X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ההצבעה בסנאט הערב [צילום: AP]
57 סנאטורים בעד הרשעה, 43 בעד זיכוי
כצפוי: לא הושג רוב להרשעת טראמפ
כל 50 הדמוקרטים ושבעה רפובליקנים תמכו בהרשעתו של הנשיא לשעבר באשמת אחריות להסתערות תומכיו של הקפיטול - אך לא הושג הרוב הדרוש של שני שלישים והוא זוכה שומר: טראמפ יורשע בבית המשפט של דעת הקהל מקונל: אין ספק שטראמפ נושא באחריות המוסרית להסתערות

הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לא הורשע (מוצ"ש, 13.2.21) באשמת אחריות להסתערות תומכיו על הקפיטול ב-6 בינואר. 57 סנאטורים - כל 50 הדמוקרטים ושבעה מבין הרפובליקנים - תמכו בהרשעה, בעוד 43 בלבד תמכו בזיכויו. אולם, החוקה דורשת רוב של שני שלישים - 67 סנאטורים - ורוב זה לא הושג, ולפיכך טראמפ זוכה. הרפובליקנים שהצביעו נגד טראמפ היו סוזן קולינס, ליסה מורקובסקי, מיט רומני, בן סאסה ופט טומני, שהצביעו נגדו לכל אורך הדרך; ביל קסידי, שהצטרף למתנגדיו בתחילת המשפט; וריצ'רד באר שהצטרף כעת. טראמפ הגיב באומרו, כי היה זה "פרק נוסף בציד המכשפות הגדול בהיסטוריה".
בפתיחת נאום הסיכון טען התובע הראשי מטעם הדמוקרטים בבית הנבחרים, ג'יימי רסקין, כי התביעה הוכיחה בבירור את אחריותו של טראמפ להסתערות על הקפיטול, החל מדבריו ערב הבחירות ועד לנאומו בבוקר 6 בינואר. אם מישהו מוכן להאמין לעמדת ההגנה, לפיה טראמפ רצה שתומכיו יפעלו בדרכי שלום - הרי שסירובו להתערב ודבריו בזמן אמת מלמדים את ההפך, הוסיף. "טראמפ ידע בבירור שהאלימות צפויה והוא שמח עליה. הוא התייצב לצד הפורעים במקום לצד החוקה והקונגרס", הוסיף. "אם זה לא פשע נגד החוקה - שום דבר איננו פשע נגד החוקה".
התובע דייוויד סיסלין טען, כי טראמפ ידע היטב שסגנו, מייק פנס, מצוי בסכנה ממשית והיה צורך לפנותו מהסנאט - ולא עשה דבר. התובעת מדלין דין הדגישה, כי התובעים מייחסים לטראמפ את האחריות בשל חודשים של שקרים בנוגע לבחירות, ומשום שידע היטב שתומכיו מתכוננים לפעול בצורה אלימה והוא עודד אותם; הם אינם מייחסים לו ידיעה של כל פרט, וגם אין צורך בכך.
הסניגור מייקל ון-דר-וין טען בנאום הסיכום, כי אין כל הוכחה לכך שטראמפ עודד את המתפרעים ולכן התביעה לא הוכיחה את האישום נגדו. לדבריו, הפסיקה מחייבת שהמילים יקראו במפורש לאלימות - ולא ניתן למצוא זאת בנאומו של טראמפ ב-6 בינואר וגם לא בשבועות הקודמים, בהם פעל בצורה חוקית להעלות את טענותיו בנוגע לטוהר הבחירות. "המתפרעים התכוננו מראש והם חטפו את האירוע לצרכיהם", הוסיף.
ון-דר-וין האשים פוליטיקאים דמוקרטיים, בראשות ג'ו ביידן והאריס, במתן עידוד מוסרי לפורעים שתקפו שוטרים ובחודשים של מתקפות על יסודות הדמוקרטיה האמריקנית. לדבריו, היו אלו הדמוקרטים והתקשורת שיצרו את האווירה שהובילה להסתערות על הקפיטול, משום שגרמו להבנה כאילו למיעוט מתוסכל מותר לפעול בצורה אלימה. עוד האשים את התביעה בהגשת הוכחות מפוברקות שלא היו ניתנות להגשה בבית המשפט, וחזר על הטענות לפיהן לסנאט אין סמכות לשפוט כיום את טראמפ ושנפגעו בצורה קשה זכויותיו הדיוניות. ון-דר-וין הגדיר את ההליך כ"משפט ראווה", וכהמשך של האובססיה הדמוקרטית נגד טראמפ וליצור דמוניזציה של תומכיו.
אמש כתב מנהיג המיעוט, מיץ' מקונל, לעמיתיו בסיעה, כי אחרי התלבטות - החליט להצביע בעד זיכויו של טראמפ. החלטה זו של מקונל הכריעה סופית את גורלו של המשפט, שכן יש צורך ב-17 רפובליקנים להגיע לרוב של שני שלישים להרשיע את טראמפ - והתקווה המעשית היחידה של התובעים הייתה תמיכה של מקונל, שעשוי היה להביא איתו תריסר סנאטורים נוספים.
