X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
שידור חי מבית המשפט / כאן11
שלב ההוכחות במשפט נתניהו נפתח הבוקר

הדם הרע, השופטים והדיסאינפורמציה

הטענות של ההגנה כלפי החוקרים והפרקליטים מושמעות בכעס אמיתי, בעוד התביעה משוכנעת שמדובר בניסיון להסיט את תשומת הלב השופטים יצטרכו לקבוע כבר בעדותו של אילן ישועה כמה קווים חשובים שישפיעו על ניהולו של המשפט באווירה הפוליטית הטעונה, תשמעו הרבה מאוד דיווחים מוטים ומוטעים משני הצדדים
▪  ▪  ▪
קצת כמו שופטי כדורגל [צילום: עמית שאבי, פלאש 90]

1. לפני תשע שנים חתמה ליאת בן-ארי על כתב האישום בפרשת הולילנד. כאשר החל המשפט היא כבר הייתה פרקליטת מיסוי וכלכלה, וניהולו בפועל עבר לידי יוני תדמור - מי שעתיד לרשת ממנה את התפקיד. בכמה מן הדיונים הראשונים, בעדותו של שמואל דכנר, הגיעה בן-ארי בעצמה לאולם. גיורא אדרת ניהל באחד הימים חקירה נגדית תוקפנית, ובן-ארי התנגדה בתוקפנות לא פחותה. אבל אחרי שהסתיים הדיון, אדרת העניק לבן-ארי נשיקה אבהית על מצחה.
זה לא יקרה במשפט נתניהו, ולא בגלל תנועת MeToo אלא משום שהאווירה בין ספסלי התביעה וההגנה שונה לחלוטין. שופט בית המשפט העליון, יוסף אלרון, תיאר זאת בלשון דיפלומטית כ"חוסר אמון". בצורה יותר גלויה אפשר לדבר על דם רע. הטענות של ההגנה נגד התנהלות המשטרה והפרקליטות מושמעות בכעס אמיתי. משוכנעים שם שהחקירות התנהלו בצורה רשלנית וחובבנית, שלא לומר אכזרית ומוכוונת מטרה, ושהפרקליטות הייתה שותפה מלאה משום שליוותה את התיקים מראשיתם. התביעה משוכנעת בה אם היא פעלה בצורה ההגונה ביותר, ושהטענות נגדה מיועדות להסיט את תשומת הלב מחומרת האישומים ועוצמת הראיות.
מה שיקרה הבוקר (יום ב', 5.4.21) בבית המשפט יכול להגדיר במידה רבה את האווירה במשפט כולו. האם נאום הפתיחה של בן-ארי יהיה ענייני ויבש - סקירת-על של האישומים והראיות - או יהווה במתקפת-נגד להדיפת הטענות המשפטיות והפוליטיות כלפי החוקרים והפרקליטים? ואם בן-ארי תבחר באפשרות השנייה, האם הסניגורים ישברו את הנוהג ויתנגדו? ואם הם יתנגדו, מה יחליטו השופטים? אחר כך תחל עדותו של אילן ישועה, ושוב יצוצו מאפייני הרוחב: לאיזו רזולוציה תבקש התביעה לרדת? כמה התנגדויות יהיו? כיצד יטפלו בהן השופטים?
2. האולם בו מתקיים משפט נתניהו הוא זה שבו התקיים משפטו של אהוד אולמרט, אחרי שיפוץ והרחבה. כאשר אולמרט קם להעיד במשפטו, הוא הקדיש עשר דקות תמימות לתיאור בית אביו וילדותו בבנימינה. ההרכב בראשות הנשיאה דאז, מוסיה ארד, לא עצר אותו - ובכך איבד את השליטה על העדות. אולמרט דיבר כמה שרצה ועל מה שרצה.
