X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ביהמ"ש המחוזי (חיפה) בפס"ד שתקבל לאחרונה שקבע כי גם אדם פרטי המספק שירותים פיננסים יחויב בפתיחת ח-ן בנק במינוי קצין ציות הרחבה זו מעלה את השאלה האם אין מקום, בדומה למבקרי פנים, להחיל גם על תוצרי עבודתו של קציני הציות את כלל האי קבילות (ה"פ 9761-03-20 קובי נ' בנק לאומי לישראל בע"מ)
▪  ▪  ▪
יותר ויותר גופים [צילום: ל"מ אוטרו, AP]

בשנים האחרונות אנו עדים ליותר ויותר גופים הבוחרים למנות קציני ציות, הגם שרוב הרגולטורים לא מחייבים זאת. דוגמה לכך נדונה לאחרונה בדוח מבקר המדינה 71ב, בפרק העוסק ב'התקשרויות עם ספקים וגיוס עובדים' בחברת נתיבי ישראל (להלן - נת"י). הדוח גילה כי למרות שרשות החברות הממשלתיות, הרגולטור של נת"י, לא הוציא הנחיות כלליות בתחום, הוא חייב תחת זאת את החברה, על-רקע אי-סדרים, למנות קצין ציות.
דוגמה נוספת לכך ניתנה לאחרונה בבהמ"ש המחוזי חיפה. בפסק דין שניתן ב-22.4.2021 נקבע כי למרות שהוראות סעיף 8 לחוק איסור הלבנת הון, העוסקות בחובת מנוי קצין ציות, בגוף העוסק במתן שירותים פיננסיים, חלות על תאגיד ולא על יחיד, הדרישה של הבנק שאדם פרטי המשתמש בחשבון בנק פרטי לצורך ניכיון שיקים ימנה קצין ציות הנה סבירה.
דהיינו ביהמ"ש קבע, כי בנקאים יכולים לדרוש מעוסק מורשה בתחום ניכיון שיקים, למרות שהוא אינו תאגיד, למנות קצין ציות, כאשר על קביעה זו קבע ביהמ"ש שהיא חייבת "להיות אחידה לכלל הלקוחות ושהדרישות יעמדו במבחן הסבירות". מכאן, שכל עסק בתחום השירותים הפיננסים המבקש לפתוח בנק יצטרך בסופו של יום למנות קצין ציות.
למציאות זו, שבה יותר ויותר גופים ממנים קציני ציות, פנים רבות וחיוביות. ללא ספק מינוי קצין ציות מגביר את אמון הציבור ואת ההבטחה (assurance) כי התאגיד פועל בהתאם לחוק, וכי פועלים בו מנגנונים אפקטיביים שבכוחם להתריע, היה והגוף יחרוג מכך.
תוצר לוואי נוסף שעולה מהדברים, ואין להתפלא על כך, הוא שפונקציית קצין הציות משתרברבת בעל כורחה לסכסוכים הנדונים בערכאות שיפוטיות. ואכן בבדיקה שערכנו במאגר המשפטי נבו עולה כי בשנים האחרונות התקבלו 31 פסקי דין/החלטות שאזכרו/עסקו בקציני ציות, ולא פחות מ-24 כתבי טענות שאזכרו את המונח "קצין ציות"1.
אם כן אנו רואים הנכחה של פונקציית הציות ביותר ויותר תאגידים ציבוריים, וכן בתובענות שבירורן אף מחייב בפיתוח הדין בתחום זה. מציאות זו מחייבת מטבע הדברים בתשומת לב. הרי התאגידים הציבורים הללו, אינם מעוניינים מן הסתם שצמצום סיכוני הציות, יפגע בהם. והרי אין מחלוקת שתוצרי עבודתו של קצין ציות עלולים להקיף תיעוד (ראיות) של חשיפה לסיכוני ציות ובהם הפרות חוק וסטיות מהוראות הרגולציה.
כשנחקק חוק הביקורת הפנימית ב-9.4.1992 נקבעה בו הוראה לפיה "ממצאים שהכין המבקר לא ישמשו ראיה בהליך משפטי, כפי שהדבר חל לגבי דוחות וחוות דעת של מבקר המדינה" (מתוך הצעת החוק). הגבלה זו נועדה להגן על אינטרס יעילות הביקורת, ולאפשר "למבקר המדינה לאסוף מידע באופן חופשי ולנותן המידע למסרו באופן חופשי ללא חשש שהדבר ישמש ראיה משפטית", כפי שהראנו במאמר שהתפרסם כאן לאחרונה.
ברם, אין הוראות דומות לגבי קציני ציות, שמטבע הדברים גם הם חושפים בעבודתם כשלים, שעצם הידיעה עליהם עלולה לסייע לצד שכנגד. ויתרה מזאת, קציני ציות, להבדיל ממבקרי פנים, נדרשים לאשר בחתימת ידם פעולות (כגון אישור משקיף בפרוטוקוליי ועדת קבלת עובדים, כפי שהוצג בדוח מבקר המדינה הנ"ל). לא קשה לנחש כיצד העדר אישור כזה, או אישור מסויג של קצין ציות יכול לעמוד לתאגיד לרועץ בתובענות אזרחיות/מסחריות המוגשות נגדו.
הפרקטיקה שהשתרשה, למן פס"ד אזולאי (ע"פ 5938/00), היא לדרוש לקבל, במסגרת הליכי גילוי מסמכים, גם דוחות ביקורת פנימיים, למרות שהם אינם קבילים כראיה, כי לאורם ניתן ללמוד על התנהלות הגוף המבוקר ולחשוף כשלים בעבודתו שיכולים לסייע בתובענות נגד תאגידים ציבוריים. הנה כי כן, המצב דהיום בו יותר ויותר תאגידים ממנים קציני ציות, שעה שאין למקצוע זה אסדרה פרופסיונלית, יכול בהחלט לזמן במקרים דומים דרישה לקבל תכתובת/חוות דעת/סקרי סיכונים/דוחות אכיפה וכו' של קציני ציות, ואף לבקש לראות האם קצין הציות אישר את הפעולה.
נדמה כי הגיעה השעה לעשות כן, ופרי עבודה של צוות שעמל על כך הכולל קורס הסמכה, איגוד מקצועי, קוד אתי וקודיפיקציה פרופסיונלית עתיד לראות אור. עד אז מן הראוי לבחון האם התמורות הללו לא מחייבות הרחבה של כלל האי קבילות גם על תוצרי עבודתו של קצין הציות.

