X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אנחנו לא ארה"ב [צילום: פלאש 90, AP]
שישה בשישי / להתווכח או לתקן
מה וכיצד לשפר במערכת בתי המשפט
יש לנו מערכת בתי משפט טובה מאוד. אפשר להפוך אותה למצוינת. אבל הדרך לעשות זאת איננה בפוליטיזציה שלה, שמשמעותה היא איום קיומי על הדמוקרטיה. הדיון צריך להיות ענייני, להתבסס על עובדות ולחפש את המכנה המשותף הרחב - כלומר, בדיוק ההפך מהאופן בו הוא מתנהל כיום. לפניכם שורה של רעיונות - החל מבחירת שופטי בית המשפט העליון וכלה בניהול תביעות זעירות בבתי משפט השלום

בית המשפט העליון
קרקס של התקפות והשמצות [צילום: AP]

מי שמיילל על ה"שמאלניות" של בית המשפט, כדאי שישים לב לעובדה הבאה: 13 מבין 15 השופטים הנוכחיים מונו בתקופת כהונתו של בנימין נתניהו כראש הממשלה, ו-11 מהם – כאשר שרי המשפטים היו יעקב נאמן ואיילת שקד. בג"ץ פוסק יותר נגד ממשלת הימין, מהסיבה הפשוטה שהיא שולטת 12 שנים – והפסיקה היא תמיד נגד השלטון. הרוב המכריע של העתירות נדחות, חלק גדול מהן – על הסף

היום בו יהיו שימועים פומביים למועמדים לבית המשפט העליון – ולא משנה אם זה יהיה בכנסת או בוועדה לבחירת שופטים – יהיה היום בו הדמוקרטיה הישראלית תעמוד בפני סכנה קיומית, פשוטו כמשמעו. מי שרוצה שימועים כאלו, שואף להגיע בעזרתם למינויים פוליטיים לעליון ובכך לסרס במידה משמעותית את תפקידו החשוב ביותר: לאזן את הרשות המחוקקת והרשות המבצעת (וזהו תפקידו של בית המשפט העליון בכל דמוקרטיה). אם וכאשר זה יקרה, הפוליטיקאים יוכלו להשתולל כאוות נפשם, לפגוע בזכויות יסוד ולרמוס את כללי המינהל התקין.
הטיעון האהוב ביותר על חסידי השימועים הוא, שזה מה שקורה בארה"ב. בכך הם רוצים ליטול פיסה קטנטנה אחת מתוך מערכת ענקית ולהשתיל אותה בתוך מערכת שונה לחלוטין. ארה"ב היא רפובליקה נשיאותית; ישראל – רפובליקה פרלמנטרית. ארה"ב היא פדרציה של 50 מדינות; ישראל – מדינה אחת. לארה"ב יש חוקה; לישראל אין. בארה"ב יש בחירות ישירות בין שתי מפלגות; בישראל יש בחירות יחסיות בין מפלגות רבות. ביהמ"ש העליון של ארה"ב דן ב-80-70 עניינים חוקתיים בשנה, תמיד בהרכב של תשעה שופטים והם מתמנים לכל החיים; ביהמ"ש העליון של ישראל דן ב-10,000 תיקים בשנה בכל הנושאים, לרוב בדן יחיד או בשלושה ושופטיו מתמנים עד גיל 70. בארה"ב הנשיא, הממנה את השופטים, מכהן לכל היותר שמונה שנים, ולשליש מן הסנאט, המאשר אותם, יש בחירות כל שנתיים; בישראל אין מגבלה על כהונת ראש הממשלה והבחירות הן כאוטיות. השימועים בארה"ב הם קרקס של התקפות פוליטיות והשמצות אישיות (ע"ע ברט קוואנו), והם יחידים במינם בעולם.
השיטה הנוכחית שלנו עובדת היטב ואין שום סיבה לשנות אותה. מי שמיילל על ה"שמאלניות" של בית המשפט, כדאי שישים לב לעובדה הבאה: 13 מבין 15 השופטים הנוכחיים מונו בתקופת כהונתו של בנימין נתניהו כראש הממשלה, ו-11 מהם – כאשר שרי המשפטים היו יעקב נאמן ואיילת שקד. בג"ץ פוסק יותר נגד ממשלת הימין, מהסיבה הפשוטה שהיא שולטת 12 שנים – והפסיקה היא תמיד נגד השלטון. הרוב המכריע של העתירות נדחות, חלק גדול מהן – על הסף.
בוועדה לבחירת שופטים יש רוב יחסי לפוליטיקאים (ארבעה מתוך תשעה) ורוב מוחלט לנציגי ציבור (יחד עם שני נציגי לשכת עורכי הדין), וגם שלושת השופטים נבחרו בידי אותה ועדה עצמה. את הפרוטוקולים שלה אין לפרסם, בדיוק כפי שלא מפרסמים שום פרוטוקולים פנימיים – כדי לאפשר לכולם להתבטא בצורה גלויה וחופשית. היתרונות של עקרון הסיניוריטי במינוי נשיא בית המשפט העליון (מניעת תחרות בין השופטים וחשש לריצוי הפוליטיקאים) עולים על חסרונותיו (לא בהכרח הוותיק ביותר הוא המשפטן המעולה ביותר או המנהל הטוב ביותר). דבר אחד שהייתי משנה: מעגן בחוק את החובה שאחד מהפוליטיקאים יהיה נציג האופוזיציה. כל השאר עובד היטב; אל תגעו בזה.

