X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
החלטות מהותיות מתפרסמות לרוב בחודש האחרון של שנת המשפט האמריקנית בין האפשריות החודש: אובמהקר, זכויות הצבעה, חופש ביטוי
▪  ▪  ▪
הפתעה או שקט [צילום: סקוט אפלווייט, AP]

חודש יוני הוא עונת השיא של בית המשפט העליון בארה"ב. זהו החודש האחרון של שנת המשפט, והשופטים נוטים לרכז בו החלטות חשובות. ניו-יורק טיימס מצביע על שלוש שאלות וארבעה פסקי דין מרכזיים העומדים על הפרק בחודש הקרוב.
שלוש שאלות
1. מה נלמד על איימי קוני-בארט, השופטת הטרייה ביותר? אין ספק שהיא שמרנית. פחות ברור האם היא תהיה כמעט חד-צדדית, כמו סמואל אליטו, או שהיא תחפש הזדמנויות להתפשר ולהגביר את תדמיתו של בית המשפט כבלתי מפלגתי, בדומה לגישתו של הנשיא ג'ון רוברטס.
2. מה עם ברט קוואנו, שהתמנה לפני קוני-בארט? בשלוש שנותיו בבית המשפט, הוא הראה כמה סימנים להתייצבותו במחנה רוברטס. הגישה של השניים קריטית, משום ששלושת השופטים הליברלים זקוקים כעת (אחרי מותה של רות בדר-גינזבורג) לפחות לשניים מבין ששת השמרנים כדי ליצור רוב.
3. האם תהיה החודש הפתעה גדולה, או שהוא יהיה השקט שלפני הסערה? רוב המשקיפים סבורים, כי יש הכרעה צפויה אחת בכל המקרים המרכזיים שעל סדר היום. שנת המשפט הבאה עשויה להיות פחות צפויה, כאשר יידונו הפלות, פיקוח על הנשק ואולי גם העדפה מתקנת. שנת 2021/22 עשויה להיות המשמעותית ביותר בקדנציה של רוברטס.
ארבע הכרעות
1. אובמהקר. חוק הבריאות משנת 2010 הגיע השנה שוב לשולחנו של בית המשפט העליון; כמו בעבר, השמרנים מבקשים לפסול אותו. בעבר קבע בית המשפט, כי מדובר בחוק מיסוי והקונגרס רשאי להעביר אותו. הנשיא דונלד טראמפ הוריד לאפס את סכום המס, ולכן נטען שכעת הוא אינו חוק מס. נראה שבית המשפט יותיר על-כנו את החוק, ככל שניתן להסיק משאלותיהם בדיון שהתקיים בנובמבר שעבר. אם אכן כך יוחלט, בית המשפט יצטייר שוב כרפובליקני המאמץ מדיניות דמוקרטית.
2. זכויות הצבעה. הרוב השמרני צפוי לאשר שני צעדים שנקטה מדינת אריזונה בתחום זכויות ההצבעה. האחד מחייב להשליך קולות של הצבעה במחוז שגוי; השני קובע שאיסוף קולות לשם משלוח מרוכז שלהם הוא עבירה פלילית. השאלה הגדולה יותר היא האם הפסיקה תהיה כה רחבה, עד שהיא תעניק רוב גבית לחקיקה מגבילת-ההצבעה שאישרו השנה חלק מן המדינות שבשליטה רפובליקנית. בית המשפט בראשותו של רוברטס לרוב תמך בפקידי מדינות רפובליקנים כאשר הם הגבילו זכויות הצבעה.
3. דת נגד זכויות להט"בים. פילדלפיה משתמשת במיקור חוץ כדי לסנן הורים אומנים. אחד הזכיינים, סוכנות שירות סוציאלי קתולית, ביקשה שלא להשים ילדים בזוגות חד-מיניים; העירייה סירבה. השאלה המרכזית במקרה זה היא האם זוגות חד-מיניים זכאים להגנה כמו מיעוטים גזעיים, או שקבוצות דתיות יכולות להגדיר נישואין ככאלה שבין גבר ואישה בלבד. השאלות של השופטים בדיון מלמדות על נטייה לפסיקה לטובת הגוף הקתולי, מה שיגביל את ההשלכה של פסק הדין משנת 2015 שהתיר נישואין חד-מיניים – וגם יעלה את השאלה האם הרוב השמרני יהפוך את אותו פסק דין.
4. חופש הביטוי בבתי הספר. ברנדי לוי בת ה-14 לא נבחרה למעודדת בבית ספרה, והיא העלתה תגובה נזעמת בסנאפצ'ט. בתגובה היא הושעתה לשנה מקבוצת הספורט הבית-ספרית. התיק מעלה את השאלה עד כמה יכולים בתי ספר להגביל התנהגות מקוונת. במהלך הדיון, השופטים נשמעו ספקנים לגבי חומרת העונש, אבל לא בטוח שהם ישתמשו במקרה זה כדי לתת פסק דין רוחבי לגבי זכויות הדיבור של תלמידים והמדיה החברתית. הם עשויים גם להחזיר את התיק לערכאות הדיוניות.

תאריך:  03/06/21   |   עודכן:  03/06/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
דיילי טלגרף בתרחיש אימים: אם יתברר שמקור הקורונה בדליפה מן המעבדה בעיר ווהאן, התוצאות הכלכליות והפיננסיות לעולם כולו יהיו קשות ביותר
איתמר לוין
טיימס חושף: הממונה מטעם ג'ונסון ממליץ להשקיע 15 מיליארד ליש"ט על פני שלוש שנים בסגירת הפערים - ומזהיר שהנזק עלול להיות גדול פי 100
איתמר לוין
ביידן מקווה לקבל בסוף השבוע את הסכמת השרים למיסוי מינימום גלובלי, בדרך לסיכום סופי באוקטובר, אך יש מכשולים - מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
מסיכות אלו פעלו שנים לפני הקורונה; הרגע התרבותי החדש הנוצר עם היציאה מן המגיפה, הוא הזדמנות לדרך חיים שונה ואנושית יותר
איתמר לוין
הגניאולוגית ג'ניפר מנדלסון מסבירה בוושינגטון פוסט כיצד ניתן לשחזר עצי משפחה שנגדעו בשואה ולעיתים אפילו לאתר קרובים שבדרך נס נותרו בחיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il