X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הודעתו של ביידן בנוגע למלחמה בתימן, 4.2.21 / euronews
האם ארה"ב תשבית את מכונת המלחמה

ביידן משנה מסלול מול סעודיה

הפסקת התמיכה במלחמה בתימן היא רק אחד ההיבטים של המדיניות החדשה, אבל ביידן לא יוכל להתעלם מעוצמתה של סעודיה ומחשיבותה הגלובלית - מנתח אקונומיסט
▪  ▪  ▪
חיילים סעודים בתימן [צילום: חסן ג'מאלי, AP]
האם תימן בפני שוברי שוויון
ארי הייסטין
חילופי הממשל בוושינגטון, חוסר היכולת הסעודי להשיג הכרעה, הפופולריות המדרדרת של החות'ים, האיומים על ישראל והבחישה הטורקית: מה יקרה למדינה השסועה
לרשימה המלאה

לפני חמש שנים שלח הנשיא ברק אובמה מסר ברור לסעודיה, יצא נגד מלחמתה באירן וקרא "למצוא דרך אטרקטיבית לשכנות טובה". סעודיה ומדינות המפרץ ודאי נזכרו בכך כאשר האזינו בשבוע שעבר (4.2.21) לנשיא ג'ו ביידן, אשר גינה את "האסון ההומניטרי והאסטרטגי" שבמלחמת תימן. המלחמה מתנהלת מזה שבע שנים בין קואליציה בהנהגת סעודיה לבין המורדים החות'ים שבחסות אירן. ביידן הודיע, כי למרות שימשיך למכור לסעודיה נשק הגנתי, הוא יפסיק את "כל התמיכה האמריקנית במבצעים תוקפניים במלחמה בתימן, כולל מכירות הנשק הרלוונטיות".
צעד זה עלול להשבית את מכונת המלחמה הסעודית, מסביר אקונומיסט. בשנים 2019-2015 הייתה הממלכה יבואנית הנשק הגדולה ביותר בעולם, עם 75% מהייבוא מגיעים מארה"ב ועוד 13% מבריטניה. למרות שלסעודיה יש כל הטנקים ומטוסי הקרב שהיא צריכה, ביידן יכול להפסיק את אספקת התחמושת והחלפים.
הפרטים של מדיניות ביידן יהיו חשובים. אם ארה"ב תפסיק את מכירתן של פצצות חכמות, הסעודים ייאלצו להשתמש בפצצות טיפשות – מה שעלול להגדיל את האבידות בתימן. אבל על הפרק עומדת לא רק מכירת הנשק אלא גם היכולת להשתמש בו. אם ארה"ב תפסיק לתחזק את המטוסים הסעודיים, מחציתם יקורקעו. ביידן גם השעה מכירת טילים ופצצות ב-485 מיליון דולר לסעודיה ולאיחוד האמירויות, ושוב נימק זאת במעורבותן בתימן; בריטניה, אשר סיפקה לסעודיה את מטוס הטייפון, עשויה ללכת בעקבות ארה"ב.
מה שמדיניותו של ביידן לא תעשה, יהיה לסיים את התוהו ובוהו בתימן – מעריך אקונומיסט. סעודיה היא רק אחד הבוחשים בקדירה. החות'ים נלחמים נגד תימן (ולעיתים נגד סעודיה) מזה עשרות שנים ואינם מוכנים להתפשר. יש גם חילוקי דעות עזים בין ממשלת תימן לבין פורשים בדרום המדינה.
נאומו של ביידן במשרד החוץ כן עשוי לרמז על שינוי משמעותי במדיניותה של ארה"ב כלפי סעודיה. המדינות הן שותפות מזה 76 שנים, אבל מתקפת 9/11 גרמה לאמריקנים רבות לזהות עם סעודיה עם הטרור המוסלמי. שנתיים לאחר מכן התנגדה סעודיה לפלישה האמריקנית לעירק. בשנת 2011 סברו הסעודים שאובמה תמים, והם זעמו כאשר קרא לנשיא מצרים, חוסני מובארק, להתפטר; הם ראו בכך בגידה בשותף ותיק וחששו מפני התקדים. הסכם הגרעין עם אירן היה סלע מחלוקת גדול עוד יותר.
אין פלא, אפוא, שהסעודים שמכו לראות את גבו של אובמה ולא חסכו במאמצים להקסים את יורשו. ביקורו הראשון של דונלד טראמפ היה בריאד, ובשנים הבאות הוא סירב למתוח ביקורת על סעודיה ואפילו סייע לה להתחמק מתוצאות רציחתו של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י ב-2018. אבל טראמפ לא היה בן ברית אמין; הסעודים (ויתר מדינות המפרץ) הזדעזעו כאשר ב-2019 לא נקף אצבע להגיב על מתקפת הטילים האירנית נגד מתקני הנפט בממלכה. תמיכתו בממלכה גם הפכה אותה לנתונה במחלוקת פוליטית בוושינגטון, כאשר הרפובליקנים ואפילו חלק מן הדמוקרטים סבורים שעליה להיענש על תימן וחאשוקג'י. ביידן עצמו אמר באחד העימותים עם טראמפ, כי יתייחס אל סעודיה כאל "מנודה".
לא סביר להניח שזה יקרה. לאמריקנים יכולים להימאס מסעודיה, אבל היא עדיין מפיקת נפט רבת עוצמה, חברת מועדון G20 ושותפה חשובה במאבק בטרור. ביידן לא יכול פשוט לנתק את הקשרים. במקום זאת, הוא יצטרך למצוא גישה חדשה, אשר לא תתמוך בדחפים הגרועים ביותר של הממלכה ולא תעורר את פחדיה העמוקים ביותר.

