X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  תחקירים
חדר תדריכים בצה"ל [צילום אילוסטרציה: דובר צה"ל]
המהפכה הפרוגרסיבית בצה"ל / תחקיר News1
המעבר לשפה רב-מגדרית - בניגוד לפקודות
בקורסי חיל-המודיעין של צה"ל החלו לאחרונה להשתמש בשפה רב-מגדרית, שהוגדרה על-ידי האקדמיה ללשון העברית כ"לא תקנית". המהלך בוצע בניגוד לפקודת מטכ"ל המחייבת ציות לכללי האקדמיה ללשון העברית, ולכך ששינוי השפה בצה"ל כרוך באישור מחטיבת תורה והדרכה בצה"ל מסרבים להגיב

צה"ל החל להשתמש בשפה רב-מגדרית בקורסים, באופן המפר באופן בוטה את פקודת מטכ"ל 14.01108 "הכתיבה והמינוח בצה"ל" את הוראת אמ"ץ (אגף המבצעים) תוה"ד (תורה והדרכה) מספר 3.6. כך עולה מבדיקת News1.
על-פי דיווח של טל שניידר באתר "זמן ישראל", תכנים בכארבעה קורס של חיל-המודיעין במרכז הארץ, שכללו מצגות וחומרים כתובים, נמסרו לחיילים בשפה רב-מגדרית ובמקרים מסוימים אף נעשה שימוש בגופן עברית רב-מגדרית. כמו-כן, טקס הסיום לחיילים נערך בשפה רב-מגדרית. הובילו אותו מפקדת הקורס, קצינה בדרגת סרן, והמפקד של מערך הקורסים, קצין בדרגת אלוף משנה.

צה"ל עובר על הפקודות
[צילום: באדיבות ארכיון צה"ל ומעהב"ט]

לכל אורך פקודת המטכ"ל האמורה, נקבעה חובת ההתייעצות עם האקדמיה ללשון העברית ואף שילוב נציגיה בוועדות של הצבא. הפקודה דורשת אימוץ מוחלט של החלטות האקדמיה, וכלשון הפקודה: "חטיבת תוה"ד תחיל על צה"ל את החלטות האקדמיה ללשון העברית באוצר המילים, בדקדוק, בכתב ובתעתיק, משפרסם אותן שר החינוך ברשומות, כמתחייב מחוק המוסד העליון ללשון העברית (התשי"ג-1953), לרבות מונחי צבא, ראשי תיבות צבאיים וכללי כתיבה צבאית - הכל כדי להשליט שפה משותפת בצה"ל".
בצבא לא הסתפקו בכך ואף הרחיבו לפרטי פרטים על אילו דברים בצה"ל תוחל ההחלטה: "החלת החלטות האקדמיה תהיה בכל תחומי האות הכתובה, היינו הוראות הפיקוד העליון, פקודות מטכ"ל, הוראות האגפים והוראות קציני החיל הראשיים, ספרות הדרכה, סרטי הדרכה, מילונים, עיתונות צבאית וקטלוגים, מפות, סרטוטים, מחשבים (אישיים ומרכזיים), פריטי צבא (המופקים בצה"ל או הנרכשים מחוצה לו), שלטי מחנה (היינו שלטי משרד, שלטי פקודה ושלטי הדרכה, כמפורט בפ"מ 33.0228), שלטים מבצעיים, חותמות, סמלים, טפסים, כרזות, שקפים, בתי עלמין, עבודות שרוכשים מחוץ לצה"ל, לרבות כל רשומה אחרת".
האקדמיה ללשון העברית חיוותה דעתה בעניין השימוש בשפה רב-מגדרית, ושללה אותה מכל וכל:
  • "צורת הפנייה הזאת אינה עברית תקינה. האקדמיה אינה ממליצה על שימוש בלוכסן ועל אחת כמה וכמה אינה ממליצה על שימוש בנקודה - הצורות המתקבלות מסורבלת, מקשות את הקריאה ויוצרות פעמים רבות צורות לשון בלתי אפשריות. יתרה מזאת, הצורות הללו מתעלמות מכך שהשפה היא גם (ובעיקר) מדוברת, והדיבור ה'כפול' (בין שכפילות מלאה בין שכפילות בסיומת) מסורבל, מקשה את ההבנה ואינו ישים בפועל.
    "הפתרון המתבקש הוא לשון סתמית, אך מה לעשות והעברית היא לשון ממוגדרת, ובה המין הדקדוקי קיים הן לגבי כל שם עצם הן לגבי רוב הצורות (צורות הפועל, שמות התואר, נטיות השייכות ועוד).
    "אומנם צורת הזכר בעברית היא הצורה הסתמית, הלא מסומנת, אך אנו מודעים להתנגשות בין מנהג הלשון לבין המציאות החברתית. לכן ועדת הדקדוק של האקדמיה הציעה לנקוט לשון רבים בפנייה המיועדת הן לנשים הן לגברים, שכן בצורות אלו כבר חל במידה רבה 'נטרול' של הצורה: 'גן ילדים', 'חדר מורים', 'בית חולים'".
ההחלטות בחיל-המודיעין לעבור לשימוש בשפה רב-מגדרית נעשו אפוא בניגוד לפקודות הצבא, ומי שאמור היה לאכוף זאת ולמנוע את העניין היא חטיבת התורה וההדרכה באגף המבצעים, כפי שמחייבת הפקודה:
  • "החטיבה אחראית לתורת הכתיבה והמינוח בצה"ל, כתיבתה, עדכונה, אכיפתה ובקרתה. על-פי הפקודה, חטיבת תוה"ד היא הגוף היחיד בצה"ל שלו הסמכות בכל עניין הנוגע לאות הכתובה, לרבות כתבת מילונים או לתחדישי מונחים שדרושים לצבא. היא גם מוסמכת לתת עצה בעל-פה או בכתב לפונים אליה בכל ענייני הכתיבה והמינוח. כמו-כן, עליה ליזום פעולות להטמעת האות הכתובה והלשון התקנית בצה"ל"
.
בדובר צה"ל סרבו להשיב לשאלות News1 בנושא:
  • האם בעקבות הפרת הפקודה ננקטו אמצעים משמעתיים כלשהם מול האחראים על הקורסים הנ"ל?
  • האם בעקבות המקרה האמור חידדה תוה"ד ליחידות השונות את האיסור להשתמש בשפה רב-מגדרית?

