X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
כמו הרכבות והטלגרף במאה ה-19, האינטרנט והרשתות החברתיות משפיעים על הדרך בה אנו חושבים - אך אינם משחררים אותנו מאחריות למעשינו
▪  ▪  ▪
פרימיטיבים עם טלפונים חכמים [צילום: חוזה מגאנה, AP]

אמריקנים רבים בני המאה ה-21 מתפעלים – ומוטרדים – מיכולתה של טכנולוגיית המאה ה-20, במיוחד האינטרנט והרשתות החברתיות, לעצב את החברה ואותם. שתי טכנולוגיות בנות המאה ה-19 עוררו רגשות דומים: הרכבת והטלגרף נתפסו ככאלה שהצילו את החברה האמריקנית ועיצבו את תרבות החרות. ההיסטוריון טד ווידמר מסביר זאת בספרו המתאר את מסעו ברכבת של אברהם לינקולן מספרינפילד לוושינגטון בפברואר 1861 – מצטט אותו ג'ורג' וויל, בעל טור בוושינגטון פוסט.
בעשור שלפני כן אפשרה הרכבת ללינקולן להאיץ את פעילותו הפוליטית. ואילו קווי הטלגרף הפיצו את הידיעות הכוזבות כאילו וושינגטון בוערת, העבדים מתמרדים, הנשיא ג'יימס ביוקנן התפטר ולינקולן הוא קניבל. בראשית ימי הרכבת היו שהאמינו שהיא תאחד את האומה; בפועל הן העצימו את הפילוג בין הצפון לדרום והפכו לסמל לעוצמתו של הצפון. הרכבות הציעו חופש תנועה שאיים על הסדר המבוסס על האדמה. פרדריק דגלאס, הסמל של שחרור העבדים, קפץ לחופש מרכבת נוסעת שיצאה מבולטימור צפונה.
פחות משליש מן המסילות שהונחו בשנות ה-50 של המאה ה-19 היו בדרום. את בנייתן בצפון הובילו מהגרים; בדרום היו אלה עבדים, ואיכותן הייתה ירודה בשל העדר אנשי מקצוע וחומרי גלם. תושבי הצפון החלו לחיות מהר יותר מתושבי הדרום. הרכבות גם חייבו לעבור לשעון אחיד; עד אז, במדינת ויסקונסין לבדה היו 38 איזורי זמן. רעיון האחדות הלאומית של לינקולן התעצם, בשל היכולת לעבור בקלות ממדינה למדינה.
המסילות והטלגרף סללו את דרכו של הצפון למלחמה מתועשת. במארס 1861 נדרשו שבעה ימים ו-17 שעות לנאום ההשבעה של לינקולן להגיע לחוף המערבי על גבי סוסים. ארבע שנים מאוחר יותר נקרא נאום ההשבעה שלו בו ביום בקליפורניה. ב-1858, כאשר נמתח קו הטלגרף הראשון בין ניו-יורק ללונדון, הביע ניו-יורק טיימס את הדאגה שהחדשות יגיעו מהר יותר מן האמת. נשמע מוכר?
כיום מאפשרים האינטרנט והרשתות החברתיות להפיץ במהירות שיא את הטיפשות, ולכן יוצרים את התחושה שיש יותר טיפשות. אולי זה נכון, אומר וויל, אך צריך להאשים את האחראים האמיתיים – טמבלים שבידיהם רמקולים – ולא את הטכנולוגיה. הטכנולוגיה נותנת כלים לטיפשות אך לא הופכת אנשים לטיפשים. ב-6 בינואר הסתערו על הקפיטול אנשים פרימיטיביים שבידיהם טלפון חכמים שהורו להם היכן להתכנס ושלהבו אותם.
האנושות נרדפת בידי תיאוריות הגורסות שבני האדם הם בובות שניתן להפעילם באמצעים של תעמולה ותרבות. גרסה חדשה של תיאוריות אלו טוענת, שהטכנולוגיה הדיגיטלית היא כוח אוטונומי עליו יש לפקח או אפילו לארגן אותו מחדש בידי ממשלות, משום שהיא מחווטת מחדש את מוחותיהם של המשתמשים בה. האמת היא, מסכם וויל, שלטכנולוגיות של ימינו יש השלכות ניכרות על הדרך בה אנו חושבים – כמו הרכבת והטלגרף. אבל הן אינן משחררות איש מאחריות למעשיו.

תאריך:  18/04/21   |   עודכן:  18/04/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טכנולוגיה אינה יוצרת טיפשות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
טכנולוגיה מייצרת לא רק טיפשות
סניל  |  19/04/21 18:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
אקונומיסט מנתח את הגברת הפעילות הפוליטית של מנהלי חברות אמריקניות גדולות: מהן הסיבות וההשפעות - מהמנהלים עצמם והפוליטיקאים ועד הלקוחות והעובדים
איתמר לוין
אפגניסטן הייתה מבחן ליכולת קבלת ההחלטות והיכולת להסתכל לטווח הארוך    ממשל ביידן אומר שהאתגר הסיני מצריך אותן תכונות; הוא החמיץ הזדמנות להפגין אותן
איתמר לוין
הקנסות שהוטלו על בנקים שלא עמדו בתקנות למניעת הלבנות זינקו אשתקד ל-10.4 מיליארד דולר, אבל העבריינים ממשיכים להלבין בקלות    הסיבות העיקריות: העדר שקיפות ברישום חברות ובעליהן, העדר שיתוף פעולה בינלאומי בהעברת מידע והעדר משאבים למלחמה בתופעה    אקונומיסט קורא לממשלות לשפר את עצמן במקום לבוא בטענות אל הבנקים
איתמר לוין
ביידן מעניש את מוסקבה על ההתערבות בבחירות ועל מתקפת סייבר - אך וושינגטון פוסט מדווח, כי יש הקוראים לבחון מחדש את השימוש בכלי זה
איתמר לוין
דיילי טלגרף מנתח את הודעות האבל של האחים, מצביע על ההבדלים ביניהן ותוהה האם יצליחו להניח מאחוריהם את חילוקי הדעות כאשר ייפגשו בהלוויה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il