X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בעידוד משרד הפיתוח [צילום: לע"מ]
הנגב - ארץ פירות ירקות וגרעינים
גילוי: קרקע הלס בנגב הצפוני והמערבי טובה לחקלאות יותר מאשר אדמות הצפון הניסיונות בתחנת גילת הוכיחו זאת

פתיח - ניסוי וטעייה
בקיץ 1954 בחנו חוקרי התחנה לניסיונות בבית דגן גידולים מיוחדים שיסיעו לחקלאות בנגב במיוחד לאחר שהתברר כי גידולי המטע גן הירק ושדות הפלחה, נושאים רווחים אך יש לגוון בגידולים נוספים. כך למשל, בן ציון ישראלי, חקלאי ותיק ומנוסה, איש קיבוץ כינרת, תכנן הקמת "נאות מדבר" בנגב המערבי ובערבה, שיתבססו על מטעי תמרים. בסיוע משרד הפיתוח הובאו 1,400 חוטרי תמרים מקליפורניה למשתלה בכינרת, שם טופחו לפני העברתם לשתילה בנגב. אולם, התחנה שכנה רחוק מהנגב דבר שהקשה על עריכת הניסיונות, ועלה הצורך להקים לה "סניף" בקרקעות הנגב הצפוני והמערבי.
בינתיים, מבלי להמתין להשלמת התחנה החדשה, ראובן אגמון, מנהל המדור לתכנון ומשק במשרד החקלאות, הצהיר כי המשרד שואף לקדם את גידול הבוטנים בנגב אשר יש לו ביקוש רב בשווקי חו"ל. הכותנה שנוסתה בנגב נקלטה היטב ונמדד בה יבול של 420 ק"ג לדונם. כך גם לגבי סלק הסוכר שהוחלט להרחיב את גידולו על פני 10,000 דונם. בקיבוץ נירעם הגיע הגידול ליבול של 12 טון לדונם - יבול רווחי למדי. על סמך ניסיונות צנועים שנעשו בקיבוץ דורות החל מאמצע שנות הארבעים, הוחלט במשרד לבדוק את סיכויי קליטתו של עץ אגוז הפקאן בנגב הצפוני והמערבי. ידע רב הובא באותה עת מארצות הברית ובכוונת המשרד בתאום עם התחנה, הייתה להפיק מהאגוז שמן ולייצאו לחו"ל.

שדות הפלחה
שיטת חכירת הקרקע לשנה בלבד, מנעה לדעת ראשי "ארגון עובדי הפלחה" שנשען על תוצאות הניסיונות בגילת, מהחקלאי לטייב את הקרקע
▪  ▪  ▪

הניסויים החלו והתברר ששיטת "החריש העמוק" הוכיחה עצמה בקרקעות הנגב והגדילה את יבולי השעורה ל 200 ק"ג לדונם ואת יבולי החיטה ל-200 ק"ג לדונם. שימוש נכון במעגלה וחריש מותאם לקווי גובה, הביאו את יבולי דורות, נירעם ורוחמה להשוואת תפוקת החיטה לשעורה. עם זאת, שיטת חכירת הקרקע לשנה בלבד, מנעה לדעת ראשי "ארגון עובדי הפלחה" שנשען על תוצאות הניסיונות בגילת, מהחקלאי לטייב את הקרקע. הם הציעו לעבור לדגם עיבוד חדש בן שלוש שנים המבוסס על מחזור זרעים כדלהלן:
שנה א': דגן, חריש עמוק ב 80 אחוז מהשטח, השאר ייחרש כרגיל שנה ב: על החריש עמוק יזרעו גידולי הקיץ ועל החריש הרגיל יזרע חריע. שנה ג: על גידולי הקיץ יזרעו מיני קטניות. 20 אחוז מהן ייקצרו לגרעינים ו 80 אחוז יוצנעו בקרקע "כזבל ירוק". השטח שנזרע בחריע יונח לשנה "ככרב נח" על-מנת לאגור מים וחומרי דישון. המגדלים בקיבוצים הצעירים, על סמך ניסויים קודמים שהחלו עם קום שלושת המצפים (1943), גילו כי לגידולי הפלחה יש להוסיף את האבטיחים, סורגום ודורה.

