X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בית הכנסת מונסטיוטס, סלוניקי
יום השואה: ביקור בשרידי קהילת סלוניקי (ב')
הבתים והשווקים נשארו, היהודים נעלמו
כמה מעשירי הקהילה היהודית בסלוניקי הקימו בתים מפוארים שעודם ניצבים על תילם - אבל כעת הם בידיים יווניות לאחר שהבעלים ויורשיהם נרצחו, נטלו העירייה והממשלה את הבניינים; כל שנותר מן העבר היהודי הוא שלטים מבין עשרות בתי הכנסת ובתי הספר נותרו בודדים בלבד
רבקה קלדרון על שואת יהודי יוון / משרד החינוך

השוטר היווני המופקד על בית הספר היהודי בסלוניקי (לשעבר "תלמוד תורה" הנודע) מאוד לא אהב את העובדה שצילמתי את המבנה, למרות תעודת העיתונאי שהצגתי, ולרגע היה נדמה שהוא עלול להזעיק תגבורת. עמיתו שליד בית הכנסת העיקרי בעיר דרש ממני להקפיד שלא לצלם את עמדת המשטרה, אלא רק את חזיתו של הבניין – שבזמן ביקורי, באוקטובר 2020, היה סגור בשל הקורונה. דלתותיו של בית הקברות היהודי החדש היו סגורות, והשומר כל כך כעס שהפרעתי את מנוחתו, עד שהודיע שאין כניסה – וזהו זה. שלושה מוסדות קהילתיים מרכזיים של קהילה שחרבה כמעט לחלוטין בשואה.
בית הספר על שם ליאון גטניו היה אחד משני בתי הספר היהודיים הפרטיים במרכז סלוניקי, וערב השואה היו בו 245 תלמידים ותשעה מורים. הבניין תוכנן בשנת 1928 בידי ז'ק משה, ונועד לאכלס גן ילדים, בית ספר יסודי ובית ספר תיכון מקצועי. הוא חדל לפעול ב-1943. בית הכנסת מוֹנֶסְטַרְיוֹרֶס נוסד בשנת 1925 בתרומתה של אידה ארואסטי לזכרו של בעלה, יצחק ארואסטי. בני הזוג היו מהעיר מונסטיר, ובמקור נועד בית הכנסת לשרת את יוצאי אותה עיר שהתיישבו בסלוניקי בעשור שלפני כן. בית הכנסת שכן בלב אחד הגטאות שהקימו הגרמנים, והוא שרד בזכות העובדה שהצלב האדום קבע בו את משכנו.

הניצולים נאלצו להתגורר לצידם של הבוגדים
בית משפחת אלטיני במרכז העיר

לזכותן של הרשויות בסלוניקי ניתן לומר, כי מחוץ לכל הבתים המפוארים מוצבים שלטים מושקעים ומפורטים ביוונית ובאנגלית, המספרים את תולדותיהם ואת קורות בעליהם היהודים. זה יותר טוב מהמצב במדינות אחרות, במיוחד במזרח אירופה, וגם העובדה שהם משמשים לצרכים ציבוריים מקהה במשהו את תחושת הגזל – אך רק במשהו