פרשת ההגנה אמש (12.2.21) נמשכה שלוש שעות בלבד, מתוך 16 השעות שהוקצבו לסניגורים. לדבריהם, התובעים עיוותו את דבריו של טראמפ בעצרת שקדמה להסתערות. הם הסתמכו במידה רבה על הפעם האחת בה אמר טראמפ בנאומו, כי המחאה צריכה להיעשות בדרכי שלום, והקטינו את המשמעות של 20 הפעמים בהם השתמש במילה "להילחם". לדברי ברוס קסטור, ראש צוות ההגנה, טראמפ רצה שתומכיו יצעדו לקפיטול ויתמכו בערעורים על תוצאות הבחירות במדינות המפתח.
הסניגורים הציגו סרטונים במסך מפוצל, כאשר בחלקו האחד הסרטונים שהציגה התביעה, ובחלקו השני - מה שלדעתם הוא האמת. ון-דר-וין טען: "כמו כל ציד מכשפות פוליטי שניהל השמאל לאורך ארבע השנים האחרונות, משפט ההדחה הזה מנותק לחלוטין מן העובדות, ההוכחות והאינטרסים של העם האמריקני". הם גם הציגו חמש דקות של דמוקרטים שהשתמשו במילה "להילחם" בנאומים פוליטיים. לדבריהם, הלשון המשוחררת מקובלת בקרב פוליטיקאים.
קודם לכן הגיעו התביעה וההגנה ושתי הסיעות הגישו להסכמה שמנעה דחייה בהצבעה, לאחר שהסנאט אישר במפתיע זימון עדים. רסקין הודיע שהתביעה מבקשת לזמן לעדות את ג'יים הררה-בטלר - חברה רפובליקנית בבית הנבחרים, שהייתה בין עשרת חברי הסיעה שתמכו בהגשת כתב האישום נגד טראמפ. היא ציטטה אמש את מנהיג המיעוט בבית הנבחרים, קווין מק'ארתי, אשר אמר לה, כי כאשר שוחח עם טראמפ ב-6 בינואר - הלה התייצב לצידם לצד הפורעים. התובעים סבורים, כי עדות זו תוכיח בצורה חד-משמעית, כי טראמפ נושא באחריות להסתערות על הקפיטול. רסקין אמר, כי ניתן לגבות את העדות באמצעות זום וכי היא אמורה להימשך כשעה, בהנחה שהררה-בטלר תהיה זמינה. לדבריו, לאחר מכן ניתן יהיה להחליט האם יש צורך לשמוע עדים נוספים.
הסניגורים טענו, כי אם התביעה תזמן עדים - גם להם יש זכות לעשות זאת (כמו למשל של ננסי פלוסי וקאמלה האריס), מה שיחייב הארכה ניכרת של המשפט. עוד טענו, כי דבריה של הררה-בטלר אינם רלוונטיים לאישום. הדמוקרטים אינם מעוניינים בהתמשכות המשפט, כדי שלא להסיט את תשומת הלב וזמנו של הסנאט מקידום סדר היום והמינויים של הנשיא ג'ו ביידן. 55 סנאטורים הצביעו בעד זימון עדים - 50 הדמוקרטים וחמשת הרפובליקנים התומכים בצורה עקבית באישום נגד טראמפ.
לאחר הפסקה של שעה בדיון, הסכימו הצדדים להכניס לפרוטוקול את ההצהרה שפרסמה אמש הררה-בטלר בלא הצורך לשמוע את עדותה. נאמר בה: "התייחסתי לשיחה בין מק'ארתי לנשיא ב-6 בינואר, כאשר מק'ארתי הצליח להשיג את הנשיא בעיצומה של ההתפרעות. כאשר מקארתי ביקש מהנשיא לקרוא בעוצמה ובפומבי לתומכיו לסגת מן הקפיטול, הנשיא חזר על השקר לפיו אנטיפה היא שהסתערה על הקפיטול. מק'ארתי דחה זאת ואמר שהיו אלה תומכי הנשיא. הנשיא השיב: ובכן, קווין, לאנשים הללו אכפת מהבחירות יותר מאשר לך".
לאחר ההצבעה מתח מנהיג הרוב, צ'אק שומר, ביקורת חריפה ביותר על טראמפ ועל הסיעה הרפובליקנית, שלדבריו בחרה להתייצב מאחורי המפלגה במקום מאחורי המדינה. הוא ציין, כי הסנאט קבע תקדים ולפיו ניתן להעמיד לדין נושא משרה גם לאחר סיום תפקידו, וכי הרוב להרשעתו של טראמפ היה הדו-מפלגתי הגדול ביותר אי פעם בתולדות ארה"ב (גם במשפטים הקודמים לא הושג הרוב הדרוש). שומר הביע את בטחונו, שטראמפ יורשע בבית המשפט של דעת הקהל.
