X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
משמר כבוד של בית המלוכה הירדני ברבת עמון [צילום: ראאד עדייל/AP]
הדרמה בירדן
הכירו את הממלכה ההאשמית
מי הם ההאשמים וכיצד הגיעו לירדן? מדוע המעצר של הנסיך הירדני מדאיג מדינות כה רבות באזור, כולל ישראל? עוד על בית המלוכה ההאשמי, שהאיום עליו מהווה סכנה ליציבות האיזור

סיכול "ניסיון הפיכה" בשבת/ראשון (4-3.4.2021): שיא המתח: ביום א' מודיע הרמטכ"ל אל-חונייטי לנסיך חמזה בן חוסיין כי "עבר את הגבול" ועליו להישאר בביתו ולא לקיים קשר עם איש. הנסיך חמזה בתשובה לרמטכ"ל: "איפה היית לפני 20 שנה? אני יורש העצר, אל תבוא לביתי לאיים עלי. אני אדם חופשי ואמשיך לשרת את מולדתי".
הרגיעה ביום שלישי (6.4.2021): בתקשורת הירדנית מתפרסמת הודעה של הנסיך חמזה לפיה הוא מתחייב לציית להוראות בית המלוכה ההאשמי.
מי הם ההאשמים? מדוע המעצר של הנסיך הירדני הדאיג מדינות רבות באזור, כולל ישראל?
הילת קדושה
בית המלוכה ההאשמי נקרא על שמו של האשם, אבי סבו של נביא האיסלאם מוחמד שהיה סוחר ומת בעזה בדרכו לעיר מכה. מלכי ירדן, כמו מלכי מרוקו, זוכים להילה דתית בזכות הייחוס למוחמד.
מחצי האי ערב לירדן
מקורם של ההאשמים בחצי האי ערב, מחוז חג'אז (אזור מכה ואל-מדינה – הערים המקודשות ביותר לאיסלאם). ההאשמים הגיעו לירדן בשנות ה-20 רק לאחר מלחמת העולם הראשונה. במהלך מלחמה הבטיחו הבריטים לשריף של מכה, חוסיין בן עלי ההאשמי, למלוך על העולם הערבי. בתמורה, היה על ההאשמים לעמוד בראש צבא ערבי שינהיג מרד נגד האימפריה העות'מנית, בת בריתה של גרמניה. אולם במהלך המלחמה הובטחה סוריה בחשאי גם לצרפת (ופלשתינה ליהודים). ההבטחות הסותרות הביאו אחרי המלחמה למאבק על השליטה בסוריה בין הצבא הצרפתי לבין בנו של השריף חוסיין, פייצל, שהומלך ע"י הלאומנים הסורים בדמשק. אחרי מלחמה קצרה השתלטו הצרפתים וסילקו את פייצל מסוריה. ההאשמים לא ויתרו על סוריה. עבדאללה בן חוסיין, אחיו הצעיר של פייצל, נע לכיוון סוריה למסע נקמה. הבריטים הציעו פתרון שימנע התנגשות מביכה עם צרפת: פייצל מונה למלך עירק ואחיו עבדאללה למלך עבר הירדן המזרחי - ישות פוליטית חדשה שיצרו הבריטים.
הממלכה נולדה עם ניצחון ורצח
הבריטים יצרו מדינה חדשה בעבר הירדן המזרחי, שצבאה הורכב משבטים בדווים ולוחמים צ'רקסים מקומיים, המהווים עד היום את המעגל הביטחוני הנאמן ביותר המגן על בית המלוכה. מאחר שבריטניה הקימה את הממלכה, מפקד הצבא הראשון שלה היה בריטי (קולונל ג'ון באגוט גלאב), וצבא הלגיון, שהיה בראשיתו בעיקר בדוי, אומן על-ידי קצינים בריטיים. עובדה זו מסבירה את איכותו הגבוהה של הלגיון הירדני ביחס לצבאות האזור ואת הישגיו במלחמת 1948. הצבא הירדני היה היחיד שזכה לניצחון משמעותי בצד הערבי: כיבוש הגדה המערבית ומזרח ירושלים, כולל העיר העתיקה והר-הבית. לשליטה במסגד אל-אקצה וכיפת הסלע (האתר השלישי בקדושתו לאיסלאם) הייתה משמעות רבה למלך ההאשמי. בשנות ה-20 איבדו ההאשמים את השליטה על חג'אז, עליה השתלטו הסעודים. למרות ההישגים המרשימים של הלגיון, המלך הואשם בבגידה בשל הסכמתו להפסקת אש ולחלוקתה של ירושלים. עבדאללה אל-תל, מפקד הלגיון הירדני בירושלים, האשים את המלך עבדאללה בבגידה ובקשרים עם ישראל וברח למצרים. ירדן סיפחה את הגדה והייתה המדינה היחידה בעולם הערבי שנתנה אזרחות לפליטים הפלשתינים. אלא שהרוב הפלשתיני בירדן הפך לאיום משמעותי ליציבות בית המלוכה. ב-1951 רצח פלשתיני את המלך עבדאללה על מדרגות אל-אקצה לעיני נכדו חוסיין. יורש העצר טלאל היה חולה נפש, ולכן נאלצה המשפחה למנות את חוסיין, שהיה רק בן 18, למלך ב-1952.

