X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
לאחר תבוסתו בעירק וסוריה וחיסול מנהיגו, דאעש הולך ומתבסס בחלקים נרחבים של אפריקה, תוך יצירת קשרים עם ארגונים מקומיים ניו-יורק טיימס מתאר "נישואי נוחות", בהם המקומיים מקבלים את המותג של דאעש, וכך יכול הארגון לטעון שהג'יהאד שלו חי ובועט במוזמביק שפך דאעש שמן על מדורת סכסוך מקומי ארוך והוביל למתקפות עקובות מדם הקואליציה נגד הארגון מבהירה: הסכנה עודנה קיימת
▪  ▪  ▪
אנשי דאעש במוזמביק [צילום: AP]

שנתיים לאחר תבוסתו בעירק ובסוריה ולאחר חיסול מנהיגו, אבו בכר אל-בגדדי, ארגון דאעש קם לתחייה באפריקה ויוצר בריתות עם ארגונים מקומיים. רבים מאותם ארגונים קשורים אליו בצורה רופפת בלבד, אך בשנה האחרונה הגיעה האלימות מצד ארגונים מוסלמיים קיצוניים ביבשת לשיא (עלייה של 43% לעומת 2019), ודאעש משתמש בהצלחות אלו כדי ליצור תדמית של עוצמה ולהעניק השראה לתומכיו בעולם – כותב ניו-יורק טיימס.
בשבוע שעבר נטל דאעש לעצמו את הקרדיט על התקפה ממושכת של קיצוניים במוזמביק על עיר החוף החשובה פאלמה, בה נהרגו עשרות בני אדם. בעקבותיה החלו דיבורים בפורומים המקוונים של דאעש על הקמת חליפוּת במדינה זו. בימים האחרונים הגיעו למחוזות סמוכים רבבות פליטים שנמלטו מאזור הלחימה, ותיארו אלימות קשה במאבק עקוב מדם.
אפריקה תהיה החזית הבאה של ארגוני טרור בינלאומיים כמו אל-קאעידה ודאעש – מזהירים מזה למעלה מעשור אנשי צבא ומאבק בטרור בארה"ב. שני הארגונים יצרו בריתות עם ארגונים ג'יהאדיסטיים מקומיים והתבססו במערב אפריקה, צפונה ומרכזה, משם הם יכולים לצאת למתקפות רחבות היקף. לאחרונה הזהירו פקידים אמריקנים, כי גם במצבו המוחלש – דאעש נותר ארגון מבוסס בעירק ובסוריה, וייתכן שלרשותו 10,000 לוחמים שירדו למחתרת. למרות שהתבוסות בשדה הקרב והקורונה הנמיכו מאוד את פרופיל התעמולה והגיוס של דאעש, עדיין עומדים לרשותו 100 מיליון דולר ורשת של תאים מקומיים מחוץ למזרח התיכון, מהפיליפינים ועד אפגניסטן.
כוחות הביטחון העירקיים ובני בריתם המערביים ממשיכים לצוד כיסים של לוחמים. בתוך שבועיים בחודש מארס ביצעו העירקים 312 התקפות אוויריות על מעוזים של דאעש. למרות התגברות החשש באירופה ובארה"ב מפני טרור פנימי, עדיין קיימת סכנה של פיגועי התאבדות מצד "זאבים בודדים" התומכים בדאעש. שרי החוץ של 80 מדינות הקואליציה נגד דאעש, בראשותו של אנתוני בלינקן, קיימו ב-30.3.21 פגישה מקוונת לדיון בפעילות הגוברת של הארגון וקבעו: "האיום נותר בעינו". וכאמור, המוקד עבר לאפריקה.
באזור הסָהֶל – מסנגל עד סודן – קבוצות חמושות חודרות לאיזורים שעד כה היו פטורים מעונשה של אלימות הארגונים הקיצוניים. ארגונים הקשורים לאל-קאעידה השתלטו על חלקים ניכרים מהאזור הכפרי בקו החוף של סומליה. דרומה משם, במוזמביק, חדירה של כמה עשרות לוחמים לפני שלוש שנים הפכה למלחמה בקנה מידה מלא. הקבוצות הללו אינן חזקות במיוחד, אך יש להן די כוח כדי לערער את הביטחון הפנימי במדינותיהן, מציין הטיימס.
