X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
חילופי הממשל בוושינגטון, חוסר היכולת הסעודי להשיג הכרעה, הפופולריות המדרדרת של החות'ים, האיומים על ישראל והבחישה הטורקית: מה יקרה למדינה השסועה
▪  ▪  ▪
תומכים של החות'ים [צילום: האני מוחמד, AP]
ארה"ב תסיר תמיכתה מסעודיה בתימן
איתמר לוין
ביידן יודיע גם על הקפאת החלטתו של טראמפ להוציא 12,000 חיילים אמריקנים מגרמניה * אומר לאנשי משרד החוץ: ארה"ב חזרה; נחייה את הבריתות שלנו ונתמוך בדמוקרטיה ובזכויות האדם ברחבי העולם
לרשימה המלאה

זה למעלה משנתיים לא עלה בידי הקואליציה בהובלת סעודיה לרשום הישגים צבאיים או דיפלומטיים מהותיים בתימן; הקואליציה שולטת במידה רבה על האזור שהיה דרום תימן עד 1990, והחות'ים שולטים באזור שהיה צפון תימן עד אותה השנה. מרבית הלחימה המתנהלת בין כוחות הקואליציה לבין החות'ים מתרכזת במחוז מאריב, אזור העשיר במשאבי אנרגיה המהווה את נקודת האחיזה האחרונה של הקואליציה בצפון תימן.
עם זאת, חרף הצמצום בתשואות מן המערכה הצבאית שהיא מנהלת בשנים האחרונות, מתמידה ריאד בחוסר נכונות לסגת, עקב התגברות התקפותיהם של החות'ים על תשתיות סעודיות באמצעות מל"טים מתקדמים וטילים מדויקים שמספקת להם אירן. במאמץ למנוע את החרפת הסכסוך ולחלץ את עצמה מהלחימה, עברה סעודיה ממערכת ההפצצות האגרסיבית שניהלה בתחילה בתימן, להתנהלות שהיא ברובה תגובה למתקפות של החות'ים.
ההתקדמות שנרשמה לאחרונה ביישום הסכם ריאד, שנחתם ב-2019 במטרה לאזן בין העוצמה הפוליטית והצבאית של הממשלה המרכזית לבין הבדלנים הדרומיים, עשויה לבלום לעת עתה את הקריסה הפנימית של הקואליציה האנטי-חות'ית. עם זאת, המתחים הבסיסיים בין הצדדים להסכם לא באו על פתרונם, וצפויים לשוב ולצוף מעל פני השטח במוקדם או במאוחר.
אשר לצפון תימן, שם ממשיכים החות'ים להתבצר ב"ציר ההתנגדות" בהנהגת אירן. בין הסימנים למגמה זו ניתן למנות את המשך חשיפתן של מערכות הנשק המסופקות על-ידי אירן, שהאחרונה בהן הייתה טיל קודס-2 ששימש לתקיפת המתקן של ארמקו בג'דה, וכן מינוייהם של שגריר אירני לחות'ים בצנעא ושגריר חות'י בדמשק. בנוסף גילו החות'ים עניין במילוי תפקיד פוליטי אזורי מטעמו של הציר המונהג על-ידי אירן, כאשר הציעו לשחרר שבויים סעודים בתמורה לשחרור אסירי חמאס הכלואים בסעודיה. התרחבות תפקידם של החות'ים ב"ציר ההתנגדות" עשוי לבשר על אודות שינוי במדיניותם, מבריתות נזילות המיועדות לממש אינטרסים מקומיים לעבר גישה נרחבת ואידאולוגית יותר, שתקשה על השגת פתרון פוליטי לסכסוך.

מוחמד יצמצם הפסדים?
מעט מקרי קורונה [צילום: האני מוחמד, AP]

