X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
וכשעניינים משתבשים לא עלינו, כשדברים לא הולכים ועד שנופלים קרבנות ר"ל, לא יעזור לחפש סיבות ופתרונות טכניים, צריכים להגיע אל השורש הרוחני ולתקן אותו
▪  ▪  ▪
[צילום: איתמר לוין]

מכירים את האגדה ההולנדית על הילד שזיהה פירצה בסכר וסתם אותה באצבעו לילה שלם עד שהגיעה עזרה? הסיפור הזה נראה לי כהצעה לשינוי בהתנהלות האנושית שנוטה להתעלם מסימנים ראשונים של בעיה או סכנה ודוחה את הטיפול בהן עד השלב שהן מחריפות ואף מגיעות לכדי העדר פתרון. מעניין שהמחברת בחרה בילד שיזהה את הפירצה ויתאמץ למנוע את האסון, מדוע לא בחרה במבוגר בר דעת, זה יותר הגיוני, לא? אולי מפני שככל שמתבגרים לומדים להתפשר ולדחות עוד קצת את הטיפול בבעיה; מה הלחץ, עוד לא קרה כלום, כשתהיה באמת בעיה, אם תהיה, נטפל בה. דומני כי לא רבים יחלקו עלי אם אומר שאנחנו חיים היום במציאות של סכר שנפרץ כי לא סתמו את הפירצה כשהייתה קטנה.
כבר תקופה ארוכה שאני נמנע בטור זה מהתייחסות ישירה לתופעות פוליטיות ולאישים פוליטיים. עשיתי זאת בעבר, גם בטרם הכרתי את המרשתת, וגיליתי כי אנשים לא כל כך אוהבים את הקישור בין דברי תורה נעלים ובין עניינים פחותים ערכית. מה גם שלעתים המסקנות אליהן הגעתי מהתבוננות בדברי התורה הובילו למסקנות "פוליטיות" שקוממו עלי אנשים שונים, כולל קרובים ביותר. אומנם פעמים רבות הסברתי שהתורה מתייחסת לכל המציאות, גם לרבדים הנמוכים ביותר של הבריאה ושל הבריות וכי כל ניסיון להפריד בין התורה ובין המציאות הוא מלאכותי ועלול להוביל לתוצאות קשות, אבל ההסבר לא שינה את תגובתם של המתנגדים לחיבור הזה, למרות שלא הפריכו אותו.
וכעת, משהגענו למציאות שבפי רבים מוגדרת כ"כאוס" שלהבנתי פירושו צבר של בעיות קשות שפתרונן אינו זמין, אציע כאן מעט מטעמים משתי הפרשות שקוראים בשבת הקרובה, מטעמים הקשורים לטיפול בבעיה בעודה קטנה. בפרשה הראשונה, פרשת בהר, הפסוק אומר (ויקרא כה): [לה] וְכִי-יָמוּךְ אָחִיךָ, וּמָטָה יָדוֹ עִמָּךְ--וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ, גֵּר וְתוֹשָׁב וָחַי עִמָּךְ. מפרש רש"י: וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ - אל תניחהו שירד ויפול ויהיה קשה להקימו אלא חזקהו משעת מוטת היד, למה זה דומה - למשאוי שעל החמור, עודהו על החמור - אחד תופס בו ומעמידו, נפל לארץ - חמשה אין מעמידין אותו. ויש גם עניין של מודעות נכונה שמנחה להתנהגות נכונה שעשויה לחסוך צרות. הפרשה מלאה מזה ונקח רק דוגמה אחת:
להתחבר אל השורש הרוחני
בתחילת הפרשה מצווה התורה על השמיטה: [ד] וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת, שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ--שַׁבָּת, לַה': שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע, וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר. המפתח כאן הוא המודעות שביטול עבודת האדמה בשנה השביעית הוא משום "שַׁבָּת לַה'". לא מסיבות חקלאיות. כמו שמפרש רש"י: שַׁבָּת לַה' - לשם ה', כשם שנאמר בשבת בראשית. בהמשך מאריך רש"י בתיאור הקשיים שעלול לעבור, ר"ל, מי שמתעקש לסמוך על השכל של עצמו "או של חוקרים למיניהם" ולא משבית את עבודת האדמה בשמיטה. רש"י כמובן מצטט את חז"ל והם מצידם מסתמכים על רצף הפסוקים בפרשה ועל הסדר שלהם. בקצרה, הוא עלול להידרדר כלכלית עד כדי מכירת עצמו לעבד ר"ל, כדי שיהיה לו מה לאכול.
הפרשה השנייה הולכת באותו כיוון אבל בהיבט הרחב - הקהילתי, הלאומי. ככה זה מתחיל (פרק כו): [ג] אִם-בְּחֻקֹּתַי, תֵּלֵכוּ; וְאֶת-מִצְו‍ֹתַי תִּשְׁמְרוּ, וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם. עד כאן ההתניה בפן החיובי, שלושה מרכיבים משולבים. מכאן ואילך התוצאה שכוללת גם היא שלושה מרכיבים: [ד] וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם, בְּעִתָּם; וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ, וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ. אח"כ בא פירוט של הרווחה הכלכלית ובהמשך הבטחה שביטחון ושלום ישררו בארץ: ...וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח בְּאַרְצְכֶם. [ו] וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ, וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד; וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה, מִן-הָאָרֶץ, וְחֶרֶב, לֹא-תַעֲבֹר בְּאַרְצְכֶם. בפרשה הקודמת אומר ה': [כג] וְהָאָרֶץ, לֹא תִמָּכֵר לִצְמִתֻת--כִּי-לִי, הָאָרֶץ... וכאן זו פתאום ארצכם? אלא שאם מקיימים את התנאים זוכים לבעלות על הארץ.
