X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
קרטר מלקסיאן, שהיה יועץ בכיר לראש המטות המשולבים, צופה ב-Foreign Affairs שהטליבאן יתקרב לשליטה מוחלטת - אך לביידן אין חלופה מושכת יותר
▪  ▪  ▪
חיילים אפגנים מחוץ לקאבול [צילום: רחמוט גול, AP]
החששות לקראת הנסיגה האמריקנית, 15.4.21 / BBC

בספטמבר אשתקד נפתחו בקטר שיחות שלום בין הטליבאן לממשלת אפגניסטן – ונתקעו מיד, משום שהצדדים לא יכלו להסכים אפילו על הנקודות הבסיסיות ביותר כגון כיצד ייראה התהליך הפוליטי. בששת החודשים הבאים הוציאה ארה"ב מן המדינה אלפים מחייליה, ויצרה חלל ריק אותו ניצל הטליבאן כדי להשתלט על שטחים נרחבים; מדוע שיסכים לשאת ולתת על מה שהוא יכול להשיג בכוח?
קרטר מלקסיאן, שהיה יועץ בכיר לראש המטות המשולבים ומחברו של ספר על המלחמה באפגניסטן, מזכיר ב-Foreign Affairs שעד לאחרונה היה הטליבאן בנסיגה. לאחר נצחונות משמעותיים בשנים 2016-2015, הוא סבל אבידות כבדות ותבוסות במשך שלוש שנים כתוצאה ממהלומות של ארה"ב מהאוויר, רחפנים וכוחות מיוחדים. בשיחות עם ארה"ב בקטר ב-2019 הודו נציגי הטליבאן, כי כל עוד 14,000 החיילים האמריקנים מצויים באפגניסטן – אין לו תקווה לנצח. האווירה הובילה לכל הפחות לתקווה מסוימת ששיחות השלום יכולות להוביל לפשרה.
המצב השתנה דרמטית ב-2020. הנשיא דונלד טראמפ הגיע להסכם עם הטליבאן, לפיו כוחות ארה"ב ונאט"ו ייסוגו עד 1 במאי 2021, בתמורה לערבויות נגד טרור, הפחתת האלימות והבטחה לשיחות עם הממשלה. 8,600 חיילים אמורים היו לצאת בתוך 135 יום, אך טראמפ הוציא מספר גדול עוד יותר, והפך לבלתי-אפשרית את יכולתה של ארה"ב לסייע לכוחות האפגניים ולהעניק סיוע ממשי של הפצצות. באוקטובר אשתקד נותרו במדינה רק 4,500-4,000 חיילים אמריקנים והטליבאן יכול היה להתקדם בחופשיות. מיד לאחר מכן כבש הארגון בתוך ימים שטחים נרחבים, עליהם נלחמו האמריקנים והאפגנים במשך חודשים ושנים, והתקדם לעבר העיר קנדהאר, השנייה בחשיבותה האסטרטגית אחרי הבירה קאבול.
הטליבאן מתקדם, קובע מלקסיאן. ייתכן שמספר חבריו כיום גדול מכפי שהיה ב-2018, כאשר הוערך ב-80,000-60,000 איש, ועל-פי השמועות – מנהיגיו הבכירים חזרו מפקיסטן. הלוחמים חמושים ומצוידים היטב, לאחר שתפסו כמויות גדולות של אספקה אפגנית. הארגון מפעיל כוחות מיוחדים משלו, המצוידים באמצעים לראיית לילה ומבצעים מתקפות נרחבות. ואילו הכוחות האפגניים מצויים בנסיגה: הצבא והמשטרה מונים רק 70%-50% מהתקן הרשמי שלהם, העומד על 325,000 איש – בשל שילוב של שחיתות, עריקות וקשיי גיוס. הכוחות המיוחדים, בסיוע החיילים האמריקנים, מחזיקים מעמד – אך בקושי, מול אויב המפעיל מחבלים מתאבדים במכוניות תופת.
הממשלה אומנם שולטת בערים הגדולות, אך בצורה רופפת. תאים של הטליבאן ודאעש פועלים בקנדהאר, ג'לאלבאד וקאבול. תושביהן של ערים אלו תשושים, ומיעוט ביניהם מוכנים להשלים עם שלטון הטליבאן אם משמעות הדבר שסוף-סוף ישרור שלום. ההצלחות האחרונות שלו יעודדו את הטליבאן להמשיך להילחם, בלא קשר למועד היציאה האמריקנית; חלק ממנהיגיו אומרים בגלוי, שמטרתו היא ניצחון מוחלט והשלטת חוקי האיסלאם במדינה.
