X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
קוראים במאמר בניוזוויק ללחוץ על חברות מערביות גדולות להפסיק לפעול במחוז הסיני, בו מאות אלפים מבני המיעוט המוסלמי הפכו לעבדים
▪  ▪  ▪
הפגנת תמיכה באויגורים בטורקיה [צילום: אמרה גורל, AP]

העולם ממשיך לעמוד מן הצד כאשר שבות ומתחוללות זוועות המהדהדות את אלו של שנות השואה. הדוגמה האחרונה היא דיכוי המיעוט המוסלמי האויגורי בידי סין. כך מאשימים במאמר בניוזוויק הרב אברהם קופר, מבכירי מרכז שמעון ויזנטאל, ונורי טורקל, פעיל למען זכויות האויגורים וחבר הנציבות האמריקנית לחופש דתי בינלאומי.
יש תיעוד נרחב לשעבודם של האויגורים בידי סין. למעלה מחצי מיליון מהם נאלצים לעבוד ללא תשלום בשדות כותנה, ועוד 1.6 מיליון נתונים בסכנה שיעבדו לעובדי כפייה. הממשלה מפעילה בכוח תוכנית עיקור נרחבת והפכה את הפולחן של האויגורים לעבירה פלילית. ארה"ב וקנדה קבעו שמדובר ברצח עם, אך הוא נמשך.
אנחנו מעורבים בפשע יותר מכפי שאכפת לנו לדעת - מאשימים קופר וטורקל, חמישית מכלל בגדי הכותנה מיוצרים מכותנה שמקורה במחוז שיניאנג, מרכז הדיכוי. כמה מותגים מתחילים להרחיק את עצמם מכותנה זו, אך אחרים עודם מהססים. רשתות מרקס אנד ספנסר ו-ASOS הבריטיות וקומץ מותגים אחרים התחייבו להפסיק לרכוש כותנה משיניאנג וממפעלים בסינים המעסיקים עובדי כפייה. אם עוד כמה חברות גדולות יצטרפו, יהיה סיכוי אמיתי לפגוע ברווחיות של עבודת הכפייה במחוז.
אבל יש הרבה מותגים המסרבים ליטול אחריות בנושא זה. יצרנית היוקרה הגרמנית הוגו בוס הודיעה במפורש, כי תמשיך לרכוש כותנה משיניאנג; אך בכיריה מיהרו לתקן את ההודעה והודיעו שבפועל היא כלל אינה רוכשת כותנה משם. לאור ההיסטוריה של הוגו בוס, ניתן היה לקוות שהיא תהיה יותר רגישה: היא העסיקה עובדי כפייה במלחמת העולם השנייה, ורבים מהם אולצו לתפור את מדי הס"ס. נראה שגם פולקסוואגן לא למדה את הלקח. חברה זו הייתה מעורבת בשעבודם של יהודים ואלפי עובדי כפייה אחרים ברחבי אירופה בתקופה הנאצית, ואחד ממנהליה נדון למוות בנירנברג בשל כך. כיום יש לה מפעל בשיניאנג, בו ככל הידוע מועסקים עובדי כפייה אויגורים.
יותר מדי חברות נכנעות למסע ההפחדה הסיני, הכולל "חרם לקוחות" מתוזמר מלמעלה נגד כל חברה זרה המעזה להביע דאגה לגורלם של האויגורים. רשת זארה הסירה הודעה המסבירה את מדיניותה כלפי עובדי כפייה; יצרנית ביגוד הספורט פילָה הודיעה שתמשיך לרכוש כותנה משיניאנג.
חברות אמריקניות שולחות שדלנים לקפיטול כדי להסביר מדוע יש להמשיך במדיניות של עסקים כרגיל. בשנה שעברה פעלו אפל, נייק וקוקה-קולה נגד חוק שמטרתו למנוע את כניסתם לארה"ב של מוצרים שהם תוצר של עבודת כפייה אויגורית. החוק עבר ברוב מוחץ בבית הנבחרים אך נתקע בסנאט. הקונגרס החדש שב והעלה אותו בחודש שעבר והוא זוכה לתמיכה דו-מפלגתית רחבה. לזכותה של אפל יש לומר, שהיא הפסיקה את קשריה עם OFilm, ספקית מצלמה לאייפונים.