מומחים רבים מתארים את קשרי דאעש והארגונים המקומיים כ"נישואי נוחות": הארגונים המקומיים מקבלים את הלגיטימיות וההכרה שמביא איתו מותג דאעש, בעוד דאעש מציג את פעולותיהם כהוכחה לכך שהג'יהאד העולמי שלו חי ובועט. במקומות כמו צפון ניגריה מפעיל דאעש את השפעתו באמצעות שלוחתו המקומית – המדינה האיסלאמית במערב אפריקה – ומספק לאנשיה אימונים ומימון. במקומות אחרים, כמו מוזמביק, הקשר רופף בהרבה והארגונים הם בעיקר תוצר מקומי של מצוקה מקומית.
במוזמביק גזלו אנשי השכבה השלטת במשך שנים את עושרו של מחוז קאבו דלגאדו, לאורך חוף האוקיינוס ההודי, שהפך למרכז סחר בלתי חוקי בעץ ולהברחות שנהב וסמים. בשנת 2009 התגלה בו אחד המצבורים הגדולים בעולם של אבן האודם, ולאחר שנתיים התגלה בו מאגר גז טבעי בשווי של עשרות מיליארדי דולרים. ספקולנטים הציפו את האיזור, תושביו גורשו מאדמתם וכמה כורים קטנים הוכו למוות.
בשנת 2017 החל ארגון טרור מקומי לתקוף תחנות משטרה ומנהיגים מקומיים, והוא זכה לאהדה מצד סוחרים זעירים בנמלים וצעירים מתוסכלים. תגובתו האלימה של צבא מוזמביק, אשר התעלל באזרחים, סייעה אף היא לאנשי הארגונים לצבור תמיכה. אבל בשנת 2020 השתנה אופיה הלחימה: הקיצוניים הרסו ערים שלמות, הפכו 670,000 תושבים לפליטים, הרגו לפחות 2,000 אזרחים וחטפו עשרות אחרים. התוצאה הייתה שהאוכלוסייה פנתה נגדם וכיום הם מבודדים למדי.
מאז שהארגון המקומי נשבע אמונים לדאעש ב-2019, קיבל העימות תשומת לב בינלאומית. בחודש שעבר קבע האו"ם שמדובר בארגון טרור בינלאומי והטיל עיצומים על מנהיגו, אבו יאסר חסן. ארה"ב שלחה עשרות חיילים לאמן את הנחתים של מוזמביק ופורטוגל הודיעה שתשלח 60 חיילים משלה למושבתה-לשעבר. השבוע הודיע צבא מוזמביק, כי הטרוריסטים סולקו מעיר פאלמה. אבל מאות אלפי פליטים עודם תלויים על בלימה, ומי שהיגרו למחוז כדי לעבוד בענף הגז נאלצו לשוב לבתיהם לאחר שהפעילות הושעתה.

תאריך:  09/04/21   |   עודכן:  09/04/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
יורם שוייצר, תומר נווה
"מחוז סיני" ביצע בחודש יולי מתקפה חריגה בתעוזתה ובהיקפה נגד בסיס של צבא מצרים לא הרחק מתעלת סואץ    פתיחתו המחודשת של מעבר טאבה עלולה להפוך תיירים ישראלים ליעד למתקפה    המצרים כבר מתמודדים עם האיום וישראל צריכה להיות מתואמת איתם
גלית טרומן צינמן
בניסיון להשתקם מתבוסותיה הצבאיות בשנים האחרונות, מנצלת המדינה האיסלאמית את משבר הקורונה להגברה ניכרת בהיקף הטרור ובפעילות הדעווה, תוך הצגת המגפה כ"עונש אלוהי לצלבנים" וכהזדמנות להתמיד במלחמת הקודש
יוני בן-מנחם
מצרים מודאגת מהתגברות הטרור של שלוחת דאעש בצפון סיני ומהצטרפות פעילי הזרוע הצבאית של חמאס לשורותיו. הצבא המצרי מתקשה למגר את הטרור של דאעש בגלל מחסור במודיעין מדויק ובגלל שהוא נעזר בשבטים הבדואים בחצי האי סיני
איתמר לוין
שני הארגונים הקיצוניים פועלים יחדיו נגד המערב והממשלות המקומיות, תוך גיוס של צעירים בניז'ר, מאלי ובורקינה-פאסו - מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
מחברי הדוח מעריכים, כי המנהיג החדש של הארגון - אולי באופן זמני בלבד - הוא אמיר מוחמד סעיד אל-מוולה, אחד האחראים המרכזיים לרצח היזידים בעירק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il