X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
האם מקור הנגיף בתקלה במכון הווירולוגיה של ווהאן, העיר הסינית שהייתה המוקד הראשון של התפרצות המגיפה? חקירה בלתי מספקת של ארגון הבריאות העולמי והעדר שיתוף פעולה מצד סין, מובילים לכך שהתיאוריה אינה נשללת - והשבוע אף הורה ביידן לבדוק אותה, מסביר וושינגטון פוסט
▪  ▪  ▪
מכון הווירולוגיה, ווהאן [צילום: נג האן גואן, AP]

גל חדש של עניין באפשרות שמקור הקורונה הוא בתקלה במעבדה בעיר ווהאן, שם התגלו המקרים הראשונים לפני שנה וחצי, למרות שאין כל הוכחה משכנעת שתתמוך בתיאוריה או תפריך אותה. הנשיא ג'ו ביידן אמר השבוע (26.5.21), כי קהילת המודיעין האמריקנית סבורה שאין די מידע שיתמוך בתרחיש זה או אחר שיסביר את התפרצות המגיפה; הוא הורה לה להמשיך לחקור.
לפחות פומבית – מציין וושינגטון פוסט – לא היה בחודשים האחרונים כל שינוי בראיות, אשר ילמד על קשר בין הקורונה לבין מכון הווירולוגיה בווהאן (WIV), ומומחים רבים נותרו ספקנים בדבר האפשרות שקיים קשר כזה. מה שהשתנה בבירור הוא הוויכוח הפוליטי. ממשל אמריקני חדש, שאינו עוין לסין בגלוי כמו קודמו, הוביל כמה מהספקנים לבחון מחדש את הראיות הקיימות. מומחים בבריאות הציבור, שרובם לא פסלו על הסף את תיאוריית המעבדה, הביעו אכזבה מהחקירה שביצע ארגון הבריאות העולמי ואשר קבעה שאין קשר כזה.
האסיפה השנתית של ארגון הבריאות, שהתקיימה השבוע, קראה להרחיב משמעותית את החקירה. ביידן הודיע שהורה למודיעין האמריקני להכפיל את מאמציו לאסוף מידע בנוגע למקור הקורונה, ושארה"ב תמשיך לפעול עם בעלות בריתה כדי ללחוץ על סין לשתף פעולה עם חקירה בינלאומית מלא, שקופה ומבוססת עובדות.
מה שברור הוא, שנכון לעכשיו – אין אקדח מעשן, מדגיש הפוסט, המסכם את העובדות הידועות. תיאוריית המעבדה צצה בינואר 2020, כאשר הנגיף התרכז בסין והרג מאות בני אדם. זיקה בין WIV לבין הנגיף צצה באמצעי תקשורת ימניים; סטיב בנון, לשעבר יועצו הבכיר של דונלד טראמפ, תהה האם יש קשר בין הקורונה לבין ניסוי סיני בנשק ביולוגי. מומחים מיהרו לבטל את האפשרות שנגיף הקורונה נוצר במקור כנשק ביולוגי, אבל היה קשר יותר לענות על השאלות הנוגעות למכון בווהאן.
באפריל 2020 העלה וושינגטון פוסט את האפשרות, שעטלף נגוע שהיה חלק מן המחקר, נמלט מן המעבדה והפיץ את הנגיף. לדברי העיתון, ייתכן שמדובר היה בניסויים שבדקו כיצד נגיפים המצויים בחיות עלולים לפגוע בבני אדם – מחקר לגיטימי לחלוטין שמטרתו למנוע מגיפות עתידיות. על-פי הדיווח, פקידים אמריקנים העלו כבר ב-2018 חששות לגבי הבטיחות ב-WIV. עם זאת, רוב המגיפות פורצות בדרכים פשוטות בהרבה: הדבקה ישירה מבעל חיים לבן אדם; רוב האפידמיולוגים סבורים שכך גם החלה הקורונה, בלא כל קשר לניסוי כלשהו.