נסיגת הכוחות האמריקניים עד ספטמבר, עליה הודיע בשבוע שעבר הנשיא ג'ו ביידן, תוביל קרוב לוודאי לכך שהטליבאן ישתלט בתוך כמה חודשים על רוב דרומה ומזרחה של אפגניסטן. ייתכן שהממשלה ו"הברית הצפונית" יהיו חזקות מספיק כדי להחזיק בקאבול, אבל לכמה זמן? בלא היועצים האמריקנים, איכות הציוד האפגני תרד ופעילות הכוחות המיוחדים תפחת. הממשלה תתקשה להצדיק מבחינה פוליטית את שלטונה, כאשר רוב צפון המדינה יהיה בידי הטליבאן – ולא בטוח שתושבי הצפון עצמם מוכנים להמשיך להילחם.
בסופו של דבר, האפגנים והאמריקנים לא יקבעו לבדם את מהלך המלחמה. לסין, הודו, אירן ורוסיה יש אינטרסים באפגניסטן והן אינן רוצות לראות אותה הופכת למדינת טליבאן. לרוסיה ואירן יש קשרים ארוכים עם השבטים העיקריים המתנגדים לטליבאן, אך שתי המדינות שיחקו במשך שנים עם שני הצדדים – כאשר מימנו גם את הטליבאן כדי לסלק את ארה"ב מחצרן האחורית. האינטרסים ישתנו כאשר האמריקנים ייצאו ואפגניסטן עלולה להפוך למהדורה חדשה של מלחמות האזרחים בלוב וסוריה, כאשר מעצמות איזוריות שונות תומכות בצדדים היריבים. ויש לזכור, כי הודו היא הדמוקרטיה היחידה המעורבת – איתות עגום לממשלה הדמוקרטית בקאבול.
התמונה יכולה הייתה להיות שונה אם ביידן היה מחליט להותיר את החיילים באפגניסטן, אך גם זה לא היה מביא שלום למדינה – סבור מלקסיאן. ארה"ב יכולה קרוב לוודאי למנוע את נפילת קאבול ולהבטיח את האינטרסים שלה במלחמה בטרור, באמצעות 3,500-2,500 חיילים. הטליבאן ימשיך לזכות בהישגים טריטוריאליים ולא תהיה לו סיבה להתפשר בשיחות השלום. האמת הכואבת היא, שארה"ב מותירה מאחור מלחמה שהסיכויים לפתרונה בדרכי שלום פחותים בהרבה מפי שהיו לפני שנה. המציאות הזאת – בתוספת ההתמודדות עם הקורונה, שינויי האקלים, סין ובעיות פנימיות דוחקות – הופכות את החלטתו של ביידן למובנת יותר.

תאריך:  19/04/21   |   עודכן:  19/04/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמה באפגניסטן
איתמר לוין
אפגניסטן הייתה מבחן ליכולת קבלת ההחלטות והיכולת להסתכל לטווח הארוך    ממשל ביידן אומר שהאתגר הסיני מצריך אותן תכונות; הוא החמיץ הזדמנות להפגין אותן
איציק וולף
נשיא ארצות הברית הצהיר על כוונתו להוציא את צבא ארצות הברית מאפגניסטן אחרי שני עשורים של לחימה    "לא נוריד את העיניים מאיומי הטרור, נארגן מחדש את יכולות הפעולה שלנו נגד הטרור ואת הנכסים המהותיים שלנו באזור, כדי למנוע הופעה מחודשת של איום לארצנו"
איתמר לוין
אקונומיסט מנתח את השלכות הנסיגה האמריקנית: הטליבאן עלול להשתלט על המדינה, מדינות שכנות יעמיקו את בחישתן בה ולא ברור מהיכן תילחם ארה"ב בטרור
איתמר לוין
3,500 החיילים האמריקנים האחרונים ייצאו מן המדינה עד יום השנה ה-20 למתקפות 9/11    פקיד בכיר בבית הלבן: צריך להתמקד באיומים העיקריים - סין, רוסיה, אירן וקוריאה הצפונית
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס חושף את ההערכה שהוכנה אשתקד, ומשמשת כעת את הקוראים לדחות את הנסיגה מן המדינה    חשש מרכזי של הממשל: פגיעה בזכויות הנשים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il