X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
רודנים הם הסותמים את פיהם של מי שדעתם עלולה שלא לשאת חן בעיניהם - בדיוק כפי שעשה נתניהו למנדלבליט בנושא מינוי שר המשפטים זהו תקדים מסוכן ביותר, כי מעתה ניתן יהיה למנוע גם מהרמטכ"ל, נגיד בנק ישראל ואנשי מקצוע אחרים להביע את דעתם
▪  ▪  ▪
לא ימצא חן בעיניו, רחמנא ליצלן [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

אנחנו רגילים לחשוב על פרעה מלך מצרים בתור הרשע המוחלט - זה שזורק תינוקות ליאור, מעביר את בני ישראל בפרך וצריך לספוג עשר מכות איומות עד שהוא מעניק להם שלושה ימי חופשה. אבל היה גם פרעה אחר, הפוך לחלוטין: פרעה שיצא למסעות ביקורת פתאומיים ברחבי ארצו, העלה את יוסף מן הבור, העניק לו סמכויות נרחבות ואִפשר לאדם המתאים להציל את המדינה. ובכל זאת, גם אותו פרעה היה שליט מוחלט וסמכותני.
"וייטב הדבר בעיני פרעה ובעיני כל עבדיו", מתארת התורה את התגובה בארמונו לשמע פתרון חלומותיו של המלך בידי יוסף. שימו לב לסדר המילים: לאחר שהדבר היה טוב "בעיני פרעה", הוא היה טוב "בעיני כל עבדיו". המלך קבע את דעתו, ואיש לא העז לחלוק עליה. כי מה לעשות? ככה עובדים רודנים, כולל הנאורים שבהם. ייתכן שהם מוכנים לשמוע עצה ואפילו לנהוג על פיה, אבל איש לא יעז לחלוק עליהם אחרי שגיבשו את עמדתם. ומי שסובבים אותם יודעים, שמוטב לשתוק עד שיתברר להיכן נושבת הרוח ואז להתיישר איתה.
ההלכה היהודית רוצה וקובעת את ההפך. כאשר בית הדין מתכנס להכריע, אומרת המשנה (סנהדרין ד', ב'), הרי ש"בדיני הטומאות והטהרות מתחילין מן הגדול; דיני נפשות מתחילין מן הצד". מסביר רש"י בגמרא (סנהדרין, דף ל"ב, עמוד א'): "'מן הצד - מן הקטנים, שמא יחייבנו הגדול ולא ירצו לחלוק על דבריו". אין המדובר סתם בנימוס או בעצה טובה; הרמב"ם פוסק זאת להלכה: "דיני ממונות וכן הטומאות והטהרות מתחילים מן הגדול שבדיינים ושומעים את דבריו. ודיני נפשות מתחילין מן הצד ואין שומעין דברי הגדול אלא באחרונה" (סנהדרין, פרק י"א, הלכה ו'). כאשר מדובר במומחיות בענייני ממון - כסף, טומאה, טהרה - הגיוני להתחיל מן המומחה המוביל. אבל כאשר מדובר בדיני נפשות, אסור שיהיה חשש כלשהו להטיה, ולכן הדיינים יתבטאו מן הזוטר אל הבכיר.
סימן היכר של שליט דמוקרטי ומנהל מוצלח, הוא נכונותם לשמוע ייעוץ ולעודד ריבוי דעות, כולל (ואף בעיקר) כאלו החולקות עליהם. הם יודעים שסיעור מוחות מטייב את ההליך ובמיוחד את ההחלטה שבסופו. הם מכירים בפערי הידע שלהם, בכך שאינם יכולים להיות מומחים בכל דבר, ולכן מבקשים השלמות מן המומחים. וחילופיהן בשליט רודני ומנהל כושל: הם כופים את דעתם, מטילים אימה משתקת על הסובבים אותם ומבטלים כעפרא דארעא את המומחים. בכל התקופות ובכל המקומות היה ברור, כי השמעת דעה שאינה נעימה או מתאימה לרודן, עלולה להביא לסילוק ואולי אף למוות. זו אחת הסיבות המרכזיות לכך שמשטרים רודניים קורסים בסופו של דבר: איש אינו מעז להזהיר מפני צעדים שגויים, איש אינו בולם החלטות הרסניות.