רעיון חדש - "מצפי פלחה"
יוסף ויץ כדרכו, התנגד להתיישבות קבע וסבר כי ליד המצפים יש לקיים רק ניסיונות חקלאיים
▪  ▪  ▪

הרצון ליישב אזורים שוממים בנגב הציג אתגר בפני המוסדות המיישבים. ואכן, בשנת 1954 הציעה המחלקה להתיישבות של הסוכנות ללוי אשכול להקים 12 "מצפי פלחה" בשטח שבין באר-שבע, פלוג'ה ובית ג'וברין. בכל מצפה יחיו 40 צעירים ובני נוער לפני צבא. 25 מהם יוסקו בעיבודי שטחים ובניסיונות חקלאיים והשאר בהגשת שירותים. כל מצפה יעבד כ-10,000 דונם בסיוע מיכון מודרני. התוכנית לא יצאה לפועל אך שימשה גורם מזרז לתוכנית הקמת חבל לכיש. יוסף ויץ כדרכו, התנגד להתיישבות קבע וסבר כי ליד המצפים יש לקיים רק ניסיונות חקלאיים במגמה למצוא את הגידולים המתאימים והרווחיים ביותר.

בחיפוש מתמיד אחר הגידול המתאים
נוסו אספרגוס, בטטות, פשתן וסלק סוכר
▪  ▪  ▪

תחנת הניסיונות בגילת החלה בשנת 1954 בניסיונות חקלאיים. בתחילה בדקו את השפעת תרכובות דישון בתירס הגדל בתנאי שלחין ואחר כך נבדקה השפעת הזבלים הכימיים (חנקניים, זרחניים והאשלגניים) בגידולים מרכזיים כמו חיטה וגידולי ירקות. התחנה לא הסתפקה בגידולים המקובלים אלא בדקה את מידת התאמתם לאקלים והקרקע בנגב הצפוני והמערבי. כך למשל נוסו אספרגוס, בטטות, פשתן וסלק סוכר. החוקרים בגילת הסתמכו על הניסיון שהצטבר בשדות דורות רוחמה מאמצע שנות הארבעים.
ברור היה לחוקרים שיש למצוא את נקודת ההשקיה האידאלית לצמחי השדה והירק משום שהמים היו הגורם החשוב ביותר בחישוב עלויות העיבוד. באביב 1954 חלה תפנית במחקר החקלאי וצוות גילת החל בודק את תנאי גידול ההדרים באזור. מומחי התחנה לחקלאות בבית דגן סברו תחילה שזהו "שגעון", אך ראשי התנועות המיישבות של הקיבוצים והמושבים לחצו לקדם את הניסיונות בגידול זה משום שראו בו בסיס לחקלאי-רווחי בעתיד. מומחי גילת לא הצליחו באותה שנה למצוא את הכנה המתאימה לעץ ההדר המתאימה לקרקע הלס באזור והניסיונות נפסקו לזמן מה.

משתלת הקרן הקיימת בגילת
בין ויץ וצוותו לבין תחנת גילת התפתח ויכוח חריף משום שבגילת לא האמינו בצמח האגבה וביכולת לאקלמו בנגב המערבי
▪  ▪  ▪

סמוך לגילת החלה משתלת הקק"ל לבחון גידולים עתירי עבודה. ויץ ביקש לנטוע אלפי דונם של אגבות, מהן יסופקו סיבים לתוצרת חוטי הניילון ולספק עבודה למושבים החדשים שהחלו לקום באזור. בין ויץ וצוותו לבין תחנת גילת התפתח ויכוח חריף משום שבגילת לא האמינו בצמח האגבה וביכולת לאקלמו בנגב המערבי. בקק"ל לא נרתעו ואף החלו בהקמת בית חרושת להפרדת הסיבים. בנוסף, המשיכו לבדוק במשתלת הקק"ל את אקלום עצי התמר.
ויץ דיווח כי בגידול עצי סרק נראתה הצלחה ועצי האקליפטוס, האורן, אשל שיטה ואחרים הוכיחו יכולת קליטה וצמיחה יפה בקרקעות הלס וללא תוספות מים גדולות. בקק"ל התרשמו מעצי השקד שגדלו יפה במישורי עזה והעץ נוסה בהצלחה במשתלותיה. התחזית הייתה להגיע בשמת 1959 ליבול של 50 ק"ג לדונם העתידים לתת הכנסה יפה למגדלים. הקשים בנוסו בחלקה של 150 דונם שנחרשה בעומק של חצי מטר.