במובן זה יש דמיון בין שופטים בבית המשפט לבין שופטי כדורגל במשחקים מכריעים. בין האחרונים יש מי שרוצים לתת למשחק לזרום ולהתערב רק אם אין ברירה, ויש מי שבכמה שריקות בדקות הראשונות מבהירים מי בעל הבית. רבקה פרידמן-פלדמן, משה בר-עם ועודד שחם יצטרכו להחליט כבר בעדותו של ישועה מהי הטקטיקה שלהם. האם הם ידונו בכל התנגדות לגופה, או יתנו החלטה רוחבית? האם יאפשרו התנגדויות מרובות, או ידרשו לאפשר לעד לדבר? האם ועד כמה יתערבו בעצמם בחקירות? האם יאפשרו התנגדויות מורכבות שיחייבו להוציא את העד מן האולם?
3. עד עכשיו הצגנו הרבה סימני שאלה, אז הנה סימן קריאה אחד: תהיה המון דיסאינפורמציה סביב המשפט הזה, מכל הכיוונים. כבר הערתי, שהן תומכי נתניהו והן מתנגדיו טוענים שיש נגדו שלושה כתבי אישום - הללו כדי להראות עד כמה הוא נרדף, והללו כדי להראות עד כמה הוא מושחת. האמת היא שיש כתב אישום אחד ובו שלושה אישומים, אבל האמת - כמו פולנייה טובה - יושבת לה לבד בחושך. זה לא נורא חשוב כשלעצמו, אבל זה בהחלט מהווה דוגמית למה שיתרחש במהלך המשפט עצמו.
הנה דוגמה נוספת, מהימים האחרונים. הן פעיל שמאל והן פעיל ליכוד ביקשו מבית המשפט להעביר את הדיונים בשידור חי (זה בחיים לא יקרה). הראשון הסביר שכולם צריכים לראות עד כמה נתניהו הוא עבריין, והשני הסביר שכולם צריכים לראות שזהו - כלשונו - "משפט דרייפוס של המאה ה-21". באווירה כזאת (ונא עיינו שוב בפסקה 1), אין סיכוי שתהיה הסכמה אפילו על העובדות הפשוטות ביותר של המשפט: מי אמר מה.
קל מאוד להוציא מהקשרם דברים שנאמרים בבית המשפט. למשל: שופט מחדד לעד את שאלת התביעה - ואז אומרים שזו שאלה שלו, המרמזת של דעתו. עד מדבר בציניות, אבל מתעלמים מן הטון של דבריו. מסמך מתקבל כפוף להוכחת האותנטיות שלו, ואת זה "שוכחים" לדווח. מצטטים את התנגדות ההגנה ולא אומרים שהיא נדחתה. האפשרויות כמעט בלתי מוגבלות, והן יתממשו כאן על ימין ועל שמאל - תרתי משמע, כמובן במיוחד ברשתות החברתיות למיניהן.
נזכיר את המובן מאליו: משפט נתניהו איננו מרוץ ל-100 מטר או ל-10 ק"מ; הוא אפילו לא מרתון. אם המשפט הזה יתנהל במלואו, אנחנו מדברים על שנתיים-שלוש של דיוני הוכחות, שלוש פעמים בשבוע, שש שעות בכל יום. משפט הולילנד - הדבר הכי קרוב שהיה עד כה בישראל למשפט נתניהו - לימד שיכולים להיות הבדלים גדולים ומשמעותיים בין המעצר, כתב החשדות, כתב האישום, פסק הדין במחוזי ופסק הדין בעליון. הפעם אנחנו מדברים על 335 עדי תביעה ועל 100,000 מסמכים בחומר החקירה - ומי יודע כמה עדים ומסמכים בפרשת ההגנה. כל ההערכות שתשמעו לאורך הדרך, יהיו במקרה הטוב ניחוש פרוע. זה יהיה ארוך, מתיש, לעיתים משעמם, לעיתים מרתק, עם רגעי דרמה ורגעי מרגוע. והכי חשוב: זה יהיה משפט כהלכתו. כל השאר הוא רעשי רקע.

