר, כאשר ניתן ודאי להגיע לאותה תוצאה משפטית גם בלי שמבדילים בין "קדושת" חוקי היסוד, ובין ה"חולין" של תביעת נפגעי הטרור נגד מפגעי הטרור.

תאריך:  28/01/2021   |   עודכן:  28/01/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המבדיל בין קודש לחול
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ואולי אפילו היה עדין מדי.
צדק השופט עמית,  |  31/01/21 10:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי שרגיל
לדברי ריבלין, "בית המשפט העליון מביא אותנו במו ידיו למצב שבו לא תהיה ברירה אלא להקים בית משפט לחוקה, שסמכויותיו תוגדרנה בחוק"
דן מרגלית
ביבי שיקר באומרו כי היו לו שותפי סוד למעשהו הפגום    ביבי שיקר היום כשסיפר בוועידה בינלאומית שמדי שבועיים הוא פועל להקלת הרגולוציה    ביבי שיקר באומרו כי ד"ר אביחי מנדלבליט נתן יד לרדיפתו, ואין כמותו היודע זאת
ציפי לידר
טו בשבט הוא ראש השנה לאילנות    לכבוד חג הטבע הנפלא של הבורא בחרתי להביא שיר תודה, איך לא, של המשוררת המיתולוגית האחת והיחידה לאה גולדברג    שמתם לב? יש לנו יום יום חג טבע ריחני ומלבלב    תתחדשו!
ציפורה בראבי
ברגעים הכי קשים לא מאבדות אמותינו את האמונה וכששמעו על הגאולה העתידה לבוא, כבר התכוננו ליום שאחרי והביאו עימן תופים
עמית דובקין
המטרו יביא, כפי שהביאו "נתיבי איילון", לבוקה ומבולקה תחבורותית והצטופפות בלתי נסבלת של ערב רב של רכבות כבדות, קלות, אוטובוסים ומטרו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il