התאמת הגידולים לאזורים הגאוגרפיים
במקרים רבים נשתלו בין עצי האורן והאקליפטוס גם אשלים, שיטות ואורנים
▪  ▪  ▪

בשנת 1956 קבעה משתלת הקק"ל בגילת כי שני העצים המתאימים ביותר לקרקע הלס באזור הם: האשל והאקליפטוס. בהתאם לכך ניטעו חורשות ממינים אלה בחולות גרן, חולות רביבים, חולות באר-שבע, אזור גבולות-צאלים שם ניטעו שדרות מגן נגד סחף החול והרוח, אורים, ובסביבתו. כן ניטעו מינים אלה לאורך הכבישים לצורך הסתרה ביטחונית.
הנטיעה נמשכה ליד השובלים, מסעף מרחבים-מבטחים, מסעף עין-השלושה, ואדיות באזור מושב פטיש, שעריה, כיסופים ואדי שללה, אתר שובל 11. על כך נוספו חורשות תקומה, מפלסים, מושב עומר, סעד, ניר משה, שרשרת ורעים. עובדי הקק"ל אף נטעו חורשות של אורנים ומינים אחרים בקרבת יישובים לא כפריים כמו ירוחם, דימונה ובאר-שבע. במקרים רבים נשתלו בין עצי האורן והאקליפטוס גם אשלים, שיטות ואורנים שנועדו לבחון את מידת התאמתם לאקלים ולקרקע.

המלחמה בחולות הנודדים
נדידת חולות [צילום: זולטן קלוגר/לע"מ]

זהירות מהחולות
זנים נוספים של צמחים, חלקם מארה"ב ומאפריקה, נזרעו בקרבת גפנים ומטעי פרי במגמה למנוע מהחולות לחדור לשטחי המטע.

האמונה בכוחו של האקליפטוס למנוע את נדידת החולות הביאה לתוכנית נטיעת שטח רצוף של יער אקליפטוסים על פני שטח של 400,000 דונם
▪  ▪  ▪

משרד הפיתוח עודד את המחקר ביעילות נטיעת האקליפטוס בנגב. חשיבות הנטיעה נמדדה בכך שהעצים ישמשו כחומר גלם לתעשיית הנייר, יעצרו את נדידת החולות המאיימים על שטחי המזרע ויספקו עבודה, באמצעות הקק"ל לאלפי משפחות עולים. המשרד אף תמך בהקמת שתי נקודות התיישבות בחולות חלוצה שתושביה יהיו קשורים בטיפוח האקליפטוס בחולות. גם במשרד החקלאות, בשיתוף המתיישבים הוותיקים בנגב, עסקו בדרכים למניעת נדידת החולות. מומחיו זרעו שישים מיני אספסת אשר עשרה מהן נמצאו כמתאימים לגידול. התוכנית קבעה שצמחים אלה ישמשו מזון לעדרי הבקר וכחומר גלם לתעשיית הנייר.
זנים נוספים של צמחים, חלקם מארה"ב ומאפריקה, נזרעו בקרבת גפנים ומטעי פרי במגמה למנוע מהחולות לחדור לשטחי המטע. פרופסור לאודר מילק הרצה בפני מומחי המשרד על שיטות לייצוב חולות נודדים כפי שנעשו בצרפת כבר לפני כמה עשרות שנים. הוא תמך בגידול עצים כשוברי רוח ובגידול אספסת כמונעי נדידת חול. הפרופסור הלהיב את שומעיו וטען כי יש להעז ולנטוע בנגב עצי סרק משום יעילותם כנגד סחף הרוח ואפשרות ניצולם במשק החקלאי.
האמונה בכוחו של האקליפטוס למנוע את נדידת החולות הביאה לתוכנית נטיעת שטח רצוף של יער אקליפטוסים על פני שטח של 400,000 דונם בגרן ובחלוצה. מפקד פיקוד הגדנ"ע עקיבא עצמון ביקש לזרז את הנטיעות (אשר ראה בהם לא רק ערך חקלאי אלא בעלי ערך ביטחוני כמגנים בפני תנועות רכב משוריין כנגד יישובנו) ואילו א' מייטס וויץ הציעו תוכנית זהירה רבת שלבים בהקלטות האקליפטוס לפני נטיעה מסיבית.