ותנאי עיקרי כדי לזכות לכך הוא לחיות במודעות שאכן הארץ היא של הקב"ה והוא נתנה לנו ולנו בלבד. בכך זוכים שתתקיים ההבטחה לביטחון ושלום בארץ, הפוך לגמרי מאלה שחושבים כי על-ידי שנחלוק עם אחרים את מה שהקב"ה נתן לנו, נשיג ביטחון ושלום. וכשעניינים משתבשים לא עלינו, כשדברים לא הולכים ועד שנופלים קרבנות ר"ל, לא יעזור לחפש סיבות ופתרונות טכניים, צריכים להגיע אל השורש הרוחני ולתקן אותו. וזהו החלק הארוך יותר בפרשה הזאת, החלק שמכונה 'תוכחה' שבו מפורט מה יקרה אם נתעקש ללכת בדרך שלנו: [יד] וְאִם-לֹא תִשְׁמְעוּ, לִי; וְלֹא תַעֲשׂוּ, אֵת כָּל-הַמִּצְו‍ֹת הָאֵלֶּה. בכל שלב בחלק הזה מוצעת לנו נקודת יציאה. צריכים רק לחזור ולהתחבר אל השורש הרוחני.
המציאות אצלנו מלמדת שהתרחקנו מרחק רב מנקודת המוצא, מהשורש הרוחני שאותו הזנחנו. אני מודה שכואב לי מאוד המצב הנוכחי אבל גם שאני לא מרגיש שותף לשיח המקצין והולך. מבחינתי עברתי מזמן את שלב הדיבור החריף.הנה לדוגמה משהו שכתבתי בסגנון הישן: "בימים אלה "חגגנו" ח' שנים להסכם אוסלו ושנה לתחילת הפוגרום, ועדיין משלים את עצמנו כי המדינה תתאושש ואף תצמח ממנה גאולה?! הגיע הזמן להתפכח: לא צמיחת גאולה יש כאן אלא צניחה חפשית לתהום אין-סופית ח"ו. מוטב שנחליף את התפילה לשלום מדינה שכבר מתה, בתפילה לגאולה האמיתית והשלמה ע"י משיח צדקנו. תפילה זו, לשם שינוי, תועיל גם לביטחון".
למיטב ידיעתי הסגנון הזה לא הביא אף אחד להתפכח ואולי אפילו להפך, גרם להתבצרות בדעות המוכרות. חוץ מזה גם התבגרתי. אז נכון שאת האמון בבנט איבדתי זמן קצר אחרי שהצבעתי עבורו בשנת 2013, אבל לא טרחתי לכתוב על זה עד היום, כי מה הטעם. על אריק שרון כתבתי בזמן אמת וזכיתי לקיתונות של ביקורת. התבגרתי ומה שנשאר לי זה להמשיך להתבונן בפרשות השבוע כדי למצוא הדרכה נכונה לחיים מלאים של דבקות בה', והלוואי שאצליח בכך.

תאריך:  07/05/2021   |   עודכן:  07/05/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד צבי שוב, עו"ד אייל אוליקר
דרך המלך היא קידום תוכנית מפורטת, אשר תאפשר למוסד התכנון עצמו לבחון את הצורך בשימור ואת האיזונים שבין השימור לבין הפגיעה בבעלי המקרקעין, כפי שראוי שייעשה
עו"ד אורן מנדלר
תביעות בקניין רוחני יכולות להיות מוגשות בבית המשפט המחוזי, גם אם הן תובעות סעד כספי בסכום הנמוך מסך 2.5 מיליון שקל - אם קיימת הוראה בחוק הספציפי לעניין הסמכות
בצלאל סמוטריץ'
כל מאמר של איש ימין שלמעשה מיישר קו עם הראשונים שהחלו ביצירת הנזק וממשיך אותו תוך שהוא מקבע תודעתית את הלבנת רע"ם בימין, רק מגדיל את הנזק. אולם כל עוד לא נעשה מעשה, ולא הוקמה ממשלה שנשענת על תומכי טרור, לא ניתן לומר שהימין מכשיר זאת. דיבורים לא ייזכרו בעוד כמה שנים, מעשים - כן
יואב יצחק
חובת הממשלה בראשה עומדים נתניהו וגנץ להקים ועדת חקירה ממלכתית; בלי עיכובים ובלי מריחות    ועדת חקירה היא שתיקבע מי אשמים באסון הנורא    במקביל, חובת הממשלה להפקיע לאלתר את מתחם קבר רשב"י בהר מירון ולהעבירו לניהול המדינה; בדיוק כמו הכותל המערבי    אסון כבד יותר נמנע בזכות משתתפי הכינוס שלא נתפסו לבהלה ולא פתחו במנוסה
עידן יוסף
המשרד לשירותי דת, באמצעות המרכז הארצי למקומות הקדושים, הוא המופקד על ניהול האירוע. אלא שבמקום שהשר יעקב אביטן (שס) יישא באחריות המיניסטריאלית למקום שמתנהל כמו שכונה תחת כמה בעלי בית, מי שלמעשה ניהל את הדיונים בנושא, בלשכת שר הפנים, היה יושב-ראש מפלגתו, השר אריה דרעי, תופעה מוזרה שתצטרך להיבדק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il