X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
חקירה נגד אסמה אסד על פשעי מלחמה, 15.3.21 / סקיי
עשר שנים למלחמת האזרחים בסוריה (א')

אסד ניצח - והרס את המדינה

סוריה קרועה בין קבוצות אתניות, התושבים במצוקה איומה ואסד אינו שולט בפועל מחוץ לדמשק. אבל הוא חושש מכל פשרה ומאיים במלחמה נוספת - מנתח אקונומיסט
▪  ▪  ▪
חוזר לסיפורים של אביו [צילום: AP]

מחירי המזון בסוריה גואים, ורבים מתושביה מצויים בסכנת רעב. סוחר בעיר קאמישלי שבצפון-מזרח המדינה מתאר כיצד השלטונות מקשים עליו עוד יותר: משאיותיו עמוסות החיטה נאלצות לעבור באין-ספור נקודות ביקורת בדרך לדמשק, וברובם על הנהגים לשלם. ואילו הכוחות הכורדיים, השולטים בפועל במעבר לשטח שבשליטת משטר אסד, גובים תשלום לפי משקל החיטה.
בצד השני של המעבר גובה הדיביזיה המשוריינת הרביעית, בפיקודו של אחיו של בשאר אסד, גובה 3,000 דולר לכל משאית. הסוחר גם חייב לשחד פקידים בדמשק ולתמוך בפעולות הממשלה, שאם לא כן – יוגדר כמחבל. לעיתים המעברים סגורים, כי הצדדים לוחצים זה על זה. עדיף לשווק את החיטה בחו"ל; "הפוליטיקאים מרעיבים את העם", הוא אומר לאקונומיסט.
סדרה של הסכמים בין ארה"ב, אירן, רוסיה וטורקיה מגבילה את הלחימה, אבל בפועל סוריה מחולקת לשטחים שכל אחד מהם נהנה מחסותו של גורם זר אחר. השלטונות המקומיים מתעצמים ולכל אחד מהם יש מיליציות משלו, כלכלה משלו וקבוצה אתנית שהוא מעדיף. אסד אומנם ניצח במלחמה, אך זהו נצחון פירוס. הכלכלה הסורית מצויה במצב הגרוע ביותר מזה עשור, והלירה נסחרת בשוק השחור בפחות מאחוז בודד מערכה לפני המלחמה. ממשלת אסד יכולה לשלם לעובדי הציבור רק 15 דולר בחודש. התורים לדלק נמשכים שעות ארוכות. המלחמה, השחיתות, העיצומים האמריקניים וקריסת הבנקים בלבנון – כל אלו יצרו את המשבר. בעלות בריתו של אסד, רוסיה ואירן, כמעט ואינן מסייעות, משום שגם הן בקשיים.
לאסד אין תשובות. בנאומיו הוא מתעלם לרוב מבעיותיה הקשות של סוריה. למרות עלייה ניכרת במקרי הקורונה מאז אמצע פברואר (כולל בשאר אסד ורעייתו, אסמה אסד), רק מחצית מבתי החולים במדינה מתפקדים. אפילו תוכנית החיסון מפולגת, כאשר קבוצות האופוזיציה מנהלות מו"מ נפרד עם תורמי חיסונים. אסד מוטרד יותר מהפיקוח על אנשיו מאשר על הנגיף.
סעו מחוץ לדמשק, ממשיך אקונומיסט, ותיווכחו שממשלתו של אסד איננה ממש שולטת גם באיזורים שבאופן רשמי מצויים בידיה. כוחות רוסיים פועלים ללא כל פיקוח. מיליציות בתמיכה אירנית שולטים במעברים ללבנון ועירק. ישראל מפציצה אותן מן האוויר. ואילו הסורים פונים לאחיהם האתניים או הכיתתיים, כדי לקבל את הסיוע שהממשלה איננה מעניקה. הדרוזים בדרום, הערבים במזרח והעלאווים של אסד בחוף – כולם דואגים לעצמם. התנגשויות בין הקבוצות מתרחשות לעיתים קרובות.
באזור שבשליטת הכורדים הוחלפו הערבית בכורדית והלירה בדולר. סורים מחוצה לו המבקשים להתיישב בו זקוקים לתומך מקומי. גם הרשויות הדרוזיות לא אוהבות מתנגדים; כוחותיהן פוגעים ביריבים ומגייסים בכפייה צעירים (כולל ערבים). האזור סובל יחד עם שאר המדינה, אבל לפחות יש לו נפט והגנה אמריקנית, והוא מוכר לעירק נפט וחיטה. כך יכול השלטון הכורדי לשלם משכורות גבוהות בהרבה מאלו של ממשלת אסד. חומרי בנייה מגיעים מחו"ל; בחודש שעבר נפתח בית זיקוק המספק מאות משרות. ואילו האיזורים עליהם השתלטו כוחותיו של רג'פ טאיפ ארדואן אימצו את הלירה הטורקית; אנקרה משלמת לפקידים המקומיים ומנהלת את עבודות השיקום.
נשיא סורי פרגמטי יותר, אולי היה מנסה להגיע להסכמים עם הרשויות האיזוריות ומבזר את הכוח בניסיון לשמר את אחדותה של המדינה. אבל אסד חושש שמא פשרה תיתפס כסימן של חולשה, ולכן במקום לעשות זאת הוא מאיים במלחמה נוספת. בנאומיו הוא חוזר לסיפוריו של אביו על גדולת התרבויות הערבית והמוסלמית, ובכך מרחיק מעליו את המיעוטים. אמצעי התקשורת הממלכתיים מגנים את הסורים שמחוץ לאיזורי הממשלה כמחבלים וגיס חמישי. בתחילת החודש אישר הפרלמנט חוק השולל את אזרחותו של מי שאינו מחדש את תעודת הזהות שלו אחרי עשר שנים, אשר יופעל נגד הפליטים ומתנגדיו של אסד. רבים מהם רוצים לחזור – אבל גם לראות מישהו אחר בשלטון.

