X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
האם אכן ההתחדשות העירונית המתוכננת בשנים הקרובות, תצלח את אתגר התשתיות המשלימות? האם אנחנו, היזמים, שממילא מהססים בימים אלה האם בכלל כדאי לגשת לפרויקט של התחדשות עירונית, זאת בשל הביורוקרטיה הסבוכה של מתן היתרים?
▪  ▪  ▪
אם בארזים נפלה שלהבת [צילום: סטריט וויו]

זה נשמע אולי כמו בדיחת קרש הזויה, אבל זו מציאות אמיתית. לאחרונה הכריזה עירית גבעתיים כי איננה מאשרת קידום כ-3,000 יחידות דיור המתוכננות במסגרת התחדשות העירונית במתחם ההסתדרות שבדרום העיר, זאת משום שאין לה יכולת לספק מים לתוספת הדירות המשמעותית הזו.
העובדה שאחת הערים היקרות והמבוקשות בארץ בכלל ובגוש-דן בפרט, שסובלת כידוע מהעדר עתודות בנייה ומשטח מוניציפלי קטן במיוחד, כ-3,250 דונמים בלבד, הגיעה למצב של העדר מוצר בסיסי דוגמת מים, הינה לטעמי פעמון אזעקה מהדהד. האם אכן ההתחדשות העירונית המתוכננת בשנים הקרובות, תצלח את אתגר התשתיות המשלימות?
לכאורה מדובר בעימותים חוזרים ונשנים בין העיריות והרשויות המקומיות לבין יזמים, מי יממן את אותן תשתיות, ביוב, תיעול, מדרכות, חניות, מוסדות ציבור, שצ"פים, פארקים וכו', הנדרשים בעקבות התחדשות עירונית, בין אם מדובר בתמ"א 38 או פינוי בינוי.
בדרך כלל נושא זה הוזכר בקונטקסט של תמ"א 38, היכן שאין תב"ע חדשה לאותו מתחם מתחדש, ואז תוספת יחידות הדיור יוצרת עומס כבד על התשתיות הקיימות. כאן, במקרה של גבעתיים, זוהי בהחלט דוגמה תקדימית, אול מעניינת, הממחישה שגם שינוי תב"ע במסגרת פינוי בינוי, אינה פותרת בהכרח את נושא עומס התשתיות.
האם אנחנו, היזמים, שממילא מהססים בימים אלה האם בכלל כדאי לגשת לפרויקט של התחדשות עירונית, זאת בשל הביורוקרטיה הסבוכה של מתן היתרים, התעסקות סיזיפית של מול דיירים ומול רשויות מקומיות, שלא לדבר על היטלי השבחה עושקים וכן התקנה האחרונה של מנהל התכנון במשרד הפנים, לפיה עלינו להקצות לפחות קומה מסחרית אחת עבור הרשויות המקומיות, במסגרת תמ"א 38/2, צריכים לממן את אותן תשתיות משלימות?
והאם, לחלופין, המעמסה הזו צריכה להיות מוטלת על העיריות והרשויות המקומיות? והרי הדוגמה של גבעתיים, ללא ספק אחת העיריות היציבות והמבוססות בישראל, ובעלת אינטרס עליון בקידום תוכנית אסטרטגית דוגמת מתחם ההסתדרות, ממחישה אל נכון כי אם בארזים נפלה שלהבת, מה יעשו אזובי הקיר, עיריות ורשויות "עניות" יותר מגבעתיים, שגם כך בקושי מחזיקות מעמד תקציבית?
האחריות, לפרוטוקול, הינה בידי ממשלת ישראל שצריכה וחייבת להכניס יד עמוק לכיס ולממן את אותן תשתיות משלימות. הממשלה היא, היא זו שהכריזה בשעתו על מתן עדיפות להתחדשות עירונית, כולל שרי שיכון לדורותיהם, והיא היא זו שהכריזה ב-2005 על תמ"א 38 כתוכנית ממלכתית לאומית לחיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה ועל כן בידיה, ורק בידיה, האחריות לפתרון הבעיה המתחילה בשצ"פים, מדרכות, מוסדות ציבור וביוב, וגומר, מסתבר, גם בהעדר מים זורמים למתעתדים להתגורר בגבעתיים.
אני צופה, לצערי הרב, כי העדר החלטה אסטרטגית בנושא זה, עלול מאוד לטרפד כבר בזמן הקרוב עוד ועוד פרויקטים של תמ"א, שממילא מתנדנדים אנה ואנה כמו משענת קנה רצוץ, ולהביא אותם לעולם שכולו טוב. יש בכך, כמובן, נזק עצום לשוק הדיור הסובל כבר היום מהעדר היצע קריטי, ובמיוחד באזור הביקוש במרכז הארץ, שלא לדבר על הנזק הכלכלי למדינת ישראל הצפופה לעילא ולעילא, ובה, בעיר זעירת ממדים דוגמת גבעתיים, כל מטר רבוע שווה אונקיית זהב טהור. חומר למחשבה למקבלי החלטות בממשלת ישראל הבאה.

הכותב הוא יו"ר קבוצת פרקש יזמות ונדל"ן.
תאריך:  15/03/2021   |   עודכן:  15/03/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עקיבא שפיגלמן
למשימת החיסונים המהירה והאפקטיבית ביותר בעולם, בה חוסנו מיליונים בישראל בעוד מדינות אחרות נאבקות עדיין להכיל את הנגיף, מלחמת ששת הימים מתאימה כמו כפפה
איתן קלינסקי
נורית זרחי אינה מחנכת ואינה מבקשת ליפות את העולם    אני בפשטות מבקש לציין שאני אוהב לקרוא את ספריה ונהניתי להקריא לנכדי מספריה
אלי אלון
בעשור הראשון של המאה ה-20 נבנו ברחוב "מנוחה ונחלה" במושבה רחובות מספר בתים מפוארים שבלטו בהשוואה לבתי המושבה ועל כן כונה רחוב זה "רחוב המיליונרים"    אחד מבתים אלה הוא בית אלעזר סלוצקין (רח' מנוחה ונחלה מס' 60) שהוקם ב-1908 - בית מרשים שמאחוריו עבר היסטורי מפואר הקיים עד היום
עמנואל בן-סבו
ככל שמערכת הבחירות מתקרבת ההקצנה מתעצמת, גם מי שביקשו לסמן עצמם כבעלי שיח אחר, שונה, ממלכתי, לא מצליחים להתאפק ונענים להנחיות יועציהם, בג'ונגל תתנהג כבג'ונגל, אם אינך רוצה להיות הנטרף הייה הטורף    כל התורה על רגל אחת
יוסי אחימאיר
בהחלט מובנת הזעקה העולה בקריאה לשים קץ לפשיעה בכפרים, בערים במשולש, בגליל ובנגב. גם השכנים היהודיים סובלים ממנה. אבל אי-אפשר שישימו את כל יהבם על המשטרה, על עומס מטלותיה. מצד אחד, מבקשים - ובצדק - יתר שיטור, יתר נוכחות משטרתית בישובים, מצד שני זועקים מרה נגד המשטרה, יוצאים בחריפות נגדה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il