X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
קצין משטרה בדרגת מפקח אמר לאזרח כי השלט מעורר פרובוקציה ומפר את הסדר הציבורי כמו-כן טען ש"חופש הביטוי זה לא להגדיר קדושה"
▪  ▪  ▪
ללא הסמכה מפורשת בחוק [צילום: פלאש 90]

לפני כמה ימים ביצעה משטרת ישראל פעולה מקוממת ודרסה ברגל גסה זכויות אדם של אזרח בישראל. פלוני הניף שלט מחוץ לביתו בירושלים, שעליו כתוב "אין קדושה בעיר כבושה". ניידת משטרה הגיעה אליו והשוטרים הסירו את השלט בכוח. האירוע צולם בווידאו.
קצין משטרה בדרגת מפקח אמר לאזרח כי השלט מעורר פרובוקציה ומפר את הסדר הציבורי. כמו-כן טען ש"חופש הביטוי זה לא להגדיר קדושה".
ברשימה זאת נבדוק את חוקיות הפעולה של המשטרה:
הטענה שחופש הביטוי הוא לא להגדיר קדושה היא כל כך לא חכמה שלא ראויה לתגובה. השאלה האמיתית היא האם המשטרה מוסמכת להסיר שלט שמביע דעה פוליטית.
חופש הביטוי הוא זכות חוקתית. עמד על כך ביהמ"ש העליון בתקדים המפורסם של קול העם. נקבע שם שכדי לפגוע בזכות חוקתית נדרשת הסמכה מפורשת בחוק. עוד נקבע שגם כאשר ניתנה סמכות לפגוע בזכות חוקתית חייבת להתקיים אפשרות קרובה לוודאי שהזכות החוקתית תפגע באינטרס חשוב ממנה. לדוגמה - אם לשר הפנים ניתנה סמכות לסגור עיתון בגלל חשש שפרסומיו של העיתון יפגעו בסדר הציבורי (כמו שהיה בפרשת קול העם), צריך להיות חשש קרוב לוודאי שהפרסומים יפגעו בסדר הציבורי. לא חשש קל ואף לא חשש סביר, אלא חשש ממשי וקרוב לודאי.
בפסיקה מאוחרת נקבע שהאפשרות הזאת צריכה להתקיים למרות הגנת המשטרה. הווה אומר שהפגיעה בחופש הביטוי תהיה מוצדקת אם קיים חשש ממשי לפרעות אלימות גם אם המשטרה תהיה נוכחת בשטח.
שנים רבות לאחר מכן, נחקק חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. ההבדל במצב המשפטי הוא שכיום יש הגבלות על המחוקק עצמו. למיטב ידיעתי ישנה מחלוקת בביהמ"ש העליון אם חוק היסוד מגן גם על חופש הביטוי. אך אין מחלוקת שמדובר בזכות חוקתית ממדרגה ראשונה שלא ניתן לפגוע בה ללא הסמכה מפורשת בחוק.
לפיכך השאלה היא אם למשטרה ניתנה סמכות להיכנס לביתו של אדם ולהסיר שלט שמבטא דעה פוליטית. עברתי על פקודת המשטרה ולא מצאתי סמכות כזאת. גם אם ניתן היה למצוא סמכות כזאת, השאלה היא האם הפרסום יצר אפשרות קרובה לוודאי להפרת הסדר הציבורי. האם מי שהיה קורא את הכיתוב שעל השלט היה קרוב לוודאי מתפרע? בוודאי שלא. לכן נראה שהמשטרה חרגה מסמכותה.
טענה נוספת שהשמיע אותו קצין הייתה שמותר לתלות את השלט רק בתוך הבית ולא מחוצה לו. משקלה של טענה זאת הוא כמו משקל הטענה שלא מצאנו לנכון להתייחס אליה. חופש הביטוי הוא בראש וראשונה החופש להשמיע דעות באוזני הזולת ולא בין 4 קירות הבית. אם האזרח יקשיב לעצתו "החכמה" של השוטר הוא ידבר אל קירות הבית-תרתי משמע.

תאריך:  20/05/2021   |   עודכן:  20/05/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם הללי
לא בכדי ברכת הכהנים מסתיימת ב"שלום" כי הערך שלום מהוה בסיס איתן לחיי האדם עלי אדמות, לא בכדי כך מקדמים עמי המזרח את פני האדם שפוגשים בו באמירת שלום السلام عليكم - שלום עליכם
אהרן פאפו
אין ספק שיש לשנות לחלוטין את יחס המדינה כלפי אלה שחותרים נגדה. הציונות אינה יכולה לקבל את הסכמת הערבים גם אם נתחנף אליהם מכאן ועד עולם. מה שהיהודים לא יעשו - הערבים לא יעשו במקומם. כפי שאמר פרופ'. בן-ציון דינור, שר החינוך של בן-גוריון: "לערבים במדינת ישראל - כל הזכויות; על מדינת ישראל - שום זכויות"
דן מרגלית
מדוע ביבי מעכב את סיום המהלך הצבאי? הסבר אחד ומרכזי הוא שבנימין נתניהו חושש שמא הפסקת העימות האלים תחזיר לזירה את היוזמה לכינון ממשלת שינוי ולחידוש האווירה החיובית ביחסי יהודים-ערבים בישראל
אלי אלון
בימים אלה מלאה שנה למותו של העיתונאי ואיש התקשורת אורי אלוני מחלוצי עיתונאי הפופ בישראל ממייסדי עיתון "להיטון" ומהדמויות המשפיעות על תרבות הפופ בישראל    אלוני הלך לעולמו לאחר מחלה קשה בגיל 79
איתן קלינסקי
מיקי זוהר החליט - שהתיאורים ערב שנת 586 לפני הספירה בפרק ל"ז בספר ירמיהו בתקופת המלך צדקיהו, המלך האחרון, טרם חורבן הבית הלאומי הראשון - מהווים עבורו תמרורי דרך בהתנהגותו בשנת 2021 לספירה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il