הבניינים היהודיים המרשימים ביותר בסלוניקי אינם מבני הציבור הבודדים ששרדו, אלא וילות – למעשה מיני-ארמונות – אותם הקימו כמה מעשירי הקהילה לאורך רחוב Vasilissis Olgas החוצה את העיר מצפון לדרום. בתחילת המאה ה-20 היו ברחוב זה בסך-הכל 100 בתים מפוארים, מתוכם שרדו 20. כל אלו שהיו בבעלות נמצאים נמצאים כיום בבעלות מוסדות עירוניים וממשלתיים – ובכך ממשיכים בפועל עיריית סלוניקי וממשלת מחוז מקדוניה את הגזל בו החלו הנאצים. הללו חילקו את רכושם של יהודי העיר, אחרי גירושם לאושוויץ, בין משתפי פעולה מקומיים. אחרי המלחמה הוחזרו 300 בלבד מבין 11,000 דירות שהפקיעו הגרמנים; רק 30 מהן הוחזרו באופן מלא, וכל האחרות – בצורה חלקית בלבד, כך שהניצולים ויורשי הקורבנות נאלצו להתגורר יחד עם היוונים הפולשים והבוגדים.
תמונה דומה קיימת ברכוש העסקי. על-פי נתוניהם של יצחק כרם וברכה ריבלין, מבין 2,300 חנויות ובתי חרושת שהיו בבעלות יהודית – הוחזרו לבעליהם 50 בלבד. ואילו בעיית הרכוש הקהילתי הייתה סבוכה עוד יותר, שכן מאז ימי השלטון העות'מאני הוא נרשם על שמותיהם של אנשים פרטיים – שרובם נספו בשואה. לפיכך, התקשתה הקהילה להוכיח לשלטונות שהיא הבעלים של רכושה. 16 חנויות נבנו על רכוש שהיה שייך לקהילה, בסיוע ארגון הג'וינט ובכספי תרומות. בשנת 1961 מכרה הקהילה לממשלה את בית החולים הירש, שהמבנה המקורי שלו עודנו ניצב על תילו; שליש מן התמורה שימשה להחזר הלוואה לג'וינט, והיתרה – להוצאות סעד ולמענקי הגירה.
הווילות עליהן נספר מיד, אומר כרם ל-News1, היו שייכות למשפחות שנכחדו כמעט לחלוטין. אם היו פה ושם יורשים, הרי שהם חיו מחוץ ליוון – והחוק משנת 1951 הגביל את מתן הפיצויים לתושבי יוון בלבד. לזכותן של הרשויות בסלוניקי ניתן לומר, כי מחוץ לכל הבתים המפוארים מוצבים שלטים מושקעים ומפורטים ביוונית ובאנגלית, המספרים את תולדותיהם ואת קורות בעליהם היהודים. זה יותר טוב מהמצב במדינות אחרות, במיוחד במזרח אירופה, וגם העובדה שהם משמשים לצרכים ציבוריים מקהה במשהו את תחושת הגזל – אך רק במשהו.

כל כך מפואר, שהסולטן התגורר בו
וילה ביאנקה. סיפור אהבה אסור

הבית המרשים ביותר הוא במספר 198 והיה שייך למשפחת אלטיני. הוא נבנה בשנת 1898 כמעון הכפר של התעשיין היהודי-איטלקי קרלו אלטיני, בעליו של מפעל האריחים שנשא את שמו. פארו של הבניין הוביל לכך שבשנים 1912-1909 התגוררו בו הסולטן עבד אל-חמיד השני ופמלייתו, כאשר הוחזקו בסלוניקי בעקבות מהפכת הטורקים הצעירים. בשנת 1926 שימש הבניין את אוניברסיטת אריסטו שזה מקרוב הוקמה, ואשר כיום בנויה חלקית על בית הקברות היהודי העתיק. בזמן מלחמת העולם השנייה הוא היה בית חולים, ומאז 1979 משמש הבניין, הממוקם בתוך חצר ענקית ובצילם של עצי ענק, כמקום מושבה של מינהלת מחוז סלוניקי.
בבית מספר 214 שוכנת "וילה ביאנקה", אשר נבנתה בשנים 1913-1911 עבור התעשיין היהודי דינו פרננדז, שייסד את מבשלת השיכר "אולימפוס" יחד עם בני משפחות מזרחי ואלאטיני; היא קרויה על שם רעייתו. המסורת המקומית מספרת, כי בבניין זה התרחש סיפור האהבה בין אלין, בתו של פרננדז, לבין הקצין היווני הנוצרי ספירוס אליברטיס. ההורים כמובן התנגדו לקשר, אך הצעירים התעקשו, ברחו לאתונה והתחתנו ב-1914. פרננדז השלים לבסוף עם הנישואין, השניים חזרו לסלוניקי, התגוררו באחוזה המשפחתית, שרדו את השואה ונפטרו באותה שנה – 1965. דינו פרננדז ובנו נמלטו לאיטליה, שם נרצחו בידי הגרמנים ב-1943. כיום "וילה ביאנקה" היא מוזאון האמנות העירוני.
"וילה מורדוך", בבית מספר 162, לא נבנתה במקור עבור יהודים אלא הוקמה ב-1905 כמקום מושבו של מפקד הצבא העות'מאני באיזור, סייפולה פאשה. בשנת 1923 קנה אותה הבנקאי היהודי י"מ ציאלום, וכעבור שבע שנים הוא מכר אותה למשפחת מורדוך. לאחר מלחמת העולם השנייה שימש הבניין כמפקדה של צבא השחרור היווני, מפקדת הארמייה השלישית ומשרדי הביטוח הלאומי. מאז 1972 שוכן כאן חלק ממוזאון האמנות העירוני.

