X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בעקבות המתקפה על בסיס "עין אלאסד" האמריקני

חשש בעירק מתגובה צבאית אמריקנית

ממשלת עירק חוששת מתגובה צבאית אמריקנית בעקבות ההתקפה של המליציות הפרו אירניות על בסיס "עין אלאסד" האמריקני בעירק. ההערכה כי ההתקפה התעכבה בגלל ביקור האפיפיור בעירק, אירן ממשיכה בניסיונותיה לגרש את צבא ארה"ב מעירק
▪  ▪  ▪
[צילום: עלי עבדול חסן/AP]

נראה כי הנשיא ג'ו ביידן איננו ממהר להתקפל מול הלחצים האירניים, הדיפלומטיים והצבאיים כאחד, בסוף השבוע שעבר האריך הנשיא אמריקני בשנה את "מצב החירום המיוחד" של ארה"ב מול אירן בנימוק כי אירן עדיין מהווה איום יוצא דופן על ארה"ב ובגלל המשך תמיכתה בשלוחותיה הטרוריסטיות במזה"ת, הודעה על כך נמסרה לקונגרס.
במקביל לכך, הודיעו דוברים רשמיים של ממשל כי ארה"ב ממשיכה לבדוק מי עומד מאחורי המתקפה ברקטות על הבסיס האווירי האמריקני הגדול "עין אלאסד" בעירק בסוף השבוע שעבר.
ההערכה היא שמליציית "גדודי חיזבאללה" הנתמכת על-ידי אירן היא שביצעה את המתקפה בתגובה על ההפצצה האמריקנית על מתחם המליציות הפרו אירניות בגבול עירק סוריה.
שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין אמר ב-7 במרס כי ארה"ב תגיב על התקפת הרקטות על בסיס "עין אלאסד" בעירק בזמן שתבחר וכי הוא "מקווה שאירן תעשה את הדברים הנכונים".
התקיפה בסוריה
צילומי הלווין שפירסמה רשת CNN ב-28 בפברואר של האתרים שהפציצו מטוסי חיל-האוויר האמריקני, בגבול סוריה עירק, לא הותירו ספק כי הייתה זו תקיפה רצינית על המליציות הפרו אירניות בעקבות ההתקפות החוזרות ונשנות שלהן על הבסיסים האמריקנים בעירק ועל שגרירות ארה"ב בבגדד.
המתחם שהותקף שייך לשתי מליציות פרו אירניות, "גדודי חיזבאללה" ו "סייד אלשהודאא", שתיהן משתייכות למסגרת הגג "אלחשד א-שעבי" הנתמכת על-ידי אירן והן חשודות על-ידי האמריקנים כי אנשיהן הם אלה שתוקפים באופן קבוע יעדים אמריקנים בעירק. האמריקנים פעלו על סמך מודיעין מדויק ממנגנוני המודיעין שלהם וגם מידע שהגיע מעירק.
הנשיא האמריקני ניסה שלא ל"מתוח את החבל" יתר על המידה מול אירן ולהביא להסלמה גדולה בעירק שבה מוצבים חיילים אמריקנים. החזית האמיתית של ארה"ב היא בעירק מול המליציות הפרו אירניות ולא בסוריה. בהפצצה האמריקנית במזרח סוריה נהרגו 22 בני אדם, על-פי גורמים סורים 17 מהם היו לוחמים של המליציות הפרו אירניות. סוריה גינתה את "ההתקפה הפחדנית" וגם רוסיה הצטרפה לגינוי.
נראה כי הנשיא ביידן ניסה באמצעות התקיפה של המליציות הפרו אירניות בסוריה להעביר מסר לאירן כי הוא בעד דיאלוג מדיני אולם ארה"ב עדיין שומרת בידיה את האופציה הצבאית ולא תאפשר פגיעה באזרחיה או בחייליה. הנשיא ביידן הורה על תקיפה בסוריה, חודש לאחר כניסתו לתפקידו, כדי לבנות הרתעה מול אירן ולשים קץ להתקפות של המליציות הנאמנות לה על מטרות אמריקניות בעירק.
חששות בעירק ממתקפה אמריקנית
המסר ההרתעתי של הנשיא ביידן לאירנים באמצעות התקיפה בסוריה היה ברור: כל פגיעה באמריקנים בעירק תיענה בתגובה צבאית מיידית, אולם, אירן אינה מתכוונת לוותר והמליציות שלה הגיבו בתקיפת בסיס "עין אלאסד" האמריקני בעירק.
לכן, גובר החשש בעירק כי התגובה האמריקנית על התקיפה של המליציות על בסיס "עין אלאסד" היא רק שאלה של זמן, להערכת גורמים בכירים בממשלת עירק, התקיפה האמריקנית התעכבה בגלל ביקורו ההיסטורי של האפיפיור בעירק. אירן ממשיכה בהתקפות, באמצעות המליציות הנאמנות לה, על היעדים האמריקנים בעירק משתי סיבות:
  • המשך הנקמה בארה"ב בעקבות חיסולו של קאסם סולימאני במגמה להביא לנסיגת חיילי ארה"ב מעירק על-פי החלטת הפרלמנט העירקי לפני יותר משנה.
  • הפעלת לחץ על ממשל ביידן להסיר את הסנקציות מעל אירן ולחזור להסכם הגרעין מ-2015.
הממשל האמריקני איננו מעוניין בהסלמה בעירק, אך אם הוא לא יגיב על ההתקפה על בסיס "עין אלאסד" יתפרש הדבר כחולשה של הנשיא ביידן אשר מנסה לבנות את ההרתעה של ארה"ב בעירק,אירן מתכוונת להמשיך בהתקפות על היעדים האמריקניים בעירק, זוהי החלטה אסטרטגית של המנהיג העליון ח'מינאי והנשיא ביידן צריך להחליט אם הוא נגרר למשחק "החתול והעכבר" האירני בעירק שמטרתו להתיש את ארה"ב, בסופו של דבר לא תהייה לו ברירה והוא יצטרך להורות על תקיפה צבאית בעירק למרות התנגדות ממשלתה החוששת מהסלמה גדולה במדינה השסועה.
לא מן הנמנע שהנשיא ביידן מנסה מצדו לשחק במשחק "המקל והגזר" בעירק בכל הקשור אירן כדי לנסות ולרכך אותה,, בסוף השבוע שעבר דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית "אירנא" כי ארה"ב נתנה "אור ירוק" לעירק להפשיר כספים אירניים בסך שישה מיליארד דולר שהיו מוקפאים בבנק המסחר העירקי וכי אירן מנסה לקבל מקוריאה הדרומית ויפאן עוד סכום של כ-7 מיליארד דולרים שהוקפא והיווה תשלום עבור קבלת נפט מאירן, הכל באישורו של ממשל ביידן.