חוסיין מייצב הממלכה

המלך חוסיין שמר על קשרי הממלכה עם בריטניה. הוא היה דובר אנגלית רהוטה מלימודיו באקדמיה הצבאית הבריטית סאנדהרסט, מה שהפך למסורת בקרב צעירי בית המלוכה ההאשמי עד לימינו. המלך הצעיר התגלה ככישרון מראשית דרכו. הוא עמד בלחצים הכבדים שהופעלו עליו, בעיקר על-ידי מצרים בשליטת גמאל עבד א-נאצר. הוא אומנם נמנע מלהתערב במלחמת סיני ב-1956, אך הלחץ של הפלשתינים בירדן שתמכו בנאסר הלך וגבר. כדי להוריד את הלחץ ובו בזמן לחזק את אחיזתו בשלטון, התנתק חוסיין מן החסות הבריטית. הוא פיטר את הקצינים הבריטים שפיקדו על הצבא, כולל מפקד הצבא גלאב וריכז בידיו את האחריות לביטחון הממלכה.
שנה לאחר מכן עמד חוסיין בפני מרד של מפקד הצבא החדש שמינה, עלי אבו נוואר, שהתרכז בעיר זרקא. חוסיין ניצל בזכות נאמנות צבאו ובעיקר הגרעין הפיקודי הבדווי-צ'רקסי. המרד הביא את המלך חוסיין להנהיג צעדי דיכוי נגד מפלגות אופוזיציה ולהתרחק ממצרים וסוריה שנחשדו בחתרנות ובקשר למרד. חוסיין חיזק את קשריו עם קרובי משפחתו ההאשמים בעירק, שגם הם היו ביחסים טובים עם בריטניה. אולם מעט אחרי הברית עם עירק ב-1958, צפה חוסיין בזעזוע בהפיכה שאירעה בעירק, שהסתיימה בתליית בן דודו בבגדד.
בסוף שנות ה-50 הגיע כוח בריטי להגן על הממלכה, אחרי שחש המלך כי שלטונו בסכנה מבית (הפגנות פלשתינים) ומחוץ (ברית סורית-מצרית, "הקהילייה הערבית המאוחדת"). בשנות ה-60, כשהתייצב משטרו, חש חוסיין בטוח דיו לשוב וחדש את קשריו עם מצרים וסוריה והוא אף חתם על ברית צבאית עם עבד א-נאצר. במלחמת 1967 עשה את הטעות החמורה והצטרף למצרים ולסוריה במלחמה נגד ישראל, אחרי שהוטעה על-ידי מצרים באשר לתוצאות המלחמה. ישראל כבשה הגדה המערבית וההאשמים איבדו את השליטה בירושלים. בסוף שנות ה-60 התחזק ארגון אש"ף בירדן. הוא ביצע פעולות טרור נגד ישראל משטח ירדן, וישראל תקפה בתגובה. בספטמבר 1970 חש המלך חוסיין איום קיומי כתוצאה מהמאבק של אש"ף בשטחו, והורה לגרש את הלוחמים הפלשתינים מארצו. הצבא הירדני טבח בפלשתינים (ספטמבר השחור) וחיסל את בסיסי אש"ף בממלכה.
הסכם שלום
במלחמת יום כיפור לא שב המלך על הטעות של ששת הימים. אף ששלח חוסיין שתי חטיבות להילחם מהגבול הסורי, הפעם נמנע ממלחמה ישירה עם ישראל. מחשש מפני הרוב הפלשתיני (כ-60%), ניהל חוסיין את מגעיו עם ישראל בחשאי, במטרה להשיב לשליטתו את הגדה המערבית. הסכמי אוסלו בין ישראל להנהגת אש"ף, העניקו לגיטימציה למלך לנהל מגעים גלויים עם ישראל. ב-1994 חתם חוסיין הסכם שלום עם ממשלת יצחק רבין. מאז נשמר ההסכם, למרות הצעות בלתי פוסקות של הפרלמנט הירדני לבטלו. הסכם זה נשאר איתן עד ימינו, למרות הביקורת הרבה שהפנה בית המלוכה נגד מדיניות ישראל בשטחים, במיוחד בזמן האינתיפאדה השנייה.