סיפורם של בני כת ה"דונמה"
וילה מודיאנו. נחת לאב מבנו

קפנדאג'י, בנקאי וסוחר, היה אחד מבני ה"דונמה" והקים את הבניין ב-1895 כבית הכפר שלו שנשקף בשעתו אל החוף. בתחילת המאה ה-20 התגוררו כאן הנסיך ניקולס, המושל הצבאי הראשון של מקדוניה, וראש ממשלת יוון, אֶלֶפְטֶרְיוּס וָניזֶלוֹס. מאחר שהבעלים המקורי היה עות'מאני, הבניין הועבר לרשות הבנק המרכזי של יוון לאחר העצמאות והוא בעליו עד היום; הבנק משתמש בו כמרכז תרבותי לצפון יוון

בית מספר 68 נבנה בשנת 1906 כמעונו של הבנקאי יעקב מודיאנו. לדייר הייתה נחת מיוחדת מן הבניין, שכן הוא תוכנן בידי בנו, אלי מודיאנו, שלמד בפריז הנדסה אזרחית ותכנן בתים רבים בסלוניקי, ובהם בניין המכס לשעבר הניצב עד היום בחלק הישן של נמל סלוניקי (שהפך לאזור בילוי). שבע שנים מאוחר יותר רכשה העירייה את הבניין והעניקה אותו במתנה למלך קונסטנטין, אשר פיקד על הצבא היווני בכובשו את העיר. בין מלחמות העולם התגורר כאן מושל מקדוניה, ולאחר מכן היה זה בית הספר הצבאי לרפואה. מאז 1970 הוא מאכלס את מוזאון הפולקלור והאתנוגרפיה של מקדוניה.
ביתו של אחמט קפנדאג'י (בית 108) חושף אותנו ל"דוּנְמֶה" – צאצאיהם של השבתאים שהתאסלמו בעקבות משיח השקר שבתאי צבי, אשר התאסלם באיזמיר בשנת 1666. לכת זו היה מסגד משלה בסלוניקי, הקרוי "יֶני קָאמי"; הוא נבנה ב-1902 וכיום הוא שייך לעירייה ומשמש כאולם תצוגות. קפנדאג'י, בנקאי וסוחר, היה אחד מבני ה"דונמה" והקים את הבניין ב-1895 כבית הכפר שלו שנשקף בשעתו אל החוף. בתחילת המאה ה-20 התגוררו כאן הנסיך ניקולס, המושל הצבאי הראשון של מקדוניה, וראש ממשלת יוון, אֶלֶפְטֶרְיוּס וָניזֶלוֹס. מאחר שהבעלים המקורי היה עות'מאני, הבניין הועבר לרשות הבנק המרכזי של יוון לאחר העצמאות והוא בעליו עד היום; הבנק משתמש בו כמרכז תרבותי לצפון יוון.
אחמט קפנדאג'י ואחיו יוסוף קפנדאג'י הקימו בית כפר נוסף, במספר 105. הבעלים עזבו את יוון ב-1923 במסגרת חילופי האוכלוסין עם טורקיה וממשלת יוון השתלטה על הבית, אם כי מחמט קפנדאג'י – בנו של אחמט – היה בעל אזרחות סרבית ו-35% מהבעלות נותרו בידיו; כאשר מת מחמט, עבר גם חלקו לידי הממשלה. בזמן הכיבוש הגרמני שכן כאן מטה הגסטאפו, ולאחר המלחמה הוא שימש עד 1973 כמפקדת כוחות נאט"ו ביוון; שנתיים לאחר מכן הועבר לידי הצלב האדום, ובהמשך שימש את האיחוד האירופי.

