X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הפתיחה מחדש של תעלת סואץ, 30.3.21 / CNN
אישאן ת'רור מנתח בוושינגטון פוסט:

הלקחים מהאונייה שנתקעה בתעלה

הכלכלה העולמית שברירית ותלויה בתעבורה הימית ובמיוחד בכמה צווארי בקבוק, יש דיבורים על נתיבים חילופיים וצריך להסדיר את המעברים החיוניים
▪  ▪  ▪
Ever Given לאחר חילוצה [צילום: AP]

9.6 מיליארד דולר ליום – זה היה מחיר העיכובים בתעבורה הימית בנמל סואץ, בשבוע בו חסמה אוניית הענק Ever Given את המעבר בה, כאשר נתקעה לרוחבה. זוהי תזכורת למידת התלות של הכלכלה העולמית בתעבורה הימית: 70% מהסחר העולמי. ויש עוד כמה לקחים, כותב אישאן ת'רור, פרשן בכיר לענייני חוץ בוושינגטון פוסט.
זהו סיפור עולמי. הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי שיבח את חילוץ האונייה כהצלחה מצרית והזכיר ש-13% מהסחר העולמי עוברים בתעלה. אבל האונייה עצמה היא מגדל בבל צף: בבעלות חברה יפנית, מופעלת בידי חברה מטייוואן, מנוהלת בידי חברה גרמנית ושטה תחת דגל פנמה. היא הובילה מטען מאסיה לאירופה, בעיקר לנמל רוטרדם שבהולנד; נתקעה במזרח התיכון; וחולצה בידי צוותים מיפן, הולנד ומצרים.
25 הימאים שעל סיפונה הם הודים – חלק מ-2 מיליון יורדי ים ממדינות רבות, במיוחד מדרומה ודרום-מזרחה של אסיה. הקורונה גרמה לכך שמאות אלפים מהם נתקעו בספינות, הרעועות לעיתים, הרבה מעבר למועד סיום העסקתם – עובדים בלתי נראים במה שרב-חובל אחד תיאר כ"מגזר הצללים" של הכלכלה העולמית.
הכלכלה העולמית שברירית. ב-50 השנים האחרונות זינקה התפוסה באוניות המטען ב-1,500%, תוך הגדלה של סוגי המטענים והורדה במחירים. הללו יוצרים צווארי בקבוק בנתיבים עמוסים במיוחד כמו תעלת סואץ, והמעבר של אוניות הענק נעשה סבוך יותר. הענף סובל מירידה בתעריפים, מחסור בציוד והעדר מקום באוניות – וזה עוד לפני הקורונה. ההשלכות של סגירת התעלה והקרקוע הצפוי של Ever Given יורגשו עוד חודשים רבים, גם למי שאינו מפליג בתעלה – וכל זה בעולם בו החוליות הבינלאומיות של שרשרת האספקה תלויות זו בזו.
האירוע גם החיה דיבורים על חלופות לתעלה – החל מהדרך הארוכה והיקרה בהרבה סביב אפריקה, ועד להבטחה של מעבר בקוטב הצפוני כאשר הקרחונים הנמסים פותחים נתיבים חדשים. "האירוע מחייב את כולם לחשוב על גיוון הנתיבים הימיים האסטרטגיים, לנוכח העלייה בהיקף המשלוחים הימיים", אמר בסוף השבוע ניקולאי קורצ'ונוב, הנציג הרוסי לנושא שיתוף הפעולה הבינלאומי באזור הארקטי.
עולם של נקודות חנק. חסימת התעלה מזכירה עד כמה חשובים מעברי מים בודדים למשק העולמי כולו ומהי חשיבותן האסטרטגית של מעצמות איזוריות. משבר בתעלת סואץ, בתעלת פנמה, במיצרי מלאקה (במלזיה) או במיצרי הורמוז (במפרץ הפרסי) עלול לשתק את השווקים הבינלאומיים ואף להביא לעימות בין ציים יריבים.
כמה פרשנים רואים את אירוע Ever Given כדוגמית למשברים עתידיים קשים יותר. למשל: סין תלויה בייבוא נפט (75% מהצריכה) ועפרות ברזל (80% מהצריכה), ומדיניות החוץ שלה – כולל "יוזמת החגורה והכביש" – מיועדת באופן קבוע להבטיח את אספקתם הסדירה; שלא לדבר על כמויות הייצוא העצומות שלה. בשל כך, היא פגיעה במיוחד להסגר ימי. לכן, נקודות מפתח כמו תעלת סואץ יהיו המוקד ליותר יריבות ומתחים גיאו-פוליטיים.
מסיבה זו, חשוב שהמעצמות ימצאו שיטה קולקטיבית לניהול מעברים אלו – טוען האדמירל בדימוס ג'יימס סטוורידיס, לשעבר המפקד העליון של נאט"ו, במאמר במגזין טיים אותו מצטט ת'רור. "בכל המיקומים הללו יש להתמקד ביצירת רשויות בינלאומיות שינהלו אותם; יקיימו תרגילים קבועים ואימונים לאסונות כמו זה שהתרחש בתעלת סואץ; יוקצבו להם כספים בינלאומיים כדי להבטיח שיישארו פתוחים בזמן משבר; ויהיה להם משטר בינלאומי במסגרתו המעצמות שיקימו אותו יבדקו אותם בצורה סדירה", הוא מציע.

תאריך:  31/03/21   |   עודכן:  31/03/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הלקחים מהאונייה שנתקעה בתעלה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
טעות קלסית
כבש 44  |  31/03/21 16:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ביידן הקיף את עצמו בעשרות אנשי אובמה - אבל הוא גם מנסה ללמוד מן הטעויות של הנשיא ה-44, תוך הישענות על עשרות שנות נסיונו בוושינגטון
איתמר לוין
51 נהגי אוטובוס בלונדון מתו מקורונה, 27 מתוכם בשלושת החודשים הראשונים של המגיפה - ובתו של אחד מהם דורשת, במאמר בגארדיאן, לקיים בהקדם חקירה
איתמר לוין
יתר השווקים המתעוררים אינם סובלים מן הבעיות של טורקיה ומהתנהגות חסרת אחריות כמו של ארדואן, אם כי עליהם ללמוד את הלקח - מציע אקונומיסט
איתמר לוין
בת-זוגו של הפיננסייר הפדופיל מואשמת כעת בסחר למטרות מין בילדה בת 14, אותה העבירה שוב ושוב בין ניו-יורק לפלורידה; מסגרת הזמן הורחבה עד 2004
איתמר לוין
הנשיא והמחוקקים רוצים להגדיל את הנטל על העשירים והחברות - הן כדי לממן את תוכניות הענק להשקעה בתשתיות ובחינוך, הן כדי להקטין את חוסר השוויון והן כדי לבטל את הרפורמה של טראמפ    ניו-יורק טיימס מדווח שחילוקי הדעות הן על שיעור ההעלאות, על מי יחולו ואלו צעדים נוספים יש לנקוט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il