ביטול חוקים
להסדיר את היחסים [צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]

אם יש נושא המצריך הסדרה מקיפה, זהו ביטול חוקים בידי בג"ץ ומה שמכונה "פסקת ההתגברות". ושימו לב – הסדרה מקיפה, שזה אומר גם כיצד ניתן לבטל חוקים וגם מה יכולה הכנסת לעשות לאחר מכן. הדבר צריך להיעשות במסגרת של חוק יסוד החקיקה, שאינו קיים כיום; 73 שנים אחרי הקמת המדינה, אין עיגון של היחסים בין שלוש הרשויות.
נעבור לרגע לנושא צדדי אך קשור: זכות העמידה בבג"ץ. את העתירות נגד חוקים מגישים בדרך כלל עותרים ציבוריים, שבג"ץ פתח בפניהם לרווחה את דלתו – פתח יותר מדי. אין לנעול את הדלת, כי חשוב שניתן יהיה לבחון חוקתית ומשפטית מהלכים שלטוניים הפוגעים בכלל, אך מדי פעם יש לסגור אותה. ניתן לקבוע, שעותר ציבורי יהיה רק עמותה רשומה כחוק, בעלת אישור ניהול תקין והכרה לצורך תרומות; שהוא לא יישמע כלל אם יש אפילו אדם אחד שנפגע ולא עתר בעצמו; ששופט אחד יוכל לדחות על הסף עתירות; ושיוטלו הוצאות משמעותיות לטובת אוצר המדינה במקרים כאלו.
נחזור לביטול החוקים. ההצעה שלי: בג"ץ יוכל לבטל חוק רק ברוב של לפחות שישה מבין תשעה שופטים, רק לאחר שיוציא התראת בטלות שתאפשר לכנסת לתקן אותו בתוך פרק זמן סביר (12-6 חודשים) והביטול יהיה מצומצם ככל האפשר (ברמת הסעיפים ואפילו המילים). במקרה של חוק יסוד, יהיה צורך ברוב של לפחות שמונה מבין 11 שופטים והתראת הבטלות תהיה למשך שנה. הכנסת מצידה תוכל לחזור ולחוקק את אותו חוק ברוב מיוחס – או 70 מבין חבריה, או 65 ח"כים ובהם לפחות חמישה חברי אופוזיציה. במקביל, יחוסנו כל חוקי היסוד, כך שכל שינוי בהם (ולו הקטן ביותר) יצריך רוב של לפחות 80-75 חברי כנסת.

