משרד החוץ וחבר העמים הבריטי (FCDO) פרסם מכוח
חוק הסנקציות והלבנת הון לשנת 12018 ('חוק הסנקציות')’ הנחיות חדשות
2 בדבר האיסורים והאופן שבו יש ליישם את הדרישות הקבועות ב
תקנות הסנקציות העולמיות נגד שחיתות 20213 ('התקנות').
ההנחיה החדשה הזו מחליפה את ההנחיה הקודמת שפורסמה לפני ארבע שנים, שעה שהמשרד ליישום סנקציות פיננסיות (OFSI) הוקם וקיבל את סמכויות האכיפה להטלת קנסות וסנקציות נוספות. למעשה, בעוד שההנחיות הקודמות התייחסו לסמכות הרגולטור לקבל מידע ופרטים על האופן שבו תאגיד מתחייב לפעול לשפר את הציות לחוק, ההנחיה החדשה עוסקת במתן אזהרות ומבהירה כי ה-OFSI יכול בכל מקרה של הפרה להטיל צעדי אכיפה שונים.
הנחיה החדשה כוללת 'שיטת עבודה מומלצת' (best practice) לעמידה באיסורים ובדרישות בתחום הלבנת הון; וכן מידע בנוגע לאכיפה ולנסיבות בהן הן אינן חלות. המסמך מהווה למעשה הנחיה משלימה להנחיות המפורטות יותר שפורסמו על-ידי משרדי הפנים ואוצר, באמצעות המשרד ליישום סנקציות פיננסיות (OFSI), והוא נועד לתת סקירה כללית יותר על האיסורים והדרישות הקבועות בתקנות, כאשר הוא מפנה במידת הצורך את הקוראים להנחיות הנוספות הנ"ל.
לשון הנחיה, להבדיל מהנחיה הקודמת, נוקשה בכך שהיא מדגישה את הסמכויות האכיפה של ה- OFSI ואת שיקול הדעת שהוא מתכוון להפעיל במקרים של הפרות חוק. דוגמאות להקשחת הגישה ניתן לראות בשינויים הבאים:
גילוי מרצון
על-מנת שה-OFSI יראה במסירה מידע משום גילוי מרצון המקטין את העונש שיוטל נקבע בהנחיה, זאת להבדיל מהנחיות הקודמות שדרשו שהמידע יהיה "שלם באופן מהותי", כי היא מצפה שהגילוי "יכלול את כל הראיות הנוגעות לכל עובדות ההפרה". דהיינו אם ה-OFSI יחשוף ראיות שהתאגיד מבצע העבירה לא מסר לו בדראשית אזי יש סיכוי שהוא לא יכיר בו כלל כמוסר מידע מרצון. מעבר לכך, הנחיה החדשה קובעת כי הפחתה בעונש אינה אוטומטית ויתכן שגם אם אדם גילה מרצון הוא לא ייהנה מפטור/הקבלה מסנקציות, זאת להבדיל מהגישה הקודמת שהעניקה הקלות לכל מי שמסר מידע.
מיון מחדש של עבירות באופן המקטין את ההקלות מעונש
הנחיה החדשה יוצרת הבחנה בין הפרות חמורות להפרות החמורות ביותר שהקלה בסנקציה נמוכה יותר (30% לעומת 50% בסנקציות חמורות), באופן המאפשר ל-OFSI לסווג מגוון גדול יותר של התנהגויות כחמורות ביותר, ובכך להביא לפטור קטן יותר במקרים בהם יש הצדקה לכך.
סיכום
נדמה כי הנחיה החדשה מצטרפת למגמה כללית של 'אפס סובלנות' של הכתר הבריטי לעבירות של הלבנות הון, זאת בדומה למדינות מערביות אחרות, כאשר מעת לעת מכייל הרגולטור לא רק את הגדרת העבירות ויכולת האכיפה, אלא גם את האופן שבו הוא מאפשר לתאגידים ליהנות מסנקציות מופחתות.
ואכן הנחיה חדשה זו באה שעה שהממשלה הבריטית פרסמה מתווה לרפורמה מקיפה בדיווח הכספי ופרקליטות המדינה (CPS) פרסמה לראשונה ב-30.3.2021 את האסטרטגיה שלה לטיפול בפשיעה כלכלית המציבה את עבירות הכלכליות בראש יעדיה.
נראה כי הרחבת שקול הדעת וחופש הפעולה של ה-OFSI בהתמודדות עם הפרות חוק צריכה להילקח בחשבון, כאשר התגובה הראויה לצעדים אלה צריכה לבוא לידי ביטוי בהעצמת מעמדם של קציני הציות, אלה המהווים את קו ההגנה המרכזי בצמצום סיכוני ציות.