הרחבת טווח הניסויים בגילת
השקיה בתלמים נחשבה כשיטה המועדפת והתלמים באורך 160 מטר נמצאו כמתאימים ביותר לגידולים אלה
▪  ▪  ▪

הצלחת גידול תפוח האדמה בדורות ורוחמה אפשרה למומחי תחנת גילת בשנת 1953, להתחיל בניסיונות בגידול תפוח אדמה אביבי. באמצעות השקיות מתאימות הצליחו להכפיל את היבול כבר בשנה הראשונה. ההשקיה בתלמים נחשבה כשיטה המועדפת והתלמים באורך 160 מטר נמצאו כמתאימים ביותר לגידולים אלה.
חשיבות הניסיונות במרעה הטבעי עלתה היות שהמשקים והמושבים שתוכננו לקום במרכז הנגב אמורים היו להחזיק עדרי צאן גדולים. נערכו אף ניסיונות בהבדלי היבולים בעשב הסודני ומינים אחרים למרעה הטבעי והמושקים בהצפה או בהמטרה - אך לא נמצא הבדל מובהק. הדשן החנקני נוסה בהצלחה בתירס השלחין והוא "הקפיץ" את היבול לדונם.

גידולי תעשיה, מטע וירקות
גידולי עגבניות [צילום: פריץ כהן/לע"מ]

מקום חשוב
לאפרסקים נועד מקום חשוב במטעי הנגב. בגילת החלו לבדוק מתי ואיך יש לרסס את העץ ופירותיו כנגד עקיצות זבוב ים התיכון.

פרי הבטטה נחשב כחשוב להפקת עמילן משום כך החלו בניסיונות על שטחים גדולים בשנת 1955 במושבי השובלים ובקיבוץ דורות
▪  ▪  ▪

מומחי התחנה בגילת ערכו מספר ניסויים בגידול הכותנה שנחשבה לצמח בעל פוטנציאל תעשייתי. התברר כי תוספת דשן חנקני מסייעת לגידול והיבולים באזור גילת דמו לגידולים באזור רחובות. מאמצים הושקעו בבדיקת קליטתו של צמח אגוז האדמה (בוטנים) בנגב מתוך הרצון להפיק ממנו שמן ולספקו לאוכלוסייה ולחסוך מטבע זר בייבוא המוצר מחו"ל. במהלך שנת 1955 הוחל בניסיונות על פני שטחים נרחבים בסיוע חקלאים מכפרי האזור. הצמח נקלט והיבולים היו נאים אם כי הבעיות האגרוטכניות הקשורות בהוצאת היבול ובטיפול בו עדיין לא נפתרו. חקלאי המושבים לא המתינו וגידלו בוטנים בהצלחה במשקים הפרטיים וזכו למחירים נאים.
לאפרסקים נועד מקום חשוב במטעי הנגב. בגילת החלו לבדוק מתי ואיך יש לרסס את העץ ופירותיו כנגד עקיצות זבוב ים התיכון. הניסיונות נערכו בנירים, אורים, שובל ומשמר הנגב. היבולים שהתקבלו היו נאים ובגילת הוחלט לערוך בזנים נוספים שהצליחו בקליפורניה. פרי הבטטה נחשב כחשוב להפקת עמילן. משום כך החלו בניסיונות על שטחים גדולים בשנת 1955 במושבי השובלים ובקיבוץ דורות. בקיבוץ גבולות הניבו החלקות יותר משלושה דונם לטון והיה זה הישג משמעותי.
אך לא ניתן היה להגדיל את השטחים כל עוד מדינת ישראל לא בנתה מתקנים נוספים להפקת העמילן. עקב כך, לא הומלץ לגדל את הבטטות על יותר מ-600 דונם ליישוב. בשטחי החולות סביב מבטחים ערכו מומחי גילת ניסיונות בגידול ירקות ובמיוחד בעגבניות, גזר, שעועית תפוחי אדמה ועוד. התוצאות היו מפתיעות: 5 טון לדונם בחלקות הקישואים ו-9 טון לדונם בחלקות העגבניות. המדריכים החקלאיים הניחו כי בשנה הבאה, עם השלמת מוביל המים הארצי, תתקבלנה כמויות מים גדולות, והיישובים, במיוחד המושבים, יוכלו להגיע ליבול גדול מזה המקובל בארץ.
ניתן לסכם את אופי הניסיונות בשנים 1955 - 1956 ולומר כי עיקרם היה הפקת יבולים גבוהים יותר במשק החקלאי באמצעות השבחת קרקע הלס הנגבית על-ידי השבחתה באמצעות זבל כימי, זבל ירוק וזבל אורגני. נבחנה גם כמות המים האופטימלית המתאימה לקרקע הלס שיכולת החלחול שלה היה מוגבל למדי.