עבדאללה השני - יורש העצר

לפני מותו ב-1999 ממחלת הסרטן, מינה חוסיין את בנו עבדאללה ליורשו, וזה בתורו מינה את הנסיך חמזה, אחיו למחצה, ליורש העצר. בכך למעשה נושל מתפקידו הנסיך חסן, אחיו של חוסיין, שהוכרז כיורש העצר עוד ב-1965.
נושא המתח בין אחיו של המלך לבנו, נשאר נושא למתיחות גם בימינו, כפי שמוכיחים האירועים האחרונים. המלך עבדאללה השני המשיך את מסורת הנאמנות למערב (ארה"ב ובריטניה) ולמד באקדמיות צבאיות בבריטניה וארה"ב. האתגר המשמעותי ביותר לשלטונו התרחש בתקופת הטלטלה בעולם הערבי שהחלה ב-2011. כוחות הביטחון הירדנים התמודדו עם מהומות בירדן, בהן בלטו התנועות האיסלאמיות. לראשונה בתולדות הממלכה, החל תהליך של הוצאת תנועת "האחים המוסלמים" מחוץ לחוק. פירוק התנועה האיסלאמית בירדן בשנתיים האחרונות מהווה שינוי משמעותי ביחס הממלכה ההאשמית כלפי האיסלאם הפוליטי. ירדן הייתה אחת המדינות היחידות בעולם הערבי ששילבו את התנועה האיסלאמית בפרלמנט.
עבדאללה מתמודד בעשור האחרון עם קשיים כלכליים רבים כתוצאה מגל הפליטים הסוריים שברחו ממלחמת האזרחים. המשבר הכלכלי החמיר לאחרונה עוד יותר בעקבות משבר הקורונה שפקד את הממלכה. העוני והאבטלה בממלכה עולים בהתמדה כל יום.
נסיון הפיכה?
בשבת האחרונה החלו כוחות הביטחון הירדנים בגל מעצרים של חשודים בקשירת קשר נגד שלטון המלך. החשד, לפי הפרסומים, הוא שנסיון ההפיכה נרקם על-ידי חמזה בן חוסיין, אחיו למחצה של המלך עבדאללה. חמזה, בדומה למקרה של הנסיך חסן לפניו, הודח מתפקיד יורש העצר ב-2004, רק חמש שנים לאחר מינויו לתפקיד. המלך עבדאללה חיכה עוד חמש שנים, ומינה את בנו חוסיין (אז רק בן 15) ליורש העצר במקומו של חמזה המודח.
אין ספק כי תסכולו של חמזה רב. הוא הוכן לתפקיד ולמד באקדמיית סאנדהרסט, היה ידוע כקצין מצטיין בצבא הירדני ואף קיבל את תפקיד ראש המועצה לענייני אנרגיה. לפי פרסומים בתקשורת הערבית, לאחרונה הרבה לבקר את המשטר וטען כי קיימת שחיתות רבה בצמרת. הוא לא נאסר אלא הושם במעצר בית, כיאות לבן אצולה.
בתקשורת דווח על עצורים נוספים, אולם רק שני שמות פורסמו עד עתה - חסן בן זיד מהמשפחה ההאשמית שהיה בעבר שליח המלך בסעודיה והכלכלן ממוצא פלשתיני באסם עוודאללה. קשריהם של שניהם לסעודיה והאמירויות עוררו גל של תיאוריות קשר שמהימנותן לא ברורה. יש להניח כי אין מדובר בניסיון הפיכה כי אם בסיכולו של איום פוטנציאלי, משום שלא הייתה פעולה אלימה כלשהי נגד בית המלוכה או נסיון השתלטות על כלי תקשורת או גופי שלטון.
יש להניח כי המוח'אבראת (המודיעין הירדני) מנסה לשמור על יציבותו של השלטון בתקופה רגישה זו. יש לזכור, כי בנוסף למשבר הכלכלי הקשה ולמאבק השלטוני נגד האחים המוסלמים, קיים גם חשש מהשפעתן של הבחירות שאמורות להתקיים ברשות הפלשתינית, אם ינצח בהן החמאס.