תאריך:  05/04/2021   |   עודכן:  05/04/2021
+בעדות הראשית מצטייר ארגון פשיעה
19:16 05/04/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

מתי לטענת ישועה החל אלוביץ להתערב בתכנים עבור נתניהו  ▪  חשוב לזכור שיש עוד לעבור את מסננת החקירה הנגדית  ▪  העיתוי הכי לא נוח מבחינת נתניהו: כאשר הוא תלוי בנפתלי בנט

נתניהו היום בבית המשפט [צילום: אורן בן-חקון, פול]
+שר הביטחון: נתניהו לא כשיר לכהן כרה"מ, מנסה לעשות דה לגיטימציה למשפט נגדו
18:22 05/04/21  |  איציק וולף

שר הביטחון, בני גנץ, אמר בתגובה לנאום נתניהו - שהיה תגובה לדיון המשפטי שהתקיים היום בעניינו של נתניהו - כי נתניהו הוכיח הערב שהוא לא כשיר לכהן כראש ממשלה, והוא זה שמנסה לבצע הפיכה שלטונית.
"המתקפה שלו כנגד הפרקליטות נועדה למטרה אחת - דה לגיטימציה לתוצאות המשפט וניסיון לצבור כוח בלתי מוגבל. אני קורא לכל הסיעות להתאחד ולמצוא את הדרך להחליפו. עד שנצליח, אני מבקש להעביר מסר לפרקליטות, לשופטים ולמערכת המשפטית כולה- המשיכו לבצע את תפקידכם ללא מורא. לא נאפשר שום פגיעה בכם ונשמור על עצמאותכם מתוך ממשלת המעבר", אמר.

+"הפרקליטות הייתה במסע ציד נגדי"
17:59 05/04/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

ראש הממשלה תוקף בחריפות את התובעת במשפטו, עו"ד ליאת בן ארי, וטוען כי ההימנעות שלה מנוכחות בשימוע שלו מעידה על כך שההליך כולו היה "משחק מכור מראש", כלשונו  ▪  "כל ההליך שהתנהל נגדי היה שימוש פסול בכוח השלטוני הדורסני שבידי הפרקליטות"

נתניהו. "מקווה שהמשפט יתנהל אחרת" [צילום: מן הטלוויזיה]
+ישועה ואלקלעי כינו את נתניהו "קים"
15:04 05/04/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

אומר שבשנים 2016-2013 הפך האתר למאולף ולמעשה לשלוחה של דוברות נתניהו  ▪  "לא היה מצב שאני יכול להוציא ידיעה רעה ולא אקבל תגובה"  ▪  מתאר אווירה קשה, ויכוחים סוערים וצעקות בינו לבין עורכי וואלה בשל ההתערבויות בנוגע לנתניהו  ▪  תיאר את מצבו כ-abuse: "במובן מסוים כמו אישה מוכה, ואני עשיתי abuse לאלה שמתחתי"

אלוביץ היום בבית המשפט [צילום: אורן בן-חקון, פול]
+ואף-על-פי-כן, המשפט יצא לדרך
14:25 05/04/21  |  צ'לו רוזנברג   |   לרשימה המלאה

יבואו כל אותם מקטרגים נגד רשויות אכיפת החוק ויוכיחו בראיות מוצקות שהיו עוד פוליטיקאים וראשי מערכות תקשורת שקשרו ביניהם עסקות כלכליות וטובות הנאה בסכומי עתק תמורת סיקור אוהד בכלי התקשורת

נתניהו. בבית המשפט [צילום: יוטיוב / כאן11]
+"היה מאמץ מיוחד של נתניהו נגד בנט;
ההתערבויות היו נגד הערכים העיתונאיים"
12:10 05/04/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

