X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
דוח המודיעין על רצח חאשוקג'י, 26.2.21 / CNN
למרות הדוח הקובע את אחריותו לרצח חאשוקג'י

ביידן לא יעניש את הנסיך מוחמד

הגיע למסקנה שצעדים ממשיים - כמו הליכים פליליים נגד יורש העצר הסעודי או מניעת כניסתו לארה"ב - יפגעו בצורה קשה מדי ביחסים עם סעודיה שהיא בת ברית חיונית משרד החוץ הכריז על "צו חאשוקג'י" - נוהל שיאפשר למנוע את כניסתם של מי שמעורבים ברדיפת מתנגדי משטר בחו"ל הנוהל הוחל על 76 סעודים ובהמשך צפויה ארה"ב להפעיל אותו נגד רוסיה, סין וטורקיה
▪  ▪  ▪
יחידת עילית הכפופה לנסיך [צילום: AP]
האם ביידן מנסה לדחוק את MBS
איתמר לוין
גארדיאן מנתח את הודעות הממשל בנוגע לסעודיה: האם הוא רוצה שהמלך יחליף את יורשו, או שמדובר רק בהתרחקות מהאחראי לרצח חאשוקג'י
לרשימה המלאה

הנשיא ג'ו ביידן אינו מתכוון לפעול במישרין נגד יורש העצר הסעודי, הנסיך מוחמד בן סלמאן, למרות אחריותו הישירה לרצח העיתונאי מתנגד המשטר ג'מאל חאשוקג'י באוקטובר 2018. כך מדווח (שבת, 27.2.21) ניו-יורק טיימס, לאחר פרסום עיקרי דוח המודיעין האמריקני על הרצח.
חאשוקג'י, אשר כתב בשנת חייו האחרונה בוושינגטון פוסט והתגורר בארה"ב (אך לא היה אזרח אמריקני), נרצח בקונסוליה הסעודית באיסטנבול, גופתו בותרה ושרידיה מעולם לא נמצאו. סעודיה טענה שהמשימה המקורית של אנשי הביטחון שנפגשו עם חאשוקג'י הייתה לשכנעו לשוב למולדתו ושהם פעלו ללא היתר, וכמה מאף נדונו למוות.
שירותי הביון האמריקנים - ובראשם סוכנות הביון המרכזית (CIA) - קבעו מיד לאחר הרצח, כי מוחמד אישר את הפעולה וכי הוא בוצע בידי צוות עילית שכל אנשיו היו כפופים במישרין למוחמד. ממצאים אלו פורסמו כבר לפני שנתיים, אך בעוד הנשיא דונלד טראמפ מנע פרסום רשמי שלהם, ביידן אישר לפרסם את עיקריהם, אם כי חלקים ניכרים מן הדוח נותרו חסויים.
עם זאת, בשורה התחתונה נוקט ביידן את אותה מדיניות של טראמפ: הימנעות מצעדים נגד מוחמד, האיש החזק כיום בסעודיה, בשל חשיבותה הרבה של הממלכה כאחת מבעלות בריתה העיקריות של ארה"ב במזרח התיכון. חשיבותה של סעודיה נובעת לא רק בשל היותה מפיקת הנפט הגדולה ביותר באיזור, אלא גם משום שהיא מובילה את הקואליציה הערבית נגד אירן ובשטחה מוצבים כוחות אמריקניים. דווקא משום שביידן מעוניין לחדש את מו"מ הגרעין עם אירן, אין הוא רוצה להתעמת עם ריאד גם בנושא חאשוקג'י.
ביידן הגיע למסקנה, כי כל צעד ממשי נגד מוחמד - כגון הליכים פליליים נגדו או מניעת כניסתו לארה"ב - יפגע קשות ביחסים עם סעודיה. לאחר שבועות של דיונים בבית הלבן ובצמרת הממשל, החליט ביידן שהמחיר של צעדים אלו יהיה גבוה מדי. במסע הבחירות שלו דיבר ביידן בחריפות רבה נגד מוחמד, אך כנשיא הוא מחויב להביא בחשבון יותר גורמים - כפי שקורה במקרים רבים לאנשי אופוזיציה המגיעים לשלטון.
ביידן אומנם החליט שלא לאסור את כניסתו של מוחמד לארה"ב, אך גם אינו מתכווו להזמינו בעתיד הנראה לעין. בשבוע שעבר שוחח ביידן עם המלך סלמאן, בניגוד למנהגו של טראמפ לשוחח עם מוחמד. אלא שהמלך הוא בן 85 ובריאותו לקויה, וכאמור בנו הוא השליט האמיתי בממלכה. בצורה לא רשמית מאותת ממשל ביידן, כי יקבל בברכה את החלפתו של מוחמד כיורשו המיועד של אביו, אך אין לו כל אפשרות להתערב בצורה גלויה בנושא סעודי פנימי כה מובהק. יצוין, כי יורש העצר אינו מחליף אוטומטית את המלך ויש צורך באישור מועצה של בכירי הממלכה.
הממשל מתכוון לפעול נגד אישים סעודים אחרים, בדומה לעיצומים שהוטלו בשנים האחרונות על מקורבים לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. שר החוץ, אנתוני בלינקן, אישר להטיל עיצומים על מי שעמד בראש המודיעין הסעודי והיה מעורב בצורה עמוקה ברצח חאשוקג'י, וכן על "הכוח להתערבות מהירה" - יחידה במשמר המלכותי הכפופה במישרין למוחמד ואשר אנשיה ביצעו את הרצח. ממשל טראמפ כבר אסר על 17 המעורבים ברצח להיכנס לארה"ב.
בלינקן גם הודיע על סוג חדש של עיצומים, הנושאים את השם "צו חאשוקג'י", ואשר יופעלו נגד ממשלות ואנשים הרודפים מתנגדי משטר מחוץ לגבולותיה של אותה מדינה. הצעד המרכזי יהיה מניעת כניסתם לארה"ב, ובגל הראשון נכללים 76 סעודים. צעדים אלו יהיו חלק מהדוח השנתי שמפרסם משרד החוץ בנוגע לזכויות האדם בעולם. ארה"ב צפויה להפעיל אותם גם נגד רוסיה, סין וטורקיה, שאף הן מתנכלות - לעיתים קרובות באלימות עד כדי רצח - נגד מתנגדי משטר הפועלים מחוצה להן.
סעודיה הגיבה בהודעה תקיפה, לפיה היא דוחה את "ההנחות השליליות, הכוזבות והבלתי-מקובלות" הכלולות בדוח המודיעין, ואשר לדבריה מכיל "מסקנות ומידע בלתי מדויקים". לדברי סעודיה, הדוח הוא חסר הצדקה לאחר שגינתה בצורה ברורה את "הפשע הנתעב הזה" ולאחר שהנהגתה "נקטה בצעדים הנחוצים כדי להבטיח שטרגדיה מיותרת כזו לא תישנה".