תאריך:  24/05/2021   |   עודכן:  24/05/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המעבר לשפה רב-מגדרית - בניגוד לפקודות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
רוחות רעות מנשבות בצה"ל
מגיב ותיק  |  24/05/21 09:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי מילשטיין
מפקד חטיבת "כרמלי" מתנגד להפסקת אש בחיפה; עסקני הערבים מצויים בייאוש מר ומבקשים עצה מנשיא סוריה שוקרי אל-קוואטלי. נשיא סוריה, שבבירתה פועלת הוועדה הצבאית של הליגה הערבית ומִפקדת "צבא ההצלה", לא השיב; צביעות מצד היהודים; הערבים מבקשים דחיית המשא והמתן להתייעצויות
אורי מילשטיין
מנהיגי הקהילה הערבית בחיפה ברחו; ישיבת עסקנים ערבים דרג ב' בביתו של מנהל הבנק הערבי פאריד סעד; הבריטים לא נענו לבקשות הערבים לעזרה; תנאי היהודים להפסקת אש; אבא חושי שבר את רגלו כשדילג על גדר; פגישת הגנרל סטוקוול עם המשלחת הערבית
אורי מילשטיין
הצלחה מעל ומעבר של "מבצע ניצחון"; השתלטות על "בית חורי"; כיבוש "בית סלאמה"; השפעה פסיכולוגית של עלילת הדם בדיר יאסין; השפעת תבוסת "צבא ההצלה" במשמר-העמק וברמת יוחנן; עזרה בריטית לצד היהודי
אורי מילשטיין
כוח האצ"ל בחיפה; יחסים מתוחים עם ארגון ה"הגנה"; גרסת האצ"ל וגרסת ה"הגנה" לגבי שיתוף הפעולה; כיבוש הבניין ברחוב מוכאליס על-ידי האצ"ל; הפרסומים על הטבח בדיר יאסין הבריחו את הערבים; כיבוש ואדי ניסנאס
אורי מילשטיין
קרב בית הנג'אדה; מפקד המחלקה בבית הנג'אדה מבקש עזרה או פינוי; שני משוריינים של ה"הגנה" הגיעו לבית הנג'אדה וברחו; גבורתו של הטוראי אברהם פינקלשטיין; התחלת "מבצע ניצחון" בהרעשה ארטילרית על השכונות הערביות; ירי על שיירת סטוקוול; פעילות משוריין עבר-ירדני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il