הסכסוך בתימן נותר חשוף לשוברי שוויון פוטנציאליים, העלולים להסיט את הדינמיקה בין השחקנים ולשנות את מהלכה של מלחמת האזרחים. חרף התחזיות להתפרצות קטסטרופלית של הקורונה בתימן, השפעתו בפועל הייתה מוגבלת כתוצאה ממגוון גורמים, ביניהם אוכלוסייתה הצעירה של תימן (60% מהתושבים מתחת לגיל 25), קשריה המסחריים המוגבלים ביותר עם הכלכלה העולמית והרמה הקיימת של יתר המחלות המידבקות והסכסוכים במדינה.
כל אלה מאפילים על מספרם הנמוך יחסית של מקרי המוות כתוצאה מנגיף הקורונה. עם זאת, האפשרות לנסיגה סעודית מתימן, למתקפה חות'ית על יעדים ישראלים, להתמוטטותו הסופית של הסכם ריאד, או למעורבות טורקית הולכת וגוברת בזירה – כל אלו עלולות לשנות את פניה של מלחמת האזרחים בתימן בדרכים שיהיו בלתי צפויות, אך משמעותיות.
ראשית, בהתחשב בעלויות הגבוהות של הסכסוך בתימן מבחינת סעודיה בכל הקשור לאבידות, לאוצר המדינה ולמוניטין שלה, וכן בעובדה, כי מטרותיה של המערכה נראות עדיין בלתי ניתנות להשגה, עשוי יורש העצר, מוחמד בן סלמאן, לקבוע, כי תחילת שנת 2021 היא מועד לא פחות טוב מכל מועד אחר להפחית מעורבות בתימן. במקום לנקוט צעד זה לאחר שסוגיית תימן פגעה כבר ביחסים בינו לממשל ביידן הנכנס, מוחמד עשוי למנוע התנגשויות עם וושינגטון ולנסות לשאת חן בעיני הבית הלבן באמצעות סיום המערכה והענקת ניצחון מוקדם לצוות של ביידן.
ייתכן שהחלטה כזו תתקבל בתמורה להבטחה אמריקנית לסייע לסעודים להגן על עצמם מפני מתקופת המל"טים והטילים מצד החות'ים. סדרת אירועים כזו, אשר שיאה יהיה נסיגתה של ריאד, עשויה ליצור ואקום של כוח. סביר יותר, כי תבשר על שלב חדש במלחמת האזרחים בתימן במקום על סיומו של הסכסוך.

החות'ים נגד ישראל?
תומכי החות'ים. 1,800 ק"מ [צילום: האני מוחמד, AP]

אם ינסו החות'ים לצבור יכולות מתקדמות או אף ינסו להשתמש בהן נגד ישראל, תיאלץ ירושלים להתמודד עם שאלה קשה: כיצד לשבש את קו האספקה החסוי בין אירן לבין החות'ים, להרתיע את החות'ים ולהתגונן מפני תקיפות פוטנציאליות בלי להיגרר לתוך הבוץ התימני?

שנית, החות'ים עשויים להחליט, כי מכיוון שאין באפשרותם לדאוג למשילות ראויה, לפטרונות חזקה להבטחת הנאמנות או לסיום המצור של הקואליציה, עליהם להחיות את סיבת קיומם. לכן ישאפו לחזק את הפופולריות המידרדרת שלהם באמצעות התקפה על נכסים ישראלים, או אף על ישראל עצמה. החות'ים לא הוכיחו עדיין, כי ברשותם נשק המסוגל להגיע לשטחה של ישראל (המרוחקת 1,800 קילומטרים מתימן), אף על-פי שפגעו בהצלחה בנמל התעופה של דובאי באמצעות מל"ט נפץ שהוכיח יכולת לפגוע במטרה במרחק כ-1,450 קילומטרים.
ניוזוויק דיווח לאחרונה, כי אירן סיפקה לחות'ים מטוסי נפץ ללא טייס בעלי כנפי דלתא, הדומים לאלה שבהם נעשה שימוש במתקפות האירניות על מתקני חברת ארמקו הסעודית בח'ורייס ובאבקאיק בספטמבר 2019, ובעלי טווח פעולה של 2,200-2,000 ק"מ; פרסום זה עלה בקנה אחד עם פריסתן של סוללות של טילי הגנה ליד אילת מפני מתקפות פוטנציאליות מצד החות'ים.
למרות שמתקפה נגד כלי שיט העושים דרכם אל ישראל או ממנה דרך מיצרי באב-אל-מנדב עשויה להיראות פשוטה יותר, פטרוניהם האירנים של החות'ים עשויים לרסן אותם מלעשות כן, משום שהתערבות מוגזמת בסחר הימי עלולה לסבך את יחסיה של טהרן עם בייג'ינג. אם ינסו החות'ים לצבור יכולות מתקדמות או אף ינסו להשתמש בהן נגד ישראל, תיאלץ ירושלים להתמודד עם שאלה קשה: כיצד לשבש את קו האספקה החסוי בין אירן לבין החות'ים, להרתיע את החות'ים ולהתגונן מפני תקיפות פוטנציאליות בלי להיגרר לתוך הבוץ התימני?
שלישית, הסכם ריאד, שנועד לחלק את הכוח במסגרת הקואליציה בין הממשלה המרכזית לבין הארגון הבדלני בדרום המוכר בשם "מועצת המעבר הדרומית", עלול להתמוטט, והתוצאה תהיה חזרת שני הצדדים לעימות מזוין. במקרה זה אפשר שיתפתח שינוי תצורה נזיל של רשת הבריתות והיריבויות בתוך תימן. אף על-פי שהיערכויות מחודשות מסוימות עשויות להיראות כבלתי מתקבלות על הדעת בשלב זה, הרי ניתן היה לומר זאת גם על שיתוף הפעולה בין הנשיא המודח עלי עבדאללה סאלח לבין החות'ים לאחר שאולץ להתפטר מתפקידו ב-2012, חרף העובדה ניהל נגדם שש מערכות בשנים 2010-2004.
רביעית, לאחר שרשמה הצלחות צבאיות ניכרות באמצעות השימוש האפקטיבי במל"טים, מלוב, דרך סוריה ועד לאזרבייג'ן, עשויה טורקיה להגיע למסקנה, כי מעורבות גוברת בתימן עשויה להעניק לה את אמצעי הלחץ לו היא זקוקה נגד מדינות המפרץ, לצד הזדמנויות להרחיב את נוכחותה באזור הים האדום וקרן אפריקה. הגברת המעורבות תהיה כרוכה בסיכון מינימלי, משום שטורקיה יכולה לספק תמיכה לשותפתה בתימן, מפלגת אל-אסלאח, במסווה של סיוע הומניטרי; כפי שניתן לראות ברשתות החברתיות, ארגוני צדקה טורקיים כבר פעילים למדי בתימן. התפתחות זו עשויה להפוך את הממשלה המרכזית בתימן, הכוללת דמויות הקשורות לקבוצה איסלאמיסטית בשם אל-אסלאח, דוגמת סגן הנשיא עלי מוחסן אל-אחמאר, למטרד משמעותי ביחסים בין איחוד האמירויות לסעודיה.