בנימין נתניהו הצטרף אתמול (27.4.21) בצורה ברורה לשורותיהם של הרודנים והסמכותנים, לפחות בקנה המידה של השתקת דעות. כאשר ניסה אביחי מנדלבליט להזהיר מפני הצבעה בלתי חוקית (לשיטתו) על מינויו של אופיר אקוניס לשר המשפטים, נתניהו מנע זאת ממנו. היועץ המשפטי לממשלה לא יכול היה למלא את תפקידו ולהביע את עמדתו בפני לקוחותיו, משום שהעומד בראשם סתם את פיו. וחבורת האפסים ממנה מורכב הליכוד שתקה; איש לא ביקש לשמוע בכל זאת את חוות הדעת המשפטית.
נכון, יש בעיה מובנית בכך שמנדלבליט הוא גם מי שחתום על כתב האישום נגד נתניהו, גם מי שעוסק במימון ההגנה שלו וגם מי שמייעץ לו כראש הממשלה. זהו ניגוד עניינים מובהק, שיש לפתור על-ידי פיצול התפקיד בין היועץ המשפטי לממשלה לבין ראש התביעה. אך כל עוד זהו המצב, נתניהו והשרים מחויבים לשמוע את דעתו של מנדלבליט, ובעיקרון - גם לפעול על פיה. לא מוצא חן בעיניהם? שיקבעו אחרת בחוק. שיבקשו פסק זמן כדי לקבל חוות דעת נוספת. הדבר האחד והיחיד שאסור באיסור מוחלט לעשות, הוא למנוע מראש את השמעת הדעה, כי יודעים שהיא לא תשא חן בעיני הרודן.
מה שעשה נתניהו הוא לא "רק" רמיסת שלטון החוק, הוא לא "רק" התנהגות רודנית. זהו גם תקדים מסוכן ביותר. אחרי סתימת פיו של היועץ המשפטי, אין שום דבר שימנע לסתום את פיו של הרמטכ"ל, את פיו של ראש המוסד, את פיו של מנכ"ל משרד הבריאות, את פיו של נגיד בנק ישראל - את פיו של כל מומחה שדעתו המקצועית עלולה, רחמנא ליצלן, לא להתאים למאווייו של ראש הממשלה. ברגע שיוצרים את התקדים, הפעם השנייה קלה יותר והפעם השלישית קלה בהרבה והפעם הרביעית נראית טבעית לגמרי.
נתניהו מרגיש מצוין בחברתו של דונלד טראמפ - מי שקיבל החלטות גחמניות תוך התעלמות מוחלטת מהדרג המקצועי (ראו הקורונה והאקלים); הוא לא סובל את ברק אובמה, שהליך קבלת ההחלטות שלו היה סדור ועודד דעות מנוגדות לשלו (תפקיד חשוב שמילא ג'ו ביידן). נתניהו מרגיש מצוין בחברתו של ולדימיר פוטין - האיש שסידר לעצמו כהונה לכל החיים ושליטה בקרמלין גם כאשר היה רק ראש הממשלה. נתניהו מרגיש מצוין בחברתו של נרנדרה מודי - האיש שמרחיק שיטתית את הודו מעקרונות הדמוקרטיה. אם למישהו לא היה ברור מדוע, התנהגותו אתמול הבהירה זאת בצורה חד-משמעית: נתניהו רוצה להיות רודן. כדי להשיג זאת, הוא מוכן להרוס את עקרונות היסוד של מדינת חוק דמוקרטית. ואם לא ישיג זאת, הוא יותיר אחריו אדמה חרוכה - כדרכם של רודנים כושלים.