הכרעה בלי ראיות
חברון. של מי הקרקע [צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90]

השופטים כלל אינם בוחנים ראיות כלשהן, אלא מסתפקים במסמכים ולפעמים בהצהרות של הצדדים. וכך מגיעים לתוצאות מקוממות, כאשר תומכי טרור נבחרים לכנסת משום שהם מצהירים בכזב שהם מתנגדי טרור מושבעים, בלא שניתן לעמת אותם עם דבריהם ומעשיהם

פסיקת דין חייבת להתבסס על עובדות וטיעונים. הכרעה בין תיאורים עובדתיים שונים מחייבת שמיעת ראיות – בחינת מסמכים וחקירת עדים. מובן מאליו, נכון? כן, אבל לא תמיד זה קורה – ודווקא בבית המשפט העליון ודווקא בנושאים רגישים ושנויים במחלוקת.
בשבועות הקרובים נהיה עדים לריטואל הקבוע של כל מערכת בחירות: ערעורים על פסילה או אי-פסילה של מועמדים ורשימות. ההחלטות מתקבלות בוועדת הבחירות המרכזית – גוף פוליטי לגמרי – והערעורים נדונים בהרכב מורחב של ביהמ"ש העליון. אלא מאי? השופטים כלל אינם בוחנים ראיות כלשהן, אלא מסתפקים במסמכים ולפעמים בהצהרות של הצדדים. וכך מגיעים לתוצאות מקוממות, כאשר תומכי טרור נבחרים לכנסת משום שהם מצהירים בכזב שהם מתנגדי טרור מושבעים, בלא שניתן לעמת אותם עם דבריהם ומעשיהם. מצב דומה קיים בנוגע לקרקעות ביהודה ושומרון: בג"ץ מקבל מסמכים ותצהירים, אינו בוחן את אמיתותם וכך קובע האם בתים בחברון שוכנים על אדמה פרטית או ציבורית.
זהו מצב פסול בתכלית שאין לו שום הצדקה חוקית, משפטית, מוסרית, ציבורית או הגיונית. וקל מאוד לתקן אותו. אין בחוק שום איסור על ביהמ"ש העליון לשמוע ראיות כמו כל בית משפט אחר. לחלופין, יש להעביר את שני הנושאים לבתי המשפט המחוזיים, כך שהם יבחנו את הראיות, ואז בית המשפט העליון יתפקד – כמו תמיד – כערכאת ערעור בלבד. הדבר חיוני במיוחד בערעורי הבחירות, משום שבמצב הנוכחי – החלטות כה משמעותיות מתקבלות מבלי שאיש בוחן את העובדות בצורה מעמיקה ואובייקטיבית. נכון, ההליך צריך להיות מהיר; אין בעיה שביהמ"ש המחוזי יכריע בו תוך יומיים של דיונים אינטנסיביים, ולאחר מכן יוכל ביהמ"ש העליון להכריע תוך יומיים נוספים. אבל ההכרעה חייבת להתבסס על ראיות.

בקרה ציבורית
המילטון. לא חרב ולא ארנק [ציור: עזרא איימס]

הראשון והחשוב ביותר הוא לפרסם את שמותיהם של השופטים לגביהם ניתנות החלטות נציב התלונות – בין אם התלונה נדחית ובוודאי אם היא מתקבלת. אין שום סיבה שבעולם לכך שהם ייהנו מאנונימיות. הם משרתי ציבור, הם עובדי ציבור, הם חייבים דין וחשבון לציבור