תרומת הניסויים להתיישבות בנגב הצפוני והמערבי
סלק הסוכר והכותנה נחשבו לגידולים היכולים לחסוך מטבע זר וזכו לעידוד רב
▪  ▪  ▪

אקלום עצי הפרי בנגב נמשך בשני מסלולים. האחד, פיתוח זנים המתאימים לתנאים חצי מדבריים (תוך שימוש בשיטות שנלמדו בארה"ב) והשני, נטיעות של הזנים הידועים מצפון הארץ כמו השזיפים, האגסים, התפוחים הענבים ועוד. מדריכי חבל הנגב, המתיישבים ועורכי הניסיונות בגילת ראו במטע על זניו גורם ייצור חשוב ביותר המגדיל את מלאי המזון הטרי במדינה ואשר ישמש ענף רווחי בעתיד. הייעור שימש בידי המדינה להשתלטות מהירה על קרקעות נטושות והיא עודדה את הקק"ל לפתח את הזנים העמידים לנגב.
עבור המדינה היה הייעור ספק ימי עבודה לעולים החדשים והוא נתפס כמגן על הכבישים מפני צילומי אויר ותצפיות אויב, וכמגן וחיץ מפני הסתננות ופגיעות חבלניות לאורך קו הגבול המזרחי. צמחי התעשיה כמו הבטטות, האגבה, סלק הסוכר, צמחי רפואה, כותנה וקיקיון נוסו אף הם בקרקע הלס ובמשטר השקיה תואם לנגב. המדינה עודדה את צמחי התעשיה בטיעון שבכך היא משחררת את החקלאים בנגב מסכנת הבצורת, ומתלות מלאה במשקעים. יתר על כן, עבור האגבה הוקם בית חרושת (שכזכור לא התמיד בייצור בשל מוצר הניילון שחדר לשוק ויתר את סיבי האגבה) והוקמו אף מנפטות עבור הכותנה.
סלק הסוכר והכותנה נחשבו לגידולים היכולים לחסוך מטבע זר וזכו לעידוד רב. באופן טבעי מדריכי "חבל הנגב" ביקשו להאט את קצב ההתיישבות על-מנת להפיק לקחים מהניסויים בגילת ובשטח ואילו הסוכנות היהודית ומשרד החקלאות ביקשו לזרז את מסקנות החוקרים וליישב על פיהם נקודות חדשות בנגב בעבור אלפי העולים החדשים.