המשכיות או שינוי?
החות'ים הוכיחו יכולת [צילום: האני מוחמד, AP]

על ירושלים לשאוף ולמנף את יחסיה עם שותפותיה במפרץ על מנת לעקוב מקרוב אחר האיום החות'י ולהעריכו בכל הקשור לכוונות וליכולות. פעולה אפקטיבית בהקשר זה עשויה לאפשר לישראל לסכל מתקפות פוטנציאליות בשלב מוקדם יותר, בהגנה הרב-שכבתית שלה מפני טילים (שיבוש אספקה, הרתעה משימוש והגנה מפני תקיפה), ולהפחית את הסבירות כי תיגרר לסכסוך כמשתתפת פעילה בלחימה

ההשלכות העיקריות של אחד משוברי שוויון אלה יהיו שינויים בבריתות או במאזני הכוחות בתימן. קשה לקבוע באיזו דרך, בהתחשב באופיים הנזיל של היחסים בתימן, אולם ייתכן, כי המרוויחים העיקריים מתרחישים הכרוכים בהיחלשותה של הקואליציה בהנהגתה של סעודיה (בין אם כתוצאה ממחלוקות פנימיות או ביטול תמיכה) יהיו הכוחות החות'ים הנתמכים בידי אירן. כן יצוין, ששוברי שוויון אלה אינם עומדים בסתירה זה לזה: לדוגמה, נסיגה סעודית עשויה לגרום לחות'ים לחפש אויבים חדשים על-מנת להמשיך ב"התנגדות", וישראל עשויה בהחלט להפוך לאחת המועמדות הסבירות יותר.
ישראל אינה שחקנית פעילה בזירה התימנית, אולם יש לה אינטרסים שם. דאגתה העיקרית היא למנוע מן החות'ים לתקוף אותה או נכסים שלה. החות'ים הוכיחו יכולת במספר ניסיונות התקיפה שביצעו לאחרונה, ביניהם האירוע בסוף דצמבר 2020 שבו כמעט חוסל כל הקבינט של הממשלה החדשה בתימן. על ירושלים לשאוף ולמנף את יחסיה עם שותפותיה במפרץ על-מנת לעקוב מקרוב אחר האיום החות'י ולהעריכו בכל הקשור לכוונות וליכולות. פעולה אפקטיבית בהקשר זה עשויה לאפשר לישראל לסכל מתקפות פוטנציאליות בשלב מוקדם יותר, בהגנה הרב-שכבתית שלה מפני טילים (שיבוש אספקה, הרתעה משימוש והגנה מפני תקיפה), ולהפחית את הסבירות כי תיגרר לסכסוך כמשתתפת פעילה בלחימה.
אף על-פי שנראה, כי החודשים הקרובים יביאו עימם לתימן יותר המשכיות מאשר שינוי, יוזכרו מילותיו של העתידן הרמן קאהן, לפיהן "העתיד הסביר ביותר אינו העתיד". אף על-פי שארה"ב אינה משתתפת באופן ישיר במלחמת האזרחים בתימן, הסכסוך צפוי להיות מושפע מחילופי הממשל בוושינגטון. ממשל ביידן צפוי לבטל את תמיכתה של ארה"ב במסע המלחמה הסעודי ולהגביר את הלחץ על סעודיה לסיימו. אין זה ברור עדיין האם שינוי מדיניות זה יחייב את הסעודים לסגת או יגרום להם להתקרב יותר למקורות חלופיים, שיעניקו להם ערבויות ביטחוניות (או שתי האפשרויות גם יחד).
המצב ההומניטרי העגום והסכסוך בין הפלגים הלוחמים בתימן עלולים להימשך עוד שנים, אולם חלק מהמאפיינים המגדירים את הסכסוך עשויים בהחלט להשתנות. חשיבה על העתיד במזרח התיכון, בו המציאות עולה לעתים קרובות על הדמיון, עשויה להיראות חסרת תוחלת, אולם הימנעות ממנה תגביר סיכון להיתפס חסרי אונים מול אתגרים.