תמיכה בעולם הערבי
כמעט כל המדינות בעולם הערבי הביעו תמיכה בצעדי בית המלוכה ההאשמי. להצהרת הסולידריות עם הבית ההאשמי הצטרפו גם הליגה הערבית ומועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ. נסיונות הפיכה בבתי המלוכה בעולם הערבי אינן בגדר חידוש. בסעודיה מונה מוחמד בן סלמאן ליורש העצר, לאחר שאביו המלך סלמאן הדיח את אחיינו מתפקיד זה. בקטאר הדיח השיח' תמים את אביו בסיוע אמו, הנסיכה מוזה רבת ההשפעה. ניתן לכנות שינויים אלה כ"זעזועים רכים" ביחס להפיכות אלימות שהתבצעו על-ידי גנרלים במצרים, בסוריה בועירק בעשורים האחרונים.
אי של יציבות
התייצבותן של רוב מדינות האזור לצידו של מלך ירדן מלמדת כי יציבותו של הבית ההאשמי חשובה להן. לא רק שהן חוששות מגל מהפכות ערביות חדש, אלא בגלל שירדן הייתה ונותרה גורם מייצב באזור. הממלכה אף קלטה פליטים שהציפו אותה, מעירק בשנות ה-2000 ומסוריה בעשור שאחריו. ירדן אומנם תמכה במרד בסוריה, אך נזהרה שלא לקרוא תיגר על משטרו של בשאר אסד, כפי שעשתה טורקיה.
למרות שלירדן אין כמעט אוצרות טבע, היציבות בממלכה נשמרה בזכות הדגש ששמה על מערכת החינוך וההשכלה הגבוהה, איכותם הגבוהה של מנגנוני המודיעין ובמידה לא מועטה בזכות הלגיטימיות הפוליטית והדתית של בית המלוכה ההאשמי. ירדן קרובה לציר הסוני המתון של סעודיה, מצרים והאמירויות והיא נותרה בת ברית נאמנה של ארה"ב ובריטניה באזור. מבחינתה של ישראל, יציבותו של בית המלוכה ההאשמי היא ערובה לשקט בגבולה הארוך ביותר של המדינה.

תאריך:  07/04/2021   |   עודכן:  09/04/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יורם אטינגר
הפגיעות הפנימית של ירדן מושפעת על-ידי הפיצול הפנים-בדווי שמקורו ב-1921, כאשר המשפחה ההאשמית מחיג'אז במערב סעודיה יובאה על-ידי האימפריה הבריטית, והומלכה על השבטים הבדווים בירדן, המפוצלים שבטית, גאוגרפית, תרבותית, רעיונית ודתית
יוני בן-מנחם
הציבור הירדני איננו קונה את הגירסא הרשמית של השלטונות על מעורבותו של הנסיך חמזה בניסיון לערער את היציבות בממלכה בשיתוף עם "גורמים זרים". ירדן רומזת למעורבות של סעודיה ואיחוד האמירויות בפרשה אך נזהרת ושומרת על עמימות, ישראל שומרת על שתיקה
יוני בן-מנחם
ירדן סיכלה קשירת קשר נגד שלטונו של המלך עבדאללה השני שמאחוריו עמד הנסיך חמזה, אחיו למחצה של המלך, שנתון במעצר בית. גורמי ביטחון בישראל אומרים כי שלטונו של המלך עבדאללה יציב וכי גורמי הביטחון הירדנים שולטים במצב
יורם אטינגר
אמנם האייתולות וארדואן פועלים להשגת יעדים אסטרטגים ארוכי-טווח מנוגדים - הקמת אימפריה שיעית אזורית וגלובלית ושיקום הסולטנות העותומנית הסונית - אבל הם משתפים פעולה בהשגת יעד קצר-טווח: הצרת צעדי המערב - ובמיוחד ארה"ב - והפלת המשטרים הערביים המקורבים למערב
יוני בן-מנחם
נשיא טורקיה ארדואן מגלה סימני התפכחות מדינית כלפי ישראל, מצרים ומדינות נוספות בעולם והכריז על מדיניות חדשה של טורקיה כלפי הסכסוכים האזוריים. ישראל צריכה להתנהל בזהירות רבה, טורקיה במצוקה ובבידוד מדיני וחוששות מסנקציות של מדינות המערב, ארדואן הוא מנהיג הפכפך ושינוי מדיניותו עלול להתברר כזמני בלבד
רשימות נוספות
לא לשכוח את הקשר עם ירדן  /  ד"ר ערן לרמן
הסתיים הסכסוך במפרץ  /  יוני בן-מנחם
נ"י טיימס: ישראל חיסלה את מספר 2 באל-קאעידה  /  עידן יוסף
התקרבות בין פתח לבין חמאס  /  יוחנן צורף, עודד ערן
הגרעין הישראלי שוב על סדר היום  /  שמעון שטיין, אייל פרופר
אמרות שנונות ואמרות הזויות  /  שאול מנשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il