יש בהחלט מה לשפר בבקרה הציבורית החיונית על השופטים ובתי המשפט. כדאי להזכיר את אמרתו של אלכסנדר המילטון, מהאבות המייסדים של ארה"ב, אשר נודעה בציטוטו של פליקס פרנקפורטר, שופט בית המשפט העליון: "אין לו לשופט לא חרב ולא ארנק. כל שיש לו הוא אמון הציבור בו". הרבה לפני שדנים בשאלות הנכבדות של מינוי השופטים וסמכויות בג"ץ, אפשר וצריך לעשות מהלכים חשובים לא פחות ופשוטים הרבה יותר.
נציבות תלונות הציבור על שופטים הוקמה למרות התנגדות עזה מצד השופטים, היא עושה עבודה חיונית – אבל יש צורך בכמה שיפורים מהותיים. הראשון והחשוב ביותר הוא לפרסם את שמותיהם של השופטים לגביהם ניתנות ההחלטות – בין אם התלונה נדחית ובוודאי אם היא מתקבלת. אין שום סיבה שבעולם לכך שהם ייהנו מאנונימיות. הם משרתי ציבור, הם עובדי ציבור, הם חייבים דין וחשבון לציבור. ובוודאי שאין מקום לכך שהחלטות אנונימיות יובילו למסע לחשושים וניחושים, ממנו ייפגעו שופטים אחרים. הנציבות גם צריכה לפרסם מיוזמתה כל תלונה שהיא מצאה כמוצדקת. מאחר שהנציב הוא תמיד שופט בדימוס של בית המשפט העליון (כיום – אורי שהם), ראוי למנות נציב אד-הוק לבחינת תלונות נגד שופטי העליון שלצידם כיהן, ולו לשם מראית פני הצדק.
קורות החיים של השופטים מתפרסמות כיום במתכונת בלתי אחידה. חלק מהן כוללות שורות בודדים, ואחרות – עמודים שלמים. בחלק יש תמונה ישנה, בחלק יש תמונה עדכנית, בחלק אין תמונה בכלל. בחלק יש תאריך לידה, בחלק אין. כאן יש לקבוע מתכונת אחידה ומחייבת: תאריך לידה, פירוט השכלה, שירות צבאי/לאומי (היכן שרלוונטי), ניסיון מקצועי מפורט, פרסומים מקצועיים, הוראה אקדמית. לקורות החיים יש להצמיד את רשימת המניעויות, הנמצאת כיום בנפרד לגמרי במערכת "נט המשפט". אפשר גם לחשוב על צירוף קישורים להחלטות של נציבות התלונות בעניינו של אותו שופט. יש לעדכן את הדף בכל שינוי משמעותי ולפחות פעם בשנה. יקח עוד שעה עבודה? לא נורא. הציבור זכאי לקבל את המידע הזה.

מבטו של האזרח
גלדסטון ופן. צדק שנדחה הוא צדק שנמנע

זה נחמד מאוד להחליף בדיחות עם עורכי הדין, במיוחד בבתי משפט קטנים בהם כולם מכירים את כולם – אך מה יחשוב התובע, הנתבע, הנאשם או העד? האם אין הוא עלול להרגיש שיש כאן "מועדון חברים" המתנהל במנותק ממנו, וגרוע מכך – שעניינו לא ייבחן בצורה שקולה ואובייקטיבית?

לרוב המכריע של הציבור הישראלי אין מגע עם מערכת המשפט, ודאי שלא עם הרמות הגבוהות שלה. אם אזרח מן השורה מגיע לבית המשפט, זה בעניינו האישי – וזה מה שמעניין אותו. וכאן יש הרבה מה לעשות.
השופטים חייבים להביא בחשבון כל העת כיצד הדברים נראים מנקודת מבטו של האזרח. זה נחמד מאוד להחליף בדיחות עם עורכי הדין, במיוחד בבתי משפט קטנים בהם כולם מכירים את כולם – אך מה יחשוב התובע, הנתבע, הנאשם או העד? האם אין הוא עלול להרגיש שיש כאן "מועדון חברים" המתנהל במנותק ממנו, וגרוע מכך – שעניינו לא ייבחן בצורה שקולה ואובייקטיבית? כיצד ייראה למתבונן מן הצד דיון כאוטי, במיוחד במעצרים ובימי מוקד פליליים, בו עורכי דין מתווכחים מי יישמע קודם, השופט קופץ מתיק לתיק והחלטות מתקבלות בתוך עשר דקות? מה יבין האזרח שהתייצב בשעה אליה הוזמן, ואז יגלה שהשופט נכנס לו בנחת באיחור של רבע שעה ושנקבעו עשרה תיקים לאותה שעה?
הבעיות מגיעות גם למהות. התיק נקבע למועד שנקבע, אבל אז הצד השני מבקש דחייה מכל מיני סיבות. זה יכול להיות "להיפגש עם התביעה" או "קיבלתי רק אתמול את הייצוג" בתיק פלילי, זה יכול להיות "עורך הדין שלי חולה" בתיק אזרחי. וכך התיק נסחב ונגרר, לעיתים תוך גרימת נזק ממשי לציבור או לאזרח. ונזכיר: "צדק שנדחה הוא צדק שנמנע", קובעת אמרה אנגלית ידועה (אולי של ויליאם גלדסטון, אולי של ויליאם פן).
בשעה טובה הדיון מתקיים והצדדים ממתינים לפסק הדין. לרוב עוברים חודשים רבים, לעיתים אפילו שנים. ואז הם עשויים לקבל פסק דין בן עשרות עמודים, הכולל תקדימים ופרשנות שאינם מעניינים אותם ואשר נכתבים בעיקר לצורך הקרדיט לשופט. הצד הזוכה מגלה בשורה האחרונה, במקרה הטוב, שנפסקו לטובתו הוצאות שיכסו חלק קטן ואפילו קטנטן מהסכום שהוציא באמת. כלומר: הוא ניצח בתיק והפסיד בכיס.
כל אלו אינם גזירות גורל. השופטים אחראים לאווירה באולם, ויש מנעד מספיק רחב בין נוקשות קפואה לבין סחבקיות. הם אחראים ללוחות הזמנים ויכולים להעביר בקלות את המסר שאצלם מתחילים בזמן. הם אחראים ליומן שלהם וצריכים להימנע מקביעת יותר מדי תיקים לאותה שעה. הם אחראים לניהול התיקים וצריכים להשתמש בכלים שבידיהם כלפי מי שאינם מתייצבים. הם אחראים לכתיבת פסקי הדין וצריכים לתמצת אותם ולהטיל הוצאות ריאליות כפי שמחייבים החוק והתקנות.

