X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ראיתי אותן וליבי חמרמרות, מתכווץ לא רק בגלל החמלה אלא בגלל העיסוק שבחרו בו, להתפרנס מן הצדקה, מהחסד, החמלה והרחמים
▪  ▪  ▪
[צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

ראיתי אותן, נשים צעירות, מטופחות, אשר כל עתידן לפניהן, יושבות על כיסא מתקפל שסחבו עימן מביתם. ראיתי אותן כפופות גו, מכונסות בעצמן משפילות מבט ובידיהן ספרונים, דוממות, כובשות פניהן בקרקע. ראיתי אותן, יושבות בכניסות למרכולים, לחנויות המזון, יושבות במשך שעות ארוכות. לרוב שותקות, קוראות בספר תהילים.
ראיתי אותן. כמו האור הנדלק כשאדם עובר לידו וחיישניו פועלים, גם הן, 'צדקה' ביקשו בקול שקט מעורר רחמים כל אימת שיצא מישהו מהסופר ועגלתו העמוסה בידו. ראיתי אותן מניחות לרגליהן בשקיות שקופות אורז וסוכר, שמן ומלח, בקבוק יין וחבילת ביסקוויטים בערימה אחת, מתת החולפים על פניהם וליבם אינו גס בהן.
ראיתי אותן וליבי חמרמרות, מתכווץ לא רק בגלל החמלה אלא בגלל העיסוק שבחרו בו, להתפרנס מן הצדקה, מהחסד, החמלה והרחמים. ראיתי אותן, ההרהורים טרפו, השאלות ניקרו וידי חיפשה בכיס מכנסיי מטבעות למירוק מצפוני כאיש חומל ומוסרי אשר לא ישיב ריקם יד מושטת. ראיתי אותן וליבי נכמר, עליהן - עלינו, נשים צעירות המכסות את עין הארץ, נשים שכל עולמן לפניהם, עתידן יכול היה להיות אחר.
אני כותב שורות אלה בלב רוטט וללא משקפיי שופט, מבקש לשתף בהרהוריי על תחושת האובדן של מוחות צעירים, חדים חכמים, להרהר על תרומתן הגדולה שהייתה יכולה להיות לחברה הישראלית כולה, תוהה ביני לביני כמה רופאות יושבות כעת על הכיסא המתקפל, כמה מחנכות פושטות כעת ידן לנדבה, כמה פיזיקאיות מביטות במבט מושפל לעבר בקבוק השמן שבשקית השקופה, כמה אומניות מביטות במטבעות המונחות בידן. ראיתי עולם מלא המוזז הצידה מפני הצורך להתפרנס מן הצדקה.
אני רואה את הנשים היקרות הללו, רואה גם את הגברים בצדי הרמזורים והצמתים, אין בהם בדל רוע, אין בהם בדל כפייה, יש בהן רצון עז להציף ולהנגיש את תורתו של רבי נחמן מברסלב. זכותן המלאה כמובן לעשות זאת בכל דרך חוקית. אף על-פי כן אני תוהה, לא כמקטרג חלילה, האם לא ראוי שהנשים תצאנה ממעגל ההפצה כפי שהוא מתקיים היום? האם יכולת ההפצה שלהן אינה יכולה להיות באופן אחר כמו בשאר העולם היהודי?
תמונת הנשים המטופחות, הצעירות, הכבויות בעיניי, המקבצות נדבות היא תמונת מראה של מציאות משולבת מחד הפצה, מאידך מציאות כלכלית ודרך להתפרנס.
לו אני משפיע משמעותי בקהילת ברסלב, הייתי מקיים דיון נוסף, משמעותי, מעמיק, כדי לברר עם הנשים המפיצות, הנשים עם הכסא המתקפל, המיסרונים וקופת הצדקה, אם זהו עתידן. האם לצורך זה נבראו, האם זו תרומתן לעולם הרוח היהודי-ישראלי? חוששני שתשובתן הייתה כמיהה לפרוץ את תקרת זכוכית ההפצות ולהביא לידי ביטוי את עולמן המלא. בין הקניידלך למצה המטוגנת שווה לחשוב על עולמן החרישי של נשות ההפצות.

מחנך, משורר, סופר ופובליציסט.
תאריך:  18/04/2021   |   עודכן:  18/04/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוד ארגז
"יכול להיות שיש אנשים שחושבים אחרת, אבל אני לא חושב כך", פרופ' עודד גולדרייך בתגובה לפסילת זכייתו
אברהם הללי
הטהרה היא הקשר המקשר בין שתי הפרשות וזאת בנוסף לסיבה של תאום מספר הפרשות למספר השבועות בשנה, בעיקר כאשר השנה לא מעוברת
איתן קלינסקי
בנימין נתניהו מבקש להמיר סדר יום, המדווח עדויות של אנשים שעבדו במחיצתו על מעשיו הפליליים החמורים, בסדר יום תקשורתי שילעס 24 שעות ברצף עיסת הגרעין האירני, המאיימת על קיומה של מדינת ישראל
זאב בן-יוסף
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל מחייב לזכור את חברי המחתרות שהקריבו חייהם למען הקמת המדינה - בעיקר עולי הגרדום ובראשם הראשון שבהם - שלמה בן יוסף - שסיפור הגבורה של חייו ומותו מרגש עד דמעות
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ ממשיך להכשיר את דעת הקהל בשטחים לקראת האפשרות שהוא יפרסם צו נשיאותי הדוחה את הבחירות לפרלמנט הצפויות להיערך בעוד כחודש. הנימוקים החדשים: בקשה של האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל לדחות את הבחירות וחשש של ממשל ביידן מניצחון חמאס בבחירות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il