מקונל אמר לאחר ההצבעה, כי ההמון הסתער על הקפיטול משום שהוא הולעט בשקרים בידי טראמפ, וכי אין ספק שהוא אשם מבחינה מוסרית בהסתערות; הפורעים האמינו שהם פועלים על פי רצונו ולפי הוראותיו של נשיאם. גם הוא מתח ביקורת חריפה חסרת תקדים מבחינתו על טראמפ, שהיה "נחוש בדעתו להפוך את תוצאות הבחירות או לשרוף את מוסדותינו בדרך החוצה". רעייתו של מקונל, איילין צ'ו, שהייתה שרת התחבורה של טראמפ, הייתה הבכירה הראשונה שהתפטרה כבר ב-7 בינואר, ומקונל עצמו היה בן-בריתו המשמעותי של טראמפ בסנאט. הוא הסביר, כי הצביע נגד ההרשעה רק משום שטראמפ שוב איננו בתפקיד; אם היה מכהן, היה מצביע בעד. יצוין, כי מקונל - שהיה מנהיג הרוב עד 20 בינואר - מנע את כינוס הסנאט לפני כן כדי לנהל את המשפט. עוד אמר מקונל, כי טראמפ אינו חסין בפני הליכים פליליים ואזרחיים על מעשיו.
שומר לא שלל השבוע את האפשרות שהדמוקרטים ינסו להשתמש בתיקון ה-14 לחוקה כדי למנוע מטראמפ להתמודד. תיקון זה התקבל בשנת 1868, לאחר מלחמת האזרחים, והוא קובע, כי הנשיא (לצד נושאי משרה אחרים) לא יוכל למלא תפקיד זה (או כל תפקיד פדרלי אחר) אם היה מעורב בהתקוממות או במרד נגד החוקה, וכן אם נתן סיוע או עידוד למי שהיה מעורב במעשים כאלו. המימוש המעשי של איסור זה מצוי בידי הקונגרס, היכול להעביר ברוב רגיל חוק שיאסור על טראמפ להתמודד; יש צורך ברוב של שני שלישים כדי לבטל את האיסור. לדמוקרטים יש רוב דחוק בשני הבתים ותיאורטית הם יכולים להעביר חוק זה - בתנאי שכל חברי הסיעה יתמכו בו. השאלה היא האם ירצו להיכנס למאבק הפוליטי והציבורי הכרוך בכך.

היו"ר פטריק ליהי מקריא את התוצאות [צילום: AP]
ראש צוות התביעה, ג'יימי רסקין [צילום: AP]
הסניגור מייקל ון-דר-וין [צילום: AP]
תאריך:  13/02/21   |   עודכן:  14/02/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כצפוי: לא הושג רוב להרשעת טראמפ
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
פרוגרסיבים הזויים
מטריקס  |  13/02/21 23:53
2
יום אבל לאיתמר לוין
Q  |  14/02/21 04:24
3
השינאה מכתיבה את המילים ,הזוי ל"ת
יואב?  |  14/02/21 07:19
4
אכזבתו המרה של לוין ! ל"ת
א.ל. רמת-גן  |  14/02/21 08:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין
תטען שהתביעה לא הוכיחה את אחריותו של טראמפ להסתערות על הקונגרס    הדמוקרטים אינם שוללים שימוש בתיקון ה-14 לחוקה כדי למנוע מטראמפ להתמודד
איתמר לוין
וושינגטון פוסט: 60% מהפורעים בקפיטול הם בעלי עבר או הווה של בעיות כספיות משמעותיות    סיפורה של ג'נה ריאן מלמד כיצד המצוקה הופכת להתפרעות
איתמר לוין
לאחר הצגת האירועים שקדמו להסתערות על הקפיטול וההסתערות עצמה, עוברים התובעים לדיון באירועים שאחריה ובהשלכותיה    ישיבו גם על טענתה המרכזית של ההגנה, לפיה דבריו של טראמפ מוגנים בחופש הביטוי
איתמר לוין
טראמפ נושא באחריות ישירה להסתערות של תומכיו, אשר היו רוצחים מחוקקים אם היו נופלים בידיהם    אז למה הרפובליקנים מתנגדים להרשעתו? כי הם מפחדים מתומכיו
איתמר לוין
ג'יימי רסקין: ההוכחות יראו שטראמפ לא היה מביט מן הצד תמים כפי שטענו עורכי דינו; הן יוכיחו שהוא הניע את ההסתערות. הוא לא היה המפקד העליון אלא המסית העליון    התובעים סוקרים במשך שעות את השקרים של טראמפ בנוגע לבחירות, את העידוד שנתן לאלימות של תומכיו מאז הבחירות ואת קריאתו אליהם להגיע לוושינגטון ב-6 בינואר ולצעוד לקפיטול    הטענה המרכזית: מדובר בהסלמה שהגיעה לשיאה בתוכנית שמטרתה למנוע את אישור נצחונו של ביידן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il