העומס והסחבת
להוציא את תביעות הפח [מאיר ועקנין, פלאש 90]

ניתן להעריך שיש 70,000 עורכי דין פעילים – המספר הגבוה ביותר בעולם ביחס לאוכלוסייה. לרבים מהם אין פרנסה, חלק משמעותי מהם גרועים, יש בהם מי שלא היו עוברים הערכה פסיכיאטרית – והם מציפים את בתי המשפט בתביעות סרק, מגיעים לא מוכנים, לוקחים יותר מדי תיקים ותוקעים את כל המערכת

חלק מן הבעיות שציינתי בראש הפרק הקודם נובעות מן העומס העצום המוטל על בתי המשפט בישראל, עם למעלה מ-800,000 תיקים בשנה. הגורם המרכזי לכך הוא העודף העצום של עורכי הדין. ניתן להעריך שיש 70,000 עורכי דין פעילים – המספר הגבוה ביותר בעולם ביחס לאוכלוסייה. לרבים מהם אין פרנסה, חלק משמעותי מהם גרועים, יש בהם מי שלא היו עוברים הערכה פסיכיאטרית – והם מציפים את בתי המשפט בתביעות סרק, מגיעים לא מוכנים, לוקחים יותר מדי תיקים ותוקעים את כל המערכת. הבעיה היא, שאין נכונות פוליטית להתמודד עם המצב הזה, ולכן הוא הולך ומחמיר על חשבון כולנו.
מה כן ניתן לעשות? כמה דברים. להוציא מבתי המשפט את רבבות תביעות הפח – תביעות באלפי או כמה עשרות אלפי שקלים על נזקי רכב, בעיקר בין חברות ביטוח. רובן בהיקפים של תביעות קטנות, אבל מעסיקות את המערכת כמו תיק רגיל. יש לשלוח את חברות הביטוח להתקזז ביניהן במנגנון בוררות משלהן; אין שום סיבה שהתיקים הללו יגזלו את זמנם של שופטי שלום רבים מדי יום. כנ"ל לגבי התנגדויות לביצוע שטרות, הליך שיכול להצריך כמה ישיבות גם כאשר מדובר בסכומים קטנים. הבירור צריך להיעשות על סמך מסמכים ותצהירים בלבד ולהיחתך בהחלטות קצרצרות.
בהליך הפלילי צריך להגדיל את השימוש בעבירות מינהליות והסדרים מינהליים. בתי המשפט לתעבורה קורסים תחת רבבות כתבי אישום המסתיימים ברובם המכריע בקנסות של כמה מאות שקלים, תוך ניהול מקח וממכר פומבי ומבזה בין הצדדים. יש להחליף זאת במערכת שתתמרץ לשלם את הקנס המקורי (למשל: הכפלתו האוטומטית אם הערעור נדחה) ולאסור לחלוטין לקיים מו"מ בבית המשפט; הצדדים יהיו חייבים להגיע אחרי שנדברו ביניהם. יש עבירות נוספות שלא חייבות להגיע לבית המשפט, ויש תיקי מעצרים רבים שצריכים להיות מטופלים ברמת תחנת המשטרה. כל אלו לא מצריכים תקציבים אלא רק קצת חשיבה ונכונות לפעול, בעיקר מצד הדרג הפוליטי. אבל הרבה יותר כיף, והרבה יותר תקשורתי, להתווכח על בג"ץ מאשר לדאוג באמת לשירות המשפטי לאזרחי ישראל.

