X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בקוראנו את ברכת יעקב לשבטים בספר בראשית בפרק מ"ט, אנחנו מתחזקים בדעתנו, כי שתים עשרה האבנים השונות מסמלות שנים עשר שבטים שונים גם במנהגיהם וגם בעיסוקיהם.
▪  ▪  ▪
[צילום: דוד כהן/פלאש 90]

בפרשת "תְּצַוֶּה" יש מקום נרחב מאוד לעיסוק בנושא המשכן. דגש רב בפרשת "תְּצַוֶּה" ניתן למישוריות חיצונית "וְעָשִׁיתָ בִּגְדֵי-קֹדֶשׁ לְאַהֲרוֹן" (שמות, כ"ח, פס' ב'). בהמשך הפסוק ניתן ניסוח התכלית לתפירת בגדי הכהן - "לְכָבוֹד וּלְתִפְאֶרֶת". הכבוד והתפארת מצוידים באביזרים יקרים, כמו: זָּהָב, הַתְּכֵלֶת, הָאַרְגָּמָן, הָאַבְנֵט, תּוֹלַעַת שָׁנִי, שֵׁשׁ מָשְׁזָר מַעֲשֶׁה חוֹשֵׁב ועוד.
בגדי הקודש נועדו לקדש את אהרון ובניו. גלימה מהודרת היא אחת מביטויי קדושתם, ואני מדגיש, שזה ביטוי חיצוני. אין ברוח הפרשה מאומה בראיית ההדר החיצוני את המהות אליה יש לחתור ולאמץ. הצניעות והענווה הם יעדי העל של עולם הערכים המקראי. ההדר החיצוני הוא רק חלק שולי מתוך אקט טקסי בלבד, והמהות האמתית נפרסת במישורי העשייה הערכית, החדורה ברוח של צניעות וענווה ולא הדר חיצוני ופאר.
עם ישראל נבחר על-ידי אלוהיו, כמו בנים לאביהם מופנית לעברם אהבת האב הדואג לבניו, גם אם עלו על מסלול הרע. האב בפרשת "תְּצַוֶּה" היא האלוהות, כשרוח השכינה האלוהית שוכנת בתוך בניו - עם ישראל, וקדושת העם היא מתוקף שהות השכינה בתוכו - "וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׁרָאֵל וְהָיִיתִי לָהֶם לֶאֱלוֹהִים". השכינה תהיה לעם לאלוהים והעם יהיה לאלוהים - זו ההדדיות המיוחדת, שבאה לידי ביטוי בבחירת עם ישראל על-ידי אלוהים כדי לממש בחיי יום יום עשייה מוסרית ומתן ביטוי למציאות, בה כל ברואי בצלם הם שווים בפני בוראם במישוריות הקיומית היומיומית.
תוך כדי קריאת פרשת "תְּצַוֶּה" מן הראוי, שנתייחס לעוד נקודה מאוד חשובה ומשמעותית. מהדגם של בגדי הכהן אנו שואבים את מוסר ההשכל מהי מנהיגות, וכיצד מנהיגות צריכה להיראות. בבגדי האפוד של הכהן שהוא "חֹשֶׁן הַמִּשְׁפָּט מַעֲשֶׁה חוֹשֵׁב כְּמַעֲשֶׁה אֵפוֹד תַּעֲשֶׁנּוּ" (שמות כ"ח, פס' ט"ו) . האפוד שמתואר בפרשת "תְּצַוֶּה" הוא "חֹשֶן הַמִּשְׁפָּט" העשוי משנים עשר אבנים. כל אבן שונה מרעותה. "חושן המשפט" עשוי מצורות וצבעים שונים. כל אבן עם האיכות שלה, כל אבן עם דרך ההשתקפות הייחודית שלה. מן הראוי לשים לב לעובדה שלשם ייצוגם של השבטים נבחרו שתיים עשרה אבנים שונות.
"וְהָאֲבָנִים תִּהְיֶיןָ עַל-שְׁמוֹת בְּנֵי-יִשְׁרָאֵל, שְׁתֵּים עֶשְׁרֵה עַל-שְׁמוֹתָם פִּתּוּחֵי חוֹתָם, אִישׁ עַל-שְׁמוֹ תִּהְיֶיןָ לִשְׁנֵי עָשָׁר שֶׁבֶט." (שמות כ"ח, פס' כ"א) . מעניינת העובדה שלשם ייצוגם של השבטים נבחרו דווקא שתים עשרה אבנים שונות. כל אבן מאופיינת בצורה שונה, כל אבן עשויה מחומרים שונים. האבנים שונות מאוד בצורתן ובצבען.
שתים עשרה אבנים שונות מסמלות שנים עשר שבטים שונים באופיים ולעתים אף מנוגדים בתכלית הניגוד האחד מרעהו. בקוראנו את ברכת יעקב לשבטים בספר בראשית בפרק מ"ט, אנחנו מתחזקים בדעתנו, כי שתים עשרה האבנים השונות מסמלות שנים עשר שבטים שונים גם במנהגיהם וגם בעיסוקיהם. חיזוק לכך נקבל גם "בְּזֹאת הַבְּרָכָה אֲשֶׁר בֵּרֵךְ מֹשֶׁה, אִישׁ הָאֱלוֹהִים, לִפְנֵי מוֹתוֹ" בקוראנו את ברכת משה בספר דברים פרק ל"ג.
שתים עשרה האבנים מסמלות שתים עשרה תת-זהויות שונות. ומהגוון הזה של האבנים מן הראוי שניתן את דעתנו, שיש מקום בחברה הישראלית למגוון רב של דעות שונות הרחוקות אחת מרעותה. יש מקום למגוון צבעים וזהויות. חשוב מאוד במיוחד בימים אלו של רדיפה והשתקת קבוצות, שאינן מתיישבות עם הקו הרעיוני של המנהיגות, מן הראוי שנשאב מחושן המשפט מתן כבוד לשונה ונאמץ את החובה לתת לו כבוד. חשוב מאוד שנלמד לתת כבוד גם לדעת האחר ונגלה סובלנות חברתית. חשוב שנלמד להכיר בקיומו של השונה ובהשקפת עולמו השונה. חשוב שנלמד לקבל את קיומו של השונה בצבעו, באופיו ובמחשבותיו, ונאפשר לו לתת ביטוי למחשבותיו. מי ייתן וגם נר התמיד יצליח להפוך לקרן אור לשלל הצבעים בחברה הישראלית ולצבוע אותה רק בצבעי הטוב.