אפילוג
ההצדקה להקמת התחנה נתמכה בידי ראשי "חבל הנגב" שהוכיחו כי הצלחה בגידולים החקלאיים באזור תספק מזון טרי לעולים החדשים, תחסוך במטבע זר ותספק תעסוקה למתיישבים
▪  ▪  ▪

תחנת הניסיונות הוקמה בגילת משום שהתחנה הוותיקה והסמכותית שברחובות לא מסוגלת הייתה לתת מענה מקצועי-חקלאי למתיישבים בנגב הצפוני והמערבי. בעיקר בכל הנוגע לעיבוד הנכון של קרקע הלס, למשטר ההשקיה המתאים לאקלים, לסוגי המינים והזנים המתאימים ביותר לאזור כמו למשל הרכב מטע הפרי, זני החיטה והשעורה, סוגי העצים בייעור, שיטות חדשות למניעת מזיקים ועוד.
ההצדקה להקמת התחנה נתמכה בידי ראשי "חבל הנגב" שהוכיחו כי הצלחה בגידולים החקלאיים באזור תספק מזון טרי לעולים החדשים, תחסוך במטבע זר ותספק תעסוקה למתיישבים. עורכי הניסיונות הסתמכו על ההישגים החקלאיים שהושגו כבר במחצית שנות הארבעים בדורות רוחמה ועד. תחילה נועדו הניסיונות לספק את המטרות המידיות אולם החל משנת 1954, הוחל בלוח ניסיונות רב שנתי, שנועד לגוון את לוח הגידולים בעתיד. כך למשל אירע עם הניסיונות שנערכו בגידול האגבה, הכותנה, השקדים ועוד.
למרבה ההפתעה, התברר לעורכי הניסיונות, למדריכים של חבל הנגב ולמתיישבים שבמספר גידולים (בעיקר כמו תפ"א, אפרסקים, סלק סוכר ועוד) עלו יבולי הנגב הצפוני והמערבי לפי שנים ושלושה יותר מהמקובל בחקלאות המושבית והקיבוצית במרכז הארץ ובצפונה.

לעיון נוסף
ויץ י', יומני ואיגרותיי לבנים, ד', רמת-גן תשכ"ה.
בר דרומא מ', "על זריעת גידולי הקיץ בנגב, השדה, כרך ל"ד, תשי"ד.
פורת ח', הנגב: ממדבר לארץ מזרע, פיתוח ויישוב הנגב, 1949 - 1956, ירושלים 2002.
גבתי ח', מאה שנות התיישבות, תל אביב, תשמ"א.
תאריך:  06/04/2021   |   עודכן:  06/04/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הנגב - ארץ פירות ירקות וגרעינים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר דקל
באותו רגע אני קולט את פניו הסמוקות של נתניהו, סמוקות מהרגל    העשן, כך אני מבחין לתדהמתי, עולה מנתניהו עצמו שמתחיל לגמגם    הוא מובך, פרצופו מואדם, העשן מיתמר מהמרווח הצר שבין צווארון חולצתו הלבנה לחליפתו הכהה
איתן קלינסקי
ברור לי, שחברה חייבת להתמודד בנחישות עם סכנת נגעים אישיים    הבידוד הוא בהחלט אמצעי חיוני לשמירת החברה מפני מגיפה, אך קשה לי לקבל את תחושת העלבון, שמתלווה לכך
יוני בן-מנחם
הציבור הירדני איננו קונה את הגירסא הרשמית של השלטונות על מעורבותו של הנסיך חמזה בניסיון לערער את היציבות בממלכה בשיתוף עם "גורמים זרים". ירדן רומזת למעורבות של סעודיה ואיחוד האמירויות בפרשה אך נזהרת ושומרת על עמימות, ישראל שומרת על שתיקה
בעז שפירא
אבו מוך יימח שמו וזכרו הגיע בשיירה רעשנית וחגיגית אל באקה אל גרביה ממנה יצא הנקלה והנבזה שבאדם    משפחתו ומכריו וכן ערבים רבים נוספים קשרו כתרים לראשו וזרים על כתפיו
רפי לאופרט
לא לבזבז זמן, לא לשחק ב"נדמה לי" ולא להניח למאורעות לנהל את המדינה - כל אלה הן סכנות אמיתיות במציאות המתהווה מבית ומבחוץ, ומקרי ניסיון ההפיכה בירדן והנסיגות הטקטו-אסטרטגיות האמריקניות מול אירן והרשפ"ת הן התרעות ברורות. לחשוב מחוץ לקופסה. אסור שהימנעות מהכרעות דמוקרטיות, קשות ככל שתהיינה, תהפוכנה להכרעת הדמוקרטיה עצמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il