תאריך:  08/03/2021   |   עודכן:  08/03/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חשש בעירק מתגובה צבאית אמריקנית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
ירון פרידמן
מוחמד בן סלמאן יכול להיחשב כרפורמטור מתון בתחומים מסוימים אך הוא אינו אדם נאור. ערכיו רחוקים מאוד מהתרבות המערבית. בן סלמאן לא שינה את מערכת המשפט החשוכה בסעודיה, הכוללת הוצאות להורג בירי או בעריפת ראשים בכיכרות לרוצחים, טרוריסטים, אנסים וסוחרי סמים
יורם שוייצר, אורנה מזרחי
לאחר איפוק בן מספר חודשים, הארגון מנסה לפגוע בישראל - מתוך הנחה שהיא אינה פנויה לנהל מערכה מלאה    לישראל מומלץ לערב את ממשל ביידן בנעשה בלבנון
איתמר לוין
הסנאטור כריס מרפי, חבר ועדת החוץ, טוען במאמר ב-Foreign Affairs שארה"ב צריכה לאתחל מחדש את יחסיה עם מדינות המפרץ הפרסי: פחות נשק ויותר דיפלומטיה, דגש על זכויות אדם ועידוד רפורמות פוליטיות    מרפי מדגיש שיש לשמר את שיתוף הפעולה הביטחוני, וסבור שלמדינות המפרץ אין חלופה רוסית או סינית לעוצמה האמריקנית
איתמר לוין
אנשי שמאל טוענים שיש להעניש את האחראי לרצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י; וושינגטון פוסט מסביר מהם השיקולים הגורמים לממשל להימנע מכך
איתמר לוין
הגיע למסקנה שצעדים ממשיים - כמו הליכים פליליים נגד יורש העצר הסעודי או מניעת כניסתו לארה"ב - יפגעו בצורה קשה מדי ביחסים עם סעודיה שהיא בת ברית חיונית    משרד החוץ הכריז על "צו חאשוקג'י" - נוהל שיאפשר למנוע את כניסתם של מי שמעורבים ברדיפת מתנגדי משטר בחו"ל    הנוהל הוחל על 76 סעודים ובהמשך צפויה ארה"ב להפעיל אותו נגד רוסיה, סין וטורקיה
רשימות נוספות
לא לשכוח את הקשר עם ירדן  /  ד"ר ערן לרמן
הסתיים הסכסוך במפרץ  /  יוני בן-מנחם
נ"י טיימס: ישראל חיסלה את מספר 2 באל-קאעידה  /  עידן יוסף
המיליציות של ארדואן והחלום העות'מאני  /  ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק, ד"ר יונתן ספייר
דוח המודיעין האמריקני: מוחמד מאחורי חאשוקג'י  /  מחלקה ראשונה
"לא פוסלת חזרה לפוליטיקה של עירק"  /  ירון פרידמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il