הערות

1. בדיקות אלה בוצעו ב 6.5.2021 בחיפוש לא מורפולוגי (מדויק).

הכותב הוא בעל משרד לעריכת דין, מכהן כיו"ר ועדת ציות אכיפה מנהלית וביקורת בלשכת עורכי הדין, עומד בראש צוות האסדרה למקצוע קציני הציות ומרצה באוניברסיטת חיפה ובמכללה למנהל.
תאריך:  10/05/2021   |   עודכן:  10/05/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא רק תאגידים יצטרכו למנות קצין ציות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
קציני ציות = נדבך נוסף לשחיתות
ב_שמואל  |  10/05/21 10:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוקי לביא
סיקור ההצגה "ZOOG" בתיאטרון תמונע    מפגש יחסים, דינמיקה ואקרובטיקה בימתיים    סוג של סלון ביתי ונעים, בו אנחנו היינו עדים מכורח לבעבוע הדינמי ביניהם
עמנואל בן-סבו
יום ירושלים, אחד מעשרת ימי ההודאה אמור היה להיות יום חגו של עם ישראל כולו על כל הטיותיו הפוליטיות, אלא שיום מיוחד זה הפך ליום חגם של הפטריוטים חובשי הכיפות הסרוגות והמימונה של הציונות הדתית
איתן קלינסקי
למרבה הצער, מתעצמת בחודשים האחרונים מגמה גלויה, מגמה לא יהודית ולא מוסרית, לניקוי השכונה מתושביה הערבים
עליס בליטנטל
המחזה "דוגוויל" שכתב הבימאי השנוי במחלוקת לארס פון טרייר עולה ב"בית צבי" כזרקור אדום על מוראות התקופה מבחינה חברתית    עד להיכן מתדרדרת חברה (קרתנית במקרה זה) בניצול החלש, ובמיוחד בניצול המיני
דוד ארגז
בנט לא רק בגד בערכיו ורמס את ערכינו ולא רק ניצל לרעה את האמון והאשראי שניתן לו.   בנט קרע לגזרים את כללי המשחק של הדמוקרטיה הישראלית, ביצע בה פיגוע דריסה והשאיר אותה ואותנו לדמם למוות על הכביש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il