X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ביידן. התחייב לפרסם דוח רצח חאשוקג'י [צילום: מייקל ווייק, AP]
הנשיא החדש הופך מדיניות טראמפ
ממשל ביידן נגד יורש העצר הסעודי
הממשל החדש בראשות הנשיא ביידן החל בשורה של צעדים שמטרתם לאותת למלך סעודיה כי הוא איננו מרוצה מההתנהלות של יורש העצר מחמד בן סלמאן הממשל הודיע לסנאט כי בכוונתו לפרסם את הדוח הסודי על רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י סעודיה בלחץ, יש חשש כבד שפרסום הדוח יפגע קשות בסיכויים של יורש העצר מוחמד בן סלמאן, שחשוד במתן ההוראה לרצח, להפוך למלך הבא של סעודיה

ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן החל "לטפל" ביורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, שנמצא על הכוונת של המפלגה הדמוקרטית מזה תקופה ארוכה. הנשיא ביידן נתן ביטוי לחוסר שביעות הרצון שלו מההתנהלות של סעודיה כבר במהלך קמפיין הבחירות שלו והבטיח כי ישנה את המדיניות כלפיה אם יבחר לתפקיד הנשיא.
הזעם של המפלגה הדמוקרטית מופנה בעיקר לעבר יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. גורמים אמריקנים אומרים כי ממשל ביידן רוצה לשמור על הקשר האסטרטגי של ארה"ב עם סעודיה, אך הוא מודאג מאוד מהתנהלותו של בן סלמאן בפרשת רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י, המלחמה של סעודיה נגד המורדים החות'ים בתימן והשמירה על זכויות האדם.
ממשל ביידן הודיע לפני מספר ימים על הקפאת הסנקציות עליהן הכריז ממשלו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ נגד המורדים החות'ים לאחר שהכריז עליהם כארגון טרור. ההקפאה היא לחודש ימים. במהלך התקופה הזו יבחן ממשל ביידן מחדש את ההחלטה של ממשל טראמפ ויודיע על החלטתו.
פרשת סעד אלג'ברי
ממשל ביידן מתכוון להתחיל ולטפל בקרוב גם בבעיה נוספת הקשורה להפרת זכויות האדם מצדו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. הממשל החדש זועם על פרשת מעצרם של ילדיו של הבכיר הסעודי, סעד אלג'ברי, יד ימינו של יורש העצר לשעבר הנסיך מוחמד בן נאיפ ובכיר במודיעין הסעודי לשעבר.
גורמים אמריקנים אומרים כי אלג'ברי סייע ל-CIA במלחמה נגד הטרור של ארגון אל-קאעידה. ב-2017 הוא נמלט לקנדה לאחר שהמלך סלמאן מינה את בנו מוחמד לתפקיד יורש העצר החדש. בממשל ביידן אומרים כי כדי להפעיל לחצים על סעד אלג'ברי לחזור לסעודיה, הורה יורש העצר מוחמד בן סלמאן לעצור את בנו עומר ואת בתו סארה. הם הועמדו בחשאי למשפט בסעודיה בחודש נובמבר 2020 באשמת הלבנת כספים, קשירת קשר וניסיון להימלט מן הממלכה ונגזרו עליהם עונשי מאסר בפועל של תשע שנים ושש שנים וחצי.
אלג'ברי עצמו הגיש תביעה משפטית בבית דין בארה"ב נגד יורש העצר מוחמד בן סלמאן, בשל זאת שהוא שלח לקנדה צוות של מחסלים מקצועיים ממנגנוני הביטחון הסעודים, המכונה "צוות אלנימר", כדי להתנקש בחייו. הצוות נחשף ונעצר על-ידי שלטונות קנדה.
יורש העצר מחמד בן סלמאן מכחיש את ההאשמות נגדו וטוען כי יש לו חסינות דיפלומטית.
אולם בית המלוכה הסעודי לא נרתע. העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח ב-27 בינואר כי קרן ההשקעות "תחכום" השייכת לממשלת סעודיה הגישה לבית משפט בקנדה תביעה אזרחית נגד סעד אלג'ברי כי הוא מעל, ביחד עם בכירים נוספים, בסכום של 11 מיליארד דולר מכספי משרד הפנים הסעודי. אלג'ברי מכחיש את הדברים וטוען כי מדובר ברדיפה פוליטית.
ממשל ביידן העביר מסר לשלטונות סעודיה כי הוא מצפה למחווה של רצון טוב שבמסגרתו ישוחררו לאלתר שני ילדיו של סעד אלג'ברי מהכלא הסעודי. אולם לא ברור כיצד ינהג יורש העצר מוחמד בן סלמאן בבקשה האמריקנית.