תאריך:  17/03/21   |   עודכן:  17/03/21
+מצב הפליטים הסורים מחמיר
13:18 17/03/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

וושינגטון פוסט מביא את הנתונים הקשים על מצוקתם של המיליונים שנאלצו לברוח ממולדתם, ואומר שפתרון אינו נראה באופק; לא ברור האם סוריה תתאושש אי-פעם

החורף הקשה של הפליטים, ינואר 2021 / DW News
פליטים מסוריה בלבנון [צילום: חוסיין מאלה, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמה בסוריה
עידן יוסף
התקיפה הייתה כנגד מטרות אירניות    גורם צבאי סורי: התקיפה בוצעה מהאוויר מהגולן. מערכות הנ"מ הופעלו ויירטו את רוב הטילים    גורם ביטחוני אמר מוקדם יותר: אין מנוס מתגובה ישראלית על הפגיעה באונייה
עידן יוסף
כך התירה לפרסם הצנזורה הצבאית    נתניהו וגנץ קיימו שיחות עם פוטין ועם שר ההגנה הרוסי    הממשלה קיימה ישיבה חסויה שבה נמסרו לשרים פרטים    לפני כשנתיים הוחזרו בתיווך רוסי עצמותיו של חלל צה"ל זכריה באומל, ובימים האחרונים דווח בסוריה על חיפושים בבית קברות מדרום לדמשק בניסיון נוסף למצוא שרידי גופות של חיילים ישראלים
ירון פרידמן
ישראל מפציצה מטרות אירניות על אדמת סוריה מדי חודש, לעיתים בקצב של פעם בשבוע, ורוסיה שותקת. על כן, נוצר הרושם כאילו הוצאת הכוחות האירניים מסוריה אינה רק אינטרס ישראלי בלבד אלא גם רוסי. לפי פרסומים בתקשורת הערבית אפילו הנשיא אסד מעוניין להתפטר מהאירנים. האם תאוריה זו נכונה? והאם יש לצפות לפינוי המיליציות והיועצים האירנים מאדמת סוריה בטווח הקרוב?
ירון פרידמן
התקשורת הישראלית עסוקה כל הזמן בסוריה כזירת מלחמה בין ישראל ואירן. אולם רוב הישראלים אינם מודעים לטרגדיה של הדרוזים בדרום סוריה, הסובלים ממצוקה כלכלית וביטחונית חמורה. המקרה של הדרוזים בסוריה מוכיח עד כמה כוזבת הססמה של הנשיא בשאר אל-אסד לפיה הוא מגינם של המיעוטים. מה באמת קורה לדרוזים מעבר לגבול הגולן, עד כמה חמור מצבם, מי עוזר להם, וכיצד זה קשור לישראל?
מרדכי קידר
הכרתו של אסד שאירן הפכה לנטל בארצו גורמת לו לרצות לסלקה, בהבנה שהשגת יעד זה עוברת בישראל. ייתכן שזו הסיבה למגעים המתנהלים בין המדינות על-פי דיווחים זרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il