רובע מגורים קטן אשר קסמו לא פג
מתחם עוזיאל. סגנון כפרי בלב העיר

שאול מודיאנו הקים ב-1881 את Cite Saoul – אחד המרכזים המסחריים המודרניים הראשונים בעיר. זהו בניין מסיבי ובו 96 חנויות, משרדים ומחסנים, אשר נפגע קשות בדליקת הענק בדצמבר 1917 ושוקם עשר שנים לאחר מכן בידי אלי מודיאנו. שמה של אותה משפחה ניתן גם לשוק התופס חצי בלוק במרכז העיר, ואשר אותה בנה אלי מודיאנו בשנת 1922 כהעתק של הארקדות המסחריות הצרפתיות

מעט מערבה מחלקו הדרומי של Vasilissis Olgas(לא הרחק מהווילה של משפחת אלאטיני) נמצאים עוד מיני-ארמון וגם מיני-שכונה שהוקמו בידי יהודים. וילה מוֹרְפּוּרְגוֹ נבנתה בשנת 1906 והבעלים הראשונים שלה הייתה פאני עוזיאל, רעייתו של מואיז מורפורגו שניהל את טחנת הקמח הגדולה של משפחת אלאטיני, ארבע שנים לאחר מותה בשנת 1948 מכר בנה, ג'ורג' מורפורגו, את הווילה ל-ניקוס זרדינידיס, איש עסקים שבשנות ה-70 כיהן כשר בממשלת יוון. מאז 1997 שוכן כאן מרכז לתרבות ואמנות; בעת ביקורי במקום, נראה היה שהוא עומד בפני שיפוצים נרחבים.
ממש מאחורי הווילה ניצב "מתחם עוזיאל": 28 בתים קטנים וכמעט צמודים זה לזה, שהוקמו ב-1927 במסגרת עבודות השיקום הנרחבות אחרי דליקת הענק של 1917. את המתחם הקימו יוסף אהרון חזן ודוד מאיר עוזיאל, והוא תוכנן בידי ז'ק משה. אלו הם בתים בסגנון כפרי, בני קומה אחת וגינות קטנות; קסמם השתמר עד עצם היום הזה.
עקבותיהם של עשירי הקהילה היהודית נמצאות גם במרכז סלוניקי. שאול מודיאנו הקים ב-1881 את Cite Saoul – אחד המרכזים המסחריים המודרניים הראשונים בעיר. זהו בניין מסיבי ובו 96 חנויות, משרדים ומחסנים, אשר נפגע קשות בדליקת הענק בדצמבר 1917 ושוקם עשר שנים לאחר מכן בידי אלי מודיאנו. שמה של אותה משפחה ניתן גם לשוק התופס חצי בלוק במרכז העיר, ואשר אותה בנה אלי מודיאנו בשנת 1922 כהעתק של הארקדות המסחריות הצרפתיות. עד היום הוא חלק מן השוק המרכזי של סלוניקי; רק דבר אחד חסר: היהודים.

בית הספר היהודי, לשעבר "תלמוד תורה"
בית הספר על שם גטניו
וילה מורדוך. מידי העות'מאנים ליהודים
לעיון נוסף: Jewish Sites in Thessaloniki, by Rena Molho and Vilma Hastaoglou-Martinidis (Lycabettus Press, 2017)
תאריך:  08/04/2021   |   עודכן:  08/04/2021
+הנשיא במתקפה: תנועות חשוכות במסדרונות השלטון
23:48 08/04/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

במסר חריף לניצולי השואה ערך ריבלין הקבלה בין אירועי העבר לאירועי ההווה והאשים כי "תנועות גזעניות וחשוכות, אנטישמיות ושונאות זרים מקבלות דריסות רגל במסדרונות השלטון"  ▪  ההערכה היא כי ריבלין מכוון לחוגי הימין בישראל