תאריך:  27/02/21   |   עודכן:  27/02/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק, ד"ר יונתן ספייר
כדי לקדם את חלומותיו על שחזור האימפריה מבלי לעורר ביקורת פנימית ובדרך בה יוכל להתחמק מהסתבכויות בינלאומיות, הקים ארדואן מיליציות פרטיות העושות את דברו ברחבי המזרח התיכון    במרכזן עומדים קצינים איסלאמיסטים והן מבוססות על מגויסים מבין הפליטים הסורים    לפעולות אלו יש חלק מרכזי בערעור היציבות האיזורית ולכן המערב חייב לבלום את נשיא טורקיה
מחלקה ראשונה
דוח המודיעין האמריקני הוכן מיד לאחר רצח מתנגד המשטר ב-2018 וממצאיו היו ידועים    פרסומו הוא חלק משינוי המדיניות כלפי יורש העצר
ירון פרידמן
הראיון שהעניקה לרשת "אל-ערביה" בדובאי ררד סדאם חוסיין, בתו של הדיקטטור העירקי, ממשיך לעורר סערה בעולם הערבי ובעירק בפרט. מה אמרה על תלייתו, האם תירש את אביה, ומה היו התגובות בעולם הערבי?
יוני בן-מנחם
הרש"פ שיגרה מכתב לממשל ביידן שבו היא מסבירה את השתתפות תנועת חמאס בבחירות אך היא מסתירה את העובדה כי מדובר בארגון טרור הדוגל בהשמדת ישראל. יו"ר הרש"פ מנסה "להכשיר את השרץ" ולהשיג לגיטימציה אמריקנית לחמאס כשותף פוליטי של הרש"פ הרשאי להשתתף בבחירות למרות שהסכמי אוסלו אוסרים השתתפות בבחירות של ארגוני טרור
יוני בן-מנחם
ארגוני זכויות אדם בעולם קוראים לנשיא ג'ו ביידן לפעול לשחרורה של הנסיכה שיח'ה לטיפה, בתו של שליט דובאי, שנחטפה על-ידי אביה ומוחזקת בניגוד לרצונה. האו"ם דורש מאיחוד האמירויות לשחררה או לספק הוכחות כי היא עדיין בחיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il