ייתכן שלעולם לא נדע את הסיבה
משלחת ארגון הבריאות בווהאן [צילום: נג האן גואן, AP]

הבעיה היא, שיש חור גדול בראיות לגבי מקור הקורונה. בלא שיתוף פעולה מצד סין, הראיות באו בעיקר ממקורות משניים, הדלפות מודיעיניות וניתוחים מסובכים של הקוד הגנטי של הנגיף. וירולוגים רבים, שחששו עד כה לדבר בפומבי, קוראים כעת בגלוי להרחיב את החקירה. 18 מהם פרסמו לפני שבועיים מכתב בכתב-עת מקצועי, בו טענו שהטענות ולפיהן מדובר בתאונת מחקר נותרו בנות תוקף.
העיתוי של המכתב נבע מאסיפת ארגון הבריאות העולמי השבוע ומתוך רצון להבליט את נקודות התורפה בחקירה שביצע. 17 מומחים של הארגון ביקרו ב-WIV וקבעו, כי "מאוד סביר להניח" שמדובר בחיה בלתי מזוהה שהעבירה את הנגיף לבני אדם. לעומת זאת, התרחיש של תקלה במעבדה הוא "מאוד בלתי סביר" – הוסיפו. הדוח עסק בהרחבה בתיאוריה אותה קידמה ממשלת סין, ולפיה מקור הנגיף במזון קפוא – טענה שאין לה תמיכה רבה מחוץ לבייג'ינג.
אפילו מבחינת המתנגדים לתיאוריית המעבדה, זה היה יותר מדי – מסביר הפוסט. הגישה המבטלת כלפי אפשרות זו העמיקה את הביקורת ולפיה הצוות של ארגון הבריאות היה מקורב מדי לסינים, ועל כך שהוא ביקר במעבדה שלוש שעות בלבד. מנכ"ל הארגון, תדרוס גברייסוס, אמר בחודש מארס, כי תיאוריית המעבדה "מצריכה חקירה נוספת" ושהוא מוכן לשלוח מומחים למשימות נוספות.
הודעתו של ביידן השבוע מוסיפה אמינות לתיאוריית המעבדה, וחלק מן המחוקקים הדמוקרטים קוראים לנהל חקירה של הקונגרס. הנשיא הקציב לקהילת המודיעין שלושה חודשים "להתקרב למסקנה החלטית", וכאמור – קרא להפעיל לחץ בינלאומי על סין. עם זאת, ביידן הודה שנכון לעכשיו – קהילת המודיעין עצמה אומרת שבטחונה בממצאיה היא נמוך או בינוני. לא ברור כיצד יוכלו אנשי המודיעין להגיע למסקנות מוצקות יותר בלא שיתוף פעולה סיני. יהיה קשה להפעיל עליה לחץ בינלאומי, משום שיש לה זכות וטו גם במועצת הביטחון וגם בארגון הבריאות. כמו-כן, לא ברור אלו ראיות ישכנעו את שני הצדדים לגבי תיאוריית המעבדה.
ייתכן שלעולם לא נדע מה גרם להתפרצות הקורונה, מדגיש הפוסט. המדענים עדיין לא קבעו מה גרם להתפרצות השפעת הספרדית ב-1918. במשך שנים נטען, כי מקור הסארס ב-2003 היה חתולים מגזע "זבד מָלָאי" (civet). רק בשנת 2017 נקבע שהמגיפה הגיע מעטלפים. ומי קבע זאת? מכון הווירולוגיה בווהאן.

תאריך:  28/05/21   |   עודכן:  28/05/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איציק וולף
הנהלת הרשת החברתית הודיעה כי לנוכח המידע העובדתי החדש שנחקר על-ידי קהילת המודיעין האמריקנית, היא משנה את מדיניותה ולא תמחק עוד פרסומים שלפיהם נגיף הקורונה שהתפשט בעולם נוצר על-ידי בני אדם
איציק וולף
קהילת המודיעין האמריקנית נעה סביב שני תרחישים, שאחד מהם עוסק בחשד לתאונת עבודה שאירעה במעבדה הוירולוגית בעיר ווהאן בנובמבר 2019    דוח של קהילת המודיעין נמסר לביידן בתחילת החודש והוא ביקש להמשיך את החקירה
איתמר לוין
המגיפה מחקה הישגים של שנים בצמצום הפערים בין המדינות, ומקבלי ההחלטות במדינות העשירות חייבים להבין שכל משבר מחמיר את המצב – טוען אקונומיסט
רועי אורן
ביום שלישי האחרון שודרה במהדורה המרכזית של חדשות 13 כתבה של העורך הכלכלי מתן חודורוב על איך ייראה שוק העבודה ביום שבו תגמר החופשה ללא תשלום
איתמר לוין
העיתונאית טרייסי מור טוענת בוושינגטון פוסט, כי על המעסיקים בארה"ב להסתגל לעובדה שרוב עובדיהם אינם רוצים לחזור לעבוד מן המשרד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il