X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אפשר וניתן למנף את ההחלטה המאוזנת לגבי רובע 4 גם לגבי שכונות ומתחמים נוספים רובם ברחבי גוש-דן, הנחשבים ל"יוקרתיים" וממוקמים בערים שכנות לתל אביב
▪  ▪  ▪
רחוב רמב"ם בגבעתיים [צילום: סטריט וויו]

בדרך כלל כשמדברים על התחדשות עירונית, בין אם מדובר בפינוי בינוי או תמ"א 38, מדגישים ובצדק את נושא מיצוי הזכויות ואת השבחת אותו מתחם או שכונה, הן על-ידי האקט של ההתחדשות עצמה והן בעצם הבאת אוכלוסיות חזקות.
הפעם אחרוג ממנהגי, שכן אני חסיד מושבע של ההיבט החברתי של ההתחדשות העירונית ואתייחס דווקא לאזורים או שכונות הנחשבים ליוקרתיים ושערכי הקרקע בהם גבוהים במיוחד מחד-גיסא, אולם מאידך-גיסא קיים רצון טבעי הן של מקבלי ההחלטות והן של התושבים הוותיקים, לשמר את אופיים הסולידי.
אין זה סוד, לדוגמה, שבמשך שנים התנהלו דיונים מורכבים, הן בעיריית תל אביב והן בוועדות השונות, לגבי עתידו של רובע 4, מה שמכונה "הצפון הישן" והמתוחם בין דרך נמיר במזרח לאבן גבירול במערב ובין ארלוזורוב בדרום בואכה נחל הירקון בצפון. מדובר באחד ממתחמי הנדל"ן היקרים ביותר במדינת ישראל, כשערכי הדירות נאמדים בממוצע בכ-50 אלף שקלים למ"ר, לעיתים קרובות אף הרבה יותר.
לבסוף, ולאחר התלבטות מרובה, אושרו בצפון הישן כ-5,000 דירות חדשות במסגרת תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה מחדש) שייבנו בבניינים בגובה של עד 7.5 קומות, זאת במקום 4-3 קומות בדרך כלל כיום. בפועל הייתה זו מעין פשרה בין כאלה שהתנגדו בכלל לקדם תמ"א בהיקפים כאלה ברובע 4 לבין כאלה שדחפו לבנות גם בניינים גבוהים יותר. פשרה זו, לטעמי, הייתה בהחלט הגיונית ותאפשר איזון נכון בין שימור אופי הרובע, ללא גורדי שחקים שיקלקלו את קו הרקיע, לבין תוספת נכבדה של דירות.
לטעמי אפשר וניתן למנף את ההחלטה המאוזנת לגבי רובע 4 גם לגבי שכונות ומתחמים נוספים רובם ברחבי גוש-דן, הנחשבים ל"יוקרתיים" וממוקמים בערים שכנות לתל אביב. יהיה בכך שילוב של תוספת רבבות דירות, כמות נכבדה לכל הדעות, יחד עם שימור וחיזוק אותן שכונות שהתיישנו עם הזמן, האוכלוסייה הוותיקה שבהם התבגרה וגם חזות המבנים כבר אינה כבר מי יודע מה. אין ספק שקידום תמ"א בכלל ותמ"א 38/2 בפרט בשכונות אלה תהיה WIN WIN עבור כולם, העיר, השכונה, הקבלנים, התושבים הוותיקים והחדשים כאחת.
מספר דוגמאות לכך: שכונת החרוזים (שנקר) ברמת גן, שעוברת כיום הליכי תמ"א מואצים. שכונת הראשונים, אף היא ברמת גן. שכונת בורוכוב בגבעתיים. שיכון רמב"ם, אף הוא בגבעתיים. כפר גנים בפתח תקוה. אגרובנק בחולון. אלה ורבות אחרות, דוגמאות לשכונות שלא רק שכדאי ורצוי לקדם בהן תמ"א 38/2 באופן נמרץ, אלא גם לעודד את העיריות ולתקצב עבורן את הסכומים הנדרשים לתשתיות משלימות. נכון, מדובר בשכונות יוקרתיות ואמידות יחסית אולם, וזה אולם גדול, חשוב לזכור שתמ"א 38 נועדה לכל עם ישראל ובד בבד לפעילות הנמרצת עבור שכונות עממיות ותיקות, יש בהחלט מקום לשמר ולהשביח את זכויות הבנייה גם באזורי ביקוש "לוהטים".

הכותב הוא יו"ר קבוצת פרקש המתמחה בהתחדשות עירונית.
תאריך:  01/02/2021   |   עודכן:  01/02/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רובע 4 כמנוע להתחדשות עירונית באזורי יוקרה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
כשמקדשים עקרונות משניים ומעמידים אותם, מפני שהם משרתים אינטרסים של קבוצות-מיעוט, מעל לעקרונות-יסוד מוסכמים - מפוררים את השלטון, את החברה ואת הצדק הבסיסי
דן מרגלית
גם אם מישהו השליך בקבוק או אבן בשוטר - וזה חמור ויש לעוצרו - אין בכך הצדקה להתיז סילוני מים כואבים לעבר מפגינים שומרי חוק
בעז שפירא
ה"רומן" שאינו נגמר בין סמוטריץ' לבין עוצמה יהודית ממשיך כמו סדרה בהמשכים    אלא שלסאגה הזו עלול להיות מחיר אלקטורלי יקר
אורי מילשטיין
במלחמת יום הכיפורים לא הייתה הפתעה מודיעינית אלא הפתעה אסטרטגית שממנה נגזר המחדל המודיעיני. הפתעה זאת נגרמה מהלם הניצחון המדהים במלחמת ששת הימים
יוכבד ג'יקובס
מה היה קורה אם היינו מצליחים להתגבר על מה שנאמר בתקשורת, להתגבר על מה שאנו רואים במסכים? מה היה קורה אם היינו מצליחים לראות אנשים כבני אדם ולא בתור כותרת בעיתון או בטלוויזיה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il