קופר וטורקל קוראים לקונגרס להעביר את החוק ולזמן לשימועים את ראשי החברות הממשיכות לפעול בשיניאנג. ממשלת גרמניה, המחויבת להנצחת השואה, צריכה לדרוש מהוגו בוס ופולקסוואגן להתנתק משיניאנג. העיצומים האמריקניים על הבכירים הסינים האחראים לדיכוי בשיניאנג צריכות להימשך ולהיות מתואמים עם מדינות נוספות. ג'ו ביידן, אנגלה מרקל ומנהיגים נוספים חייבים לצאת בגלוי ובעוצמה להגנת האויגורים.
הקהילה הבינלאומית צריכה לבחון היטב את אולימפיאדת החורף בבייג'ינג ב-2022. כמו הנאצים ב-1936, הסינים ינצלו את המשחקים כניצחון תעמולתי. 13 החברות העיקריות המעניקות חסות למשחקים והדיפלומטים שיסעו אליהם מעניקים גיבוי למשטר המבצע רצח עם. כל מי שהאנושות חשובה לו יותר מאשר מדליות, צריך לדרוש שהוועד האולימפי הבינלאומי יעביר את המשחקים למדינה דמוקרטית באסיה. אם זה לא יקרה, ארה"ב ומדינות אחרות צריכות לשקול חרם עליהם.
ייתכן שהנסיונות לבלום את המדיניות הסינית המושחתת ייכשלו, אבל אסור לנו לשבת מן הצד ולהזמין מוצרים מחברות שכבר הוכתמו בתקופה הנאצית בהיסטוריה הגרועה ביותר של עבודת כפייה - טוענים קופר וטורקל - וכעת משתפות פעולה עם סין בשעבוד האויגורים. אחריותנו היא לפעול כך שמי שהשנה הם עבדים - אולי בשנה הבאה יהיו בני חורין. ככל שהעולם החופשי ימשיך להיות אדיש, לפעול בצורה חלקית או יתפשר על ערכיו תמורת רווחים וסחורות זולות - כך יתארכו הסבל והשעבוד של האויגורים.

תאריך:  04/04/21   |   עודכן:  04/04/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות זכויות אדם
איתמר לוין
יניב לוזון, רשם בכיר בבית המשפט בקריות, העלה נימוק זה כאחת הסיבות לדחיית תביעה של הורים ערבים למימון הסעות לבית ספר מחוץ לכרמיאל; טען שזו המסקנה המתבקשת מחוק הלאום    נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, רון שפירא, ביטל חלק זה של פסק הדין, תוך שהוא רומז לשיקולים זרים של לוזון: האזכור היה שגוי והוא עלול לעורר תחושה ש"לא נעשה למטרת ההכרעה במחלוקת המשפטית שבין הצדדים"
מירב ארד
קובע: יותר ממחצית העצירים בגואנטנמו כיום הוחזקו טרם הבאתם לשם בתוכנית המעצר של ה-CIA    גם השיפורים שנעשו בבתי המשפט הצבאיים עדיין הותירו פעילותם בלתי חוקית על-פי החוק הבינ"ל    אמנסטי קורא לממשל הנכנס לסגור את המתקן לתמיד
עידן יוסף
מחקר אמנסטי: אירן חסמה במכוון את הגישה לאינטרנט במחאות נובמבר 2019 כדי להסתיר מקרי ההרג הבלתי חוקיים    הפשיטות הקטלניות גבו את חייהם של לפחות 304 בני אדם
איתמר לוין
אקונומיסט: חברות מערביות מצויות תחת לחץ גובר להימנע מרכישת חומרי גלם ממחוז שיניאנג בסין, בשל הדיכוי הקשה ועבודות הכפייה של המיעוט המוסלמי
עידן יוסף
היחידה הישראלית האחראית על הסחר בבני אדם הצטמצמה לשוטרת אחת, אשר בין יתר תפקידיה היא האחראית היחידה למתן הכרה לנשים כקורבנות סחר בבני אדם    עוד הומלץ בדוח כי על המדינה להגדיל את היקף החקירות, התביעות וההרשעות של הסוחרים, ולהחמיר את העונשים שיוטלו עליהם
רשימות נוספות
רק 40% מהאסירים זוכים למרחב של 4.5 מ"ר  /  עידן יוסף
"אף אסיר לא חלה בקורונה"   /  עידן יוסף
ישראל - מקום 76 בדירוג החופש  /  איתמר לוין
מניעת סכנות או צנזורה  /  איתמר לוין
ונהפוך הוא   /  איתמר לוין
ברקודים על שתי רגליים  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il