הכותב הוא עמית מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  07/02/2021   |   עודכן:  07/02/2021
+רצח לוקמן סלים מסעיר את העולם הערבי
09:16 07/02/21  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה

בלבנון נרצח עיתונאי שיעי בכיר הידוע כאחד המתנגדים הגדולים של ארגון חיזבאללה ו"ציר הרשע" בראשות אירן. ההערכה בלבנון היא כי הוא חוסל על-ידי ארגון חיזבאללה, גורמי הביטחון הלבנונים מזהירים מתחילת גל חדש של חיסולים פוליטיים במדינה

גופתו של לוקמן סלים בזירת התתנקשות בלבנון [צילום: מוחמד זעעטרי]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
ירון פרידמן
התקשורת הישראלית עסוקה כל הזמן בסוריה כזירת מלחמה בין ישראל ואירן. אולם רוב הישראלים אינם מודעים לטרגדיה של הדרוזים בדרום סוריה, הסובלים ממצוקה כלכלית וביטחונית חמורה. המקרה של הדרוזים בסוריה מוכיח עד כמה כוזבת הססמה של הנשיא בשאר אל-אסד לפיה הוא מגינם של המיעוטים. מה באמת קורה לדרוזים מעבר לגבול הגולן, עד כמה חמור מצבם, מי עוזר להם, וכיצד זה קשור לישראל?
יורם אטינגר
ב-2021, עשר שנים לאחר התפרצות הצונאמי הערבי, ובניגוד למדיניות מחלקת המדינה, אך בהתאמה מלאה למחקרי פרופ' כדורי, הרחוב הערבי נשלט על-ידי דפוסי התנהגות בני 1,400 שנים
ירון פרידמן
המהומות שהתפרצו בתוניסיה לפני כשבועיים זכו למעט מאוד התייחסות בתקשורת הישראלית. אך ההפגנות מתפשטות ברחבי המדינה והשלטונות לא מצליחים להרגיע את הצעירים. לפני עשור הציתו המחאות בתוניסיה את כל המזרח התיכון. מדוע המחאה מתפרצת דווקא בעיתוי הנוכחי, והאם זה קשור גם לישראל?
יוני בן-מנחם
גורמי הביטחון בישראל מעריכים כי אירן החלה בסידרה של פיגועי טרור נגד יעדים ישראלים ויהודים כדי לנקום את מותו של מדען הגרעין פחרי זאדה. אירן מתכננת לבצע את הפיגועים ללא "טביעות אצבע" במקביל למאבקה המדיני מול ממשל ביידן כדי להביא להסרת הסנקציות
איתמר לוין
יורש העצר הסעודי עצר את ילדיו של סעד אלג'ברי, בכיר לשעבר בשירותי המודיעין, בנסיון ללחוץ עליו לשוב מגלותו בטורונטו - מדווח וושינגטון פוסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il