X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מדוע הממסד היפני מתעקש לקיים את המשחקים

לאומנות במחלוקת על האולימפיאדה

אקונומיסט מסביר שמשחקי טוקיו נתפסים כאיתות לכך שיפן חזרה לעניינים, ולכן ביטולם ייראה כניצחון תעמולתי עצום לסין - המארחת ב-2022 את משחקי החורף
▪  ▪  ▪
מצב חירום בטוקריו, 4.6.21 [צילום: הירו קניי, AP]

פחות מ-50 יום נותרו לפתיחת אולימפיאדת טוקיו, אשר נדחתה משנת 2020 בשל הקורונה. השעון מתקתק אל מול עלייה בתחלואה ביפן, מצב חירום בטוקיו ובתשעה מחוזות אחרים, בתי חולים מלאים והתנגדות נרחבת בקרב הציבור, אנשי העסקים ומומחי הרפואה לקיום המשחקים. אלא שלכל אלו אין חשיבות בעיני ממשלת יפן והוועד האולימפי הבינלאומי, למרות שקצב ההתחסנות ביפן איטי מאוד, זרים רבים יגיעו בלתי מחוסנים והמשחקים עלולים להיכנס להיסטוריה כמוקד של הפצת הנגיף.
סיבה אחת להתעקשות היפנית היא המחויבות החוזית שלה לוועד האולימפי הבינלאומי, מסביר אקונומיסט. אחרת היא רצונו של ראש הממשלה, סוגה יושיהידה, שלא להתבזות ושלא לאבד תמיכה במפלגתו. אבל אין למעט בחשיבותה של האולימפיאדה כייעוד לאומי בעיני הממסד היפני. המשחקים אמורים היו למחוק את התחושה לפיה יפן נדחתה לשוליים בידי סין לאחר שנים של נסיגה והאסון הגרעיני בפוקושימה. דחייתם מ-2020 הייתה גרועה די הצורך; ביטולם ימוטט את המסר לפיו "יפן חזרה".
יפן כבר הייתה במצב דומה. בשנות ה-30 של המאה הקודמת היא פעלה לקבל את אירוח משחקי 1940, הרגע בו תמצב את עצמה כמעצמה מן השורה הראשונה. אבל המשחקים בוטלו בשל מלחמת העולם השנייה. המיליטריזם הצבאי של יפן תרם רבות לביטול, אך יועצו של הקיסר הירוהיטו, קידו קויצ'י, הכריז שטוקיו ערוכה ומזומנת לארח את המשחקים כאשר המלחמה תסתיים. קידו הוקע כפושע מלחמה, אך טוקיו אכן אירחה אותם ב-1964 בהצלחה רבה, כסמל ליפן המודרנית והדמוקרטית.
מאז אותה אולימפיאדה, אירוח המשחקים באסיה היה בעל חשיבות רחבה יותר למדינה המארחת ולשכנותיה. משחקי סיאול ב-1988 היו זרז לדמוקרטיה ולסיום עשרות שנים של שלטון סמכותני. המפלגה הקומוניסטית הסינית ראתה את משחקי בייג'ינג ב-2008 כחזרה לגדולה ההיסטורית של סין. בייג'ינג מארחת בשנה הבאה את אולימפיאדת החורף, וממשלת יפן מודעת היטב לכך; ביטול משחקי טוקיו יהיה ניצחון תעמולתי אדיר לסין.
הנרטיבים הגדולים הללו, בתוספת הלאומנות העזה באיזור, עלולים להתנגש זה בזה. חלק מהדרום-קוריאנים, כולל שני ראשי ממשלה לשעבר, קוראים לארצם להחרים את משחקי טוקיו. הסיבה: המפה הרשמית של מסלול מרוץ הלפיד האולימפי מציגה את האי דוקטו כחלק מיפן – למרות שהקוריאנים שולטים בו. ממשלת קוריאה הדרומית קראה בתוקף ליפן לשנות את המפה; המארגנים הגיבו בהקטנת האי כל כך, עד שצריך להגדיל את המפה כדי לראותו.
התקרית הביזארית הזאת מייצגת מחלוקת הרבה יותר רחבה ביפן עצמה. רבים באליטה של המדינה, כולל במפלגה הליברלית השלטת, טוענים שאין כל סיבה להתנצלות על מעשה כלשהו שעשתה יפן בעידן המיליטריסטי שלה, כולל כיבוש קוריאה. פרשנים אומרים, כי מי שכלל במפה את האי הקטנטן הזה, ידע שהוא יעורר תגובה מצד הדרום-קוריאנים הנוחים להיעלב. לכן, אומרת אלכסיס דאבן מאוניברסיטת קונטיקט, מדובר באיתות לכך שהימין הקיצוני ביפן מציג צורה בלתי בריאה של הלאומנות המקומית ופוגע ביחסים הרגישים ממילא בין טוקיו לסיאול. איש לא אמר שהאולימפיאדה היא אך ורק אירוע ספורטיבי.

תאריך:  06/06/21   |   עודכן:  06/06/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לאומנות במחלוקת על האולימפיאדה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אולימפיאדת טוקיו
איתמר לוין
רוב היפנים תומכים בדחייה או בביטול של המשחקים, אבל מדובר בשאלה כלכלית ופוליטית סבוכה - לצד חששות בריאותיים ממשיים, מדווח אקונומיסט
איתמר לוין
יפן הכילה היטב את הקורונה, ודווקא בשל כך היא מפגרת מאוד בחיסונים    המבחן שלה יהיה ביכולת לאתר, לבודד ולטפל במהירות במי שיחלו
איתמר לוין
חמישה חודשים לפני מועד הפתיחה, עדיין קיימים ויכוחים וספקות. בסופו של דבר, צופה אקונומיסט, התפתחות הקורונה והחיסונים היא שתכריע
מירב ארד
על-פי הדיווח בטיימס הבריטי ביפן הבינו כי אין סיכוי לקיום האולימפיאדיה בקיץ ופועלים לארח את האולימפיאדה במועד הפנוי הבא
איציק וולף
ראש ממשלת יפן הודיע כי שוחח עם ראשי הוועד האולימפי הבינלאומי    "הסכמנו ב-100% עם ההצעה לדחות את המשחקים. המשחקים ב-2021 יהיו מושלמים, הם יהיו ההוכחה שהאנושות ניצחה את הקורונה"
רשימות נוספות
טוקיו תארח את האוליפיאדה ב-2020  /  איציק וולף
גרעונות בטוקיו  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il