חשיפת הדוח הסודי על רצח חאשוקג'י
בן סלמאן. מיועד למלכות [צילום: כריסטוף אנה/AP]

על-פי גורמים אמריקנים, ממשל ביידן מתכוון להסיר את החיסיון מעל הדוח הסודי של ה- CIA על נסיבות הירצחו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול בשנת 2018.
חאשוקג'י מתח ביקורת חריפה על המשטר הסעודי ועל יורש העצר מוחמד בן סלמאן. בית המלוכה הסעודי טען באופן בלתי-רשמי כי הוא איש תנועת "האחים המוסלמים", הנחשבת לתנועת טרור בסעודיה. ב-2 באוקטובר 2018 נכנס חאשוקג'י לקונסוליה הסעודית באסיטנבול לצורך סידורים להינשא בשנית ומאז נעלמו עקבותיו.
גורמי הביטחון של טורקיה הציגו ראיות כי 15 סעודים, מהם חמישה מאנשיו של יורש העצר בן סלמאן ובהם מנתח, הגיעו לסעודיה לצורך הרצח, עינו את חאשוקג'י בבניין הקונוסליה ולאחר מכן רצחו וביתרו את גופתו.
בדצמבר 2019 נשפטו בסעודיה חמישה גברים לעונש מוות ועוד שלושה לתקופות מאסר ארוכות לאחר שהורשעו ברצח חאשוקג'י. על-פי דובר ממשלת סעודיה, הרצח היה החלטה מקומית וספונטנית של סוכנים בשטח ולא הוראה שהגיעה מבית המלוכה. יורש העצר מוחמד בן סלמאן התנצל אישית על מותו של חאשוקג'י והכחיש כי נתן הוראה לרצוח אותו. בינתיים, הפעיל בית המלוכה הסעודי לחצים כבדים על בני משפחתו של חאשוקג'י המתגוררים בסעודיה והם הודיעו כי הם סולחים לרוצחים.
אבריל היינס, מנהלת המודיעין הלאומי החדשה של ממשל ביידן הודיעה בשבוע שעבר, בעת שימוע בסנאט לרגל מינויה, כי היא תסיר את החיסיון מעל הדוח המודיעיני על נסיבות מותו של ג'מאל חאשוקג'י וכי היא תמסור אותו לקונגרס. "אני מחויבת לחוק" הבהירה היינס.
הנשיא טראמפ הוא שמנע את הגשת הדוח לסנאט מתוך רצון להגן על סעודיה ועל יורש העצר מוחמד בן סלמאן. במקביל הטילה ארה"ב סנקציות על 17 סעודים, על-רקע פרשת רצח חאשוקג'י. אולם, חברי הקונגרס האשימו את ממשל טראמפ כי הוא מגן על הסעודים מפני העמדה לדין. ב-2019 ביקש הקונגרס ממנהל המודיעין הלאומי לגלות מי הורה לרצוח את ג'מאל חאשוקג'י, אך הוא נמנע מלעשות זאת בטענה כי הנושא חייב להישאר חסוי מכיוון שהוא נוגע למקורות מודיעין ודרכי איסוף מידע. מאוחר יותר אישר הקונגרס שינוי של החוק ודרש ממשל טראמפ להגיש דוח מלא על האחראים לרצח חאשוקג'י, אך הנשיא טראמפ התעלם מדרישת הקונגרס.
בכירים במפלגה הדמוקרטית בארה"ב אומרים כי חייבים להביא בפני דעת הקהל את נושא הבאת רוצחי ג'מאל חאשוקג'י לדין, ומוטב לעשות זאת כבר בימים הראשונים של ממשל ביידן. הדוח הסופי והחסוי כולל כנראה גם מידע על מקום קבורת חלקי גופתו של ג'מאל חאשוקג'י שלא נמצאו עד היום.

לחץ בבית המלוכה הסעודי
מלך סעודיה. קשיש וחולה [כריסטוף אנה/AP]