תאריך:  19/02/2021   |   עודכן:  19/02/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה וכיצד לשפר במערכת בתי המשפט
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
פוליטיזציה
מגיב ותיק  |  19/02/21 09:21
 
- תיקון לתיקון......
יוסי מ.  |  19/02/21 14:49
2
רשימת שינויים נדרשים
בני בנקר  |  19/02/21 09:34
3
אם הייתה מברר
פלג א  |  19/02/21 12:54
4
תומך אקטיביזים מובהק
איש אמת  |  19/02/21 12:59
 
- "פסקת ההתגברות" היא מפלטם של
בני בנקר  |  19/02/21 18:26
5
עוד פנתאון כזה ואבדנו
באום  |  19/02/21 13:41
6
למה מאפשרים למכור מוצר פגום ? ל"ת
יואב ? מה יהיה ?  |  20/02/21 10:04
7
התגובה המדוייקת ביותר למאמר
מ. עמיר  |  21/02/21 05:18
8
מערכת המשפט אינה טובה מאוד
ישראל בר-ניר  |  21/02/21 06:46
9
צריך להגיד אמת.
יוסי מ.  |  21/02/21 10:03
10
איך אם הפרקליטות רקובה ? ל"ת
יואב?  |  23/02/21 13:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר המשפט
איתמר לוין
"לא אחת אנו עדים להימשכות ההליכים על-ידי רשויות התביעה שאין בה צורך והגורמת לעינוי דין חמור"    מבריח יהלומים נתפס ב-2014 - אך כתב האישום הוגש רק ארבע שנים מאוחר יותר
איתמר לוין
"עונשי מאסר מירביים אינם באים לקבוע אך ורק את גבולה העליון של סמכות הענישה שבידי בתי המשפט. עונשים כאמור מבטאים את רמת הענישה הראויה במקרים החמורים ביותר של ביצוע העבירה שבה עסקינן, ומהם ניתן וראוי לגזור את מתחם העונשים עבור מקרים פחות חמורים"    איתות לבתי המשפט בערכאות הדיוניות, שכמעט תמיד מטילים עונשים הרחוקים משמעותית מהענישה המירבית הקבועה בחוק
איתמר לוין
ביוני 2017 פסק בג"ץ, כי יש להרחיב את השטח בשתי פעימות - האחת עד מארס 2018 והשנייה עד סוף 2018    המדינה לא עמדה בהוראה וביקשה שוב ושוב דחיות, תוך שהיא למעשה מציבה את בג"ץ בפני עובדות    הפעימה הראשונה בוצעה בסופו של דבר באיחור של שנה; המדינה ביקשה לדחות עד סוף 2023 את מימוש פסק הדין כולו    בג"ץ קבע שיש להרחיב את שטח המחיה עד סוף 2022, והורה למדינה למצוא מראש פתרונות חלופיים אם לא תשלים עד אז את פתרונות הבינוי ארוכי הטווח
יואב יצחק
15 שנה שימשה חנה ריש-רוטשילד שופטת בית הדין לענייני משפחה    כיום היא עוסקת בניהול הליכי גישור ובוררות    בתקופה האחרונה נתנה פסק דין לטובת משרד עורכי הדין גולדפרב זליגמן ושות', תוך הסתרת קשריה החבריים לבכירים בפירמה, וזאת למרות שהייתה מחויבת בכך    בתגובתה ל-News1 מנסה הבוררת להצניע את קשריה עימם
איתמר לוין
אוחנה ונתניהו לא הגישו תצהירי תגובה לצו על תנאי נגד הוועדה שהוקמה ערב הבחירות הקודמות ומנדלבליט תמך בקבלת העתירות    בג"ץ הקפיא את הוועדה מיד עם הקמתה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il