חברי סיעת הציונות הדתית השבוע בבית הנשיא [צילום: לע"מ]
+ריבלין ביד מרדכי: "עלינו מוטלת האחריות והחובה לזכור ולא לשכוח"
15:32 08/04/21  |  מירב ארד

הנשיא ראובן ריבלין השתתף בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה בקיבוץ יד מרדכי. "מספר ניצולי השואה החיים בינינו הולך ומתמעט עם השנים, עלינו מוטלת האחריות והחובה לזכור ולעד לא לשכוח. להמשיך לשאת את לפיד הזיכרון איתכם, בעבורכם", אמר הנשיא בנאומו בטקס.

+רובינשטיין: הביקורת על ביהמ"ש נועדה להרוס, לא לתקן
14:31 08/04/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

אומר בהשקת הספר "עדים אחרונים": אין לי ספק שמשפט נתניהו יתנהל בצורה מקצועית; בית הדין הפלילי בהאג סובל מפוליטיזציה ומחפש את ישראל

השקת הספר "עדים אחרונים" / ערוץ חוק ומשפט - המשפט העברי
https://www.youtube.com/playlist?list=PLyD9d-D6KQ6uZYTQCjw1wS5C0vr3TDsm5
רובינשטיין. חשיבות העדויות המיידיות [צילום: איציק וולף]
+שבעה קני מנורה אפופים בלהבות
14:23 08/04/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

אתרי השואה ב"ירושלים דבלקן": גטו הברון הירש, ביתו של הנער המציל ג'קיטו מאסטרו, תחנת הרכבת ממנה יצאו השילוחים לאושוויץ והאנדרטה בשולי כיכר החרות בה התחוללה "השבת השחורה"

ראש עיריית סלוניקי על הנצחת השואה / כאן חדשות
אנדרטת השואה בשולי כיכר החרות
+ראש הממשלה והנשיא הקריאו שמות נספים
13:15 08/04/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה, "לכל איש יש שם", נערך הבוקר בטרקלין שאגל בכנסת בסימן "עד היהודי האחרון - שמונים שנה לראשית ההשמדה ההמונית"

[צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת]
+יום הזיכרון לשואה: ליקוי המאורות
11:12 08/04/21  |  מנחם רהט   |   לרשימה המלאה

רק בודדים מסכימים להודות באטימותם הנחרצת של מנהיגי הדור הקודם, שהתעקשו שלא לעודד עליה ארצה, והעדיפו על פניה את המשך הקיום היהודי בגולה, מתוך תפיסה פסיבית שגורסת כי 'שב ואל תעשה עדיף'

חלק מהציונות [צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש 90]
+על ההיסטוריוגרפיה של השואה
10:37 08/04/21  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

אושוויץ ומיידנק וטרבלינקה לא היו נזכרות על פני מפת ההיסטוריה הארורה אלמלא נגדשו ביהודים חפים מפשע בדרכם למשרפות  ▪  משטר הרצח לא היה מקים את אושוויץ רק כדי להשמיד צוענים

נקודת הכובד של השואה [צילום: איתמר לוין]
+"ישראל מחויבת לשלטון החוק ולדין הבינלאומי"
10:12 08/04/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

היועץ המשפטי לממשלה ציין כי המשפט שנערך בישראל לנאצי הבכיר הותיר חותם על השיטה המשפטית הנהוגה בישראל ומחוצה לה, ותרם תרומה חשובה להתפתחות המשפט הפלילי הבינלאומי  ▪  "נזכור ונבטיח: מערכת המשפט ואכיפת החוק במדינת ישראל תמשיך במחויבותה חסרת הפשרות לשלטון החוק, לערכיה היהודיים והדמוקרטיים ולעקרונות היסוד של הדין הבינלאומי"

60 שנה למשפט אייכמן / כאן חדשות
אדולף אייכמן בבית המשפט הישראלי
+סמוטריץ' פוגע בלקח של יום השואה
09:37 08/04/21  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה

אני מצר על כך שבשבוע בו אנחנו מציינים את יום השואה נכנסו לכנסת ישראל, לבית הנבחרים שלנו, פשיסטיים גזעניים מוצהרים, המעודדים יצרים אפלים, המלבים שנאה ויוצרים דה-מוניזציה של האחר שגר בארץ הזו

סמוטריץ'. עבד כי ימלוך [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]
+מתים, חיים ובית כנסת חרב אחד
09:13 08/04/21  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה

קמתי בשקט ממקומי, האולם כבר הוחשך, סקרתי שוב בעיניים יהודיות את האולם. בית כנסת מפואר עם מקום הבימה. הבטתי על משקוף דלת הכניסה, מקום בו הונחה מזוזה גדולה נותר במקום חשוף כמו מעיד על מה שהיה ואיננו

ליל הבדולח [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+הקורונה הרחיבה הנצחה דיגיטלית של השואה
08:46 08/04/21  |  יהודה קונפורטס   |   לרשימה המלאה

המגיפה העבירה אירועי זיכרון רבים לזום, והגבירה את השימוש בדיגיטל במוזאונים כמו יד ושם ובגופים אקדמיים ללימוד השואה  ▪  הרבה נעשה לשימור זיכרון השואה גם באמצעים הווירטואליים, אבל יש עוד הרבה מה לעשות

הדיגיטל בשירות זיכרון השואה והמלחמה בהכחשתה [צילום: מייקל זון, AP]
+"הפתרון הסופי" אכן כמעט היה סופי
07:30 08/04/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

95% מיהודי "ירושלים דבלקן" נרצחו בשואה, לאחר התעללויות וסבל איומים וגם לאחר שנטלו חלק במרד היחיד בתולדות אושוויץ  ▪  בעיר שהייתה מרכז כלכלי, רוחני ותרבותי של רבבות יהודים במשך 2,000 שנה, נותר צל קלוש בלבד של אחת הקהילות המפוארות באירופה

סיפורו של יהודה ברוך / יד ושם
שרידי בית הקברות היהודי בסלוניקי

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הבתים והשווקים נשארו, היהודים נעלמו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
מנחם רהט
רק בודדים מסכימים להודות באטימותם הנחרצת של מנהיגי הדור הקודם, שהתעקשו שלא לעודד עליה ארצה, והעדיפו על פניה את המשך הקיום היהודי בגולה, מתוך תפיסה פסיבית שגורסת כי 'שב ואל תעשה עדיף'
דן מרגלית
אושוויץ ומיידנק וטרבלינקה לא היו נזכרות על פני מפת ההיסטוריה הארורה אלמלא נגדשו ביהודים חפים מפשע בדרכם למשרפות    משטר הרצח לא היה מקים את אושוויץ רק כדי להשמיד צוענים
איציק וולף
היועץ המשפטי לממשלה ציין כי המשפט שנערך בישראל לנאצי הבכיר הותיר חותם על השיטה המשפטית הנהוגה בישראל ומחוצה לה, ותרם תרומה חשובה להתפתחות המשפט הפלילי הבינלאומי    "נזכור ונבטיח: מערכת המשפט ואכיפת החוק במדינת ישראל תמשיך במחויבותה חסרת הפשרות לשלטון החוק, לערכיה היהודיים והדמוקרטיים ולעקרונות היסוד של הדין הבינלאומי"
איתן קלינסקי
אני מצר על כך שבשבוע בו אנחנו מציינים את יום השואה נכנסו לכנסת ישראל, לבית הנבחרים שלנו, פשיסטיים גזעניים מוצהרים, המעודדים יצרים אפלים, המלבים שנאה ויוצרים דה-מוניזציה של האחר שגר בארץ הזו
עמנואל בן-סבו
קמתי בשקט ממקומי, האולם כבר הוחשך, סקרתי שוב בעיניים יהודיות את האולם. בית כנסת מפואר עם מקום הבימה. הבטתי על משקוף דלת הכניסה, מקום בו הונחה מזוזה גדולה נותר במקום חשוף כמו מעיד על מה שהיה ואיננו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il