תאריך:  24/02/2021   |   עודכן:  24/02/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הערות והארות לפרשת "תצווה" (ג')
תגובות  [ 18 ] מוצגות  [ 18 ]  כתוב תגובה 
1
מצא חן בעיני הקטע האחרון
מצא חן בעיני   |  24/02/21 15:38
2
מי הוא קלינסקי באמת
ב,ל  |  24/02/21 17:34
 
- "לובה אליאב אדם אכזר"????
ב.ל מה קרה לך ?  |  25/02/21 08:11
 
- את הטיעון על מוסיקה גרמנית
לא הבנתי  |  25/02/21 10:00
 
- לובה אליאב אדם אכזר????
ב.ל השתגעת(ה)  |  25/02/21 16:30
 
- ציטוט מ- ב.ל "לובה אליאב האכזר
ב.ל. קובע  |  25/02/21 17:53
3
כמה עלוב וצבוע אפשר להיות ?
מגיב ותיק  |  25/02/21 11:35
 
- אוילוש, דבר חלש.
יורגן קלופס  |  25/02/21 12:19
 
- ליזבקלה בראונר...
מגיב ותיק  |  25/02/21 17:54
 
- הטמטום מעריץ את מגיב ותיק. ל"ת
הטמטום...  |  27/02/21 13:11
 
- יש לי מנוי לאופרה של קלן.
יורגן קלופס  |  28/02/21 10:33
 
- העליבות מעריצה את מגיב ותיק
העליבות מעריצה  |  25/02/21 16:49
4
כשם שהשנה מאחדת את כל החודשים
פלא יועץ  |  25/02/21 12:18
5
מאחלים לך בריאות טובה אוהביך
איתן, חג שמח .  |  25/02/21 17:43
6
תודה לך , איתן ל"ת
מנחם שם טןב  |  26/02/21 10:17
7
שבוע טוב ומבורך לכל עם ישראל. ל"ת
שבוע טוב. שבוע ט   |  28/02/21 11:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף קנדלקר
במרשתת מצטט מי שמצטט, שישנה הנחייה לא כתובה שניתנת לאנשי הסגל הבכירים בבסיס נבטים שלא לנסוע בכביש ערד באר שבע בשעות מסוימות    חוששים לומר זאת בלשון חופשית, אבל נהלי הבטיחות מיועדים ומכוונים למול האוכלוסייה הבדווית שבמקום
ישראל אברמוב
קיימות אינספור דוגמאות מהעולם הגדול, שבהן רכבת תחתית או קלה יצרו ביקושים משמעותיים לרחובות או מתחמים שבער לא נחשבו למבוקשים כלל ועיקר
מרים לפיד
ביושבי על כיסא רופא השניים, כשד"ר ברקו הסתובב לרגע, החלקתי מהכיסא, והסתלקתי    לא ראיתיו יותר, ירד לשוודיה
רפי לאופרט
מול התחזקות גוש הימין (הציוני-לאומי), מתווה ומקדם השמאל הפוסט-מודרני והפוסט-ציוני (בהשראה ותמיכה של חוגים ביהדות ארה"ב), אנרכיה, וניסיון להחליף בעזרתה את המשטר הדמוקרטי במשטר אוטוקרטי-משפטני. הליכוד כיום הוא למעשה מפלגה ישראלית, שמרנית, מסורתית, ליברלית ודמוקרטית; מוביל ממשלות ישראל בדור האחרון
מרדכי ליפמן
פרשת ילדי תימן מסרבת לשקוע אל תוך נבכי ההיסטוריה של מדינת ישראל, וטוב שכך    מלבד העוול שנעשה למשפחות הללו, אי-אפשר שלא לשאול גם, מי היה בין הגורמים שלפחות ידעו עליו, ולא עשו מאומה להפסיקו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il