אפשרות חשיפת הדוח הסודי של ה-CIA על רצח ג'מאל חאשוקג'י על-ידי ממשל ביידן הכניסה את בית המלוכה הסעודי ללחץ. הנשיא גו' ביידן הבטיח בקמפיין הבחירות שלו לאמץ גישה אחרת כלפי סעודיה, הוא הבטיח להגן על זכויות האדם וקרא להערכה מחדש של היחסים של ארה"ב עם סעודיה.
יורש העצר מוחמד בן סלמאן חושש מאוד מפרסום הדוח הסודי של המודיעין האמריקני שיתכן שיש בו ראיות מפלילות לכך שהוא נתן את ההוראה לרצח חאשוקג'י. פרסום הדוח עלול להפוך לכדור שלג ולהגיע עד לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, דבר שעלול לפגוע קשות בסיכויו של מוחמד בן סלמאן, שנחשב היום ל"איש החזק" בסעודיה, להפוך למלך הבא במקום אביו הקשיש סלמאן בן עבד אלעזיז.
יורש העצר הסעודי פועל כדי לנסות ולרצות את ממשל ביידן בתחום השמירה על זכויות האדם. סעודיה הפחיתה את מספר ההוצאות להורג בממלכה. המטה הסעודי לזכויות האדם הודיע בשבוע שעבר כי מספר ההוצאות להורג בשנת 2020 היה 20 לעומת 184 בשנה הקודמת. סעודיה היא המדינה השלישית בעולם בהוצאות להורג אחרי סין ואירן. רוב ההוצאות להורג בסעודיה קשורות לנאשמים שהורשעו בעבירות סמים. אולם בעקות רפורמה של יורש העצר מוחמד בן סלמאן הופחת באופן ניכר שיעור ההוצאות להורג.
בן סלמאן עשה רפורמות נוספות בכל הקשור לספרי הלימוד בממלכה הוא הורה להסיר טקסטים התומכים באנשטישמיות, בגי'האד, ובהסתה נגד יהודים ונוצרים ונגד הומוסקסואלים.
בשבוע שעבר הפחית בית משפט סעודי הפחית בעונשו של הרופא הסעודי-אמריקני ווליד פתיחי שהואשם כי קיבל אזרחות סעודית ללא אישור ומתח ביקורת באמצעות חשבון הטויטר שלו על מדינות ערב. עונשו הופחת מ-6 שנות מאסר ל-3 שנים וחודשיים. הוא ריצה כבר מחצית מעונשו, נראה כי לא יחזור לכלא אך לא יוכל לעזוב את סעדיה לתקופה של 38 חודשים.
אולם סעודיה עדיין רחוקה מאוד מלמלא אחר הרצונות של הנשיא החדש ג'ו ביידן, שתומך בהפסקה מיידית של המלחמה בתימן. יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ממשיך במלחמה בטענה כי המורדים החות'ים, בני בריתה של אירן, חותרים תחת המשטר הסעודי כדי להפילו.
לאחר ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות הרשיע בית דין סעודי את לג'ין אלהד'לול, פעילת זכויות אדם סעודית שהגנה על זכויות הנשים לנהוג בעצמן כלי רכב, בעבירות טרור ומסירת מידע לגורמים זרים. היא נדונה לעונש מאסר של חמש שנים ו-8 חודשים, למרות שמועות שהיו בחודשיים האחרונים כי היא תשוחרר בקרוב היא עדיין מרצה את עונשה בכלא.
פרסום הדוח האמריקני המודיעיני הסודי על פרשת חאשוקג'י הינו התפתחות רעה מאוד בכל הקשור ליחסי ממשל ביידן עם בית המלוכה הסעודי. לכך עלולות להיות השלכות לא טובות על עתידו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן.
זהו רק צעד ראשון מצדו של ממשל ביידן נגד סעודיה. עדיין לא ידוע מה יעלה בגורל המלחמה בתימן, סכנת הגרעין האירני המאיימת על סעודיה - כמנהיגת העולם הסוני ומדינות המפרץ.

תאריך:  30/01/2021   |   עודכן:  30/01/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ממשל ביידן נגד יורש העצר הסעודי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
נו? אז מה?
כבש 44  |  30/01/21 11:17
2
מעניין
פלג א  |  30/01/21 13:31
3
האביב הסעודי
באום  |  30/01/21 18:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין
מקווים לתמיכה של יותר מאשר חמשת הרפובליקנים שהתנגדו לביטול המשפט    הסנאטור טים קיין: החלטה כזאת תמנע מטראמפ להתמודד לנשיאות    משפטן בכיר: זה הרבה יותר מסובך מכפי שנראה
איתמר לוין
רק חמישה מבין 50 הסנאטורים הרפובליקנים התנגדו להצעת חבר סיעתם לבטל את כתב האישום נגד טראמפ - מה שמלמד עד כמה קלושים הסיכויים ש-17 מהם יתמכו בהרשעתו בחודש הבא
איתמר לוין
וושינגטון פוסט: חלק מאנשי משרד המשפטים חוששים מעומס על בתי המשפט ומתיקים שיסתיימו בזיכוי; אחרים אומרים שיש להעביר מסר הרתעתי חד-משמעי
איתמר לוין
הדחייה מאפשרת לנשיא לשעבר לארגן את צוות ההגנה שלו, ובמקביל יוכל הסנאט לאשר את המינויים הבכירים של ביידן    נכון לעכשיו - אין רוב להרשעתו של טראמפ, בעקבותיה ניתן יהיה למנוע ממנו להתמודד שוב
איתמר לוין
טראמפ המריא לפלורידה שלוש שעות לפני השבעתו של ביידן, ונמנע מלהזכיר את שמו בדברי הפרידה שלו    "לא יכולנו לעבוד קשה יותר; איש לא מאשים אותנו במגיפה; חוללנו נס רפואי - החיסון פותח בתוך תשעה חודשים"    אומר שהממשל החדש יצליח בזכות המצב בו הותיר את ארה"ב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il