תאריך:  08/02/21   |   עודכן:  08/02/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביידן משנה מסלול מול סעודיה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
פרשנים מיחצנים אותו והוא סכנה  ל"ת
יואב?  |  8/02/21 17:02
2
אזה הנאה יש כשדופקים אותנו? ל"ת
יואב?  |  8/02/21 18:20
3
איתמר השם הראוי מבקר משפטי  ל"ת
יואב?  |  9/02/21 14:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
בלבנון נרצח עיתונאי שיעי בכיר הידוע כאחד המתנגדים הגדולים של ארגון חיזבאללה ו"ציר הרשע" בראשות אירן. ההערכה בלבנון היא כי הוא חוסל על-ידי ארגון חיזבאללה, גורמי הביטחון הלבנונים מזהירים מתחילת גל חדש של חיסולים פוליטיים במדינה
איתמר לוין
ביידן יודיע גם על הקפאת החלטתו של טראמפ להוציא 12,000 חיילים אמריקנים מגרמניה    אומר לאנשי משרד החוץ: ארה"ב חזרה; נחייה את הבריתות שלנו ונתמוך בדמוקרטיה ובזכויות האדם ברחבי העולם
ירון פרידמן
התקשורת הישראלית עסוקה כל הזמן בסוריה כזירת מלחמה בין ישראל ואירן. אולם רוב הישראלים אינם מודעים לטרגדיה של הדרוזים בדרום סוריה, הסובלים ממצוקה כלכלית וביטחונית חמורה. המקרה של הדרוזים בסוריה מוכיח עד כמה כוזבת הססמה של הנשיא בשאר אל-אסד לפיה הוא מגינם של המיעוטים. מה באמת קורה לדרוזים מעבר לגבול הגולן, עד כמה חמור מצבם, מי עוזר להם, וכיצד זה קשור לישראל?
יורם אטינגר
ב-2021, עשר שנים לאחר התפרצות הצונאמי הערבי, ובניגוד למדיניות מחלקת המדינה, אך בהתאמה מלאה למחקרי פרופ' כדורי, הרחוב הערבי נשלט על-ידי דפוסי התנהגות בני 1,400 שנים
ירון פרידמן
המהומות שהתפרצו בתוניסיה לפני כשבועיים זכו למעט מאוד התייחסות בתקשורת הישראלית. אך ההפגנות מתפשטות ברחבי המדינה והשלטונות לא מצליחים להרגיע את הצעירים. לפני עשור הציתו המחאות בתוניסיה את כל המזרח התיכון. מדוע המחאה מתפרצת דווקא בעיתוי הנוכחי, והאם זה קשור גם לישראל?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il