תאריך:  28/04/2021   |   עודכן:  28/04/2021
+האם נתניהו חשש מחשיפת פרוטוקול הישיבה
13:29 28/04/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

מדוע הסכים נתניהו למנות את גנץ לשר המשפטים? ייתכן שהוא ידע, כי אם מנדלבליט יציג את פרוטוקול ישיבת הממשלה מאתמול - יתברר שהוא שלח את פרקליטו לשקר בשמו לבג"ץ, וזהו שקר אחד יותר מדי אפילו בקני המידה שלו

מלחמת גרסאות [צילום: פלאש 90]
+נתניהו התקפל: גנץ - שר המשפטים
13:01 28/04/21  |  איתמר לוין, מירב ארד   |   לרשימה המלאה

הודיע על המינוי שלוש שעות לפני שבג"ץ עמד לדון במינויו השנוי במחלוקת של אופיר אקוניס לתפקיד - למרות טענתו לפיה המינוי נעשה בסמכות  ▪  השופטים רמזו בבירור שיפסלו את המינוי והיו צפויים להורות לנתניהו למנות מיד את השר  ▪  נתניהו מבטיח למנות את יתר השרים בשבוע הבא

אושר במשאל טלפוני [צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן]
+"מנדלבליט לא מוסמך להוציא את רה"מ לנבצרות"
08:36 28/04/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

מזהיר: "אם מנדלבליט יוביל בכוחנות הפיכה שלטונית - הוא יפגוש כוחנות נגדית של העם"  ▪  גם בן-גביר תומך במהלך של נתניהו: מנדלבליט מתבלבל - הוא לא מבין את תפקידו

סמוטריץ'. גיבוי לנתניהו [צילום: מן הטלוויזיה]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
למישהו היה ספק? נתניהו רוצה להיות רודן
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
הבעיה היא מנדלבליט, לא נתניהו
חגי  |  28/04/21 10:32
2
קשקוש רלב"י ל"ת
מגיב ותיק  |  28/04/21 13:43
3
הצחקת את מנדלבליץ
עובד 1  |  28/04/21 13:48
4
נתניהו חפץ לשרוד לא להיות רודן
שאול א.  |  28/04/21 14:31
5
הדיקטטורה של הדמוקרטיה
יהודה אלידע  |  28/04/21 14:43
6
הגיגים באספמיה
באום  |  28/04/21 15:00
7
שטויות ודברי הבל חבל על הזמן ל"ת
alice  |  30/04/21 09:56
8
"נתניהו רוצה להיות רודן"
מ. עמיר  |  1/05/21 18:21
9
הכותרת מעידה על הכלל .חרטה ל"ת
איתמראמרררר  |  1/05/21 20:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 35
איתמר לוין
השופטים הורו לנתניהו ואקוניס לנמק עד מחר בצהריים מדוע לא יבוטל המינוי    מבהירים לנציגו של נתניהו: חוות דעתו של מנדלבליט מחייבת - לאחר שהיועץ קבע שהמינוי לא בוצע    בא-כוחו של נתניהו טען שמנדלבליט נימק בהרחבה את התנגדותו למינוי, ופוגלמן הגיב בציניות: יש אמת חילופית    הדיון בבקשה למנות מיד שר משפטים יימשך מחר
עידן יוסף
יו"ר כחול לבן גנץ בעקבות ישיבת הממשלה: "אמרנו שיש מזימת אפריל-והיום היא התרחשה. אמרנו שנמנע אותה וכך עשינו. צו השעה להקים ממשלה ממלכתית ולשים את כל המחלוקות בצד"
איציק וולף
שר הביטחון שלח מכתב שיוצג לשופטי בג"ץ אחרי מינוי אקוניס לשר משפטים: "מדובר בהליך שדגל שחור של פגיעה בסדרי שלטון מתנוסס מעליו. תהליך שתוכנן ונוהל בקפידה מראשיתה ועד סופה של ישיבת הממשלה, על-ידי ראש הממשלה נתניהו"
איציק וולף
עידן יוסף
שרת התחבורה הנחתה לנתב עבודות בעיקר לשעות הלילה, אך להנחיה זו לא תהיה השפעה על רוב מיזמי התשתית, בעיקר הגדולים    עם זאת צפוי להתגבר הלחץ לעבוד בשבתות    סגן השרה ניסה למנוע עבודות תשתית בנתיבי איילון אך בתגובה הוגדל משך העבודה בשבת ב-4 שעות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il