אומר שההתערבויות של שאול אלוביץ לטובת נתניהו החלו בסוף 2012 והלכו והסלימו עם הזמן  ▪  מעיד שנדרש "להזיז או לזרוק" את העורכת הראשית, טלי בן-עובדיה, משום שבעבר כתבה נגד שרה נתניהו  ▪  "איריס אלוביץ מונתה לעורכת-על מעלי"; התפרצה בהמשך: "כמה אתה יכול לשקר?!"  ▪  "היינו במצב אבסורדי: היה אסור לפרסם ידיעה, אבל היינו חייבים לפרסם את התגובה"

"הרבה מאוד חומרים" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הדם הרע, השופטים והדיסאינפורמציה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מתלונן על דיסאינפורמציה ועושה
נובאמת  |  5/04/21 09:14
 
- צודק ל"ת
רואה נכוחה  |  5/04/21 12:06
2
בבקשה להפסיק הרצת לאוקמיה ל"ת
אף אחד  |  5/04/21 10:34
3
לוין צדיק יסוד עולם
אבל דבריך  |  5/04/21 11:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משפט נתניהו
איתמר לוין
ראש צוות התביעה, ליאת בן-ארי, תשא נאום פתיחה בו תשרטט את עיקרי האישומים והראיות; עשויה להגיב למתקפות מצד הנאשמים על התנהלות המשטרה והפרקליטות    עד התביעה הראשון: אילן ישועה, לשעבר מנכ"ל וואלה; צפויה התנצחות בין התביעה לסניגוריה בנוגע לקבילות המסמכים וההקלטות שיוגשו באמצעותו
איתמר לוין
זכותו של נתניהו, כמו של כל נאשם, לבקש פטור מדיוני ההוכחות במשפטו - בדיוק כמו שאולמרט ביקש וקיבל במשפט הולילנד    דרישתה של הפרקליטות לנוכחותו בנאום הפתיחה של בן-ארי מרמזת שזה לא יהיה נאום משפטי גרידא, אלא מתקפת יחסי ציבור    ואילו הסירוב להסכים להיעדרותו מעדותו של ישועה מעלה את החשש, שמא הפרקליטות רוצה ליצור מצב בו נתניהו יהיה 18 שעות בשבוע בבית המשפט ולא יוכל למלא את תפקידו
איתמר לוין
גנץ מסיים את תפקידו כממלא-מקום שר המשפטים, ובהעדר שר קבוע - התיק יוחזק בידי נתניהו, בניגוד מוחלט להסדר ניגוד העניינים שהכין מנדלבליט וקיבל תוקף של פסק דין בבג"ץ    גנץ: מחר יהיה יום שבו ראש הממשלה מבקש לשבש מהלכי משפט ולהטיל מורא על הפרקליטים שעוסקים בתיקיו, השופטים ואזרחי ישראל כולם
איתמר לוין
נכון שמבחינה חוקית אין מניעה לבחור את בנימין נתניהו לנשיא המדינה, אבל ההיגיון הפשוט ביותר והשכל הישר ביותר מלמדים שזהו רעיון מטורף    האם ייתכן שנאשם בשחיתות ימנה שופטים, יעניק חנינות, יקבל אורחי רמי מעלה ויחתום על כתבי האמנה?    אם נתניהו יהיה רק מועמד לנשיאות, ישראל תהפוך ממדינה שיש בה שחיתות למדינה מושחתת
איתמר לוין
טוענת שמנכ"ל וואלה לשעבר - עד התביעה הראשון - יתאר שיטה במסגרתה היטיבו שאול ואיריס אלוביץ במשך שנים עם נתניהו    אומרת ששיחות הרענון עם ישועה נערכו בהתאם להנחיות פרקליט המדינה, ושכל החומרים שהוצגו לו בהם מוכרים היטב להגנה    הסניגורים טענו שהשיחות היוו למעשה השלמת חקירה ודורשים לפסול אותן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il